Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «شبستان»
2024-04-30@06:02:30 GMT

فرهنگ ما با روابط عاطفی برخورد مکانیکی دارد

تاریخ انتشار: ۴ شهریور ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۴۸۹۳۴۵۴

فرهنگ ما با روابط عاطفی برخورد مکانیکی دارد

محدثی معتقد است، عناصر فرهنگی همچون رسانه، ارتباطات و تضعیف نظارت خویشاوندی در پدیده شوهرکشی موثر است.

به گزارش خبرنگار فرهنگی خبرگزاری شبستان، «حسن محدثی» عصر دیروز در نخستین نشست از سلسله نشست های فرهنگ و مسایل اجتماعی که با عنوان جامعه شناختی پدیده های زن کشی و شوهرکشی به همت پژوهشکده فرهنگ پژوهشگاه فرهنگ، هنر و ارتباطات برگزار شد، گفت: عقب ماندگی جامعه شناسی خانواده در ایران را شاهد هستیم.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

کلی گویی جامعه شناسان ایران به جای نظریه پردازی، عدم کار تجربی نوآورانه و توزیع دهنده واقعیت خانواده در ایران، محافظه کاری و تکرار مکررات از جمله علت های عقب ماندگی جامعه شناسی خانواده در ایران است.

 

این جامعه شناس، استاد دانشگاه و نویسنده در مورد شرح کار تجربی خود در زمینه پدیده شوهرکشی در ایران اظهار داشت: روش تحقیق بنده روش آمیخته مرکب از روش اسنادی و تحلیل روایت است. گزارش های روزنامه نگارها، مصاحبه روایی، پرونده های قضایی و دادنامه ها ابزار گردآوری داده هایم بودند. نمونه روش تحلیل روایت عبارت است از 56 زن شوهرکش در زندان زنان قرچک ورامین. ما با 60 نفر از زنان که شوهران شان را کشته بودند در زندان مصاحبه کردیم و 56 مورد آن را در کتاب شوهرکشی که برای خواننده عام نوشتم در قالب داستان آوردم.  

 

وی با بیان اینکه مدل شوهرکشی در ایران با مدل شوهرکشی در کشورهای دیگر متفاوت است، عنوان کرد: تحقیقات ما نشان می دهد شوهرکشی در زمینه اجتماعی مدرن رخ می دهد. زمینه اجتماعی جدید یعنی فردگرایی و ارتباط گسترده زنان و تضعیف نظارت خویشاوندی.

 

محدثی که به جامعه شناس دین مشهور است، نخستین علت شوهرکشی را سردی عاطفی ذکر کرد و افزود: عشق پدیده کوتاه مدتی است، اگر دوست داشتن جایگزین عشق نشود، خلأ عاطفی ایجاد می شود. در پنج سال اول زندگی احتمال شوهرکشی کم است زیرا هنوز شور عاشقی وجود دارد. عدم ارضای نیازهای عاطفی و جنسی، مشکلات اقتصادی، دخالت خانواده ها، درگیری مرد با شغل و نارضایتی های گوناگون از جمله عوامل سردی عاطفی است. این سردی عاطفی نیاز دارد که جبران شود. این احتمال هست که بخش کوچکی از زنان که با سردی عاطفی مواجه می شوند، ممکن است در رابطه عاطفی با مرد دیگری قرار بگیرند.

 

وی ادامه داد: بخشی از این زنان هر نوع تضادی را تجربه می کنند، تضاد درونی و تضاد اجتماعی. طبیعتا بحث جدایی پیش می آید زیرا انسان نمی تواند در درازمدت در تضاد بماند. در نتیجه این زنان با موانع طلاق که اجتماعی، اقتصادی و حقوقی است، مواجه می شوند. در نهایت کار به جایی می رسد که نقشه برای حذف فیزیکی همسر کشیده می شود. 37 مورد از 56 مورد شوهرکشی که با آنها مصاحبه داشتیم، بدین گونه بوده است. راهکار جامعه شناسی که برای این موضوع داریم، این است که به زن حق طلاق داده شود و موانع طلاق برداشته شود. سوال این است که با این کار طلاق زیاد می شود و جواب ما این است که در مقابل قتل کمتر می شود. عرف و سنت ما به شدت با طلاق مخالف است. توصیه من به دختران این است که قبل از ازدواج حق طلاق را بگیرند و توصیه ام به پسران این است که دودستی حق طلاق را تقدیم کنند.

 

این جامعه شناس و استاد دانشگاه با اشاره به اینکه زن کشی از قدیم تا حال وجود داشته است، بیان کرد: زن کشی برخلاف شوهرکشی مدل نیست. ما پدیده شوهرکشی را در قدیم نداشتیم. نگرش مالکانه مرد به همسر و رنجش شدید التیام نیافته دو علت عمده زن کشی است. فقدان گزینه جایگزین و دسترسی بی مانع منجر به زن کشی می شود. راهکار جامعه شناختی این است که فکری برای دسترسی فیزیکی کنیم یعنی زن در محیط خانه به نحوی به بیرون از خانه دسترسی داشته باشد و در موارد خطر به اصطلاح بتواند آلارم دهد. زن کشی در اروپا نیز زیاد است، راهکار آنها این بوده که زن بتواند آلارم دهد و خود را از وضعیت خشونت بار نجات دهد.

 

محدثی خاطرنشان کرد: جامعه شناس باید راهکار عملیاتی و قابل اجرا دهد نه راهکار کلی. محیط خانه باید به تجهیزاتی مجهز شود که مانع قتل زن شود، سپس در درازمدت بر روی فرهنگ پدرسالار باید کار کنیم. در مدل شوهرکشی سه عنصر فرهنگی نقش ایفا می کنند که عبارتند از رسانه، ارتباطات، تضعیف نظارت خویشاوندی. متاسفانه یک نوع خشونت در فرهنگ و سنت ما علیه عشق وجود دارد. فرهنگ و سنت ما عشق را سرکوب می کند و با عشق برخورد مکانیکی دارد.

 

پایان پیام/31

منبع: شبستان

کلیدواژه: مسجد هفته دولت روز جهانی مسجد عید غدیر مراسم عمامه گذاری شیراز روزنامه غدیر مساجد مریم داوری پژوهشگاه فرهنگ هنر و ارتباطات

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت shabestan.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «شبستان» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۴۸۹۳۴۵۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

حجاب، مسیر مصلحت جامعه

  حجاب یکی از آن عوامل و رفتارهایی است که نقش مهمی در پیشبرد اهداف جامعه اسلامی ایفا می‌کند. در واقع وقتی قرار است در محتوای یک جامعه عفت و پاکدامنی مطرح باشد آن وقت مسأله پوشش یک زن مسلمان مفهوم عمیقی به خود می‌گیرد و تبدیل به قانون می‌شود که طبق فرمایشات اخیر مقام معظم رهبری، حجاب یک حکم شرعی و قانونی است و عمل به آن بر همگان، مسلم و واجب است. دین اسلام، پوشش را یکی از بهترین عوامل حفاظت زنان و حفظ سلامت اجتماعی می‌داند و در واقع حجاب، لباس مشارکت اجتماعی و آزادی زنان در جامعه است و چون زن بدحجاب، هرگز نمی‌تواند جلوی نگاه‌های آلوده و هوس‌انگیز مردان را بگیرد، اسلام از زنان خواسته که با رعایت پوشش اسلامی ازچشم‌چرانی مردان جلوگیری وازحقوق فردی و اجتماعی‌شان محافظت کنند. امین کشوری، کارشناس عفاف و حجاب به جام‌جم می‌گوید:«حجابی که اسلام راجع به آن حرف می‌زند و در آیات قرآن به آن اشاره شده است به مصلحت مردم وهمین خانواده‌هاست.همان دختران جوانی که می‌خواهند همسران‌شان راحفظ کنندو پسرانی که می‌خواهند زن محبوب‌شان راازدست ندهند،بدون حفظ حجاب ورعایت حدوحدود آن این خواسته‌های‌شان‌عملی نمی‌شود.»
     
تضاد آموزه‌های غربی با ارزش‌های اسلامی
درجوامع غربی برای این‌که از زن، موجودی به وجود بیاورند که موردنظر خودشان و اهداف سودجویانه‌شان باشد، نیازدائم به مد دارند تا با درست کردن آن، چشم‌ها، دل‌ها و ذهن‌ها را به همین جذابیت‌های ظاهری و کوته‌بینانه مشغول کنند. اما فردی که به این ظواهر وسوسه‌انگیز مشغول شودمجالی برای رسیدن به ارزش‌های واقعی واخلاقی خواهدداشت؟امین کشوری می‌گوید: «آموزه‌های غربی به زنان می‌آموزد که همه ارزش‌های آنها در «تن» خلاصه شده‌ و اگر توانست اندام، ظرافت‌ها و زیبایی‌هایش را به بهترین شکل ممکن برای افراد جامعه به نمایش بگذارد، می‌تواند ایفای نقش کند. اما این نگاه، مقابل ارزش‌های دینی و اسلامی است. اسلام می‌گوید: نقش اصلی زن در جایگاه همسری و مادری است و با حفظ این موقعیت‌ها و رعایت حجاب که برایش امنیت می‌آورد می‌تواند در عرصه اجتماع ظاهر شود و به فعالیت‌های اجتماعی، سیاسی یا حتی اقتصادی نیز بپردازد». البته اسلام هرگز نخواسته مرد از زن بهره‌کشی اقتصادی کند،بلکه سخت با آن مبارزه می‌کند و ازنظر اسلامی، استقلال اقتصادی زن، امری مسلم و متعلق به خود اوست. 

بالا رفتن سطح استانداردهای جنسی 
درجوامع غربی، دردسترس بودن زنان بی‌حجاب ورفتارهای غیرطبیعی آنان سبب شده که مردان به تدریج ازآنها رویگردان و حتی متنفر شوند.در واقع دیدن سطح بالایی از بی بندوباری و جذابیت‌های زنان برای مردان به عادت تبدیل شده، چون مردان روزانه با تعداد زیادی از زنان بی حجاب رو‌به‌رو می‌شوند و این تقاضای روحی،روانی و جنسی آنها را بالامی‌برد وطالب سطح جدید، متنوع و بی‌بندوبارتر ازوضعیت موجودشان می‌شوند. این موضوع باعث شده تا مردان برای ارضای غریزه جنسی خود به همجنسان خود روی آورند. سردی و بی‌مهری مردان نیز سبب شده تا زنان نیزبه همجنسان خودروی آورندکه همجنس بازی یکی ازمشکلاتی است که تمدن غرب با آن دست و پنجه نرم می‌کند، اما در اسلام همه نیازها و تامین آنها باید در مسیر تعالی و سعادتمندی انسان باشد نه این که همه فکر وذکر افرادبرای تامین نیازهای جنسی که به صورت عطش جنسی درآمده،صرف شود.به گفته کشوری، آزادی‌های جنسی نامشروع، موجب شده پیمان اخلاقی و زناشویی همسران و به عبارتی بنیان خانواده از بین برود و سبب به وجود آمدن پیامدهای ناگواری مانند سقط جنین، بچه‌های نامشروع، خشونت و تجاوز به زنان، خروج از مرز اعتدال در پرداختن به نیازهای جنسی و... شود. کم شدن و سیر نزولی جمعیت نیز یکی دیگر ازمعضلات چنین جوامعی است و هنگامی اتفاق می‌افتد که نسل موجود به دلایل تمایل نداشتن به تشکیل خانواده و فرزنداوری و ترویج روابط نامشروع جنسی و...تمایلی به تولید نسل جدید نداشته باشد. در این‌گونه جوامع تعداد سالمندان و سالخوردگان نسبت به درصد کودکان و نوجوانان بیشتر می‌شود.

دیگر خبرها

  • وحدت مهم‌ترین رکن جامعه است
  • هدف از تحمیل بی‌حجابی به جامعه چیست؟
  • بیانیه نمایندگان مجلس در حمایت از فراجا برای اجرای طرح عفاف و حجاب
  • بیش از ۳ میلیون از جامعه کارگری را زنان تشکیل می دهند
  • نقش زنان در معنابخشی به زندگی خانوادگی و اجتماعی
  • رسانه‌های بیگانه چگونه زنان را عامل رسیدن به اهداف خود می کنند؟
  • ۷ نشانه که می گوید باید کسی که دوستش دارید را ترک کنید
  • برخورد با یک راننده تاکسی به دلیل حمل عجیب بار + عکس
  • قیام جامعه دانشگاهی ایران در حمایت از منادیان آزادی و دانشجویان اروپا و آمریکا +تصاویر
  • حجاب، مسیر مصلحت جامعه