Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «خبرآنلاین»
2024-05-07@16:31:39 GMT

قضاوت درباره نادیندار بودن فرزندان

تاریخ انتشار: ۴ شهریور ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۴۸۹۳۶۸۵

قضاوت درباره نادیندار بودن فرزندان

  گروه اندیشه خبرآنلاین درباره «مشاهداتی از تربیت فرزندان در دو خانواده مذهبی؛ کجای کار اشتباه است؟» به بررسی بینش ها و گرایش هایی از شش جوان پرداخت که در این یادداشت به نقد و بررسی این موضوع پرداخته ام.

نخست: تفاوت است میان زیست مومنانه و مجری ظواهر و مناسک مذهبی بودن. تفاوتی عمیق بین قبولِ یک باور (مثلِ اینکه همه‌ی جانداران شایسته‌ی مهربانی و شفقت اند) و زیستن به شیوه‌ای متأثر از آن باور وجود دارد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

آدمی برای آنکه به‌واسطه‌ی باور به رابطه‌ای خاص با دیگر موجودات دست یابد و دچار تحولی حقیقی شود،‌ باید آن باور را به وسیله‌ی تربیت و اعمال طریقتِی بپروراند و آن را به شکلی شخصا تجربه کند.
در غیر این صورت همانند ناورزشکاری است که علاقمندانه لباس باشگاه تیم محبوبش را می پوشد بی آنکه مهارت بازی  را بداند! مجری ظواهر و مناسک بودن بدون زیست مومنانه همان نابازیگری است که شوق مندانه پیراهن تیم مورد علاقه اش را می پوشد بی آنکه بازی بداند. نظام فقهی بر بیشتر بر ظواهر استوار است تا بر اخلاق. همین امر موجب شده تا نظام تربیتی خانواده و مدارس بالتبع بر محور رعایت ظواهر و مناسک متمرکز شوند تا زیست مومنانه( انصاف،  راستگویی، عدالت، وفای به عهد، انضباط، نوعدوستی و...)
بر این اساس قضاوت نادیندار بودن این فرزندان با توصیفات بالا سنجشی نادرست است. چه بسا آنان بدون تقید دایمی به انجام مناسک مذهبی به آن صفات اخلاقی متخلق و دیندارند.

دوم: اینکه تجربه شهودی و عملی بیست سال اخیر جوانان مان از مبلغان مذهبی، مصداق" لم تقولون ما لا تفعلون" و این بیت" واعظان کین جلوه در محراب و منبر می روند/ چون به خلوت می روند آن کار دیگر می کنند" موجب فاصله گرفتن نسل جوان از نگاه و نگرش مبلغان مذهبی و نگاه رسمی به مذهب، شده است.

سوم: اینکه وجود شبکه های اجتماعی مجازی، پیام رسان های الکترونیکی، موجب فراگیری شبهاتی شده که دانش و بینش متکلمان و فقها( که عمدتا به دانش روز مسلح نیستند) توان پاسخ معاصر عقلانی به آنها  را ندارند.

کد خبر 1293227

منبع: خبرآنلاین

کلیدواژه: سید محسن هاشمی خانواده دین تربیت کودکان دونالد ترامپ محمدجواد ظریف ایالات متحده آمریکا فرانسه بازیگران سینما و تلویزیون ایران باشگاه استقلال باشگاه پرسپولیس داریوش اسدزاده امانوئل مکرون لیگ برتر نوزدهم

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.khabaronline.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرآنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۴۸۹۳۶۸۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

برگزاری مسابقات قرآن بین کودکان و دانش آموزان در روستای الیف + تصاویر

فعالیت‌های مذهبی و قرآنی در بین کودکان و نوجوانان روستای الیف از توابع شهرستان کازرون استان فارس رونق بسیاری دارد و به جهت اهمیت در مسجد این روستا دوره‌های آموزشی قرآن کریم و مسائل دینی و مذهبی برای کودکان و دانش آموزان برگزار می‌شود.

شهروند خبرنگار ما با ارسال تصاویر از برگزاری مسابقات قرآن بین کودکان و دانش آموزان روستای الیف خبر داد و آن را به اشتراک گذاشت.

منبع: شهروند خبرنگار - فارس

بیشتر بخوانید:

برگزاری مراسم اختتامیه برنامه‌های قرآنی ماه رمضان در قم + تصاویر

برای یادگیری اصول تصویربرداری خبری به صفحه «آموزش تصویربرداری برای شهروندخبرنگاران» مراجعه کنید

 

 

باشگاه خبرنگاران جوان شهروند خبرنگار شهروند خبرنگار

دیگر خبرها

  • آنچلوتی: می‌خواهیم شبی باور نکردنی خلق کنیم
  • برگزاری مسابقات قرآن بین کودکان و دانش آموزان در روستای الیف + تصاویر
  • اتفاق عجیب و باور نکردنی در لیگ برتر ایران
  • اتفاق عجب و باور نکردنی در لیگ برتر ایران
  • شکاف‌ها و دوگانگی‌های مذهبی، ممنوع!
  • تقویت مکتب اهل‌بیت(ع) با اجرای مناسب برنامه‌های مذهبی
  • حسینی: تمام کردن لیگ برای ما خیلی اهمیت دارد
  • کارشناس مذهبی تلویزیون: دانشجویان معترض امریکا پیروان امام صادق هستند | فیلم
  • برگزاری همایش آشنایی با مناسک حج در بروجرد
  • برگزاری همایش آشنایی با مناسک حج در بروجرد+مصاحبه