Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-05-01@10:45:18 GMT

ارتقای شاخص های عمده بازار کار البرز در دولت دوازدهم

تاریخ انتشار: ۴ شهریور ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۴۸۹۵۲۸۴

ارتقای شاخص های عمده بازار کار البرز در دولت دوازدهم

به گزارش ایرنا، اشتغال یکی از اساسی‌ترین نیازهای جامعه به خصوص جوانان و گره‌گشای بسیاری از مشکلات و آسیب‌های اجتماعی است و همواره به عنوان یکی مطالبات مهم مردم از مسئولان مطرح می شود.

ایجاد اشتغال فرایند و مقوله ای فرابخشی و فراسازمانی است؛ اشتغال‌زایی و تلاش برای رفع مشکل بیکاری فقط وظیفه یک سازمان یا نهاد خاص مانند تعاون، کار و رفاه اجتماعی نیست بلکه همه دستگاه‌ها باید در این زمنیه فعالیت و همکاری کنند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

البته در این خصوص مأموریت‌هایی به مجموعه وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی محول شده است؛ سیاست‌گذاری، برنامه ریزی، راهبری، پایش و نظارت به منظور تنظیم روابط کار مبتنی بر رعایت اصل سه جانبه گرایی، حفظ و صیانت از نیروی کار، ایجاد تعادل در بازار کار و حمایت از پایدارسازی مشاغل و برقراری عدالت اجتماعی در حوزه‌های بیمه‌ای، حمایتی و توانمندسازی با رعایت اصول جامعیت، کفایت و فراگیری مبتنی بر قانون بیمه‌گری از جمله این ماموریت‌ها به شمار می آید.

برخی اهداف کلان این وزارت نیز شامل صیانت از نیروی کار با تأکید بر ارتقای بهره‌وری نیروی کار، ایجاد تعادل در بازار کار، توسعه و ارتقای شاخص‌های رفاه اجتماعی، کاهش نرخ بروز آسیب‌های اجتماعی، گسترش و ارتقای بیمه‌های اجتماعی، پایداری و تعادل بین منابع و مصارف صندوق‌های بیمه اجتماعی و ارتقای کارآمدی نظام اداری و بهبود اثربخشی نقش حاکمیتی وزارت متبوع در راستای انجام این ماموریت‌ها است.

وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی تثبیت فرایند کسب و کار مولد، شناسایی و معرفی فرصت‌های اشتغال به متقاضیان واقعی، مهارت آموزی به جویندگان کار و تعامل و همراهی سازنده با مراجع مرتبط را از جمله سیاست‌های این وزارت عنوان و اضافه کرده که ادارات کل استانی در راهبری این سیاست‌ها نقش عمده ای بر عهده دارند.

محمد شریعتمداری تاکید کرده که ادارات کل علاوه بر فراهم‌سازی امکان مشارکت حداکثری در چارچوب ماموریت‌های خطیر وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی، اهتمام جدی به منظور حفظ اشتغال موجود و امنیت شغلی کارگران، صیانت از سرمایه های انسانی و تعادل در نظام جبران خدمت کارگران و حمایت از شرکت‌های تعاونی با اولویت دانش‌بنیان از طریق همکاری‌های موثر با مراجع استانی به عمل آورند.

البرز که به دلیل مهاجرپذیری و وجود اقوام مختلف توسط رهبر معظم انقلاب «ایران کوچک» لقب گرفته است، سال ۱۳۸۹ با مساحت پنج هزار و ۸۰۰ کیلومتر و جمعیتی حدود سه میلیون نفر به عنوان سی و یکمین استان کشور شناخته شد.

این استان مهاجرپذیر با داشتن ۶ شهرستان طالقان، ساوجبلاغ، نظرآباد، اشتهارد، کرج و فردیس در کنار پایتخت ایران قرار گرفته و روزانه ۳۰۰ هزار نفر از آن به تهران در حال تردد هستند.

هر چند البرز از نظر مساحت کوچکترین استان کشور محسوب می شود اما جاذبه های طبیعی و تاریخی آن به خصوص جاده کرج – چالوس که به دروازه بهشت شمال ایران مشهور است، سالانه میلیون ها گردشگر داخلی و خارجی را به سوی خود می کشاند.

این استان یک هزار و ۴۵۰ کیلومتر آزاد راه، بزرگراه، راه اصلی و فرعی دارد و ۱۸ درصد ترافیک جاده ای کشور مربوط به راه های آن است.

فعالیت بیش از سه هزار و ۵۰۰ واحد تولیدی و صنعتی و ۱۵۰ برند (الگو) در البرز، این استان را به یکی از قطب های صنعت و تولید در کشور تبدیل کرده است.

بر پایه داده‌های مرکز آمار ایران، نرخ بیکاری فصل بهار ۱۳۹۸ در استان البرز ۱۴ درصد بوده که نسبت به مدت مشابه سال ۱۳۹۸، ۱.۶ درصد کاهش نشان می دهد. نرخ بیکاری استان البرز در بهار ۱۳۹۷، ۱۵.۶ درصد بود. میانگین نرخ بیکاری کشور در بهار ۹۸، ۱۰.۸ اعلام شده است.

نرخ بیکاری از نسبت جمعیت بیکار به جمعیت فعال (شاغل و بیکار) ضرب در ۱۰۰ به دست می آید.

همچنین نرخ مشارکت اقتصادی در استان البرز از ۳۹.۶ در بهار ۹۷ به ۴۰.۲ در بهار ۹۸ و نسبت اشتغال از ۳۳.۴ درصد در بهار ۹۷ به ۳۴.۵ درصد در بهار ۹۸ رشد یافته است.

نرخ مشارکت (فعالیت) اقتصادی از نسبت جمعیت فعال به جمعیت در سن کار ضرب در ۱۰۰ و نسبت اشتغال از نسبت جمعیت شاغل به جمعیت فعال ضرب در ۱۰۰ به دست می آید.

۷۵۳۲/ ۶۱۵۵

منبع: ایرنا

کلیدواژه: کارآمدی دولت نرخ بیکاری استان البرز نرخ اشتغال

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۴۸۹۵۲۸۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

۴۰ روستای شهرستان اهر از نعمت آب شرب برخوردار شدند

به گزارش خبرگزاری مهر، محمد خانی در جمع خبرنگاران اظهار داشت: شرکت آب و فاضلاب استان در سال گذشته در راستای اجرای طرح تامین آب روستاهای استان و محرومیت زدایی از چهره روستاها از ۲ محل اعتباری طرح های ملی و استانی اقدام به تحت پوشش قراردادن ۴۰ روستا با بیش از ۱۵۷۰ خانوار در شهرستان اهر نموده است.

وی افزود: ارتقای هرچه بیشتر شاخص‌های فعلی به خصوص در بخش روستایی با روی کار آمدن دولت مردمی در دستور کار وزارت نیرو قرار گرفته است، بر این مبنا جهاد آبرسانی با هدف ارتقای شاخص‌های دسترسی جمعیت روستایی به آب پایدار جزو اولویت‌های وزارت نیرو قرار دارد تا از این طریق با استفاده از ابزارهایی نظیر تخصیص، توسعه زیرساخت توزیع آب و سایر ساخت و سازهای مورد نیاز شرایط جهش در آبرسانی روستایی مهیا شود.

خانی افزود: در این طرح با اجرای حفر و تجهیز ۳ حلقه چاه، احداث ۱۰ باب مخزن با مجموع ظرفیت ۶۵۰ متر مکعب و اجرای ۱۴ کیلومتر خط انتقال، ۵۵۰ نفر جمعیت از نعمت آب شرب سالم و بهداشتی بهره مند شده و تحت پوشش خدمات شرکت آب و فاضلاب استان آذربایجان شرقی قرار گرفته اند.

کد خبر 6092837

دیگر خبرها

  • بیکاران به زودی از طریق سامانه‌ای شناسایی می‌شوند | توضیحات وزیر کار درباره لایحه جامع اشتغال
  • ۱۰۸ درصد تعهدات اشتغال در رودسر محقق شده است
  • لایحه امنیت شغل کارگران امروز در دولت تصویب شد
  • ادعای وزیر رئیسی درباره تحقق وعده مهم دولت سیزدهم! | فیلم
  • تسهیلات و نبود نقدینگی عمده مشکلات واحد‌های صنعتی در قوچان است
  • ۴۰ روستای شهرستان اهر از نعمت آب شرب برخوردار شدند
  • اعلام قیمت عمده انواع میوه و سبزی+جدول
  • رشد بیش از ۲۲ درصدی تعاونی‌های زنان در دولت سیزدهم
  • نرخ بیکاری در قزوین به ۴.۷ درصد کاهش یافت
  • شاخص بورس ۲۰ هزار واحد کاهش یافت