Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-04-30@16:46:33 GMT

اصل ورزش اینجاست

تاریخ انتشار: ۴ شهریور ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۴۸۹۵۵۴۸

اصل ورزش اینجاست

هیچ کس آمار دقیقی از بازیکنان شهرستانی لیگ برتر فوتبال ندارد ، اما آنچه مسلم است بیش از نیمی از بازیکنان فوتبال در لیگ های مختلف را جوانانی تشکیل می دهند که ورزش خود را زمانی از روستاها آغاز کرده اند.

حتی در دهه ۶۰ تا ۷۰ یکی از گزاره های رایج در مصاحبه های فوتبالیست های معروف ایرانی این بود که " فوتبال را از زمین خاکی " آغاز کرده است و این نشان می داد که همین زمین های خاکی در دل روستاها زمانی بازیکنان بزرگی را به ورزش معرفی می کند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

به طور اساسی ، خاستگاه اصلی ورزش در برخی از کشورها مانند برزیل که مهد فوتبال دنیاست، همین روستاها هستند  و در ایران نیز در دوره های مختلف ورزشکارانی از دل روستاها بیرون آمدند که در جا به جایی رکوردهای جهانی و المپیکی بی تاثیر نبوده است.

کارشناسان و صاحب نظران بر این عقیده اند که " ورزشهای روستایی یکی از مهمترین و در عین حال مهجورترین موضوعات مطالعات توسعۀ روستایی و جامعه شناسی ورزش در ایران است".

آنان معتقدند که " ورزش های روستایی تنها در انجام برخی حرکات فیزیکی خالصه نمی شوند، بلکه از طریق افزایش مشارکت و سرمایۀ اجتماعی، مشارکت اجتماعی را تسهیل می کنند".

در  نشریه توسعۀ محلی روستایی و شهری ، دورۀ هفتم، شمارۀ ۱ ،بهار و تابستان ۱ آمده است : " در سالیان اخیر برای استفاده از ورزش به عنوان وسیله ای برای رسیدن به اهداف غیر ورزشی، اشتیاق فزایندهای وجود داشته است (بلوکی و اسمیت، ۲۰۱۰ ) که از جمله می توان به اهدافی مانند افزایش سلامت جسمی و روانی افراد جامعه، مشارکت اجتماعی، کاهش بیکاری (کالتر، ۲۰۰۵ ) و افزایش سرمایۀ اجتماعی و فرهنگی(دلینی و کینی، ۲۰۰۵ )اشاره کرد".

با این حال ، مطالعات علمی جمعی از جامعه شناسان توسعه روستایی ، نشان می دهد که ورزش روستایی در ایجاد همگرایی، هم افزایی و تقویت روحیه مشارکت و هم باروی نقش اساسی دارد.

** حمایت دولت از خانه های ورزش روستایی

دولت دوازدهم نیز به منظور ایجاد عدالت ورزشی و توسعه ورزش در مناطق روستایی که گاهی از امکانات اولیه ورزشی نیز محروم بوده اند، دست به اقدام نو با ایجاد خانه های ورزش زده است.

معاون فرهنگی و توسعه ورزش همگانی وزیر ورزش و جوانان گفت: توسعه ورزش روستایی در اولویت دولت دوازدهم قرار دارد و در ابتدا ۳ هزار خانه ورزش روستایی بهره برداری شد.
عبدالمجید احمدی در سفر به شهرکرد در گفت و گو با ایرنا افزود: ۳ هزار و ۲۰۰ خانه ورزش روستایی در سراسر کشور آماده بهره برداری شد.
به گفته وی، رشد سرانه فضای ورزشی پس از پیروزی انقلاب اسلامی در کشور ۳۲ برابر شده است و توسعه فضای ورزشی از برنامه های مهم دولت در روستاهاست.

** فدراسیون به دنبال توسعه ورزش روستایی در همه جا

رئیس فدراسیون ورزش روستایی و عشایری جمهوری اسلامی ایران نیز از تجهیز ۲ هزار و ۳۰۰ خانه ورزش روستایی در کشور خبر داد.

غلامرضا جعفری در گفت و گوی اختصاصی با ایرنا در شهرکرد افزود: این تعداد خانه ورزش روستایی در قالب حمایت وزارت ورزش و جوانان و ستاد مبارزه با مواد مخدر به لوازم ورزشی تجهیز شده است.
به گفته وی، برای تجهیز هر خانه ورزش روستایی ۳۰ میلیون ریال اعتبار اختصاص یافت که در مجموع تاکنون ۷۰ میلیارد ریال برای تجهیز خانه های روستایی هزینه شده است.
وی تصریح کرد: ۵۰ درصد از اعتبارات مورد نیاز برای تجهیز خانه های ورزشی از محل اعتبارات وزارت ورزش و جوانان و مابقی با کمک ستاد مبارزه با مواد مخدر تامین شده است.
جعفری اظهار کرد: توسعه رشته های ورزشی کلاسیک در مناطق روستایی و عشایری براساس تفاهمنامه با سایر فدراسیون ها انجام می شود.
به گفته وی، بزودی اطلس بازی های بومی و محلی ایران با هماهنگی وزارت ورزش و جوانان رونمایی می شود.
رئیس فدراسیون ورزش روستایی و عشایری گفت: تاکنون ۸۰۰ نوع بازی بومی و محلی در ایران شناسایی شده که در قالب یک هزار صفحه اطلس این بازی ها منتشر می شود.
جعفری درباره فقر حرکتی در بین برخی از روستاییان نیز گفت: با توجه به مکانیزه شدن برخی از فعالیت ها در روستاها این فقر در بین برخی از روستاییان دیده می شود که باید در این باره توسعه ورزش در روستاها تسریع شود.
وی درباره جهانی شدن برخی از رشته های ورزشی بومی و محلی ایران نیز گفت: برای دومین بار ورزشکاران روستایی و عشایری ایران به تورنمت بازی های عشایری در قرقیزستان دعوت شده است.
به گفته وی، ایران نیز در صدد است برای فراملی کردن برخی از بازی های بومی و محلی با کشورهایی که قرابت فرهنگی دارد نشست های مشترکی را برگزار خواهد شد.

**رشد 22 درصدی خانه های ورزش روستایی 

مدیرکل ورزش و جوانان و چهارمحال و بختیاری نیز گفت: در دو سال اخیر دولت دوازدهم  ۲۴۰ خانه ورزش روستایی با اعتبار ۱۰ میلیارد ریال در این استان به بهره برداری رسیده است.
حمید کریمی افزود : فقر حرکتی علاوه بر شهرها در روستا نیز مشهود است و ایجاد خانه های ورزش روستایی با حمایت دولت تدبیر و امید به عنوان یک ضرورت شناخته شد. 
به گفته وی، به همین منظور ۲۴۰ خانه ورزش روستایی در سال های ۹۶ و ۹۷ در چهارمحال و بختیاری راه اندازی و تجهیز شد و در تلاش هستیم تا پایان برنامه ششم توسعه تمامی روستاهای این استان به خانه ورزش مجهز شوند.
مدیرکل ورزش و جوانان چهارمحال و بختیاری، توسعه ورزش در مناطق روستایی را دارای اهمیت بالا برای کشف استعدادهای ورزشی دانست و گفت: با برنامه ریزی انجام شده، تربیت مربی در روستاها برای توسعه ورزش نیز در کنار توسعه ورزش همگانی در نظر گرفته شده است.
کریمی خاطر نشان کرد: در راستای توجه به منویات مقام معظم رهبری، تجهیز خانه های ورزش روستایی با تجهیزات به صورت کامل داخلی انجام می شود.
وی، بهره گیری از ظرفیت‌های مختلف از جمله خیران را برای توسعه زیر ساخت‌های ورزشی در سطح استان ضروری دانست و یادآور شد: افتتاح ۲۴۰ خانه ورزش روستایی با حمایت وزارت متبوع، فدراسیون و هیات ورزش روستایی و بازی های بومی و محلی، خیرین ورزشی و شورای مبارزه با مواد مخدر استان انجام گرفت.
به گزارش ایرنا، از جمعیت ۹۴۷ هزار نفری چهارمحال و بختیاری, افزون بر ۳۳۹ هزار نفر جمعیت در ۸۴۰ روستا و مناطق عشایری ساکن هستند که بخشی از ورزشکاران معروف این استان متعلق به همین مناطق است.
۲۰۹۷

منبع: ایرنا

کلیدواژه: خانه ورزش روستایی چهارمحال وبختیاری ورزشی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۴۸۹۵۵۴۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

شهرداری همدان در جذب شهروندان به ورزش خلاقانه عمل کند

سعید پناه‌آبادی در گفتگو با خبرنگار مهر با اشاره به لزوم گسترش زیرساخت‌های ورزشی در سطح همدان اظهار کرد: یکی از وظایف قانونی شهرداری‌ها در امر نشاط اجتماعی گسترش ورزش با ایجاد زیرساخت‌های ورزشی در سطح شهر است.

وی افزود: شهروندان بیشترین حضور را در بوستان‌ها دارند و باید لوازم ورزشی، چمن مصنوعی و ابزار نوین ورزشی توسط شهرداری در آنها نصب و ایجاد شوند.

رئیس ورزش‌های همگانی شهرستان همدان با بیان اینکه شهرداری همدان باید گام‌های بلندی در این زمینه بردارد، گفت: خوشبختانه در چند سال اخیر چمن‌های مصنوعی خوبی در بوستان‌های همدان ایجاد شده است.

پناه‌آبادی خاطرنشان کرد: ما نیاز به اقدامات خلاقانه برای جذب شهروندان به ورزش داریم در بوستان‌های بسیاری از شهرهای کشور با رنگ‌آمیزی و نورپردازی مناسب فضاهای ورزشی خوبی ایجاد شده که شهرداری همدان باید در این زمینه الگوبرداری کند.

وی با بیان اینکه ورزش مهم‌ترین شاخصه در بحث نشاط اجتماعی است، بیان کرد: شهرداری‌ها بازوی توانمند هیئت‌های ورزش همگانی هستند و ما انتظار زیادی از شهرداری همدان در بحث گسترش ورزش داریم.

رئیس هیئت ورزش‌های همگانی شهرستان همدان عنوان کرد: نیاز است در بلوار ارم، تپه عباس آباد، گنجنامه و بوستان‌های شهر گذر سلامت و تندرستی برای شهروندان همدان ایجاد شود.

وی با بیان اینکه بلوار ارم همدان بیشترین جاذبه را برای مردم همدان دارد، بیان کرد: چند هزار نفر از مردم اکثر روزهای هفته و به ویژه تعطیلات آخر هفته در بلوار ارم پیاده‌روی پیدا می‌کنند باید یک جاذبه ورزشی در این منطقه با رنگ‌آمیزی جذاب شهرداری همدان برای جذب شهروندان به ورزش ایجاد کند.

وی افزود: نورپردازی با جذابیت بالا، ایجاد گذر سلامت و تندرستی با نصب ابزارهای نوین ورزشی، ایستگاه دوچرخه‌سواری و برگزاری جشنواره‌های ورزشی می‌تواند به جذب خانواده‌های همدانی به ورزش کمک کند.

وی با بیان اینکه شهرداری همدان باید در تمام سطح شهر زیرساخت‌های ورزشی ارزان و در دسترس ایجاد کند، گفت: محله‌محور کردن ورزش نیز یکی از نکات مهم برای سلامتی جسمی و روحی شهروندان است.

رئیس هیئت ورزش‌های همگانی شهرستان همدان عنوان: این آمادگی را داریم که در توسعه و رشد ورزش در تمام زمینه‌ها با شهرداری همدان همفکری و همکاری کنیم.

پناه‌آبادی با بیان اینکه هدف ما جذب بیش از ۵۰ درصد خانواده‌های همدانی به ورزش است، بیان کرد: امروز همدان در کشور یکی از استان‌های صاحب نام در ورزش‌های همگانی است.

رئیس هیئت ورزش‌های همگانی شهرستان همدان افزود: تمام ایستگاه‌های ورزش صبحگاهی ما از بالاترین نقطه تا پایین‌ترین نقطه همدان فعال بوده و همه روزه بانوان و آقایان ورزش می‌کنند که در کشور کم‌نظیر است.

پناه‌آبادی با بیان اینکه تمام دستگاه‌ها در بحث توسعه ورزش همگانی وظیفه دارند، بیان کرد: از فرماندار همدان می‌خواهیم با نوشتن یک اساسنامه از جزیره‌ای عمل کردن دستگاه‌های مختلف در بحث ورزش همگانی جلوگیری کنند.

وی عنوان کرد: باید ورزش همگانی با محوریت هیئت ورزش‌های همگانی انجام شود و هر اداره و دستگاهی برای خود همایش‌های مختلف پیاده‌روی و ورزشی برگزار نکند.

رئیس هیئت ورزش‌های همگانی شهرستان همدان در پایان افزود: نگاه و دیدگاه هادی سبزواری ریاست استان در توسعه و رشد ورزش همگانی در بیش از یک دهه اخیر بسیار تأثیرگذار بوده است.

کد خبر 6092629

دیگر خبرها

  • ورزش باید مثل دارو تجویز شود
  • شهرداری همدان در جذب شهروندان به ورزش خلاقانه عمل کند
  • رئیس اینجاست: در شهر مدعی اول میزبانی بزرگ
  • جنوب کرمان ظرفیت افتخارآفرینی بیشتر در زمینه ورزش دارد
  • توسعه ورزش های همگانی با اجرای برنامه آزاد سازی اماکن ورزشی
  • سالن ورزشی آلاشت بازسازی می شود
  • کمبود ۳۰ درصدی فضای ورزشی در کهریزک/ خانه کشتی افتتاح می‌شود
  • روستایی که سهم لک لک ها شد | لک لک هایی که روستاییان را مجبور به خانه سازی کردند
  • ورزش باعث افزایش قد می‌شود؟
  • همه‌چیز درباره سردردهای بعد از ورزش؛ چگونه درمانش کنیم؟