Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش خبرنگار ایلنا، ۹ سال پیش بود که شاهد دزدیده شدن مجسمه‌های تهران بودیم. مجسمه‌هایی از جنس برنز که بیشتر آنها سردیس مفاخر و شعرای به نام ایران‌زمین از شهریار و باقرخان گرفته تا ستارخان و... بودند. هرچند آن پرونده همچنان بعد از یک دهه مسکوت و بی‌نتیجه باقی مانده و هنوز دزد مجسمه‌ها پیدا نشده‌است اما طی این سال‌ها کمتر شاهد چنین اتفاقی بودیم تا آنکه روز گذشته مجسمه قیصر امین‌پور دزدیده شد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

سردیس قیصر امین پور سال ۹۲ در میدانی به همین نام در ابتدای بلوار سعادت آباد(شهرک غرب) واقع در شمال غرب پایتخت نصب شد.

شهرداری منطقه ۲ تهران درحالی از سرقت سردیس قیصر امین‌پور شاعر و ادیب معاصر ایران خبر داد که گفته می‌شود پیگیری حقوقی شهرداری و اقدامات لازم برای تهیه و نصب سردیس جایگزین توسط سازمان زیباسازی شهر تهران در کمترین زمان ممکن در حال انجام است.

مجتبی موسوی (معاون فرهنگی و هنرهای شهری سازمان زیباسازی شهر تهران) درخصوص سرقت مجسمه قیصر امین‌پور به ایلنا گفت: اقدامات اداری لازم انجام شده و درخواست جایگزین کردن سردیس ارائه شده و ما پیگیر این مهم هستیم.

به  گفته او، مجسمه قیصرامین‌پور از جای خود کنده شده بود چنانکه استراکچر فلزی داخلی مجسمه از خود مجسمه جدا شده بود. چگونگی کندن آن اینکه با پتک انجام شده یا ابزار دیگر قابل فهم نبود ولی با توجه به آنکه مجسمه از استراکچر آن جدا شده، می‌توان گفت مجسمه کنده شده.

موسوی ادامه داد: دزدی مجسمه‌ها و مبلمان شهری بی‌سابقه نیست و هرازگاهی اتفاق می‌افتد. از کابل برق گرفته تا سایر ادوات فلزی که در سطح شهر هستند، دزدیده می‌شوند و این اتفاقات زیاد می‌افتد. اما درخصوص آثار هنری از آنجا که اهمیت بیشتری دارد و هر اثر هنری به عنوان یک اثر تک که دارای ویژگی‌های منحصر به فرد و البته ارزش افزوده است، از حساسیت بیشتری برخوردار است و قطعا دزدیده شدن آن خسارت بزرگتری به شهر وارد می‌کند.

معاون فرهنگی و هنرهای شهری سازمان زیباسازی شهر تهران درخصوص ارتباطی که ممکن است دزدیده شدن مجسمه قیصر امین‌پور با دزدیده شدن مجسمه‌های قبل داشته باشد، خاطرنشان کرد: شاید خیلی لزوم نداشته باشد که دزدیده شدن مجسمه قیصر امین‌پور را به دزدیده شدن مجسمه‌های ۹ سال پیش ارتباط دهیم چراکه این جور اتفاقات، دزدیده شدن‌ها و گم شدن‌ها در فضای شهری وجود دارد و هر از گاهی اتفاق می‌افتد.

هرچند موسوی نیز از سرنوشت ۱۲ مجسمه‌ شهری که ۹ سال پیش دزدیده شده‌بودند، اطلاعی در دست نداشت اما تاکید کرد: از آنجا که مواد اولیه مجسمه‌های آهنی، برنزی و فلزی دارای ارزش است از این رو ممکن است به طمع اندک سودی که ممکن است از آب کردن این مجسمه‌ها و بدست آ‌وردن مواد اولیه آن کسب شود، به احتمال زیاد در کمترین زمان مجسمه‌ را خرد یا ذوب می‌کنند و امیدی به پیدا شدن مجسمه قیصر امین‌پور نیست.

او در خصوص احتمال تغییر متریال ساخت مجسمه‌های شهری برای جلوگیری از انگیزه‌های دزدی گفت: در دوره‌ای به دلیل ایجاد حساسیت درباره مجسمه‌های برنزی، نصب مجسمه‌‌های برنزی در سطح شهر را متوقف کرده بودیم اما قرار نیست برای بلندمدت یا به صورت دائمی متریال برنز را از چرخه ساخت مجسمه خارج کنیم. در مکان‌هایی که لزومی نداشت و می‌توانستیم از مواد دیگر برای ساخت مجسمه‌ها استفاده کنیم، این کار را انجام دادیم.

معاون فرهنگی و هنرهای شهری سازمان زیباسازی شهر تهران تصریح کرد: ضمن آنکه ماده برنز از اصالتی خاص برای ساخت مجسمه برخوردار است و جالب نیست که آن را از چرخه مجسمه‌های شهری حذف کنیم.

موسوی در ادامه از نصب بیش از ۳۰ مجسمه تا پایان سال ۹۸ در سطح شهر تهران خبر داد و گفت: مجسمه‌هایی که خروجی سمپوزیوم مفاخر هستند همچنین سردیس‌ها و مجسمه‌هایی که در دوسالانه ششم مجسمه‌های شهری خلق شدند و... در قالب مجسمه‌هایی از جنس برنز، آهن، فایبرگلاس در سطح شهر تهران نصب خواهند شد.

منبع: ایلنا

کلیدواژه: سازمان زیباسازی شهر تهران

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.ilna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایلنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۴۸۹۶۲۵۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

رویداد ویژه «ایمنی و حمل و نقل» در پایتخت

همزمان با هفتم اردیبهشت ماه که به نام روز ایمنی حمل و نقل نامگذاری شده، رویداد ویژه ایمنی و حمل و نقل به‌صورت یکپارچه در مناطق ۲۲گانه شهر تهران برگزار می‌شود.

به گزارش گروه اجتماعی خبرگزاری دانشجو، براساس دستورالعمل ابلاغی از سوی شهرداری تهران، اهداف اصلی این رویداد که به‌صورت هماهنگ و یکپارچه در مناطق مختلف پایتخت برگزار می‌شود، ترغیب شهروندان به استفاده از حمل و نقل همگانی، رعایت ایمنی در سفر‌های درون‌شهری، مشارکت سازمان‌های مرتبط و نهاد‌های مردمی و نیز توجه ویژه به موتورسیکلت‌سواران، عابرین پیاده و... اعلام شده است.   

 مدیرعامل سازمان حمل و نقل و ترافیک شهر تهران در این باره گفت: این رویداد، اقدامی نمادین است تا با عزم و اراده مشترک، توجه افکار عمومی را به موضوع ایمنی و رعایت مقررات مربوط به حمل و نقل شهری معطوف کنیم.  

 شهریار افندی‎زاده تاکید کرد: راهبرد ایمنی، نیازمند همکاری همه دستگاه‌ها و نهاد‌های متولی و البته همراهی شهروندان است؛ بنابراین، تمام دستگاه‌های مرتبط از جمله پلیس راهور، شهرداری‌ها، شرکت‌های سازنده خودرو، آموزش و پرورش، مسئولان اجرایی و سایر ارگان‌ها و سازمان‌ها، حتی رسانه‌ها  نیاز است در کنار هم  برای مقابله با تلفات ناشی از حوادث ترافیکی چاره‌اندیشی کنند.

 به گفته مدیرعامل سازمان حمل و نقل و ترافیک شهر تهران، رویداد "ایمنی حمل و نقل" درنظر دارد توجه شهروندان تهرانی به‌خصوص اقشار در معرض خطر تصادفات مانند کودکان، افراد مسن، دوچرخه‌سواران، موتورسواران و...، همچنین مدیران شهری، متولیان حوزه حمل و نقل و ایمنی، کاربران و فعالان فضای مجازی و سازمان‌های مردم ‎نهاد را به موضوع مهم رعایت مقررات ایمنی در خیابان‌ها و معابر پایتخت جلب کند.

 افندی‌زاده با اشاره به اینکه این برنامه از چهارم اردیبهشت ماه آغاز و تا دهم اردیبهشت ماه ۱۴۰۳ ادامه خواهد داشت، تاکید کرد: تمرکز بر برنامه‌های آموزشی، ایمنی تردد در خیابان ویژه دانش‌آموزان، اجرای برنامه‌های مشارکتی با سازمان‌های مردم‌نهاد و تولید و انتشار محتوای رسانه‌ای از جمله: اکران پوستر رویداد در ساختمان‌های شهرداری‌های مناطق، نواحی، پارک‌های آموزش ترافیک، همچنین روی انواع سازه‌های تبلیغاتی، پرتابل، بیلبورد، استرابورد و عرشه پل یا نمایش در تلویزیون‌های شهری و تولید و انتشار اخبار از رویداد‌های مربوط، از جمله فعالیت‌هایی است که طی یک هفته انجام می‌گیرد.

دیگر خبرها

  • عجیب‌ترین مجسمه؛ بزبز قندی محجبه در شهر کتاب؟! | تصویر
  • از تولید مسکن تا آخرین وضعیت ابر پروژه باغ راه حضرت فاطمه
  • کشف تصویر ۱۸۰۰ساله «اسکندر مقدونی»
  • پاچه‌ ورمالیده کیست؟؛ چگونه از حواشی یک شغل یک ناسزا خلق شد؟
  • رویداد ویژه ایمنی و حمل و نقل در پایتخت
  • قیصر امین پور ، قیصر شعر انقلاب اسلامی +فیلم
  • اجرای ۴۰۰ ویژه برنامه در هفته کار و کارگر استان مرکزی
  • بیش از ۱۹ هزار شغل جدید در استان مرکزی ایجاد شد
  • توجه ویژه به معماری ایرانی_اسلامی در شهر تهران
  • رویداد ویژه «ایمنی و حمل و نقل» در پایتخت