Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «اقتصاد آنلاین»
2024-05-03@16:07:19 GMT

خصوصی سازی؛ راهی برای داشتن خودروسازی بهتر

تاریخ انتشار: ۴ شهریور ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۴۸۹۶۴۱۷

خصوصی سازی؛ راهی برای داشتن خودروسازی بهتر

این در حالی است که دولت سهم خود را در ایران خودرو بسیار ناچیز می داند و معتقد است که همین حالا هم این شرکت ساختار خصوصی دارد. اما گویی سهم کمتر از ۲۰ درصدی دولت در ایران خودرو قدرت بیشتری از مابقی سهام داران دارد! از نگاه اکثر کارشناسان اقتصادی و صنعت خودرو، رفتار هفته گذشته دولت در خصوص ایران خودرو بسیار ناشیانه و در تناقض با صحبت های قبلی وزیر صنعت بود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

زیرا دائما اعلام می شد که باید سهم دولت در ایران خودرو واگذار شود و در حال حاضر، وزارت صمت دخالتی در امور ایران خودرو ندارد؛ اما به ناگاه مدیریت این شرکت به دستور دولت مردان برکنار می شود.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از اسب بخار، باید توجه داشته باشیم که نقد کارشناسان و رسانه ها به برکناری مدیر عامل ایران خودرو، به خاطر نفس کار و مخالفت با برخورد با فساد نیست. بلکه این دسته از افراد و صاحب نظران معتقد هستند که در شرایط فعلی، برخورد با فساد در خودروسازی باید زودتر اتفاق می افتاد و از سویی، برکناری مدیرعامل ایران خودرو از جانب سهام داران بخش خصوصی اعلام می شد. زیرا از مدت ها قبل، فشار سهام داران خصوصی برای تغییر مدیر عامل ایران خودرو مطرح شده بود و دولت هیچ توجهی به این مسئله نداشت. اما در زمان مقرر، این اتفاق را به پای خود تمام کرد و در اصل حرف های گذشته خود را نقض نمود.

در شرایط فعلی برخی معتقد هستند که اگر ایران خودرو در عمل به شیوه خصوصی مدیریت می شد و دولت هیچ سهامی را در آن نداشت، فساد در این خودروساز اتفاق نمی افتاد و هیچ گاه با مسائل هفته گذشته رو به رو نمی شدیم. این نوع تفکر بیشتر یک خودروساز و اقتصاد آرمان گرا را تجسم می کند و به نوعی می توان گفت که عملا در شرایط فعلی کشور، این مسئله رخ نخواهد داد. زیرا در حال حاضر خودروسازان و فعالان خودرویی خصوصی در کشور حضور دارند و برای همگان واضح است که در بخش خصوصی این حوزه هم فساد وجود دارد. اما می توان گفت، در تصویر سازی ایران خودرو خصوصی می شود انتظار فساد کمتر و برخورد سریعتر را داشت.

اگر ایران خودرو به شکل واقعی خصوصی بود، به مراتب زودتر از هفته گذشته دستگاه های نظارتی به برخورد با فساد در آن می پرداختند و از سویی شاید امکان رخ دادن فسادهای کلان در آن وجود نداشت. از سویی اگر ایران خودرو به شیوه خصوصی اداره می شد، حتی در هنگام برخورد با فساد و برکناری مدیرعامل، بعد از یک هفته حداقل فرد جایگزین معرفی می شد و این شرکت در این مدت، بدون مدیریت عامل باقی نمی ماند.

قطعا اگر ایران خودرو به شکل خصوصی مدیریت می شد، با صنعت خودروسازی بهتری طرف بودیم و یا حداقل میان «بد و بدتر» با بخش «بد» ماجرا رو به رو می شدیم!

هر بار که فسادی از یک بخش صنعت خودرو فاش می شود، می توان به راحتی نتیجه گرفت که هیچ بذر فسادی در خودروسازان کاشته نشده است. بلکه ریشه های درخت تنومند فساد، به خودروسازی نیز نفوذ کرده است. قطعا امروز اگر قرار باشد تا فساد در صنعت خودرو ریشه کن شود، باید مافیا کنترل کننده این صنعت نیز مورد سوال و جواب قرار بگیرند.

منبع: اقتصاد آنلاین

کلیدواژه: خصوصی سازی خودرو خودروسازی صنعت خودرو

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.eghtesadonline.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «اقتصاد آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۴۸۹۶۴۱۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

خبر جدید وزیر صنعت درباره واردات خودروهای کارکرده

عباس علی‌آبادی در حاشیه همایش ایران و چین در جمع خبرنگاران در پاسخ به این سوال که آیین نامه واردات خودرو‌های کارکرده چه زمانی ابلاغ خواهد شد و چرا در این زمینه ابهام وجود دارد، گفت: در مورد خودرو‌های کارکرده دولت یک لایحه‌ای را به مجلس تقدیم کرد که تصویب شد و در بازگشت اش وزارت صمت متعهد به تهیه آیین نامه مربوطه شد.

وی افزود: آیین نامه خودرو‌های کارکرده تصویب و به دولت ارسال شد، تا زمانی که این آیین نامه مراحل خود را طی نکند و ابلاغ نشود، من عملا کار دیگری نمی‌توانم انجام دهم.

علی آبادی تاکید کرد: تا زمانی که ابلاغیه نباشد نمی‌توانم سوالات را شما پاسخ دهم و باید منتظر باشم نظر دولت را دریافت کنم، چون نظر وزارت صمت به تنهایی قابل اجرا نیست و باید ببینیم دولت در مجموع با توجه به محدودیت‌ها و ظرفیت‌ها چه مصوبه‌ای می‌دهد. خواهش می‌کنم صبور باشید، به زودی این موضوع روشن می‌شود.

وزیر صمت بیان کرد: فرآیند استفاده از ظرفیت خودرو‌های کارکرده در مناطق آزاد و اقتصادی آماده و مصوبات در حال اجرا است. اگر شخصی پیشنهادی در این زمینه دارد می‌تواند به بخش مربوطه در معاونت حمل و نقل مراجعه کند.

منبع: خبرآنلاین

tags # خودرو سایر اخبار قارچ‌های زامبیِ سریال آخرین بازمانده (The Last Of Us) واقعی هستند! (تصاویر) عجیب و باورنکردنی؛ اجساد در این شهر خود به خود مومیایی می‌شوند آخرین حسی که افراد در حال مرگ از دست می‌دهند، چه حسی است؟ اسرار تکامل آلت‌ جنسی؛ رابطه جنسی انسان‌های اولیه مثل گوریل‌ها بود؟

دیگر خبرها

  • رحمت‌اله بیگدلی خطاب به احمد خاتمی: نه در مقابله با فساد صادقید نه کلید بهشت دست شما است!
  • واکنش آذری جهرمی به افشای قرارداد شهرداری تهران با شرکت چینی/ سکوت میرسلیم جالب است
  • افزایش جذابیت صنعت نیروگاهی کشور برای بخش خصوصی
  • آذری جهرمی: سکوت جناب آقای میرسلیم جالب است!
  • ذاکری: تنها ۱۸ درصد دارایی ها به بخش خصوصی واقعی واگذار شده است/ سرمایه‌ها در دست اقلیتی متمرکز شده که امروز امکان کنترل آنها نیست / هشدار نسبت به تهی سازی ظرفیت دولت با خصوصی سازی رانتی
  • افزایش جذابیت صنعت نیروگاهی کشور برای بخش خصوصی/عرضه برق در بورس
  • چهار دستورکار ضروری دولت برای تحقق مشارکت مردم در جهش تولید
  • غافلگیری سایپا برای متقاضیان این خودرو
  • خبر جدید وزیر صنعت درباره واردات خودروهای کارکرده
  • نسخه برزیلی برای خودروسازی ایران