Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایکنا»
2024-04-26@10:49:52 GMT

حوزه دفاع‌مقدس مظلوم واقع شده است

تاریخ انتشار: ۴ شهریور ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۴۸۹۷۱۶۸

حوزه دفاع‌مقدس مظلوم واقع شده است

به گزارش ایکنا از خراسان رضوی محمدرضا محمدی، معاون امور هنری و سینمایی اداره‌کل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان رضوی، در هشتمین جشنواره تئاتر منطقه‌ای میثاق که پس از 7 دوره برگزاری در سطوح شهرستانی و استانی، امسال برای دومین بار به‌صورت منطقه‌ای با حضور گروه‌های نمایشی 7 استان کشور از 31 مردادماه به میزبانی کاشمر آغاز شده بود و در مجتمع فرهنگی هنری سرو کاشمر به کار خود پایان داد، اظهار کرد: برای اینکه بتوانیم استان‌های دیگر را هم به این جشنواره دعوت کنیم، پیشنهاد می‏شود دبیرخانه دائمی دوسالانه جشنواره تئاتر میثاق تشکیل شود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

همچنین هشت دوره گذشته جشنواره تئاتر میثاق با نقاط قوت و ضعف مواجه بود و همراه با چالش‎ها و حاشیه‎هایی بوده است و امیدواریم نهمین جشنواره میثاق بهتر از این دوره برگزار شود.

وی ادامه داد: براساس آنچه اعلام شده نمایش‎های هشتمین جشنواره میثاق بسیار اثرگذار و فاخر بوده است و به نظر می‎رسد در حوزه دفاع مقدس در زمینه سینما و تئاتر در آن حدی که باید تاکنون پرداخته نشده و مظلوم واقع شده است.

معاون امور هنری و سینمایی اداره‌کل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان رضوی عنوان کرد: امیدواریم با حضور پررنگ‎تر جوانان در حوزه سینما و تئاتر دین جامعه هنری نسبت به هشت سال دفاع مقدس و شهدا ادا شود و کارهای فاخری در این حوزه تولید شود. معاونت هنری و سینمایی اداره‌کل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان رضوی در این حوزه آمادگی خود را اعلام می‏کند که بتواند در برگزاری این گونه جشنواره‏ها حضور پررنگ‎تری داشته باشد.

محمدی افزود: جشنواره نمایشنامه‌نویسی و اجرای مطهر در اردیبهشت‎ماه سال جاری برگزار خواهد شد  و جشنواره نمایشنامه‌نویسی گام دوم انقلاب اسلامی نیز به صورت ملی برگزار می‏شود.

وی عمده ضعف در هنر نمایش را نداشتن متن و نمایشنامه دانست و گفت: امیدواریم خروجی جشنواره نمایشنامه‌نویسی گام دوم متون بسیار ارزشمندی باشد.

معاون امور هنری و سینمایی اداره‌کل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان رضوی با بیان اینکه تا پایان سال جاری چندین جشنواره دیگر برگزار خواهد شد، عنوان کرد: در حوزه تئاتر گاهی شاهد ارائه آثار کم‌ارزش هستیم که امیدواریم با برگزاری جشنواره‏های مختلف شاهد آثار فاخری در حوزه دفاع مقدس، ارزش‎های دینی و اسلامی و چالش‎های اجتماعی باشیم.

جایگاه و نقش تئاتر در کشور باید به یک ضرورت فرهنگی تبدیل شود
در این مراسم علی توکلی، رئیس اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی شهرستان کاشمر گفت: هنر تئاتر به عنوان یک عنصر فرهنگی و مبتنی بر شرایط اجتماعی بدون شک یکی از تاثیرگذارترین و زنده‎ترین هنرهای جهان به شمار می‏رود.

وی افزود: تئاتر نقش بی‎بدیلی در دادوستد فرهنگی نواحی مختلف دارد و به عنوان هنری زنده و پویا جوهره ذاتی خود را از فرهنگ، زبان، آداب و سنن هر جامعه‎ای می‎گیرد. یکی از وجوه اصلی تئاتر وجه اجتماعی این هنر است که به سبب زنده و به روز بودن شباهت بسیاری به رویدادهای روزمره زندگی دارد که می‎تواند کارکردهای متفاوتی هم داشته باشد.

رئیس اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی شهرستان کاشمر با اشاره به اینکه تئاتر هنری متعلق به تمام مردم است، عنوان کرد: باید به گونه‎ای برنامه‎ریزی کرد که جایگاه و نقش تئاتر در کشور به یک ضرورت فرهنگی تبدیل شود. یکی از وجوه برنامه‎ریزی تلاش برای تهیه و تولید تئاترهای متناسب با سیاست‎های محوری کشور است، این موضوع در دستور مدیریت فرهنگی کشور و به خصوص وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی قرار دارد.

توکلی یکی از راه‌های شناسایی و ظهور و بروز استعدادهای هنری را نمایش تولیدات مناسب و باکیفیت و برگزاری جشنواره‎های منطقه‎ای تئاتر دانست و بیان کرد: جشنواره‎های منطقه‎ای تئاتر فرصتی را برای هنرمندان به وجود می‎آورد تا از فضای کلی تئاتر در سایر استانهای کشور نیز آگاه شوند.

وی عنوان کرد: از طریق جشنواره‎های تئاتر می‏توان زمینه همفکری و تبادل نظر در حوزه نمایش را میان هنرمندان نقاط مختلف کشور فراهم کرد، در این راستا جشنواره تئاتر منطقه‎ای میثاق ترشیز پایه‎گذاری و ساماندهی گردید.

رئیس اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی شهرستان کاشمر در ادامه بیان کرد: دبیرخانه هشتمین جشنواره تئاتر منطقه‎ای ترشیز همانند سال‌های گذشته از ابتدای آذرماه سال گذشته آغاز و در اسفندماه فراخوان جشنواره نیز به استان‌های مختلف برای اطلاع‌رسانی به گروه‎های نمایشی با موضوعات ایثار و شهادت، دفاع مقدس، ارزش‎های والای انسانی، سبک زندگی اسلامی و ایرانی، آسیب‎های اجتماعی و فضای مجازی و بیانیه گام دوم انقلاب اسلامی ارسال گردید.

توکلی گفت: فرصت ارائه ارسال آثار که تا نیمه تیرماه سال جاری بود تعداد 85 اثر نمایشی برای حضور در جشنواره به دبیرخانه اعلام آمادگی نمودند که پس از بازبینی آثار توسط هیئت بازبینی در مردادماه 8 اثر به عنوان آثار منتخب به جشنواره راه یافتند. گروه‌های نمایشی علاوه بر کاشمر در شهرستان خلیل‎آباد نیز به اجرا پرداختند و این جشنواره به مدت 4 روز برگزار گردید.

معرفی نتایج هفتمین جشنواره تئاتر «میثاق»
بر اساس آرای هیات‌داوران لوح تقدیر و جایزه نقدی جشنواره را در بخش بروشور به محسن شامکانی برای نمایش «روزهای اشتباه» از کاشمر، در بخش گریم سمیه سرباززاده به نمایش «شاه شکار» از تربت حیدریه اهدا شد.

همچنین هیئت داوران بدون اولویت در بخش طراحی صحنه لوح تقدیر و جایزه نقدی جشنواره به طور مشترک به سهیلا سادات حسینی طراح صحنه نمایش «عاشقانه‎های یک بازمانده از یک جنایت جنگی» از مهدیشهر استان سمنان و هادی شیبانی طراح صحنه شاه شکار از طرقبه شاندیز و سیدمحسن هاشمی برای نمایش «هرگز کسی این گونه فجیع» از تربت حیدریه اهداء کردند.

همچنین هیئت داوران مهدی حسنی به خاطر موسیقی نمایش‎های «شاه شکار» و «هرگز کسی اینگونه فجیع» را شایسته تندیس جشنواره، لوح تقدیر و جایزه نقدی دانستند.
در بخش بازیگری مرد هیات‌داوران بدون اولویت با اهداء لوح تقدیر و جایزه از علیرضا حسینی برای نمایش «شاه شکار» و «در همین حوالی»، عرفان طوسی برای نمایش «عاشقانه‎های یک بازمانده از یک جنایت جنگی»، سعید سالاری و امیرحسین کامیار برای نمایش «دو چشم» پیدا تقدیر نمودند.

هیات‌داوران در بخش بازیگری مرد لوح تقدیر و جایزه نقدی را برای کسب رتبه سوم به بهاره فیروزه‌چی برای نمایش «شاه شکار» و بیتا فکوری برای نمایش «انتظار با بوی نرگس» اهداء نمودند.
در رتبه دوم نیز هیئت داوران لوح تقدیر و جایزه نقدی را مشترکا به ندا حبیبی برای نمایش «دو چشم پیدا» و سمیرا سلطانی برای نمایش «روزهای اشتباه» اهداء نمودند.


همچنین تندیس جشواره، لوح تقدیر و جایزه نقدی برای کسب رتبه اول به خاطره طالبی برای نمایش «عاشقانه‌های دو بازمانده از یک جنایت جنگی» اهداء گردید.
در بخش کارگردانی نیز بدون اولویت لوح تقدیر و جایزه نقدی به آقای حسین سلطان علیان برای نمایش «عاشقانه‌های دو بازمانده از یک جنایت جنگی»، پرویز باقری برای نمایش «دو چشم پیدا»، حمید ابری برای نمایش «شاه شکار» و احمد اکبرزاده برای نمایش «هرگز کسی اینگونه فجیع» اهداء شد.
همچنین بدون اولویت نمایش «شاه شکار»، نمایش «عاشقانه های دو بازمانده از یک جنایت جنگی» و نمایش «دو چشم پیدا» به عنوان نمایش‎های برگزیده معرفی شدند و نمایش «شاه شکار» نیز به دبیرخانه جشنواره استانی تئاتر خراسان رضوی، جهت حضور در جشنواره معرفی گردید.

انتهای پیام

 

منبع: ایکنا

کلیدواژه: خبرگزاری قرآن ایکنا خراسان رضوی کاشمر جشنواره میثاق تئاتر فرهنگ و ارشاد محمدی توکلی قرآن

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت iqna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایکنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۴۸۹۷۱۶۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

معرفی آثار برتر جشنواره تئاتر و سرود دانش آموزان فیروزه

به گزارش خبرگزاری صداوسیما مرکز خراسان رضوی؛ مدیر آموزش و پرورش شهرستان فیروزه گفت: دومین جشنواره تئاتر و سرود دانش آموزان مدارس فیروزه با عنوان فرزندان حاج قاسم در همه مقاطع تحصیلی برای دومین سال پیاپی با حضور ۴۲ گروه سرود و ۱۱ گروه نمایش تئاتر صحنه‌ای در سالن همایش‌های آموزش و پرورش با همکاری کانون فرهنگی و تربیتی امام خمینی (ره) فیروزه برگزار شد.
علی ابوالفضلی افزود: در این جشنواره فرهنگی و هنری که به مدت ۶ روز به طول انجامید ۶۰۰ دانش آموز با یکدیگر به رقابت پرداختند.
وی گفت: از جمع ۱۲ گروه برتر سرود و تئاتر دانش آموزی شهرستان فیروزه در همه مقاطع تحصیلی، ۴ اثر با نظر هیات داوران به عنوان گروه‌های برگزیده به مسابقات جشنواره فرهنگی و هنری امید فردا در سطح استان خراسان رضوی ارسال می‌شود. 
ابوالفضلی یادآور شد: حضور بیش از ۵۰ گروه دانش آموزی در این جشنواره نشان دهنده استعداد دانش آموزان این شهرستان است.

 

 

دیگر خبرها

  • حوزه هنری با نمایش «آلاء» به جشنواره مونودرام کارتاژ تونس می‌رود
  • کنگره‌های شهدا باید جریان‌ساز و هنرمندانه برگزار شود
  • این خبرها را از دست ندهید
  • صحرا فتحی «هواخوری» را به صحنه می‌آورد
  • «هواخوری» صحرا فتحی به صحنه می‌آید
  • راهیابی ۲ اثر نمایشی از چهارمحال و بختیاری به جشنواره سراسری تئاتر مردمی بچه‌های مسجد
  • ۲ اثر به جشنواره تئاتر بچه‌های مسجد راه یافت
  • معرفی آثار برتر جشنواره تئاتر و سرود دانش آموزان فیروزه
  • پذیرفته شدگان پانزدهمین جشنواره تئاتر بچه‌های مسجد معرفی شدند
  • نمایش «آلاء» به تونس می‌رود