Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-04-29@10:16:42 GMT

دورخیز بهاری برای اواخر زمستان

تاریخ انتشار: ۴ شهریور ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۴۸۹۸۰۹۳

دورخیز بهاری برای اواخر زمستان

به گزارش گروه تحلیل، تفسیر و پژوهش های خبری ایرنا، خبرگزاری ها، تارنماهای خبری- تحلیلی و مطبوعات کشور امروز گزارش های انتخاباتی خود را روی تکاپوی انتخاباتی یاران «محمود احمدی نژاد» رییس جمهوری سابق، چالش ریزش پایگاه اجتماعی اصلاح طلبان، کیفیت تعامل نیروهای معتدل و اصلاح طلب در انتخابات پیش رو به ویژه اسفندماه امسال، مساله رهبری در اردوگاه اصولگرایی و .

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

..متمرکز کردند.

افزایش معنادار کنش  سیاسی طرفداران رئیس جمهوری سابق

گفت و گوی تازه «عبدالرضا داوری» مشاور رسانه ای رییس جمهوری سابق با خبرگزاری «ایلنا» و طرح مباحثی در مورد فضای سیاسی کشور و انتخابات آتی در رسانه های کشور خبرساز شده است.

به نوشته ایلنا از قول داوری، «آقای احمدی‌نژاد در یک سال‌ونیم اخیر چندین مکاتبه با رهبری داشته‌اند و در آنجا برنامه‌های اصلاحی خودشان را مطرح کرده‌اند. دیگر همه چیز به تصمیم حاکمیت بستگی دارد. ایشان دنبال این نیست که سکوی دولت و مجلس را بگیرد، فضای عمومی باید در حاکمیت فهم شود، یعنی ببینند الان مردم چه می‌خواهند. یا باید بگویم تغییرات به سمت خارج از نظام جمهوری اسلامی برود و اشکالی ندارد، که بحث دیگری است، اما اگر بخواهیم تغییرات در داخل سیستم اتفاق بیفتد، واقعا هیچ نقطه اتصالی بین حاکمیت و مردم غیر از آقای احمدی‌نژاد نیست.»

به نوشته روزنامه «اعتماد»، «مشاور رسانه‌ای» ریییس دولت نهم و دهم در خلال تازه‌ترین گفت‌وگویش با «ایلنا» همچون تریبون‌دار این جریان از همه‌ چیز گفته است؛ از اصولگرایان تا اصلاح‌طلبان، آن‌ طور که گویی باور دارد «اصلاح‌طلب و اصولگرا» ماجرای‌شان تمام شده و وقت ایفای نقش «بهاری‌ها» فرا رسیده است.

به نوشته «اعتماد»، تحلیل‌های داوری نه ‌تنها مشخص نیست که بر اساس کدام منبع و داده رسمی دقیق است بلکه به نظر می‌رسد باید تا حد زیادی غرض‌ورزانه‌ به حساب‌ آید.

این روزنامه در میان تیترهای متعدد خود اظهارات داوری مبنی بر اینکه «ما اپوزیسیونی هستیم که در انتخابات شرکت می‌کنیم»، «با احمدی‌نژاد بازمی‌گردیم»، «می‌خواهیم روحانی پایان دوره ریاست‌ جمهوری را نبیند»، «۸۸ قصور کردیم» را «اعترافات» او خواند.

به نوشته این روزنامه، داوری در بخشی از مصاحبه با این پرسش مواجه شده که «آیا احمدی‌نژاد برای شرکت در انتخابات برنامه‌ای دارد؟» در حالی که داوری در بخش‌های ابتدایی مصاحبه دایما تاکید کرده تنها جریان نجات‌دهنده، جریان احمدی‌نژاد است اما در مواجهه با این سوال پاسخ داده «احمدی‌نژاد هیچ انگیزه‌ای برای حضور در انتخابات ندارد» اما در جمله بعدی خواسته این جریان را نیز مطرح کرده و گفته «حاکمیت باید از ایشان بخواهد و ایشان وارد صحنه شود». این جمله تلویحا به این معناست که احمدی‌نژاد زمانی شخصا وارد انتخابات خواهد شد که از «تایید صلاحیتش» مطمئن باشد و بار دیگر هزینه «نه شورای نگهبان» یا به تعبیری «نه حاکمیت» را نپردازد و اگر قرار به عدم احراز صلاحیت است، نیروهای دیگری را وارد رقابت کند.

روزنامه «ابتکار» هم در گزارشی با عنوان «متهمان مدعی» نوشت: با نگاهی به سخنان اخیر احمدی‌نژاد و بهاری‌ها متوجه می‌شویم که آنها نه تنها هنوز مدعی بهترین مدیریت در کشور هستند، حتی حاضر نیستند اشتباهات خود را بپذیرند و به گونه‌ای برخورد می‌کنند که شرایط کنونی کشور فقط محصول دوره ریاست‌جمهوری حسن روحانی است.

به نوشته این روزنامه، آنها که هشت سال فرصت داشتند و کشور در اختیارشان بود نه تنها آباد نکردند بلکه یک ویرانه را تحویل دولت بعدی دادند، حالا مدعی هستند که می‌توانند کشور را سامان بدهند. در حالی که با گذشت سال‌ها همچنان کشور درگیر سیاست‌های غلط و مدیریت‌های دولت احمدی‌نژادی‌ها است اما همین متهمان که کشور را با وعده‌های پوپولیستی به این حال و روز انداختند مدعی شده‌اند و معتقدند فقط آنها ناجی کشور در این شرایط هستند.

در ادامه می خوانیم: اگر عملکرد دولت حسن روحانی چندان قابل قبول نیست و یا مردم از جریان‌های سیاسی و انتظاراتی که از آنها داشته و دارند ناراضی هستند نشان دهنده تمایل به سمت احمدی‌نژادی‌ها نیست. نباید از یاد ببریم که یکی از مطالبات همین افکار عمومی برخورد با متخلفان و برخی نهادها بود که در دولت نهم و دهم بیشترین صدمات را به کشور و به‌خصوص چرخه تولیدی وارد کردند.

«راهبرد معاصر» هم در گزارشی اظهارات داوری را «ماهی گیری عضو جریان انحرافی از آب گل آلود» خواند و نوشت: ضعف مفرط دولت دوازدهم در رفع چالش‌های جامعه و نیازهای اقتصادی مردم، زمینه نارضایتی فزاینده ای را در افکار عمومی فراهم آورده است. در این میان جریان باصطلاح بهاری که به نزدیکان به محمود احمدی‌نژاد شهره می‌باشند، در صدد بر آمده تا با بهره برداری از نارضایتی موجود و با توسل به طرح دوقطبی سازی‌های کاذب که پیشتر توسط این جریان و در مقاطعی مورد بهره برداری قرار گرفته بود، از آب گل‌آلود ماهی گرفته و جولان دهند.

به نوشته این تارنما، داوری جریان احمدی نژاد را اساسا خارج از حاکمیت خوانده و اظهار داشته است که: جریان آقای احمدی‌نژاد جریان سوم نیست، این جریان، جریان دوم است؛ چراکه اصلاح‌طلبان و اصول‌گرایان در واقع دو بال جریان حاکم هستند.

در ادامه می خوانیم: او در بخش دیگر با این مدعا که «اصلاح‌طلبی تا آقای عارف و اصولگرایی تا آقای حدادعادل افول کرده است» گفته خیلی راحت بگویم مردم از اصلاح‌طلبان و اصولگرایان به حالت تهوع رسیده‌اند، خودشان باید این را بفهمند که مردم می‌خواهند آنها را از سیستم «قی» کنند.

اصلاح طلبان و لزوم بازیابی سرمایه اجتماعی

سرمایه اجتماعی اصلاح طلبان دچار ریزش شده و از این مساله به عنوان یکی از چالش های مهم این جریان در انتخابات پیش رو یاد می شود.

«حسین کمالی» دبیر کل «حزب اسلامی کار» در گفت و گو با «مستقل آنلاین» که در روزنامه امروز «مستقل» هم منتشر شد، در علت یابی این پدیده گفت: من فکر می کنم در مجموع ما می بایست یک ارزیابی درستی از وضعیت خودمان در جامعه داشته باشیم و پاسخی برای مردمی داشته باشیم که به مجموعه اصلاح طلبان اعتماد کردند. یک آسیب عمده که برای ما حاصل شد به این دلیل بود که از مبانی فکری و اعتقادی خودمان عدول کردیم و عبور کردیم و روش هایی را پیش گرفتیم که شاید با اندیشه و شعارهای اصلاح طلبی قدری فاصله داشت. مباحثی که ما نسبت به آن ها شاید می بایست توجه بیشتری می داشتیم. در مجموع اینکه در انتخاباتی گروهی پیروز شوند یا پیروز نشوند مسئله اصلی نیست. موضوع اصلی این است که شما اندیشه تان را در معرض آرای عمومی قرار می دهید مردم به شما اعتماد می کنند رای می دهند و اندیشه شما می بایست اداره امور جامعه را به عهده بگیرد و نسبت به وعده هایی که در زمان انتخابات داده پاسخگوی جامعه باشد. ما در حقیقت از آن وعده ها و نظراتی که دادیم به خوبی پاسداری و نگهداری نکردیم و آن ها را به مرحله عمل نزدیک نکردیم و شاید بهتر بود که به وعده های خودمان نسبت به مردم عمل می کردیم و این می توانست اعتماد عمومی را برای مجموعه اصلاح طلبی احیا کند.

«زهرا شجاعی» فعال سیاسی و رئیس مجمع زنان اصلاح‌طلب هم در گفت‌وگو با «ایلنا» با اشاره به ریزش پایگاه اجتماعی اصلاح طلبان گفت: انتقاد وارد به اصلاح‌طلبان این است که ارتباط خودمان را با بدنه اجتماعی طبقه متوسط و متوسط به پایین جامعه به صورت قوی برقرار نکردیم و بیشتر به مخاطب اصلی یا مرتبطان با اصلاح‌طلبان یعنی روشنفکران، دانشگاهیان، دانشجویان، هنرمندان و فعالان فضای مجازی معطوف شد و فکر می‌کردیم که کل جامعه اینها هستند در حالی که اینها یک بخشی از جامعه هستند و نه همه آن.

وی  در خصوص راهکارهای احیای اعتماد به اصلاح طلبان ادامه داد: بنابراین اصلاح‌طلبان باید با تغییر رویکرد و با اصلاح رویکردهای خود با بدنه اجتماعی جامعه ارتباط گرفته و این ارتباط خود را تقویت کنند تا بتوانیم پیام خودمان را به جامعه برسانیم و این احساس وجود دارد که هدف اصلی اصلاح‌طلبان منافع و مصالح ملی است.

برخی دیگر چندصدایی در اردوگاه اصلاح طلبی و تردید طیف های مختلف این جریان را دلیلی برای کاهش اعتماد عمومی به اصلاح طلبان می دانند.«خبرآنلاین» در گزارشی با دسته بندی اصلاح طلبان بر اساس طرفداران راهبردهای انتخاباتی متفاوت از وجود تردید میان همه طیف های اصولگرایی برای مشارکت در انتخابات خبر داد و نوشت: ریشه این عدم اطمینان و سردرگمی جبهه اصلاحات را می‌توان در  چند عامل جستجو کرد.

این گزارش مبنای سردرگمی اصلاح طلبان را در «چگونگی رویکرد حاکمیت نسبت به ورود اصلاح‌طلبان به عرصه انتخابات »، « میزان مشارکت انتخاباتی» و «نیروهای جدیدالورود اصلاح طلبی که رفتار سیاسی‌شان عملاً هیچ فصل مشترکی با گفتمان اصلاح‌طلبی ندارد» واکاوی کرد.

پایان ماه عسل اصلاح طلبان و نیروهای میانه رو؟

نیروهای میانه رو و اصلاح طلب که طی سال های گذشته در نتیجه همکاری با یکدیگر، نتایج انتخاباتی درخشانی را کسب کردند، این روزها کمتر به یکدیگر اقبال و توجه دارند و در مورد تداوم همکاریشان با یکدیگر در انتخابات پیش رو تردیدهای جدی وارد است. این مساله، محوری مورد توجه در رسانه های کشور است.

«نامه نیوز» در گزارشی با اشاره به گزاره «ائتلاف مستعجل اصلاح طلبان و اصولگرایان میانه رو و بی میلی  دو طرف به تداوم ائتلاف»،  نوشت: اعضای ائتلاف از هم فاصله گرفته اند و این شکاف هر روز پررنگ تر می شود.

بنا بر پیش بینی این تارنما، شاید پیش بینی زود هنگامی باشد اما مولفه ها آنچنان متعدد است و نشانه ها آنچنان فراوان که از همین حالا می توان این گزاره را پررنگ کرد: روزهای داغ سیاست ایران با آرایش جدید در پیش خواهد بود . در این شکل جدید سیاست ورزی و با خداحافظی غیرمنتظره اعتدالگرایان، از این پس چپ ها به چپ می روند و راست ها به راست.

«مرتضی طلایی» عضو سابق شورای شهر تهران هم در گفت و گو با «نامه نیوز» ضمن اشاره به اظهارات اخیر رئیس فراکسیون امید مجلس شورای اسلامی در ارتباط با ضرورت جدا کردن راه اصلاح طلبان و جریان های اعتدالی و اصولگرایان میانه رو در انتخابات های آینده، با انتقاد از آنچه سیاست یک بام و دو هوای اصلاح طلبان و آقای عارف خواند، پرداخت و گفت: عارف در اظهارات روزهای اخیر خود قصد دارد در کنار جدا کردن حساب خود از جریاناتی که تا دیروز با آنها هم پیمان بوده، کاسه و کوزه های عملکرد دولت و مجلس را بر سر شورای نگهبان و نهادهای ارزشی بشکند. جریان اصولگرایی معتدل در کنار نهادهای منصوب شده از سوی رهبری، سیبل حمله اصلاح طلبان و آقای عارف برای فرافکنی در آینده خواهند بود.

این در حالی است که به گفته طلایی، در سالهای اخیر و به ویژه پس از انتخابات سال ۱۳۸۸ در تمامی انتخابات ها شاهد قرابت جریان اعتدالی و شخص مرحوم هاشمی رفسنجانی با اصلاح طلبان بوده ایم و با از دست دادن این دستمایه بزرگ سیاسی، این استراتژی شکست خواهد خورد و اصلاح طلبان شانسی که سالها قبل در جدا کردن خود از این جریان داشتند را امروز به واسطه عملکرد خود نخواهند داشت و این مجموعه بیش از پیش یکپارچه است.

مصایب سیاست ورزی اصولگرایان

اصولگرایان هم در اردوگاه سیاسی خود با چالش های چندوجهی دست و پنجه نرم می کنند. «خبرآنلاین» امروز در گزارشی به بررسی چالش رهبری در جریان اصولگرایی پرداخت.

به نوشته این تارنما، جریان اصولگرا در حالی این روزها در تب و تاب ایجاد وحدتی یکپارچه است که چهره‌هایی در این جناح، از طیف سنتی گرفته تا نواصولگرایان تلاش دارند خود را در قامت یک لیدر و محور جریان اصولگرا مطرح کنند. این گزارش از «محمدرضا باهنر»، «حداد عادل»، «محمدباقر قالیباف»، «محسن رضایی»، «سعید جلیلی»، آیت الله «محمدعلی موحدی کرمانی» از چهره های اصولگرایی به عنوان مدعیان احتمالی لیدری در این جریان سیاسی نام برد و به بررسی میزان موفقیت و اقبال عمومی به آنها پرداخت.

این در حالی است که از دید برخی فقدان چهره های موجه و کاریزمایی چون آیت الله «محمدرضا مهدوی کنی»، اصولگرایان را دچار تفرقه کرده است.«اعظم حاجی عباسی» دبیرکل حزب اصولگرای جامعه زینب(س) در گفت‌وگویی با «ایرنا»، نبود فصل‌الخطاب و دچار شدن به خودبرتر بینی افراد را عامل چنددستگی میان اصولگرایان دانست و گفت: یکی از دلایل تفرقه میان اصولگرایان، فقدان افرادی است که در گذشته محور قرار می‌گرفتند و همه قبولشان داشتند و فصل‌الخطاب بودند؛ این افراد یا به رحمت ایزدی پیوستند و یا در طول زمان، اعتبار خود را از دست دادند.

«تابناک» هم به بررسی چالش سازوکار جمعی در اردوگاه اصولگرایان پرداخت و آورد: به رغم اینکه بنا به اذعان بسیاری از اصولگرایان، کار و مأموریت «جمنا» یا همان جبهه مردمی نیروهای انقلاب پایان یافته و قرار بوده این ساز و کار صرفا برای انتخابات ۹۶ فعال باشد، برخی اصولگرایان انگار زیر بار اعلام پایان کار جمنا و پذیرش «شورای وحدت اصولگرایی» به عنوان ساز و کار انتخاباتی مجلس یازدهم نرفته اند و قرار بر این شده تا اصولگرایان پیرامون این موضوع در جلسات آتی خود تصمیم بگیرند.

منبع: ایرنا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۴۸۹۸۰۹۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

بیشترین نرخ بیکاری متعلق به این استان کردنشین است

به گزارش خبرآنلاین، مرکز آمار در آخرین گزارش خود اقدام به انتشار نرخ بیکاری زمستان ۱۴۰۲ کرده است. شواهد آماری حاکی از آن است که در زمستان ۱۴۰۲ از مجموع ۲۶ میلیون و ۴۶۲ هزار و ۵۴۰ فرد ۱۵ ساله و بیشتری که تمایل به کار داشته و با این هدف به جست‌وجوی شغل پرداخته‌اند، ۲ میلیون و ۲۶۸ هزار و ۹۵۴ نفر بیکار مانده‌اند.

روزنامه اعتماد در گزارشی نوشت: بر این اساس نرخ بیکاری در زمستان سال گذشته به ۸.۶درصد رسیده است. این رقم در مقایسه با زمستان ۱۴۰۱ کاهش ۱.۱ واحد درصدی را تجربه کرده است. اما نکته مهم‌تر، روند رو به کاهش بیکاری «جوانان» است. البته تعریف «جوانان» در گزارش مرکز آمار، جمعیت ۱۵ تا ۲۴ سال جویای کار است.

مرکز آمار نسبت میان این دسته از جمعیت به کل جمعیت فعال را «جمعیت جوان» محسوب می‌کند. همان‌طور که در نمودار پیوست این گزارش دیده می‌شود نرخ بیکاری جوانان از سال ۹۵ تا سال گذشته روندی رو به کاهش داشته است، به ‌طوری که از ۲۸.۱درصد در زمستان ۱۳۹۵ به ۲۲.۵درصد در زمستان ۱۴۰۲ رسیده است. البته برخی تحلیلگران بازار کار، افت نرخ بیکاری جوانان را به دلیل بیشتر شدن جمعیت غیرفعال در بازار کار عنوان می‌کنند، ضمن اینکه در نمودار پیوست نیز مشخص است که نرخ بیکاری جوانان در زمستان سال گذشته دوباره رو به افزایش گذاشته، اما باید توجه داشت که بازار کار در ایران عمدتا یک «بازار فصلی» محسوب می‌شود و برای مقایسه بهتر، عموما آمارهای بیکاری با آمار فصل مشابه مقایسه می‌شود. فصلی بودن بازار کار به این معناست که شاخص‌های آن تحت‌تاثیر تغییرات فصلی قرار می‌گیرد، زیرا رونق و افول بسیاری از مشاغل وابسته به فصل‌های سال است. به ‌طور مثال در فصل تابستان که رونق برداشت محصولات کشاورزی و باغداری است، معمولا نرخ بیکاری در بخش کشاورزی کاهش پیدا می‌کند. از آن سو در فصل زمستان که عمده فعالیت‌های بخش خدمات با رکود مواجه شود، نرخ بیکاری نیز در این بخش بالاتر می‌رود، بنابراین ابتدا باید پذیرفت که اشتغال در ایران یک موضوع «فصلی» است و بعد از آن به بررسی تحولات آن پرداخت. اما فارغ از اینکه در زمستان سال گذشته، ‌نرخ بیکاری جوانان ۱۴ تا ۲۴ ساله رو به افزایش گذاشته، اما بررسی روند سال‌های ۱۳۹۵ تا ۱۴۰۲ نشان می‌دهد که نرخ بیکاری جوانان در این مدت از ۲۸.۱درصد به ۲۲.۵درصد رسیده و طی یک بازه ۷ ساله، ۵.۶ واحد درصد افت کرده است. بنابراین می‌توان گفت بیکاری این قشر در سال‌های اخیر کاهش یافته است.

روندها رو به کاهش است

افت نرخ بیکاری در جوانان ۱۵ تا ۲۴ سال را از طرفی می‌توان به علت نیاز بازار کار به نیروی جوان و حرکت مشاغل به سمت فضای نو و تناسب بیشتر آنها با مهارت‌های به‌روزتر دانست. از طرف دیگر اما این موضوع را نیز باید درنظر گرفت که کاهش نرخ بیکاری لزوما به معنای اشتغال بیشتر نیست، زیرا نرخ بیکاری به معنای تعداد جمعیت بیکار در جمعیت فعال در بازار کار است و منظور از جمعیت فعال در بازار کار افرادی است که شاغل یا در جست‌وجوی شغل هستند، بنابراین می‌توان گفت فردی که از شمار بیکاران خارج شده یا شاغل شده ‌یا به ‌طور کلی از بازار کار خارج شده است.

خروج از بازار کار در سن جوانی نیز دلایل متفاوتی می‌تواند داشته باشد؛ تمایل به مهاجرت، دستمزدهای پایین و شرایط کاری نامناسب و علاقه به ادامه تحصیل را می‌توان از دلایل این امر ذکر کرد.

تک‌رقمی شدن نرخ بیکاری در ۲۱ استان

نرخ بیکاری یکی از شاخص‌های مهم بازار کار است که نشان می‌دهد از مجموع افراد ۱۵ ساله و بیشتری که تمایل به کار کردن داشته و در این راستا اقدام به جست‌وجوی شغلی کرده‌اند، چه تعداد موفق به یافتن کار نشده و ناکام مانده‌اند. در زمستان ۱۴۰۲، نرخ بیکاری در ۱۵ استان کشور بیشتر از میانگین کل کشور بوده است.

استان «کرمانشاه» با ثبت نرخ بیکاری ۱۷.۴درصدی، بیشترین سطح این رقم را در بازه زمانی بررسی شده داشته است. این رقم نشان می‌دهد که در استان کرمانشاه از هر ۱۰ فرد جویای کار تقریبا دو نفر موفق به پیدا کردن یک کار شده‌اند. در این فهرست پس از کرمانشاه، استان‌های «کردستان»، «اردبیل»، «لرستان»، «خوزستان»، «سیستان و بلوچستان»، «گلستان»، «خراسان شمالی»، «هرمزگان» و «کرمان» با نرخ بیکاری بیشتر از ۱۰درصد قرار گرفته‌اند. در باقی استان‌های کشور این رقم کمتر از ۱۰درصد گزارش شده است. «خراسان جنوبی» با کسب نرخ بیکاری ۵درصدی و «قزوین» با قرارگیری بر پله ۴.۷درصدی کمترین نرخ بیکاری را در آخرین فصل از سال گذشته تجربه کرده‌اند.

نرخ بیکاری ۲۰ استان پایین آمد

مقایسه تغییرات نرخ بیکاری ۳۱ استان کشور در زمستان سال گذشته با زمستان سال ۱۴۰۱ حاکی از همسو شدن روند تغییرات نرخ بیکاری در ۲۰ استان کشور با تغییر نرخ بیکاری کل کشور است. به بیان دقیق‌تر در زمستان سال گذشته نرخ بیکاری ۲۰ استان کشور در مقایسه با زمستان ۱۴۰۱ کمتر شده است. همچنین این نرخ در استان اصفهان بدون تغییر مانده است. استان خراسان شمالی با ثبت افزایش
۳ واحد درصدی بیشترین افزایش و استان کردستان با سقوط ۶.۲ واحد درصدی بیشترین کاهش را نسبت به دیگر استان‌ها به ثبت رسانده‌اند.

نرخ بیکاری ۱۴۰۲ در نقطه ۸.۱درصد ایستاد

البته برای تجزیه و تحلیل بهتر از وضعیت بازار کار در سال ۱۴۰۲ باید منتظر گزارش‌های مفصل مرکز آمار بود، اما به نظر می‌رسد که در سال گذشته، بازار کار نسبت به سال‌های پیشین خود روند مناسب‌تری را طی کرده است. وب‌سایت اکوایران از شاخص‌های عمده بازار کار در این سال برآورد کرده که نرخ مشارکت به ۴۱.۳درصد رسیده است. به بیان دیگر ۴۱.۳درصد از جمعیت بالای ۱۵ سال کشور در تلاش برای یافتن شغل هستند که یا به نتیجه رسیده و شاغل شده‌اند یا اینکه هنوز شغل مدنظر خود را پیدا نکرده و بیکارند. ازسوی دیگر ۵۸.۷درصد از جمعیت بالای ۱۵ سال کشور از یافتن شغل ناامید شده‌اند و در جمعیت غیرفعال قرار گرفته‌اند. جمعیت فعال از افرادی تشکیل شده که به دنبال کار هستند، حال ممکن است در این جمعیت برخی شاغل و برخی بیکار باشند. درنتیجه می‌توان گفت جمعیت فعال از دو دسته جمعیت شاغل و بیکار تشکیل شده است. نسبت جمعیت بیکار به جمعیت فعال، نرخ بیکاری را ساخته و نسبت جمعیت شاغل به جمعیت فعال نرخ اشتغال در کشور را می‌سازد.

۴۷۲۳۶

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید. کد خبر 1900567

دیگر خبرها

  • رابط اصلاح‌طلبان با رهبری بعد از فوت هاشمی‌رفسنجانی چه کسی است؟
  • فاکتور اشتباه و شیطنت آمیز اصلاح طلبان در خصوص شرایط امید در جامعه/ آغاز کنش‌های انتخاباتی رادیکال‌ها پس از عملیات تحریم!
  • آخر هفته‌ای بارانی در انتظار خوزستان
  • بیشترین نرخ بیکاری متعلق به این استان کردنشین است
  • ۳ نمایشنامه جدید در نمایشگاه کتاب
  • ۵ رقیب قالیباف در کرسی ریاست مجلس /تندروها به صف شدند /وزیر احمدی نژاد هم هست
  • انتشار ۳ نمایشنامه
  • آینده برجام / توافقی صورت می گیرد؟
  • تشکیل کانون‌ نقد و کانون‌های شورش!
  • پاشنه آشیل مجلس دوازدهم از نگاه سخنگوی حزب اعتدال و توسعه /جریان رائفی پور به دنبال هدایت و مدیریت مجلس است