Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایسنا»
2024-04-30@13:19:17 GMT

گلدسته حرم امام علی (ع) رونمایی شد +‌عکس

تاریخ انتشار: ۴ شهریور ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۴۸۹۸۴۱۲

گلدسته حرم امام علی (ع) رونمایی شد +‌عکس

مناره جنوبی ایوان نجف پس از مرمت و بازسازی توسط هنرمندان ایرانی رونمایی شد. خشت‌های طلای این مناره در درگیری‌های اخیر عراق آسیب دیده بود.

به گزارش ایسنا به نقل از روابط عمومی ستاد بازسازی عتبات عالیات، طرح مرمت خشت‌های طلای ایوان نجف در سه فاز تعریف شده که در مرحله نخست عملیات مرمت بخش جنوبی و گلدسته آن صورت گرفت و اکنون فاز دوم طرح در جریان است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

فاز سوم و پایانی این طرح شامل بخش مرکزی، سردر ورودی و تاج ایوان است. براساس این طرح، خشت‌های مسی آسیب دیده حرم مطهر علوی که در زمان نادرشاه و به دست استادکاران ایرانی با روکشی از طلا پوشانده و نصب شده بود، پس از قرن‌ها دوباره توسط متخصصان کشورمان مرمت می‌شود.

طلای مورد نیاز این طرح را آستان قدس علوی با همت خیرین عراقی تامین می‌کند.

محمد کریمی ـ مدیر واحد صنعتی هنری ستاد بازسازی عتبات عالیات ـ در آئین رونمایی از مناره جنوبی بازسازی شده حرم امام علی (ع) با بیان این‌که این طرح براساس آخرین فناوری و استانداردهای فنی روز اجرا شده است، گفت: بر اثر اصابت تیر و ترکش‌های ناشی از درگیری سال‌های اخیر، بعضی از خشت‌ها آسیب فراوانی دیده بود که در مراحل مرمت به سختی ترمیم و بازسازی شد.

وی افزود: فرآیند فنی و پیچیده‌ای شامل آنیل، صافکاری، گونیا، ساب زنی، تیکه‌گذاری و جوشکاری انجام شد که پس از پرداخت‌کاری، هر خشت مسی با حدود ۱۰ میکرون آبکاری نیکل و ۱۰ میکرون طلا به مساحت ۲۹۰ متر مربع پوشش داده شد.

مدیر صنعتی هنری ستاد بازسازی عتبات عالیات با بیان این‌که در یکسال و نیم گذشته بیش از هفت هزار نفر ـ ساعت روی این طرح کار شده است، اظهار کرد: تعداد خشت‌های ترمیم شده مناره جنوبی بیش از چهار هزار قطعه است.

کریمی با بیان این‌که در این طرح، اتاقک مؤذنه گلدسته نیز به‌صورت کامل بازسازی شد، افزود: به دلیل پوسیدگی و ریختن ملات بین آجرهای گلدسته، ساقه پائینی، بالایی و اتاقک مؤذنه نیز با مصالح روز، بازسازی و در برابر زلزله مقاوم‌سازی شد.

یوسف شیخ راضی ـ تولیت آستان علوی ـ در آیین رونمایی از این مناره با تجلیل از عوامل اجرایی، گفت: طرح مرمت و بازسازی مناره جنوبی ایوان نجف به‌گونه‌ای اجرا شد که خللی در روند تشرف و زیارت زائران ایجاد نشود.

حرم امام علی (ع) آرامگاه امام اول شیعیان در شهر نجف عراق است که مستند به برخی نوشته‌های تاریخی بارگاه آن از سال ۱۷۱ خورشیدی بنا شد. بیشترین تزئینات در دوران صفوی به آن اضافه شده است. در آن زمان به طرح شیخ بهایی، گلدسته‌ها و گنبد با کاشی‌های سبز رنگ تزئین شده بود که پس از زیارت نادرشاه از نجف اشرف، دستور داده شد گلدسته‌ها و گنبد، طلاکاری شود که بابت تغییر تزئینات هزینه سنگینی صرف شد.

انتهای پیام

منبع: ایسنا

کلیدواژه: حرم امام علی ع ستاد بازسازی عتبات عالیات عراق نجف مرمت صفويه عتبات عالیات

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۴۸۹۸۴۱۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

درخواست بهسازی و مرمت راه عشایری قره داغ اهر ارسباران


به گزارش شهروند خبرنگار خبرگزاری صداوسیما، کوچ عشایر قره داغ از قشلاق‌های دشت مغان شروع میشود و به ارتفاعات شهرستان‌های اهر، هریس، ورزقان، سراب وکلیبر ختم می شود و به تعلیف جمعیت دامی خود می‌پردازند. هر ساله پس از ارائه درخواست عشایر، کارشناسان استانی از محل بازدید کرده و در صورتی که تعداد خانوار‌های مستقر در منطقه بیش از ۲۰ خانوار باشند راه قبل از کوچ قشلاقی عشایر، برای عبور وسائط نقلیه برطبق مشخصات استانداراد بهسازی و مرمت می‌شود. 

متن پیام شهروند خبرنگار ما:
درخواست اصلاح راه عشایران زحمت کش قره داغ اهر ارسباران
با خطر مواجه ایم. خیلی خطرناک‌ است، لطفاً پیگیری کنید.
با تشکر از مسئولین محترم شهروندخبرنگار جمهوری اسلامی ایران
اهر ییلاق روستای کقالق بطرف کمربندی اهر تبریز

دیگر خبرها

  • احداث ۴ شبستان جدید در آستان حسینی
  • از درب طلای حرم امام رضا (ع) در دهه کرامت رونمایی می‌شود
  • اهدای درب طلای حرم امام رضا(ع) از طرف حرم حضرت معصومه(س)
  • درخواست بهسازی و مرمت راه عشایری قره داغ اهر ارسباران
  • رونمایی از کتاب «جنبش علوی، هجرت رضوی» در مشهد
  • رونمایی از درب طلای حرم امام رضا (ع) در دهه کرامت
  • رونمایی از درب طلای حرم امام رضا(ع) در دهه کرامت
  • توزیع 180 بسته لبخند مادری در خراسان جنوبی
  • بازسازی پایه‌های پل زمانخان در سامان
  • مرمت کاروانسرای ینگی‌امام ۲۰۰ میلیارد تومان می‌خواهد