Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «باشگاه خبرنگاران»
2024-05-05@20:38:40 GMT

مرمت خانه آیت الله آل عصفور شتاب گیرد

تاریخ انتشار: ۴ شهریور ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۴۸۹۸۶۴۴

مرمت خانه آیت الله آل عصفور شتاب گیرد

به گزارش گروه استان‌های باشگاه خبرنگاران جوان از بوشهر، آیت الله غلامعلی صفایی بوشهری با حضور در مسجد جمعه و همچنین مجلسی (خانه)  آیت الله شیخ حسن آل عصفور واقع در بافت تاریخی شهر بوشهر، از نزدیک در جریان روند مرمت مجلسی این عالم  به عنوان یک اثر تاریخی قرار گرفت.

نماینده ولی فقیه در استان و امام جمعه بوشهر گفت: مسجد جمعه یک مساجد کهن در بوشهر و همچنین مجلسی شیخ حسن آل عصفور نیز یکی از بنا‌های فرهنگی قدیمی جهان تشیع و ایران است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

آیت الله صفایی بوشهری با بیان اینکه آل عصفور صاحب تالیفات بسیار عمیق و ارزشمندی است، افزود: این مسجد و مجلسی یادگار بزرگان، فرهیختگان و علمای بزرگی مثل شیخ حسن آل عصفور، شیخ محمد علی آل عصفور، شیخ خلف آل عصفور، شیخ عبدالعلی آل عصفور و شیخ محمد آل عصفور است که در تاریخ تشیع همچون ستاره‌ای پرفروغ و بی غروب درخشیده اند.

او با بیان اینکه اولین مبارزه با انگلیس در بوشهر از مسجد جمعه و با حکم مرحوم شیخ حسن آل عصفور آغاز شد، بیان کرد: مسجد جمعه و مجلسی شیخ حسن آل عصفور در گذشته مرکز حضور، آموزش و تدریس علما و محل عبادت بزرگان و حوادث بزرگ تاریخی مثل مشروطیت و تاریخ بزرگ مبارزه با انگلیس بوده است.

او افزود: این مسجد و بنای مجلسی مدت هاست که دچار فرسودگی شده  و حالا با پیگیری اداره اوقاف و میراث فرهنگی اقداماتی صورت گرفته و این دو بنا محفوظ مانده، اما نیازمند تعمیرات است.

آیت الله صفایی بوشهری ادامه داد: در بازدیدی که از مجلسی شیخ حسن آل عصفور صورت گرفت مشخص شد که تعمیرات متوقف شده و باید هر چه سریع‌تر این تعمیرات شروع شود و به سرانجام برسد.

امام جمعه بوشهر مسجد جمعه را نیز نیازمند تعمیرات دانست و افزود: امیدوارم مسئولان در این زمینه اقدامات لازم را به عمل آورند و هر چه سریع‌تر این دو بنای مهم و تاریخی را مرمت کنند.

مسجد جمعه یکی از قدیمی ترین مساجد شهر بوشهر و یکی از موقوفات آیت الله شیخ حسن آل عصفور است.

همچنین خانه (آرامگاه) شیخ حسن آل عصفور نیز که به مجلسی مشهور است، خانه‌ای دو طبقه‌ای بوده که به عنوان محل سکونت و انجام امور قضایی و اداری او بوده است.

آرامگاه این عالم نیز در همین مکان واقع است. این دو بنا در کوی شنبدی واقع در بافت تاریخی شهر بوشهر قرار دارند.

شیخ حسن آل عصفور از اسلام شناسان بوشهر بود که بعد از شهادت پدرش در بحرین، به بوشهر مهاجرت کرد و در محله شنبدی به فعالیت‌های مذهبی و اجتماعی مشغول بود.

او در سال ۱۱۶۹ هـ. ق به دنیا آمد و سال ۱۲۶۱ قمری دار فانی را وداع گفت و در خانه اش به خاک سپرده شد.

رساله عملیه در طهارت و نماز،  مناسک حج،  رساله‌ای در احکام  و شرح منظومه پدرش در اصول پنج گانه، تالیفات شیخ حسن آل عصفور به شمار می‌رود.

او یکی از واقفان مهم بوشهر است که موقوفات آن بیش از هزار رقبه دارد.

انتهای پیام/ک

تاکید امام جمعه بوشهر بر مرمت مسجد جمعه و خانه آیت الله آل عصفور

 

منبع: باشگاه خبرنگاران

کلیدواژه: میراث فرهنگی اوقاف و امور خیریه

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.yjc.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «باشگاه خبرنگاران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۴۸۹۸۶۴۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

دو شهید گمنام در مسجد مقدس جمکران به خاک سپرده شدند

به گزارش حوزه استان ها خبرگزاری تقریب، عصر پنجشنبه دو شهید گمنام دوران دفاع مقدس مهمان شهر کریمه اهل بیت علیهم السلام بودند و مراسم تشییع این دو شهید که به تازگی در مناطق عملیاتی تفحص شدند در مسجد مقدس جمکران برگزار شد.

مردم انقلابی و شهید پرور قم تشییع این دو شهید گمنام دوران دفاع مقدس را از میدان آل یاسین در جوار مسجد مقدس جمکران آغاز کردند و این دو شهید گرانقدر به سمت میعادگاه منتظران ظهور بدرقه شدند.

آیت الله سید هاشم حسینی بوشهری رئیس جامعه مدرسین حوزه علمیه قم، آیت الله سید محمد سعیدی تولیت حرم مطهر حضرت معصومه سلام الله علیها، حجت الاسلام والمسلمین علی اکبر اجاق نژاد تولیت مسجد مقدس جمکران و سید محمد آقامیری استاندار قم در این مراسم حضور داشتند.

آیت الله حسینی بوشهری امام جمعه قم بر پیکرهای مطهر این دو شهید گمنام دوران دفاع مقدس اقامه نماز کرد و در ادامه مراسم تدوین در صحن جامع مهدوی این مکان مقدس که به دستور امام زمان (عج) بنا شده، برگزار شد.

آیت الله سعیدی تولیت حرم بانوی کرامت و حجت الاسلام اجاق نژاد تولیت مسجد مقدس جمکران در قبور مطهر این دو شهید قرار گرفتند و ابدان این شهدا را در جایگاه ابدی آنها قرار دادند.

گفتنی است یکی از این دو شهید والامقام در عملیات کربلای پنج در سال ۱۳۶۵ در شلمچه به شهادت رسیده و دیگری در عملیات عاشورای ۲ در سال ۱۳۶۴ در چنگوله به درجه رفیع شهادت نائل آمده است.

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • جامعه ما با شبیخون فرهنگی دشمن روبروست/پاسدار و نگهبان مساجد، علما و طلاب هستند
  • کتاب «خانه زیر آب و جوجه لاک پشت ها» منتشر شد
  • پروژه های عمرانی شهرستان دشتی شتاب می گیرد
  • مرمت خانه‌های تاریخی اردبیل امسال تعیین تکلیف می‌شود
  • همایش سراسری توجیهی آموزشی زائران خانه خدا -بوشهر
  • اعزام ۹۲۸ زائر حج تمتع از استان بوشهر به جده
  • حمایت‌ های بانک رفاه کارگران از ساخت مسکن کارگری شتاب می‌ گیرد
  • دو شهید گمنام در مسجد مقدس جمکران به خاک سپرده شدند
  • نقش مهم آموزش و پرورش در هویت بخشی به نسل نوجوان و جوان
  • وعده صادق آب به خانه مورچه ریخت/ نمایش باطن حقوق بشر آمریکایی