Web Analytics Made Easy - Statcounter

خبرگزاری میزان- نویسنده کتاب «نفر پنجم» گفت: نگاه‌ها به شیوه‌های نگارش و حوزه هنر باید تغییر کند، برای دست‌یابی به مخاطب بیشتر باید از سایر بخش‌های هنری نیز استفاده کرد، سینما و تلویزیون گستره وسیعی از مخاطب را به خود جلب کرده و کار بر روی این حوزه‌ها قطعاً به استحکام فرهنگ و اطلاع‌رسانی مناسب می‌انجامد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

تاریخ انتشار: 16:30 - 04 شهريور 1398 - کد خبر: ۵۴۳۸۰۸

مرتضی احمر نویسنده کتاب «نفر پنجم» در گفت‌وگو با خبرنگار گروه فرهنگی خبرگزاری میزان، ضمن برشمردن تحولات اخیر در حوزه نویسندگی به‌خصوص رمان‌نویسی گفت: رمان‌نویسی در حوزه کتاب‌های ارزشی و دینی نیاز به توسعه دارد. نوشتن زندگی و سرگذشت «اهل‌بیت (ع)» به‌صورت رمان در سال‌های اخیر توانسته جای بیشتری را در جامعه برای خود باز کند و نویسندگان تا حدود کمی به این حوزه پرداخته‌اند، این در حالی است که تجربه و بررسی‌ها بیانگر این موضوع بوده که نوجوانان از مطالعه رمان استقبال بیشتری می‌کنند بنابراین برای آشنا کردن نسل جوان با روحیه اعتقادی و انقلابی باید به شیوه‌هایی روی آورد که جذابیت خاصی را برای مخاطب نوجوان و جوان به همراه دارد.

وی در همین راستا ادامه داد: البته نوشتن رمان پیرامون «اهل‌ بیت(ع)» دشواری‌های خاص خود را دارد و با توجه به اینکه این‌گونه رمان‌ها باید بر پایه حقیقت و مستندات استوار باشد لذا نیازمند تحقیقات فراوانی است که زمان بسیاری را از نویسنده می‌گیرد.

احمر پیرامون روش‌هایی که سبب جذب نویسندگان به رمان‌های مذهبی می‌شود ابراز کرد: دشواری‌های موجود بر سر راه نوشتن کتب دینی آن‌هم به‌صورت رمان در مسیر شناساندن حقیقت زندگی «ائمه (ع)» به نوجوانان نیازمند ایجاد بستر‌هایی است که نباید از دید مسئولان دور بماند.

وی افزود: ما نویسندگان بسیار خوبی در حوزه نوشتن کتب دینی و زندگی‌نامه «اهل‌بیت(ع)» در قالب رمان داریم، و می توانیم از این پتانسیل استفاده کنیم البته این مهم توجه و هدایت ارگان‌ها و مسئولان را نیز می‌طلبد. پرداختن به رمان های انقلابی - تاریخی و یا زندگی ائمه(ع) نیازمند زیرساخت‌هایی است، زیرا در کنار کار تحقیقی - تاریخی، جمع‌آوری مستندات نیز باید لحاظ شود. وجود کارشناسانی که بتوانند به نویسنده مشاوره کافی در خصوص «ائمه (ع)» بدهند بسیار ضروری است.

احمر بر ضرورت پرداخت به موضوعات ارزشی توسط دیگر بخش‌های هنری چون سینما تأکید کرد: نگاه‌ها به شیوه‌های نگارش و حوزه هنر باید تغییر کند، برای دست‌یابی به مخاطب بیشتر باید از سایر بخش‌های هنری نیز استفاده کرد، سینما و تلویزیون گستره وسیعی از مخاطب را به خود جلب کرده و کار بر روی این حوزه‌ها قطعاً به استحکام فرهنگ و اطلاع‌رسانی مناسب می‌انجامد. ما فیلم‌نامه‌نویسان انقلابی را داریم که می‌توانند آثاری جذاب و تأثیرگذار بر مخاطب خصوصاً نسل جوان ایجاد کنند.

وی به مهم‌ترین مشکل پیش روی نویسندگان اشاره و اظهار کرد: بزرگ‌ترین مشکل نویسندگان تأمین معاش است، زیرا نویسندگان نیز برای تأمین معاش خانواده همانند سایر افراد نیازمند منبع درآمد مناسبی هستند، ولی نگارش کتاب چنین درآمدی را تأمین نمی‌کند. در چنین شرایطی نویسندگان نمی‌توانند با فراغ بال به کار نگارش بپردازند. همکاری خانواده‌های نویسندگان با آنان در شرایط سخت امروز ارزشمند و قابل‌توجه است.

این نویسنده پیرامون افزایش قیمت کاغذ و مشکلاتی که برای ناشران و نویسندگان در این حوزه به وجود آمده اظهار کرد: افزایش قیمت کاغذ یکی دیگر از موانعی است که بر حوزه نشر اثر گذاشته و نویسندگان را نیز با خود همراه کرده است، مشکلاتی که سبب شده تا آثار تولیدشده کمتر به چاپ برسد و ناشران با کمبود کاغذ مواجه شوند. قطعاً نویسندگان نیز دوست دارند تا کتاب‌ها با قیمت مناسب‌تری چاپ و به دست مخاطبان برسد تا نتیجه تلاش آنان مورد قضاوت خواننده قرار بگیرد لذا حل مشکل کاغذ با همفکری و تدابیر لازم از سوی مسئولان امری مهم است.

وی در خصوص کتاب «نفر پنجم» خاطرنشان کرد: کتاب «نفر پنجم» کتابی تحقیقی و تاریخی است که به مهم‌ترین وقایع و رخداد‌های پیش از انقلاب می‌پردازد. «نفر پنجم» روایتی است داستانی از راویان متعدد و روایت‌های پر کشش انقلاب، شخصیت‌های خیالی، ماجرا‌هایی جذاب و واقعی از رویداد‌های مهم و حساس تاریخ معاصر است و خواننده را باشخصیت‌های خود در کوچه‌پس‌کوچه‌های تاریخ همراه می‌کند.

انتهای پیام/

منبع: خبرگزاری میزان

کلیدواژه: نفر پنجم رمان نویسی مرتضی احمر زندگی ائمه

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.mizan.news دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری میزان» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۴۹۰۱۳۹۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

حرکت علمی باید همراه با روح تمدنی انقلاب اسلامی باشد

به گزارش حوزه اندیشه خبرگزاری تقریب، آیت الله علیرضا اعرافی در دیدار روح الله دهقانی فیروز آبادی معاون علمی، فناوری و اقتصاد دانش بنیان رییس جمهور که در دفتر مدیر حوزه‌های علمیه کشور برگزار شد، اظهار کرد: در انقلاب اسلامی دو عنصر علم و فناوری و روحیه معنوی از اهمیت بسیاری برخوردار است.

وی با اشاره به اینکه پیروزی وعده صادق و توازن قدرت جدید در جهان برخاسته از تئوری‌های اصیل امام راحل است، مطرح کرد: در طول این مسیر نقش حوزه علمی و دانشی بسیار مهم بوده است.

مدیر حوزه‌های علمیه کشور با بیان اینکه حرکت علمی باید همراه با روح تمدنی انقلاب اسلامی باشد، عنوان کرد: برای تحقق این هدف نیازمند پیگیری و مطالبه‌گری هستیم.

وی اضافه کرد: با یک فکر و بررسی اساسی باید به یک برنامه دقیق برسیم که چگونه می‌توان روح تمدنی انقلاب اسلامی را در مباحث علمی مختلف جاری کنیم.

آیت الله اعرافی با اشاره به اینکه اگرچه این یک موضوع پیچیده است، ولی باید گام به گام به سمت آن برویم، خاطرنشان کرد: با این منطق باید در عرصه بین المللی کردن دانشگاه‌های کشور نیز اقداماتی انجام می‌شد.

نقش مهم علم و فناوری در معادلات امروز دنیا

در ابتدای این دیدار، روح الله دهقانی، معاون علمی، فناوری و اقتصاد دانش بنیان رییس جمهور با اشاره به جایگاه علم و فناوری در معادلات امروز دنیا اظهار کرد: عملیات «وعده صادق» دو ویژگی داشت. یکی دارا بودن فناوری واقعی و دوم شجاعت در استفاده فناوری.

معاون علمی، فناوری و اقتصاد دانش بنیان رییس جمهور علم و فناوری را یکی از مهم‌ترین ارکان پیشرفت، توسعه و رشد کشور عنوان کرد و افزود: علم در گذشته بیشتر جنبه زینتی داشت. بعد از انقلاب صنعتی، علم یک محصول داد که عبارت از فناوری بود. غرب از این محصول علم برای بهره کشی از طبیعت و ثروت آفرینی استفاده کرد، اما در دهه‌های اخیر علم از عوامل ایجاد اقتدار و قدرت آفرین است.

دهقان با اشاره به اهمیت علوم اجتماعی اظهار کرد: از سال گذشته سعی کردیم به فضای تولید علوم اجتماعی بیشتر توجه کنیم.

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • لزوم تبیین دستاورد‌های انقلاب و اجرای طرح یاری گران در روستا‌ها
  • چاپ سوم «سیطره» در نمایشگاه کتاب عرضه می‌شود
  • حرکت علمی باید همراه با روح تمدنی انقلاب اسلامی باشد
  • دفتر مطالعات و پژوهش‌های بنیاد شهید و دانشگاه جامع انقلاب اسلامی تفاهم‌نامه امضا کردند
  • جواد افهمی با یک رمان در محور مقاومت به نمایشگاه می‌آید
  • موزه نادر، خانه‌ای برای ادب‌ورزی/ مهمانی هر روز هفته با یار مهربان
  • مدرسه ملی روایت در سمنان افتتاح شد
  • جایزه بوکر عربی ۲۰۲۴ به اسیر فلسطینی رسید
  • ۱۰۰۰ واحد مسکن ویژه مددجویان کمیته امداد در بوشهر ساخته می‌شود
  • «مگره و مردان محترم» در کتابفروشی‌ها دیده شدند