Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «شبستان»
2024-04-30@02:49:31 GMT

اسلام مدافع صلح جهانی است/عدالت کمال حکمت است

تاریخ انتشار: ۴ شهریور ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۴۹۰۲۱۱۳

اسلام مدافع صلح جهانی است/عدالت کمال حکمت است

اعوانی، با اشاره به دیدگاه دین مبین اسلام نسبت به مساله صلح، اظهار کرد: اسلام مدافع صلح جهانی است. سنت خدا در جهان بیرون و درون ما ظاهر می‌شود و عدالت کمال حکمت است.

خبرگزاری شبستان،‌ گروه اندیشه: دومین دور گفت‌وگوهای دینی اسلام و هندوئیزم، دوشنبه ۴ شهریور با همکاری مركز گفت‌وگوی اديان و فرهنگ‌های سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی برگزار شد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

 

در این نشست «غلامرضا اعوانی» طی سخنانی با بیان اینکه عدل به معنی قرار دادن هر چیزی در جای خود است و معنی دیگر آن این است که نباید به کسی ستم کرد، ‌اظهار کرد: سنت خدا در جهان بیرون و درون ما ظاهر می‌شود. ادیان نیز ظهور سنت‌ الهی هستند و این سنت به علم بر می‌گردد. عدالت، کمال حکمت است و اسلام به سوی صلح جهانی دعوت می‌کند،‌ چون همه ادیان را باور دارد.

 

 استاد دانشگاه تهران با تأکید بر اینکه اعتقاد به همه ادیان ابراهیمی در اسلام واجب است،‌ ادامه داد: اسلام همه مردم جهان را دعوت به پرستش خدای یگانه می‌کند که هر دینی را شامل می‌شود که همگی به حکمت الهی بر می‌گردند. اسلام مدافع صلح جهانی است و ادیان را به حکمت الهی باز می‌گرداند.

 

صلح و عدالت برای هم و هر دو برای حق هستند

 

همچنین در ادامه «فتح‌‌الله مجتبایی» طی سخنانی اظهار کرد: تا زمانی که صلح در بین ما حاکم نباشد،‌ در عالم خارج محقق نمی‌شود. ظلم‌ها در جوامع به دلیل این است که در داخل ما صلح وجود ندارد. در بین هندوها مفهوم صلح به معنی بی‌آزاری است. آنها معتقد هستند که بزرگترین گناه آزار رساندن به گیاه، حیوان یا انسان است و این موضوع یک اصل اساسی به شمار می‌رود.

 

این چهره ماندگار با بیان اینکه هندو یک دین است که جلوه‌های مختلفی دارد، گفت: مفهوم دیگری از صلح که سابقه دیرینه در هند دارد،‌ «درما» است که قانون ازلی حاکم در کل عالم است. صلح بدون قانون، صلح نیست. قانون بدون صلح هم معنی ندارد. صلح و عدالت برای هم و هر دو برای حق هستند.

 

وي تصریح کرد: تاکنون ندیده‌ام که هند به کشوری حمله کند و همیشه رویکرد دفاعی داشته است. در اسلام هم همین گونه است و تا زمانی که به مسلمانان ظلم نشده،‌ به چنین عملکردی دست نمی‌زنند.

 

در ادامه حجت‌الاسلام «حميد پارسانيا»، عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی هم در سخنرانی خود، بيان كرد: در حوزه حكمت اسلامی، مسئله عدالت بسيار مهم است و دارای بعد فردی و اجتماعی است. عدالت اجتماعی قبل از اينكه در جامعه محقق شود در فرد نيز، محقق می‌شود. اجرای بين حكمت و حقيقت با عدالت در رفتار عادلانه است كه صلح برقرار می‌شود.

پایان پیام/248

منبع: شبستان

کلیدواژه: مسجد هفته دولت روز جهانی مسجد اردبیل کانون های فرهنگی هنری مساجد شیراز عید غدیر مساجد روزنامه کمال حکمت غلامرضا اعوانی عدالت

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت shabestan.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «شبستان» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۴۹۰۲۱۱۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

دیدار با خانواده‌های معظم شهدا به مناسبت هفته کار و کارگر


به گزارش خبرگزاری صداوسیما مرکز یزد، به مناسبت فرارسیدن ۱۲ اردیبهشت روزکارگر، معاون سیاسی امنیتی فرماندار میبد به همراه رئیس اداره تعاون کار و رفاه اجتماعی، مدیرعامل شهرک صنعتی جهان آباد، فرمانده بسیج کارگری و جمعی از مسئولین باحضور درمنزل خانواده شهیدان کمال جعفریان فیروز آبادی و اسداله رشیدی بارجینی، از صبر و استقامت این خانواده‌ها تجلیل و از آنها دلجویی کردند.


شهید کمال جعفریان درسال ۱۳۶۵ در شلمچه و درعملیات کربلای پنج و شهید اسدالله رشیدی بارجینی در سال ۱۳۶۱ در عملیات فتح المبین در منطقه شوش به درجه والای شهادت نائل شدند.

دیگر خبرها

  • باکو، میزبان ششمین مجمع جهانی گفت‌وگوی فرهنگ‌ها
  • اگر مطهری و مبارزه او با تحجر ادامه داشت...
  • فال حافظ امروز سه‌شنبه ۱۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ با معنی و تفسیر
  • فلسفه نام‌گذاری ماه‌های شمسی چیست؟
  • فال حافظ امروز یک‌شنبه ۹ اردیبهشت ۱۴۰۳ با معنی و تفسیر
  • جریان حکمت عراق ۲هزار نسخه کتاب به کتابخانه‌های عمومی اهدا کرد
  • وزیر علوم: کنکور در کمال صحت و امنیت برگزار شد
  • دیدار با خانواده‌های معظم شهدا به مناسبت هفته کار و کارگر
  • حکمت عفاف و حجاب در ادیان آسمانی
  • همایش بین‌المللی نهج‌البلاغه و حمایت از فلسطین