Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-05-07@02:33:58 GMT

دولت دوازدهم دوران طلایی اشتغال روستایی

تاریخ انتشار: ۴ شهریور ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۴۹۰۵۲۵۱

دولت دوازدهم دوران طلایی اشتغال روستایی

محمد رضا هاشمی روز دوشنبه در جمع بانوان کارآفرین و دهیاران بخش مرکزی مشهد افزود: ایجاد امکانات رفاهی از جمله آب، برق، گاز و برقراری شبکه های صدا و سیما در روستاها موجب توسعه روستاها نشده است و این امر با توانمند سازی روستائیان محقق می شود.

وی اظهار داشت: توانمند سازی روستا و رونق تولید در آن با ایجاد ثروت ممکن است که طرح مثلث اقتصادی فرهنگی استاندار خراسان رضوی ضرورت جامعه امروز است و استقرار آن در روستاها به تولید ثروت در آنها منجر می شود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی گفت: کمیته امداد و صندوق کار آفرینی امید را با توجه به راستی آزمایی های صورت گرفته می توان به عنوان دستگاه های موفق در ایجاد اشتغال معرفی نمود.

شهرستان مشهد پرجمعیت تر از ۶۳ کشور

فرماندار مشهد افزود: جمعیت این شهرستان از ۶۳ کشور و ۲۴ استان ایران بیشتر است و جمعیت بخش مرکزی آن نیز بالغ بر ۴۰۰ هزار نفر است، این حجم از جمعیت و وجود آمار نگرن کننده آسیب های اجتماعی توجه خاصی برای مدیریت این شهرستان می طلبد.

وی اظهار داشت: سهم ایجاد اشتغال در این شهرستان ۳۲ هزار نفر بود که حدود ۵۰ درصد آن معادل ۱۴ هزار نفر تاکنون در سامانه اشتغال استان ثبت شده است.

هاشمی به چهار هزار و ۴۵۰ واحد صنعتی شهرستان اشاره کرد و گفت: تعدادی از این واحدها فعال نیستند و ما در گام نخست به دنبال جلوگیری از تعطیلی واحدهای فعال و تثبیت اشتغال در این واحدها هستیم.

بانوان مدیران سبد دارایی خانواده

مدیر کل امور زنان و خانواده استانداری خراسان رضوی نیز در این مراسم گفت: زنان علاوه بر اینکه مدیران سبد دارایی خانواده هستند، بخش عمده تربیت را در کانون خانواده در قالب نقش مادری بر عهده دارند.

فرشته سلجوقی به ظرفیت بالای تولید داخلی در کشور و لزوم حمایت از این بخش اشاره کرد و افزود: بانوان مصرف را در خانواده مدیریت می کنند، زنان خانواده می توانند تعیین کنند که جهیزیه عروس و دختر خانواده از محصولات ایرانی باشد.

وی اظهار داشت: در حال حاضر ۳۰ درصد بار اقتصادی بر دوش ۷۰ درصد افراد جامعه است، از این رو مردان به مشاغل سیاه، چندگانه و زیرزمینی روی می آورند لذا لازم است از همه ظرفیت های جامعه از جمله زنان توانمند و تحصیلکرده و کارآفرین در زمینه تقویت تولید و تعادل در توزیع بار تکفل و بار اقتصادی در جامعه استفاده شود.

سلجوقی گفت: بیشتر از ۵۰ درصد از جمعیت روستاهای استان را بانوان تشکیل می دهند و امروز در قالب تفاهم نامه تعیین معین اقتصادی بخش مرکزی و تاسیس صندوقهای خرد محلی، مدیران حاضر اعتبار شخصی و کاری خود را به صحنه آورده اند تا با تجمیع توان در حوزه زنان روستایی وضعیت اقتصادی مشهد را توسعه و بهبود بخشند.

مدیر عامل شرکت تعاونی دهیاری های شرق بخش مرکزی مشهد نیز گفت: شرکت تعاونی دهیاری های بخش مرکزی به عنوان معین اقتصادی این بخش دارای ویژگی های خاصی در میان ۸۲ معین اقتصادی دیگر استان است.

عباسعلی بادیانی افزود: این تفاهم نامه به عنوان اولین تفاهم نامه معین اقتصادی بخش زنان و خانواده می باشد و صندوق کارآفرینی امید نیز ۵۰ میلیارد ریال برای آن اعتبار تخصیص خواهد داد.

مدیر عامل شرکت تعاونی دهیاری های بخش مرکزی مشهد به خبرنگار ایرنا گفت: صندوق کارآفرینی امید خراسان رضوی به تامین مالی این طرح ها اقدام کرده و تاکنون اعتباری در حدود ۵۰ میلیارد ریال برای طرح های صندوق های خرد روستایی در بخش مرکزی در نظر گرفته که البته هنوز تخصیص داده نشده است.

مرتضی رجبی افزود: تاکنون شرکت تعاونی دهیاری های بخش غرب بخش مرکزی مشهد ۳۲ طرح اقتصادی ارائه کرده که ۲۰ مورد دارای سرمایه گذار شخصی و ۱۲ مورد نیز مربوط به صندوق های خرد روستایی می باشد و در مجموع اشتغال زایی برای ۴۲۰ نفر در این طرح ها پیش بینی شده است.

در حال حاضر بخش مرکزی مشهد با ۲۴۰ روستا بالغ بر ۴۰۰ هزار نفر جمعیت دارد.

این بخش دارای ۱۸۳ دهیاری است که ۸۶ دهیاری آن در محدوده غرب و حدود ۹۰ دهیاری نیز در محدوده شرق این بخش، عضو شرکت تعاونی های دهیاری های غرب و شرق بخش مرکزی می باشند.

شهرستان مشهد با ۳.۵ میلیون نفر جمعیت دارای سه بخش مرکزی، رضویه و احمد آباد است که کلانشهر مشهد با سه میلیون نفر در بخش مرکزی آن قرار دارد.

۳۲۲۱/۶۰۵۳

منبع: ایرنا

کلیدواژه: مشهد توسعه روستایی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۴۹۰۵۲۵۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

تعهد اشتغال ۷۵۰۰ فارغ‌التحصیل بیکار در همدان

معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار همدان با تأکید بر لزوم برگزاری ایده بازار در دانشگاه‌ها، گفت: امسال در استان همدان متعهد شده‌ایم برای ۷۵۰۰ فارغ‌التحصیل بیکار شغل ایجاد کنیم. - اخبار استانها -

به گزارش خبرگزاری تسنیم ازهمدان، سیدمجتبی حسینی امروز در افتتاحیه رویداد صدرا که با همت دانشگاه آزاد اسلامی استان همدان برگزار شده است، اظهار‌ داشت: حدود 42 درصد از تعهد 17 هزار 770 نفری ایجاد اشتغال سال‌جاری در راستای دغدغه دولت سیزدهم برای ایجاد شغل فارغ‌التحصیلان بیکار در استان همدان به این گروه اختصاص دارد.

وی با بیان اینکه فرصت‌های شغلی باید به درستی و متناسب و متوازن توزیع شوند، تأکید کرد: تحقق هدف ایجاد اشتغال برای فارغ‌التحصیلان بیکار باید با آموزش‌های مناسب و اشتغال‌یابی درست پیش برود. بنا‌بر‌این ابتدا باید با کمک دفاتر ارتباط با صنعت در دانشگاه‌ها چگونه مهارت‌آموزی را به دانشجو آموزش دهیم و بعد از او انتظار داشته باشیم.

معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار همدان با تأکید بر اینکه دنیای امروز عصر دانش و گذار به سمت هوش مصنوعی و دنیای پیچیده دیجیتال است، بیان کرد: خارج شدن از تفکرات کلیشه و اداری و فراهم کردن فضا برای ورود ایده‌ها و اندیشه نو، استفاده از تکنیک حل مسئله باید در دستور کار قرار گیرد تا منتج به فعالیت‌های فناورانه و توسعه شرکت‌های دانش‌بنیان شود.

حسینی تأکید کرد: با تعامل بین دانشگاه‌های استان و صنعت و مجموعه اقتصادی استان باید سازو‌کاری در نظر گرفته شود که هر دستگاهی برای اشتغال فارغ التحصیلان چه کارهایی می‌تواند انجام دهد، بر اساس آن موارد را احصا کرده و سند راهبردی در این رابطه تدوین شود که سرلوحه عملکرد استان قرار گیرد.

وی با بیان اینکه مهمترین راهکار ایجاد شغل برای تحصیلکردگان استفاده از ظرفیت های دانش بنیانی است و باید به این مهم توجه شود، افزود: تحقیقات و پیش‌بینی‌ها نشان می‌دهد سونامی فناوری باعث شده برخی مشاغل رود یا در آینده از دست خواهد رفت بنابراین حتما باید نوآور و به‌روز باشیم.

معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار همدان با تاکید بر اینکه سال جاری تمرکز استان بر توسعه سرمایه‌گذاری، حمایت از شرکت‌های دانش‌بنیان و فعالیت‌هایی است که منجر به توسعه اشتغال در فارغ‌التحصیلان دانشگاهی می‌شود، گفت: پیشنهاد ما این است دانشگاه آزاد اسلامی رویدادی را برگزار کند که از ابتدا و تا انتها یک شغل مولد را آموزش دهد، خلق ایده و ایجاد مشاغل پیگیری را کند تا نتیجه آن به صورت عملیاتی مشهود شود.

حسینی، همچنین خواستار برگزاری ایده بازار در دانشگاه‌ها شد و افزود: پاشنه آشیل دولت سیزدهم مسئله اشتغال است و ما باید توجه به اشتغال‌آفرینی و هدایت شغلی را سرلوحه کار خود قرار دهیم.

وی با بیان اینکه ایجاد گرایش‌های بین رشته‌ای و تغییر سرفصل برخی دروس توسط دانشگاه‌های استان می‌تواند در رفع مشکل به کار‌گیری فارغ‌التحصیلان موثر باشد، بیان کرد: هدف اصلی ما تأمین نیروی انسانی مورد نیاز بازار کار با تمرکز بر دانشجویان و فارغ التحصیلان است.

معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار همدان آموزش، کارآفرینی و اشتغال را سه مؤلفه رشد جامعه دانست و گفت: دانشگاه محور فرهنگ، کارآفرینی و اقتصاد است. براین اساس باید به دنبال توسعه کارآفرینی در دانشگاه بود و سرمایه‌گذاری‌ها باید با اکوسیستم منطقه سازگاری داشته باشد.

حسینی تأکید کرد: اقتصاد و کارآفرینی باید در دانشگاه نقش محوری داشته باشد و در همه پیوندها و لایه‌های آن پیاده‌سازی شود؛ هر دانشگاه باید بر اساس توانایی و محیط پیرامونی خود مدل کارآفرینی ویژه خود را ارائه دهد.

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • تقدیر مدیرکل دفتر امور روستایی و شوراهای استانداری فارس از مدیرعامل پست بانک ایران و مدیریت شعب استان فارس
  • افزایش ۹ برابری توزیع عوارض بین شهرداری‌ها و دهیاری‌های استان یزد
  • پایه‌گذاری بیش از ۱۰۰۰۰۰ شغل توسط بنیاد علوی در سال جاری
  • چینی‌ها برای ۱۲ هزار نفر در کرمان اشتغال ایجاد کردند
  • بهره‌برداری از ۴۰۶ پروژه عمرانی در روستا‌های کرمانشاه
  • تعهد اشتغال ۷۵۰۰ فارغ‌التحصیل بیکار در همدان
  • مجلس دوازدهم باید به بهبود معیشت مردم بپردازد
  • بیش از ۵ هزار نفر در خوزستان آموزش‌های مهارتی را در محیط کار واقعی فرا گرفتند
  • سیاست ارزی غلط بانک مرکزی باعث کم اثر شدن رشد اقتصادی/قیمت کالاهای اساسی با قیمت ارز آزاد مچ شده است
  • رئیس شورای عالی نظام پزشکی: مراقب باشیم دوران طلایی پزشکی ایران افول نکند