Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایسنا»
2024-04-26@10:15:59 GMT

احتیاط، شرط استفاده از نانومواد در زندگی بشر

تاریخ انتشار: ۵ شهریور ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۴۹۰۹۰۵۱

احتیاط، شرط استفاده از نانومواد در زندگی بشر

پژوهشگران دانشگاه‌های کردستان و فردوسی مشهد با انجام یک طرح آزمایشگاهی امکان انتقال نانوذرات اکسید مس در طول یک زنجیره غذایی آبی را مورد مطالعه قرار دادند.

اثرات سمیت نانومواد در طول یک زنجیره غذایی آبی

به گزارش ایسنا، در طی دو دهه گذشته تولید و استفاده از نانومواد مهندسی‌شده در زمینه‌های مختلف نظیر الکترونیک، پزشکی، تصفیه و صنعت مواد غذایی افزایش یافته است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

نانومواد سنتزی ممکن است که به‌طور اجتناب‌ناپذیری وارد محیط‌های آبی شوند. مطالعات مختلف نشان داده است که موجودات آبزی نظیر ماهیان می‌توانند در معرض این نانومواد قرار گیرند. همچنین برخی مطالعات در سطح جهانی نشان داده‌اند که نانومواد سنتزی تخلیه شده در محیط‌های آبی می‌توانند در بخش‌های مختلف بدن آبزیان تجمع یافته و در زنجیره غذایی از یک موجود زنده به موجود زنده دیگر از طریق تغذیه انتقال یابند. از این رو، بررسی امکان و میزان تجمع نانوذرات در بافت آبزیان حائز اهمیت است.

دکتر مهرداد سرخیل، استادیار گروه شیلات دانشکده منابع طبیعی و محیط‌زیست دانشگاه فردوسی مشهد، با اشاره به پلانکتون‌ها به‌عنوان پایین‌ترین حلقه زنجیره غذایی در محیط آبی به تشریح اهداف دنبال شده در این طرح پرداخت و گفت: در ساده‌ترین حالت ممکن، آلاینده‌ها در بدن پلانکتون‌ها تجمع می‌یابند و سپس این پلانکتون‌ها مورد مصرف خوراکی دیگر آبزیان همچون ماهی‌ها قرار می‌گیرند و آلاینده از این طریق وارد بدن آن‌ها می‌شود. هدف از این مطالعه بررسی امکان انباشت زیستی نانوذرات اکسید مس در یک گونه زئوپلانکتون به نام آرتمیا بود و به دنبال آن امکان انتقال ذرات مس تجمع یافته در بدن آرتمیا به بدن یک گونه ماهی مورد ارزیابی قرار گرفت.

وی ادامه داد: این مطالعه و مطالعات از این دست به درک بهتر برخی اثرات نانومواد سنتزی وارد شده به اکوسیستم‌های آبی کمک می‌کند.

این محقق در ادامه افزود: در این مطالعه اثرات سمیت نانومواد (نانوذرات اکسید مس در اینجا) مورد بررسی قرار گرفت. در واقع این کار یک مطالعه نانوسم‌شناسی (nanotoxicology) بود. نانومواد به دلیل دارا بودن ویژگی‌های خاص فیزیکی‌وشیمیایی، اثرات سمی خاص و متفاوتی نیز از خود نشان می‌دهند.

در طرح حاضر ابتدا خواص فیزیک‌وشیمیایی نانوذرات مس مورد بررسی قرار گرفته است، در ادامه زئوپلانکتون آرتمیا در معرض غلظت‌های مختلف نانوذرات اکسید مس قرار گرفته و میزان انباشت زیستی مس در بدن آن با استفاده از دستگاه جذب اتمی مورد سنجش قرار گرفته است. سپس از آرتمیای آلوده‌شده به نانوذرات اکسید مس جهت تغذیه ماهیان سیچلاید گورخری استفاده شده و میزان انباشت زیستی مس در بدن آن‌ها نیز با استفاده از دستگاه جذب اتمی سنجیده شده است. درنهایت نرمال بودن داده‌ها با استفاده از آزمون Kolmogorov-Smirnov بررسی‌شده و اختلافات آماری بین داده‌ها با استفاده از آزمون ANOVA ارزیابی شده است.

نتایج حاکی از تغییر پارامترهای رشد ماهی تغذیه‌کننده پلانکتون‌های آلوده به نانوذرات مس است. همچنین این ماهی‌ها بعد از گذشت یک دوره ۲۱ روزه پاکسازی قادر به دفع کامل نانوذرات مس نبوده‌اند.

نتایج این پژوهش که حاصل تلاش‌های مهندس طیبه نعمتی دانش‌آموخته کارشناسی‌ارشد رشته شیلات دانشکده منابع طبیعی دانشگاه کردستان، دکتر مهرداد سرخیل استادیار گروه شیلات دانشکده منابع طبیعی و محیط‌زیست دانشگاه فردوسی مشهد و دکتر سید علی جوهری دانشیار گروه شیلات دانشکده منابع طبیعی دانشگاه کردستان است، در مجله‌ Environmental Science and Pollution Research با ضریب تاثیر ۲٫۹۱۴ به چاپ رسیده است.

انتهای پیام

منبع: ایسنا

کلیدواژه: نانو مواد دانشگاه کردستان دانشگاه فردوسی مشهد

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۴۹۰۹۰۵۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

پرورش حلزون با احتیاط؛ استاندارد این صنعت هنوز تدوین نشده

مشاور وزیر جهاد کشاورزی با بیان اینکه باید تمام دستورالعمل‌هایی که در ایران به‌کار گرفته می‌شود، معادل آن در اتحادیه اروپا نیز تدوین شود، گفت: اما متاسفانه دستورالعمل و استاندارد پرورش حلزون هنوز در اتحادیه اروپا تدوین نشده است. - اخبار استانها -

به گزارش خبرگزاری تسنیم از نیشابور، مریم طهماسبی در حاشیه بازدید از طرح پرورش حلزون آچاتینا در دانشکده کشاورزی شهرستان نیشابور گفت: طبق ضوابط سازمان دامپزشکی باید تمام دستورالعمل‌هایی که در ایران به‌کار گرفته می‌شود، معادل آن در اتحادیه اروپا نیز تدوین شود، اما متاسفانه دستورالعمل و استاندارد پرورش حلزون هنوز در این اتحادیه تدوین نشده است.

وی افزود: کسانی‌که وارد اینگونه مشاغل می‌شوند لازم است این نکته را در نظر بگیرند که اگر زمانی این شغل را ترک کردند، این موجودات را به حال خود در طبیعت رها نکنند.

احمد همت آبادی، رئیس انجمن ملی بیولوژیک کشور نیز گفت: در کشور حدود 50 واحد انسکتاریوم مشغول فعالیت و تولید حشرات مفید هستند و این مجموعه نیز در قالب شرکت فن‌آور از سال 97 مشغول به کار روی این نوع حلزون است.

وی ادامه داد: در صورت اخذ مجوزهای لازم و به ثبت رساندن کلاژن این صنعت، حداقل 200 نفر از زنان روستایی این شهرستان در بستر مشاغل خرد مشغول به کار می شوند و چرخه اقتصادی سالمی نیز ایجاد خواهد شد.

فعالیت 13 صندوق اعتبارات خرد زنان روستایی و 120 تسهیلگر 

معاون سازمان و مدیر جهاد کشاورزی نیشابور نیز گفت: با وجود اینکه شهرستان نیشابور یک شهر صنعتی است اما مزیت اول آن کشاورزی است و بیشتر صنایع آن هم وابسته به محصولات کشاورزی است.

علی مبارکی افزود: در این شهرستان حدود 40 هزار زن روستایی فعالیت می‌کنند و دارای 13 صندوق اعتبارات خرد زنان روستایی و 120 تسهیلگر خانم هستیم.

وی یادآور شد: در بیشتر محصولات مزیت دار مانند سبزی و صیفی با برنامه ریزی‌های مدیریت هماهنگی ترویج استان و اداره آموزش و ترویج شهرستان و با کمک تسهیلگران، دوره های آموزشی برای توانمندسازی زنان روستایی برگزار می‌کنیم.

این مقام مسئول کمبود اعتبارات و تسهیلات مشاغل خانگی برای ایجاد شغل در بین این قشر زحمت کش را از کاستی‌های این حوزه برشمرد.

انتهای پیام/282

دیگر خبرها

  • پرورش حلزون با احتیاط؛ استاندارد این صنعت هنوز تدوین نشده
  • امروز و فردا این استان‌ها بارندگی دارند | صدور هشدار زرد هواشناسی + جزئیات
  • رگبار باران و وزش باد شدید در برخی استان ها
  • هشدار زرد هواشناسی برای این استان‌ها طی ۲ روز آینده
  • ‌مسیرهای خراسان جنوبی لغزنده است
  • محور‌های شهرستان زیرکوه مسدود شد
  • ریزش سنگ در محور سرچشمه/ رانندگان احتیاط کنند
  • شناسایی بیماری‌های عفونی با نانوکامپوزیت آراسته به طلا
  • جاده‌ها لغزنده است رانندگان احتیاط کنند
  • تشدید بارندگی در این استان‌ها