Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش ایکنا به نقل از پایگاه اطلاع‌رسانی نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور، صبح امروز، سه‌شنبه، ۵ شهریورماه، کتابخانه عمومی پارک شهر تهران با حضور سیدعباس صالحی، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی؛ علیرضا مختارپور، دبیرکل نهاد، و جمعی از معاونان و مدیران نهاد و علاقه‌مندان بازگشایی شد.

علیرضا مختارپور، دبیرکل نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور در این مراسم گفت: در سال‌های اخیر اتفاقات گسترده‌ای در حوزه کتابخوانی و کتابخانه‌ای در کشور رخ داده است و شواهد نشان می‌دهد در چند سال اخیر نسبت به دهه قبل نشانه‌های مستندی وجود دارد که آرام آرام سطح بهتری از کتابخوانی را در کشور شاهد هستیم؛ هرچند از سوی وزارت ارشاد و سازمان‌ها و نهاد‌هایی طر‌ح‌های مختلفی نیز در حوزه کتابخانه و کتابخوانی برگزار می‌شود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

به گفته وی بیش از ۶۰۰ کتابخانه در کشور تاسیس شده که دو سوم کتابخانه‌ها تازه‌تاسیس هستند؛ مثل کتابخانه مشهد و بجنورد و برخی از آن‌ها نوسازی و یا بازسازی شده‌اند؛ مثل کتابخانه پارک شهر. خوشبختانه براساس سیاست‌های جدید اعلام شده و توجه به بخش کودک همچنین تغییر رویکرد در کتابخانه‌ها در این مسیر آرام آرام نشانه‌های تحول مشاهده می‌شود.

مختارپور با تأکید بر اینکه در طول هفته دولت ۲۹ کتابخانه افتتاح خواهد شد و آغاز به کار سایر کتابخانه‌ها در هفته کتاب خواهد بود، گفت: امیدواریم طی این چند روز که ۷ کتابخانه همزمان با هفته دولت افتتاح شده شاهد افتتاح سایر کتابخانه‌ها نیز در این هفته باشیم.

سیدعباس صالحی وزیر ارشاد نیز در این مراسم با تبریک هفته دولت گفت: از ویژگی‌های شهیدان رجایی و باهنر انس با کتاب بود که این انس باعث شد هر دو این بزرگواران با این نگاه شناخته شوند.

وی ادامه داد: چند نکته در دولت یازدهم و دوازدهم دنبال می‌شد و طبیعی است که باید بیش از گذشته این نکات در حال حاضر نیز مورد اهتمام قرار گیرد؛ نکته اول اینکه ما به سمت عدالت فرهنگی و دسترسی به کتاب حرکت کنیم؛ اینکه گستره جغرافیایی کتابخانه‌ها قابل دفاع باشد یا اینکه شهر بی‌کتابخانه نداشته باشیم ولو در مناطق محروم و دورافتاده. خوشبختانه با گزارشی که امروز آقای مختارپور ارائه کردند مشخص شد در این ۶ سال ۶۰۰ کتابخانه تاسیس و نوسازی شده است.

صالحی تصریح کرد: سال گذشته رقم قابل توجهی و امسال نیز تا پایان هفته دولت ۴۰ کتابخانه آغاز به کار می‌کند که این مسیر ما را امیدوارتر می‌کند به اینکه دسترسی جغرافی‌مان به کتابخانه به درستی پیش می‌رود.

وزیر ارشاد به نکته دوم اشاره کرد و با تأکید بر این مطلب که نکته مهم در این مسئله گسترده کارکردی بود، گفت: در این بند مهم این بود که کتابخانه‌ها کارکرد‌های متنوعی داشته باشند؛ زیرا دنیا به سمت کارکرد‌های جدید می‌رود و ما نیز باید آن کارکرد‌های جدید را به رسمیت شناخته و به آن سمت حرکت کنیم. ما باید از فضا و مکان استفاده حداکثری را برای حوزه فرهنگ ببریم. با این نگاه اتفاقات قابل توجهی رخ داد و حتما دامنه وسیع‌تری می‌تواند داشته باشد.

وزیر ارشاد گفت: در این مقطع تاکید بر این است که اقشار متنوعی از فضا‌های کتابخانه‌ها بهره‌مند شوند؛ اینکه پاره‌ای از اقشاری که از محیط کتابخانه‌ها کمتر بهره‌مند بودند به آن‌ها فرصت‌های ارتباطی داده شود، اما گاهی به اعتبار محرومیت جسمی یا اقتصادی و حاشیه‌نشینی شهری و یا جنسیتی، زنان یا محیطی نداشتند یا محیط مناسبی برای آن‌ها فراهم نبود. از این رو گستره اقشاری هم رویکردی بود که دوستان ما در نهاد کتابخانه‌ها به سمتش حرکت کردند و با این نگاه، تنوع اقشاری کتابخانه‌ای ما روز به روز بهتر می‌شود.

صالحی این موارد را نویددهنده فضای خوب کتابخانه‌ای برشمرد و با تأکید بر این موضوع که امروز دور جدید فعالیت کتابخانه پارک شهر را به فال نیک می‌گیریم، افزود: یکی از موارد مهم این است که نقطه‌های خاطره‌انگیز شهر‌ها با نسل‌ها انقطاع پیدا نکنند؛ بلکه تکامل بیابند تا خاطرات به هم وصل شود و در این مسیر یکی از کتابخانه‌های پرخاطره کتابخانه پارک شهر بود. اگر کتاب و کتابخانه در جامعه‌ای جدی باشد، تمدن انسانی در آن شکل می‌گیرد و ما که در گام دوم انقلاب اسلامی هستیم، این گام جز با عمق بخشیدن به موضوع کتاب و کتابخوانی محقق نمی‌شود و نمی‌توان جز این مسیر به آن امیدوار بود.

در سال ۹۳ با توجه به گشایش اعتباری که نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور از محل دریافت نیم درصد شهرداری‌ها ایجاد کرد، تصمیم بر آن شد تا بعد از ۵۰ سال تعمیرات اساسی با حفظ اصالت و ارزش تاریخی بر روی بنای کتابخانه انجام شود. به این ترتیب پس از انجام مناقصه و تعیین پیمانکار برای انجام عملیات عمرانی و تجهیز کتابخانه، این امر با بودجه‌ای بالغ بر ۱۵۲ میلیارد ریال انجام شد.

انجام عملیات عمرانی، برخی از بخش‌های کتابخانه از حیث کمیت و کیفیت تجهیزات و ارائه خدمات دستخوش تغییر شد که بر این اساس در طبقه منفی یک این کتابخانه سالن‌های مطالعه بانوان و آقایان با طراحی و تجهیزات جدید قرار گرفته که به ترتیب ۲۴۷ و ۳۱۵ مترمربع افزایش یافته است. در حالی که تا پیش از عملیات عمرانی این مساحت به ترتیب ۲۰۱ و ۴۸۲ مترمربع بود.

همچنین دو نمازخانه برای بانوان و آقایان، سرویس‌های بهداشتی بانوان، آقایان و معلولین، نصب و اجرای آسانسور ارتباط‌دهنده بین طبقه منفی یک و همکف و همچنین تعبیه تأسیسات موتورخانه‌ای در فضایی با متراژ ۱۲۲ مترمربع از دیگر بخش‌های جدید این کتابخانه است.

در طبقه همکف نیز بخش‌ها و امکاناتی، چون گیت و کانتر پذیرش و اطلاعات در قسمت ورودی اصلی، بخش جدید پیش ثبت نام به منظور جلوگیری از ایجاد ازدحام، تکریم مراجعین و مکانیزه کردن ثبت‌نام و بخش جدید جستجو و امانت منابع اطلاعاتی و با طراحی کانتر خاص به منظور ارائه خدمات مناسب و درخور مراجعان قرار گرفته است.

مخزن مرجع و کتاب‌های غیرفارسی (عربی، انگلیسی، فرانسوی، آلمانی و روسی) با انتقال از طبقه منفی یک به طبقه همکف و با افزایش متراژ به ۳۵۵ مترمربع، و نیز تعبیه تعداد ۱۸۰ قفسه کتاب با طراحی منحصر به فرد و با ظرفیت بالغ بر ۷۲ هزار نسخه کتاب، بخش جدید محققین فردی با متراژ ۴۸ مترمربع، برای استفاده پژوهشگران در قالب اتاق‌های انفرادی مطالعه با خدمات ویژه از قبیل فضای انحصاری، اینترنت پر سرعت بی‌سیم و... از دیگر امکانات ایجاد شده در این طبقه است.

همچنین بخش مستقل و جدید پایگاه‌های اطلاعاتی، با امکان برقراری دسترسی به پایگاه‌های معتبر داخلی و خارجی و جستجو و بازیابی متن کامل مقالات و اطلاع‌یابی از جدیدترین دستاورد‌های علمی و پژوهشی برای پژوهشگران، بخش جدید نشریات در مجاورت بخش پایگاه‌های اطلاعاتی با امکان دسترسی مراجعان به محتوای دیجیتال نشریات، بخش مستقل کودک و بخش مستقل نابینایان، از دیگر بخش‌های ایجاد شده در این کتابخانه است.

انتهای پیام

منبع: ایکنا

کلیدواژه: کتابخانه مرکزی پارک شهر وزیر ارشاد هفته دولت بازگشایی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت iqna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایکنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۴۹۰۹۷۵۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

قرنطینه‌شدن کتاب‌های مشکوک به آرسنیک در کتابخانه ملی فرانسه

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از گاردین، احتمال می‌رود مواد شیمیایی که برای ایجاد رنگ در جلدهای سبز زمردی کتاب‌های قرن نوزدهمی استفاده شده‌اند، حاوی مواد سمی باشد و کتابخانه ملی فرانسه با شناسایی این کتاب‌ها، آن‌ها را قرنطینه کرده است.

به این منظور کتابخانه ملی فرانسه ۴ عنوان کتاب قرن نوزدهمی را که تصور می‌شود روی جلد سبز زمردی آنها با آرسنیک پوشانده شده باشد، از قفسه‌های خود حذف کرد.

این کتابخانه روز پنجشنبه خبر داد دست زدن به این کتاب‌ها که چاپ بریتانیا هستند، احتمالاً فقط آسیب جزیی ایجاد می‌کند؛ اما برای بررسی بیشتر از رده کتاب‌های در دسترس خارج می‌شوند. متصدیان کتابخانه گفته‌اند این آثار را در قرنطینه قرار داده‌اند تا در یک آزمایشگاه خارجی تجزیه و تحلیل شوند و میزان آرسنیک موجود در هر جلد تعیین شود.

مؤسسه پاریس پس از اینکه محققان آمریکایی دریافتند ناشران در دوره ویکتوریا از آرسنیک برای رنگ‌آمیزی صحافی‌های کتاب استفاده می‌کردند، نسخه‌های دربردارنده آن‌ها را شناسایی کرد. رنگدانه‌های سبز حاوی آرسنیک به نام یک شیمیدان آلمانی‌الاصل با عنوان سبز پاریسی، سبز زمردی یا سبز شِل نامیده می‌شدند.

محققان دانشگاه دلاوِر از سال ۲۰۱۹ با آزمایش صدها جلد کتاب برای تعیین میزان فلزات سنگین به کار رفته در آن‌ها، فهرستی از کتاب‌های بالقوه خطرناک را تهیه کرده‌اند.

کتابخانه ملی فرانسوی در بیش از ۱۶ میلیون عنوان خود، ۴ نسخه از کتاب‌های موجود در این فهرست را یافت که شامل ۲ جلد از «تصنیف‌های ایرلند» اثر ادوارد هیز که در سال ۱۸۵۵ منتشر شد، یک گلچین دو زبانه از شعر رومانیایی توسط هنری استنلی در سال ۱۸۵۶ و کتاب «انجمن سلطنتی باغبانی ۶۳-۱۸۶۲» است.

کتابخانه ملی فرانسه اعلام کرد که دیگر کتاب‌های دارای جلد سبز را که در فهرست پروژه کتاب سمی جای ندارند نیز بررسی خواهد کرد.

سازمان بهداشت جهانی هشدار داده که قرار گرفتن طولانی مدت در معرض آرسنیک و بیشتر استفاده از آب آشامیدنی و غذای آلوده، می‌تواند منجر به ایجاد زخم‌های پوستی و سرطان پوست شود. درباره کاربرد اشیای حاوی آرسنیک چیزی گفته نشده است.

برمبنای نتایج به دست آمده از «پروژه کتاب سمی» صحافی‌های سبزی که با آرسنیک پوشیده شده برای کتابداران، کتاب‌فروشان، گردآورندگان و محققان خطرات سلامتی ایجاد می‌کنند و باید در استفاده از آن‌ها جانب احتیاط را رعایت کرد.

کد خبر 6089030

دیگر خبرها

  • پیشرفت ۶۳ درصدی کتابخانه مرکزی کرمانشاه
  • دبیرکل کتابخانه‌ها‌‌: مردم ایران کتاب‌نخوان نیستند + فیلم
  • افتتاح دو پروژه راه آهن ملایر کرمانشاه و پایان بازسازی مناطق زلزله‌زده
  • ۳۷۰۰ هزار میلیارد تومان هزینه ۲ افتتاح نمایشی در کرمانشاه
  • نهاد کتابخانه‌ها با کمیته امداد تفاهمنامه امضا می‌کند
  • مهلت ثبت ششمین دوره جام باشگاههای کتابخوانی تمدید شد
  • نهاد کتابخانه‌های عمومی زمینه‌ساز ترویج فرهنگ کتاب و کتابخوانی
  • کتاب‌های مشکوک به آرسنیک در کتابخانه ملی فرانسه
  • قرنطینه‌شدن کتاب‌های مشکوک به آرسنیک در کتابخانه ملی فرانسه
  • کتابخانه‌های سیار نیاز کتابخوانی عشایر را برطرف می‌کند