Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایمنا»
2024-04-29@21:43:59 GMT

گیاهان دارویی مفید برای سلامت ریه

تاریخ انتشار: ۵ شهریور ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۴۹۰۹۹۶۵

گیاهان دارویی مفید برای سلامت ریه

بعضی گیاهان دارویی ماننند نعنا، بارهنگ، مریم گلی و آویشن، مزایای بسیاری برای سلامت ریه‌ها داشته و به بهبود مشکلات تنفسی کمک می‌کند.

به گزارش سرویس ترجمه ایمنا، بیماری‌های دستگاه تنفسی معمولا در اثر کمبود جریان انرژی در ریه‌ها ایجاد می‌شود؛ این کمبود انرژی به شکل دم و بازدم کوتاه، ضعف عمومی، خستگی شدید و حتی عدم تمایل برای حرف زدن، ظاهر می‌شود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

مصرف داروهای شیمایی برای رفع چنین مشکلاتی اغلب عوارض جانبی به همراه دارد، اما گیاهان دارویی بسیاری وجود دارد که می‌تواند عفونت موجود در ریه را از بین ببرد و مشکلات تنفسی و ریوی را برطرف کند. در ادامه به بررسی چند گیاه دارویی موثر برای بهبود مشکلات تنفسی و ریوی می‌پردازیم:

نعنا

گیاه نعنا به علت آنتی اکسیدان بالایی که دارد با باکتری‌های دستگاه تنفسی مبارزه کرده و باعث باز شدن کانال‌های تنفسی می‌شود. نعنا دارای ماده‌ای به نام "منتول" است؛ این ماده  باعث می‌شود تنفس راحت‌تر صورت بگیرد. خطر ابتلا به بیماری آسم و تنگی نفس را می‌توان با مصرف روزانه گیاه نعنا تا حد زیادی کاهش داد. می‌توان برای جلوگیری از بروز این مشکلات یا درمان آن‌ها از دمنوش، شربت یا استشمام بوی نعنا استفاده کرد.

اوکالیپتوس

گیاه اوکالیپتوس حاوی یک ترکیب معجزه‌گر به نام "سنئول" است که خاصیت آنتی اکسیدانی و ضد احتقان داشته و تسکین‌دهنده دردهای ناشی از سرفه است. بنابراین در بسیاری از داروهای گلو درد و ضد سرفه، از این گیاه استفاده می‌شود. مصرف اوکالیپتوس باعث باز شدن راه‌های سینوس می‌شود و خاصیت ضدعفونی‌کنندگی قوی دارد که برای ریه بسیار مفید است.

آویشن

 آویشن از زمان‌های قدیم برای درمن تنگی نفس مورد استفاده قرار گرفته است. این گیاه به دلیل خواص ضد عفونی‌کنندگی و ضد قارچی که دارد، یک آنتی بیوتیک قوی محسوب می‌شود، زیرا با مصرف آویشن، تمام باکتری‌ها و ویروس‌های ریه از بین می‌رود و در نتیجه مشکلات ریوی و تنفسی بهبود پیدا می‌کند. این گیاه جایگزین خوبی برای آنتی‌بیوتیک است و به عنوان یکی از اصلی‌ترین داروهای جلوگیری و درمان عفونت دستگاه تنفسی به کار می‌رود.

شیرین بیان

گیاه شیرین بیان مجاری تنفسی را نرم و مرطوب می‌کند، خلط آور است و التهاب گلو را کاهش می‌دهد. این گیاه خواص ضد باکتری و ضد ویروسی دارد و با عواملی که باعث عفونت ریه می‌شود، مقابله می‌کند. مصرف شیرین بیان برای برطرف‌کردن سرفه‌های خشک و مکرر و افزایش سیستم ایمنی بدن به ویژه ریه و گلو بسیار مفید است.

مریم گلی

گیاه مریم گلی حاوی تیژون، ترپن و سلنیوم است که سینوس‌ها را پاک کرده و مشکلات تنفسی و ریوی را برطرف می‌کند. این گیاه دارای خواص آنتی‌اکسیدان و ضدباکتری قوی است که می‌تواند به کاهش سرفه کمک کند. وجود مقدار زیادی پلی فنول در گیاه مریم گلی از بافت ریه‌ها در مقابل باکتری‌های مضر و خطرناک که ممکن است باعث عفونت شود، محافظت می‌کند.

بارهنگ

بارهنگ از سالیان دور برای درمان عفونت ریه و مشکلات تنفسی مورد استفاده قرار گرفته است. این گیاه دارای خواص ضد التهابی و ضد عفونی بوده، بنابراین برای رفع اختلالات ریوی بسیار مفید است. برای از بین بردن خلط ریه، سوزش ریه و سرفه‌های خشک نیز می‌توان از گیاه بارهنگ استفاده کرد.

کد خبر 387338

منبع: ایمنا

کلیدواژه: بیماری های ریه مشکلات تنفسی گياهان دارويي سلامت آویشن خواص درمانی شهر شهروند کلانشهر مدیریت شهری کلانشهرهای جهان حقوق شهروندی نشاط اجتماعی فرهنگ شهروندی توسعه پایدار حکمرانی خوب اداره ارزان شهر شهرداری شهر خلاق

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.imna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایمنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۴۹۰۹۹۶۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

شهرک صنعتی «کشت و صنعت» لرستان به‌زودی بهره‌برداری می‌شود

به گزارش خبرنگار مهر، ابوطالب شفقت عصر امروز یکشنبه در بازدید از مجتمع کشت و صنعت فجر صفا خرم‌آباد با اشاره به اینکه رویکرد مدیریتی صحیح مهم‌ترین نکته درباره موفقیت این مجموعه است، اظهار داشت: این مدل سرمایه‌گذاری جزو مزیت‌های مهم و اساسی کشت و صنعت فجر صفا است که نتیجه آن افزایش اشتغال، امنیت غذایی، افزایش روحیه و تغییر سبک زندگی را به دنبال دارد.

وی انجام کارهای پژوهشی و تولید محصولات کاملاً ایرانی را از دیگر مزیت‌های این مجموعه عنوان کرد و افزود: سرمایه‌گذار این مجموعه همه اقدامات را با صبر و حوصله و انجام کارهای پژوهشی پیش برده و حتی نژاد دامی که وارد شده، تغییریافته و ایرانی شده است.

استاندار لرستان با بیان اینکه مجموعه کشت و صنعت فجر صفای خرم‌آباد علاوه بر کشت گیاهان دارویی و فعالیت‌های دامی، گردشگری مدرن را دنبال می‌کنند، افزود: این مجموعه می‌تواند در سطح ملی و بین‌المللی پذیرای مهمانان مختلف باشد نیز باشد.

شفقت با اشاره به اینکه شهرک صنعتی این مجموعه به‌زودی بهره‌برداری خواهد شد بر ایجاد زنجیره ارزش دام و تولید پوست و پشم در کشت و صنعت خرم‌آباد تأکید کرد و افزود: باتوجه‌به سطح اراضی این مجموعه، اگر گیاهان دارویی در این مجموعه کشت و عصاره‌گیری شود مردم نیز می‌توانند در هر جای استان نسبت به کاشت و فروش گیاهان دارویی به کشت و صنعت اقدام کنند که درآمد این امر از تولید برخی محصولات رایج کشاورزی می‌تواند بیشتر نیز باشد.

وی ادامه داد: این قابلیت در شهرهای دیگر لرستان نیز وجود دارد تا جایی که بیش از ۵۰ تا ۷۰ نقطه دیگر استان هم این امکان وجود دارد.

استاندار لرستان، تأکید کرد: جهاد کشاورزی باید فرصت‌های سرمایه‌گذاری این چنینی را شناسایی کند و در اختیار سرمایه‌گذاران قرار دهد.

شفقت بازدید دانشجویان و دانش‌آموزان از مجتمع کشت و صنعت فجر صفا را اقدام مثبتی در راستای اشاعه فرهنگ «ما می‌توانیم» دانست و افزود: این اقدام می‌تواند حتی برای سرمایه‌گذاران دیگر الگوی مثبتی باشد و این مدل مدیریتی تسری پیدا کند.

کد خبر 6091372

دیگر خبرها

  • گیاهی مفید برای مشکلات معده
  • سرزده‌های استاندار جدید لرستان از ادارات
  • شهرک صنعتی «کشت و صنعت» لرستان به‌زودی بهره‌برداری می‌شود
  • این گیاه دارویی نفخ شکم را از بین می‌برد
  • فصل رویش گیاه کوهی با مصرف خوراکی و دارویی
  • میمند ۲ هزار هکتار گل محمدی زیرکشت دارد/وجود ۳۶۰ گونه گیاه دارویی
  • گیاهان دارویی بومی ایلام، در خطر انقراض
  • بوی خوش گیاهان بهاری درسفره گروسی‌ها/۱۳۵ نوع گیاه خوراکی در بیجار
  • فارس رتبه اول کشور در کشت گیاهان دارویی
  • گیاهان خوراکی خودرو؛ گنجینه‌ای ارزشمند در چهارمحال و بخیاری