Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «خبرگزاری برنا»
2024-05-09@10:36:26 GMT

گاهی اخلاق در درام گم و گور می‌شود!

تاریخ انتشار: ۵ شهریور ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۴۹۱۰۵۱۰

گاهی اخلاق در درام گم و گور می‌شود!

هر اثر دراماتیک در هر ژانری و با هر ساختاری قطعا به دنبال طرح یک مسئله انسانی است و ژانرهای مختلف از ملودرام‌ها ژانر کودک، سیاسی، کمدی و... با این هدف در قدم اول تولید می‌شود که با محوریت انسان به عنوان یک موجود اجتماعی طرح مسئله کند.

بارها دیده شده اتفاقات رخ داده در آثار نمایشی چه در سینما و چه در تلویزیون تاثیر غیرقابل کتمانی روی اجتماع و روابط انسان‌ها داشته و این نشان می‌دهد در هر دوره‌ای نمی‌توان تاثیر رسانه را بر روابط اجتماعی، اخلاق و برخوردها و واکنش ها نادیده گرفت.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

کم تکرار نشده که شاهد بودیم برخی لحن‌ها، رفتارها و ادبیات و تکه کلام‌ها از تلویزیون به جامعه تزریق شده و حتی به نُقل محافل تبدیل شده است. بدیهی است با این تاثیر باید اذعان داشت فرصت فیلم و سریال در بهبود و رابط اجتماعی، اخلاق، ادبیات کلامی و حتی تبیین و تشریح آنچه سفارش دین و عرف است موثر بوده و باید از سوی نویسندگان، کارگردان، تهیه کنندگان و حتی بازیگران جدی گرفته شود. اتفاقی که اگر نخواهیم بگوییم حلقه مفقوده این روزهای سینما و تلویزیون است می توانیم بگوییم کمی با آن با بی مهری برخورد می گردد.

بسیاری از نویسندگان و کارگردانان معتقد هستند رعایت اخلاق و توصیه های مرسوم اجتماعی کار را به یک اتفاق شعارگونه تبدیل می کند. در حالی که واقعیت این است که اگر هنرمند؛ هنرمند باشد می تواند با سمت و سویی کاملا غیرمستقیم آنچه را که نیاز است مخاطب بداند به او القا کند.

متاسفانه اینگونه برداشت شده که استفاده از هر ادبیاتی یا هر برخوردی یا حتی نادیده گرفتن اخلاق عبور از ممیزی های رسانه است، درحالی که واقعیت به این منوال نیست و در هر شرایطی اخلاق و رعایت اصول عرفی و اجتماعی می تواند تاثیر بسیاری بر مخاطب گذاشته و در حقیقت یکی از وظایف یک اثر دراماتیک همین است که در بسیاری از اوقات تنها به بهانه دور زدن خطوط قرمز یا جذب مخاطب به هر قیمتی نادیده گرفته می شود.

در واقع سود اقتصادی و نگاه بیزنسی باعث می شود که آیتم‌های مهم‌تری چون اخلاق نادیده گرفته شود. متاسفانه این اتفاق در سینما روی سلیقه مخاطبان نیز تاثیر گذاشته و اتفاقا آثاری که با عنوان کمدی از اخلاقیات فاصله می‌گیرند پُرتماشاگر هستند و متاسفانه از سویی دیگر برخی از نمایش‌های روی صحنه به عنوان تئاتر آزاد هم هیچ آداب و ترتیبی از محتوا ندارند و در دیالوگ ها بدون هیچ محدودیتی به هر سمت و سویی که بخواهند می روند.

درحالی که قدرت نمایش در تاثیرگذاری روی مخاطب در حدی است که اگر این اتفاق ها نادیده گرفته شود ممکن است تاثیر آن بر ادبیات اجتماعی در آینده ناگوار باشد.

رسانه ملی هم می تواند با توصیه این مطلب به نویسندگان به سمتی حرکت کند که تولیدات نمایشی و برنامه های تلویزیونی در گونه های مختلف بر خود واجب بدانند که در هر قسمت به موضوعات مختلف اجتماعی از جمله فرهنگ شهرنشینی،فرهنگ آپارتمان نشینی، فرهنگ رانندگی، ادبیات کلامی و دیگر موضوعات مرتبط با اخلاق و رفتار اجتماعی پرداخته شود.

منبع: خبرگزاری برنا

کلیدواژه: اخلاق ادبیات تلویزیون جامعه سینما و تلویزیون درام دراماتیک برادرجان آثار درام

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.borna.news دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری برنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۴۹۱۰۵۱۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

زوایای پنهان تاریخ در «هیس، هیچی نیس!»/ حضور استعدادهای شهرستان

حسین حقانی کارگردان مجموعه «هیس، هیچی نیس!» درباره ایده شکل گیری و ساخت این مجموعه به خبرنگار مهر بیان کرد: حدود ۲ سال پیش بود که حمیدرضا عطارد تهیه کننده مجموعه، فیلمنامه را به من داد تا بخوانم و فقط قرار بود نظر بدهم.

وی ادامه داد: من فیلمنامه اولیه را که خواندم برایم جذابیت داشت، جذابیتش هم به این بود که چطور برهه ای از تاریخ که شیرین هم نیست و تلخ است تبدیل به یک مجموعه آیتمی شده است که فضایی سرگرم کننده و آموزشی برای نوجوانان دارد. خیلی از اتفاقاتی که در این برهه از تاریخ افتاده کمتر گفته شده است و خود من که فیلمنامه را می خواندم برای اولین بار با این اتفاقات آشنا شدم. از این حیث این نکات جزیی و وقایع برای من تازه بود. بعد از چند ماه از من برای کارگردانی دعوت شد و آن زمان متن را دوباره با نگاه کارگردانی خواندم و تغییراتی در متن داشتیم.

حقانی درباره شخصیت های ثابت این مجموعه که با فرم آثار اپیزودیک پیش می رود، گفت: آیتم هایی در این مجموعه داریم که کاراکترهای ثابتی دارد و بر این اساس نگاه غرب را در این کاراکترها می بینیم. مثلاً کاراکتر قاضی یکی از شخصیت های اصلی است و یکی از سکانس های ثابت ما هم دادگاه شد. در این دادگاه سیاهپوست ها می خواهند احقاق حق کنند و قاضی از این حیث که می داند افکار عمومی جهان آنها را رصد می کند، می خواهد در تاریخ منفی جلوه نکند اما حق را هم به آنها ندهد.

وی درباره اینکه چرا سراغ چهره ها نرفته اند، عنوان کرد: بازیگران این مجموعه ناشناخته هستند و همین یک ویژگی است چون ما نقش های زیادی داشتیم و هر بازیگری مجبور بود ۱۰ کاراکتر را بازی کند. بازیگران به دلیل توانمندی هایشان با تغییر گریم توانستند نقش های مختلفی را بازی کنند. البته این هنرمندان هر یک نزدیک به ۲ دهه تجربه داشتند و در تئاتر به صورت حرفه ای فعالیت کرده بودند اما برای مخاطب عام هنوز ناشناخته بودند.

حقانی درباره مزیت بهره گیری از استعدادهای جدید گفت: در این مجموعه مخاطب چهره های تکراری نمی بیند و از طرفی بازیگران حرفه ای شهرهای دیگر هم می توانند توانمندی های خود را نمایش دهند.

وی در پایان درباره مضمون سریال «هیس، هیچی نیس!» نیز یادآور شد: این مجموعه زوایای پنهان تاریخ را به خوبی تصویر کرده است و به نظرم لازم است هرکسی نه فقط در ایران بلکه در هر جایی از جهان این تاریخ را بداند.

سریال نمایشی «هیس، هیچی نیس!» به عنوان نخستین محصول مرکز تولیدات نوجوان سوره توسط سازمان سینمایی سوره به تهیه‌کنندگی حمیدرضا عطارد و کارگردانی حسین حقانی با نگاهی طنز به رویدادهای تاریخی جهان ساخته شده و اثری اقتباسی از کتاب ۱۵ جلدی «سرگذشت استعمار» مهدی میرکیایی است.

این مجموعه از اول اردیبهشت ماه شنبه تا دوشنبه حوالی ساعت ۱۸ از شبکه دو سیما و دوشنبه تا پنجشنبه حوالی ساعت ۲۱ از شبکه امید روانه آنتن شده است.

مجموعه «هیس هیچی نیس» نخستین محصول مرکز تولیدات نوجوان سوره است که توسط سازمان سینمایی سوره برای مخاطب نوجوان تولید شده است.

کد خبر 6100225 عطیه موذن

دیگر خبرها

  • ۲۰ فیلم برتر تاریخ سینمای ژاپن
  • مدیر رادیو معارف؛ از مدیریت کنداکتور تا شروعِ «عصر جوانی»
  • تشریح بخش‌های جدید «جوان ایرانی سلام» در سال ۱۴۰۳/ میکروفونی که مصداق بیت‌المال است
  • کنسرت بهترین نوازنده هنگ درام در ایران
  • زوایای پنهان تاریخ در «هیس، هیچی نیس!»/ حضور استعدادهای شهرستان
  • بازی با روان مخاطب در پخش فوتبال پرسپولیس و استقلال | شعر حافظ بی‌نوا تکه و پاره شد!
  • پیش بینی وزش باد شدید در چهارمحال و بختیاری
  • بازگشت هانسی فلیک به بایرن مونیخ، احتمالی که دیگر نمی‌توان آن را نادیده گرفت
  • تمایز «بوم» با دیگر برنامه‌های مشابه چیست؟/ قابی در شأن هنرمندان
  • آیا استفاده از گوشی‌های هوشمند نوجوانان را افسرده می‌کند؟