Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-04-26@07:46:45 GMT

تلاش مالزی برای خرید تسلیحات نظامی با روغن پالم

تاریخ انتشار: ۵ شهریور ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۴۹۱۱۲۴۴

تلاش مالزی برای خرید تسلیحات نظامی با روغن پالم

شبکه خبری یورو نیوز روز سه شنبه با انتشار گزارشی دراین زمینه نوشت: مالزی به عنوان سومین اقتصاد بزرگ جنوب شرق آسیا درصدد است تا امکانات ، تسلیحات و فناوری های ارتش خود را بازسازی کند ، و در حال حاضر دست کم با 6 کشور درحال مذاکره است تا امکان خرید تجهیزات جدید نظامی و پرداخت هزینه آن از طریق صادرات روغن پالم مورد بررسی قرار دهد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

 کوالالامپور در سال های اخیر به شدت به دنبال به روز کردن تجهیزات دفاعی خود از جمله ناوگان دریایی خود است که عمر و کارکرد برخی از آنها حتی از 35 سال نیز می گذرد. اگرچه این کشور در سال جاری بودجه دفاعی خود را کاهش داد اما درصدد است از این بودجه برای بهینه کردن امکانات ارتش این کشور دربخش های مختلف استفاده کند.

محمد سبو وزیر دفاع مالزی  بتازگی در اظهاراتی گفت : هزینه های سنگین تسلیحات نظامی یکی از موانع خرید آنها بوده، اما استفاده از روغن نخل برای کمک به پرداخت هزینه های این تجهیزات می تواند راه های جدیدی را برای به روز رسانی این وسایل باز کند.

سبو روز گذشته  در گفت وگو با رسانه ها تاکید کرد که گفت و گوها با 6 کشور چین، هند، پاکستان، ترکیه و ایران برای خرید احتمالی تجهیزات نظامی درقبال پرداخت روغن پالم آغاز شده است.

وی افزود: اگر این کشورها آمادگی تجارت با روغن پالم را داشته باشند ، ما بسیار تمایل داریم که دراین مسیر اقداماتی داشته باشیم ،چرا که ما روغن پالم بسیاری داریم.

 مالزی و اندونزی دومین تولید کننده بزرگ روغن پالم در جهان هستند. این تولید کنندگان در حال حاضر با اتحادیه اروپا در مورد  تجارت روغن نخل با مشکلاتی روبه رو شده اند.

براساس توافق اتحادیه اروپا قرار است این بلوک تا سال 2030 استفاده از روغن روغن پالم را از چرخه سوخت در صنایع مختلف حمل و نقل در کشورهای عضو پایان دهد. البته طبق متن این توافق ، محدودیتها بر سوختهای زیستی متعارف در سال 2020 در سطوح ملی متوقف می شود، اما نباید از 7 درصد بیشتر شود.

طبق گزارش های رسانه ای قرار است استفاده از روغن پالم به عنوان سوخت صنایع دراین اتحادیه تا سال 2023 درهمان سطح سال 2019 باقی مانده و افزایش پیدا نکند و پس از آن نیز اعضای این اتحادیه ملزم هستند تا در یک برنامه زمان بندی شده، مصارف خود از این سوخت را تا موعد مذکور به صفر برسانند .

اتحادیه اروپا اعلام کرده که این برنامه و سیاست گذاری براساس تعهدات ناشی از معاهده آب و هوایی پاریس به منظور حفظ دمای زمین در کمتر از 2 درجه و جلوگیری از افزایش روند مخرب گرمایشی کره زمین اتخاذ شده است.

این دو کشور جنوب شرق آسیا که تولید کننده حدود 85 درصد از روغن پالم جهان هستند، در واکنش به این مصوبه  اتحادیه اروپا را حتی  به تحریم خرید کالاهای اروپایی در صورت قطع کامل واردات روغن پالم از این دو کشور نیز تهدید کرده اند.

این تولید کنندگان می گویند روغن پالم کاربردهای زیادی در صنایع مختلف از جمله صنایع غذایی دارد و برنامه های تحریمی اتحادیه اروپا علیه صنعت پالم زندگی و معاش 650 هزار کارگر ، کشاورز و فعال این صنعت را در این کشورها در معرض خطر قرار داده است.

سبو وزیردفاع مالزی گفت که نمی توان برآوردی از میزان استفاده از روغن پالم در خرید تجهیزات نظامی را که مالزی به دنبال آن است،ارائه کرد.

وی افزد : مالزی علاوه بر کشتی ، تمایل دارد تا تعدادی هواپیماهای نظارتی، تجهیزات حمل و نقل هوایی و قایق های رهگیری سریع را خریداری کند.

سبو گفت که برنامه دفاعی 10 ساله مالزی از سوی دولت به پارلمان این کشور ارائه شده که تمرکز اصلی آن  بر گسترش توانمندی های دریایی به ویژه در  دریای مورد منازعه جنوبی چین است.

چین با تعدادی از کشورهای جنوب شرق آسیا در دریای جنوبی چین اختلافات ارضی دارد. ادعای ارضی پکن دراین آبها با قلمرو مدعایی کشورهایی مانند  مالزی ، ویتنام، برونئی و فیلیپین و تایوان همپوشانی دارد.

سبو درعین حال گفت : مالزی به طور مرتب کشتی هایی را که به آبهای مالزی وارد می شوند، ردیابی و رصد می کند و اکنون با چین مشکلی ندارد. با این وجود کشورهای جنوب شرق آسیا باید با یکدیگر همکاری مشترکی برای حفظ منافع خود در قبال قدرت های بزرگ مانند آمریکا و چین داشته باشند.

وزیردفاع مالزی همچنین تاکید کرد : ما خواستار حفظ صلح و ثبات و بی طرفی در منطقه هستیم.

منبع: ایرنا

کلیدواژه: مالزی ایران

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۴۹۱۱۲۴۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

قرارداد ۶میلیارد دلاری تسلیحات و تجهیزات آمریکا برای اوکراین

به گزارش خبرگزاری مهر، منابع آمریکایی از تصمیم واشنگتن برای امضای قراردادهای تسلیحاتی جدید برای اوکراین خبر می‌دهند.

در همین ارتباط نیز پولیتیکو به نقل از مقامات آمریکایی گزارش داده است که واشنگتن در حال آماده شدن برای امضای قراردادهایی به ارزش حدود ۶ میلیارد دلار تسلیحات و تجهیزات برای اوکراین است.

به گفته مقامات آمریکایی، این قراردادها شامل سیستم دفاع هوایی پاتریوت، مهمات توپخانه، هواپیماهای بدون سرنشین و تسلیحات ضد پهپاد است.

دو روز پیش، مجلس سنا با اکثریت قاطع پیش نویس لایحه کمک به اسرائیل، اوکراین و تایوان را تصویب کرد و آن را برای امضا به دفتر بایدن ارسال کرد تا به قانون تبدیل شود.

در واکنش نیز، «جو بایدن»، رئیس جمهور آمریکا با انتشار بیانیه‌ای اعلام کرده است که لایحه کمک مالی به «اسرائیل» به همراه کمک به اوکراین و تایوان را امضا خواهم کرد. بایدن گفته است: «من لایحه تصویب شده توسط سنا را به محض اینکه به میز من برسد امضا می‌کنم.» رئیس جمهور آمریکا در بیانیه خود همچنین افزود که ایالات متحده این هفته ارسال سلاح و تجهیزات به اوکراین و اسرائیل را آغاز خواهد کرد.

کمک‌های تسلیحاتی آمریکا به اوکراین در حالی صورت می‌گیرد که پیشتر وزارت دفاع روسیه از انهدام شمار دیگری از تسلیحات نظامی ارتش اوکراین خبر داده بود. وزارت دفاع روسیه روز چهارشنبه اعلام کرد که نیروهای واحدهای یگان جنوب ارتش روسیه موفق شدند ۷ حمله نیروهای مسلح اوکراین را دفع کنند.

بنا به اعلام وزارت دفاع روسیه، تلفات ارتش اوکراین در این محور در نتیجه درگیری با نیروهای مسلح روسیه به بیش از ۴۷۰ نیروی نظامی رسید.

بنا به این گزارش، واحدهای گروه وستوک ارتش روسیه، ضد حمله جنگنده‌های ارتش اوکراینی را در منطقه روستای اوراژاینو در دونتسک دفع کردند. در نتیجه درگیری در این منطقه، ارتش اوکراین ۱۱۰ نظامی خود را از دست داد.

وزارت دفاع روسیه اعلام کرد که نیروهای این کشور یک کارگاه تولید پهپاد و یک مرکز ذخیره سوخت نیروهای مسلح اوکراین را هدف قرار دادند. سامانه‌های پدافند هوایی روسیه همچنین ۲۹۹ پهپاد اوکراینی را سرنگون کردند.

کد خبر 6088831

دیگر خبرها

  • هشدار روسیه درباره استقرار تسلیحات هسته‌ای آمریکا در لهستان
  • قرارداد ۶میلیارد دلاری تسلیحات و تجهیزات آمریکا برای اوکراین
  • مسکو: تسلیحات هسته‌ای آمریکا در لهستان در اولویت اهداف نظامی خواهد بود
  • صدور ترور و خشونت به جهان/ کارکرد واقعی اتحادیه اروپا چیست؟
  • صدور ترور و خشونت به جهان/کارکرد واقعی اتحادیه اروپا چیست؟
  • ابراز تمایل نیجر به خرید سلاح از روسیه به موازات برنامه‌ریزی برای خروج نظامیان آمریکا
  • جنگ اوکراین به گورستان تسلیحات «افتخارآمیز» آمریکا تبدیل شده است
  • جنگ اوکراین به گورستان تسلیحات افتخارآمیز آمریکا تبدیل شده است
  • چگونه از خرید لاستیک، روغن و فیلتر تقلبی خودرو در امان باشیم؟ | لوازم یدکی اصل را از اینجا تهیه کنید
  • (ویدئو) برخورد مرگبار دو بالگرد نظامی در آسمان مالزی