یک گزارش از یک تبادل بینالمللی با تم تئاتر / «سایه روشن»
تاریخ انتشار: ۵ شهریور ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۴۹۱۲۴۲۸
به گزارش خرداد به نقل از ایسنا، منطقه کردستان، امسال بُعد بین المللی جشنواره تئاتر خیابانی مریوان پررنگتر شده و 10 گروه خارجی از 11 کشور در این جشنواره گردهم آمدند.
علاوه بر این، دبیران جشنوارههای تئاتر خیابانی کشورهای دیگر نیز به این جشنواره دعوت شدهاند و همچنین در بخش جنبی نیز دو کارگاه آموزشی با حضور مدرسان و هنرمندان خارجی برای اهالی تئاتر برگزار شده است.
بیشتر بخوانید:
اخباری که در وبسایت منتشر نمیشوند!
نمایشهای «مایم تئاتر» از کشور ارمنستان و «رویا» محصول مشترک سه کشور در بخش بین الملل جشنواره، در بعدازظهر روز دوشنبه(چهارم شهریورماه) در پارک ملت مریوان به اجرا درآمدند.
نمایش ارمنستان بیشتر متکی بر اجرای پانتومیم و بهره گیری از موسیقی و زبان بدن بود که به آسیبهای فضای مجازی می پرداخت.
کارگردان و نویسنده ارمنستانی نمایش «مایم تئاتر» در مورد اثر خود اظهار کرد: این نمایش در مورد آسیبهای فضای مجازی و تلفنهای همراه بود و ما بیشتر درصدد تلنگر به مردم برای هوشیاری در استفاده از دنیای مجازی و تلفن های هوشمند بودیم.
هایک اسرائلیان، سبک این کار را به شیوه پانتومیم دانست و افزود: «مایم تئاتر» یک نمایش صحنهای بود که در راستای شرکت در جشنواره بین المللی تئاتر خیابانی مریوان تغییراتی را در آن لحاظ کردیم.
کارگردان و نویسنده نمایش «مایم تئاتر» ادامه داد: تئاتر خیابانی در جهت انعکاس مشکلات جامعه به اجرا در میآید که تئاتر خیابانی مریوان هم باید به این سمت و سو سوق داده شود که این مسئله نیازمند زمان، هزینه و فراهم کردن زیرساختهاست.
وی خاطرنشان کرد: استقبال خوبی از جشنواره تئاتر خیابانی مریوان میشود اما کارهایی که در این جشنواره در حال اجراست از لحاظ تکنیکی و فنی، آنگونه که باید باشد، نیستند.
پس از اتمام نمایش «مایم تئاتر»، نظر یکی از مخاطبان را در مورد این نمایش جویا شدم که وی اعتقاد داشت این اثر برای مخاطبان تا حدودی گنگ و مبهم بود و اثری که برای مخاطبان قابل فهم نباشد ارزش چندانی ندارد.
اما نمایش «رویا» نیز یکی دیگر از آثار بخش بین الملل بود که به واسطه اینکه کاری مشترک مابین چند کشور بود به بیان مشکلات چندین جامعه اشاره داشت.
نژاد نجم، کارگردان نمایش «رویا» از اقلیم کردستان عراق در مورد این نمایش اظهار کرد: نمایش «رویا» محصول مشترک سه کشور عمان، عراق و اقلیم کردستان عراق بود که نویسندگی آن را نیز خودم برعهده داشتم.
وی در مورد جزئیات این نمایش گفت: تئاتر «رویا» در مورد مسایل و مشکلات کُردها و حتی عرب ها و فارس زبانها بود که از جمله این مشکلات، مسایلی همچون جنگ با داعش، فاجعه شیمیایی حلبچه و ... بود که به صورت تابلو هم آنها را به نمایش درآورده بودیم.
این کارگردان کُرد با بیان اینکه همه نمایشها پیام خاص خود را دارند، تصریح کرد: خوشبختانه تئاتر خیابانی در عراق روند رو به رشدی داشته است که این مسئله با حمایت جشنواره تئاتر خیابانی مریوان و محققان اینجا صورت گرفته است.
وی در ادامه خواستار حضور بیشتر کشورهای عربی نیز در جشنواره مریوان شد و ادامه داد: جشنواره تئاتر خیابانی مریوان یک برند خوب است که میتوان از این طریق توسعه اقتصادی شهر مریوان را رقم زد. حتی میتوان زمان جشنواره را به 10 روز افزایش داد و به واسطه آن گردشگری شهر مریوان را هم بیشتر توسعه داد.
نژاد نجم در پایان خاطرنشان کرد: مردم مریوان همیشه با مهماننوازی خود ما را پذیرا بودهاند و ما هیچوقت در این شهر احساس غریبی نکردهایم.
شهرام زرگر، داور چهاردهمین دوره از جشنواره تئاتر خیابانی مریوان نیز در مورد آثار بین المللی گفت: روز گذشته اثر اکراین و امروز هم نمایش ارمنستان را دیدم که با تمرکز خاصی کارهای خود را اجرا کردند اما هنوز نمیتوان در مورد کیفیت کلی این آثار نظر داد.
وی در مورد تئاتر خیابانی مریوان هم اظهار کرد: این جشنواره به دلیل سابقه طولانی که دارد انتظار از آن بیشتر است اما به شکل حیرت آوری مردم مریوان آن را میراث معنوی خود می دانند و من در هیچ کجا این شور و شوق را در تماشاچیان ندیده ام که بابت این مسئله باید به مردم تبریک گفت.
فقط یکی از نقاط ضعف مکان اجراهای پارک ملت این است که بخش زیادی از این پارک هنوز در دست بازسازی و تعمیر بوده که میبایست برای این مسئله قبل از آغاز جشنواره تمهیداتی صورت می گرفت، نه اینکه همزمان با اجرای تئاتر و حضور مردم باشد که باعث ایجاد مشکلاتی نیز در تردد مردم و همچنین نشان دادن چهره نامطلوبی از این نقطه شهر باشد.
تنها شش اجرا در صبح روز پایانی جشنواره به اجرا درخواهند آمد و پرونده این دوره از جشنواره تئاتر خیابانی مریوان با برگزاری آیین اختتامیه در سه شنبه شب(پنج شهریورماه) بسته خواهد شد.
چهاردهمین جشنواره بین المللی تئاتر خیابانی مریوان از یکم الی پنجم شهریورماه جاری با حضور هنرمندان و گروههای نمایشی ۱۷ استان و ۱۱ کشور در پایتخت تئاتر خیابانی کشور (مریوان) در حال برگزاری است.
در مجموع 38 اثر به بخش نهایی چهاردهمین جشنواره بینالمللی تئاتر خیابانی مریوان راه یافتهاند که 28 اثر در بخش داخلی و 10 اثر در بخش بین الملل هستند.
برچسب ها: تبادل ، بین المللی ، سایه روشن
منبع: خرداد
کلیدواژه: تبادل بین المللی سایه روشن
درخواست حذف خبر:
«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را بهطور اتوماتیک از وبسایت www.khordad.news دریافت کردهاست، لذا منبع این خبر، وبسایت «خرداد» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۴۹۱۲۴۲۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتیکه در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.
خبر بعدی:
«عشق به دیکتاتورها کمکی نمیکند» روی صحنه رفت/ تئاتر نیازمند حمایت
علی روحی کارگردان نمایش «عشق به دیکتاتورها کمکی نمیکند» گفت: نمایش «عشق به دیکتاتورها کمکی نمیکند» به نویسندگی آرام محضری، در سال ۱۳۹۴ منتشر شد. این نوشته با ۴ پرسوناژ و صدای یک شخصیت خیالی، در دو پرده که بخش بیشتر صحنه آن در دفتر نخستوزیری طی میشد نوشته شده است؛ اما در نسخهای که از ۹ اردیبهشت ماه امسال اجرا رفت، اصلاحاتی در نمایشنامه اعمال شد.
وی ادامه داد: در کنار متن نمایش، سعی شده است تا با استفاده از لباس، موسیقی، نورپردازی، صحنه آرایی و تیم بازیگران ترکیبی از جلوههای صمعی و بصری ایجاد شود تا مخاطب ارتباط بیشتری با نمایش و حس همزاد پنداری نزدیکتری با شخصیتها و موقعیتهایی که در آن قرار میگیرند، برقرار کند.
روحی درباره خلاصه داستان توضیح داد: مرد جوانی به نام خوزه، شیفته دختری به نام مارتا است اما به دلیل شرایط جامعه مجبور به ترک او میشود تا به دنبال تحقق رویاهای خود برود. سالها بعد وقتی خوزه تبدیل به نخست وزیر خودخوانده شده دوباره مارتا را میبیند ولی اینبار شرایط به گونه دیگری متفاوت است.
این کارگردان درباره انتخاب اسم این نمایش گفت: اسم نمایش «عشق به دیکتاتورها کمکی نمیکند» برگرفته از اسم خود نمایشنامه به نویسندگی آرام محضری است که سال ۱۳۹۴ به چاپ رسیده بود. البته نمایشی که درحال حاضر بر روی صحنه است، تغییراتی نسبت به متن اصلی داشته که با هماهنگی و موافقت نویسنده بوده است. ضمن اینکه متن تغییرات اساسی نداشته است ولی تعداد پرسوناژها بیشتر شده است و موقعیتهای چالش برانگیز تری در صحنه اتفاق میافتد.
وی بیان کرد:در این چند ماه تمام تلاش گروه از بازیگران گرفته تا سایر عوامل ارائه نمایشی درخور و مورد پسند برای هنردوستان به خصوص مخاطبان جدی و حرفهای تئاتر بوده است که امیدواریم از تماشای این نمایش لذت ببرند و در آخر از همه دوست داران هنرهای نمایشی درخواست دارم که از تئاتر و نمایشهای درحال اجرا حمایت کنند.
شایان ذکر است که علی روحی فارغالتحصیل دوره فیلمسازی از کانون سینماگران جوان. با سابقه تولید چند فیلم کوتاه و ساخت فیلم مستند در ژانر اجتماعی و همچنین نویسندگی چندین فیلمنامه کوتاه. بعد از تجربه به اجرا بردن اولین نمایش تئأتر خود با نام "نوری که هست"نوشته آرام محضری. درحال حاضر از ۹ اردیبهشت ماه امسال نمایش "عشق به دیکتاتورها کمکی نمیکند" را با همکاری مجدد نویسنده نمایشنامه و در عمارت ارغوان به روی صحنه خواهد برد.
نمایش «عشق به دیکتاتورها کمکی نمیکند» به نویسندگی آرام محضری، کارگردانی و طراحی علی روحی و تهیهکنندگی محمد آئینی است. از عوامی دیگر این نمایش میتوان به گروه بازیگران احسان شیخی، نازنین بیوک، رسول بابایی، شکیبا کیا و میرنادر مظلومی، دستیار کارگردان و اتاق فرمان سعیده سرلک، طراحی صدا و موسیقی شایان شعله، ضبط موسیقی استودیو بلوط، طراح گریم سولماز جانجان،، مجری گریم حدیث عقیلی، طراح لباس مهدیه خلج زاده، طراح نور رسول بابایی، دستیار صحنه پریسا رسولی، تیزر و استوری موشن بهرام لطفی، تدوین محسن جوادی، تایپوگرافی احمد کریمی، طراح پوستر و بروشور شیدا موحدی، عکاسان دیانا حبیبی، زهرا نیکخواه، ارتباطات رسانه ای علیرضا نیاکان، سیده سعیده سادات موسوی سالار، مدیر روابط عمومی سعیده سرلک و همکار روابط عمومی شهره آگاه اشاره کرد.
این نمایش از ۹ تا ۲۸ اردیبهشت ماه ۱۴۰۳، ساعت ۱۹ در عمارت نمایشی ارغوان روی صحنه نمایش است.
باشگاه خبرنگاران جوان فرهنگی هنری سینما و تئاتر