Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «جماران»
2024-04-30@02:01:27 GMT

طرح واکسیناسیون طیور روستایی در کردستان آغاز شد

تاریخ انتشار: ۵ شهریور ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۴۹۱۲۵۲۹

طرح واکسیناسیون طیور روستایی در کردستان آغاز شد

معاون بهداشتی پیشگیری سازمان دامپزشکی در آیین آغاز این طرح اظهار داشت: کردستان به عنوان اولین استانی است که طرح ملی واکسیناسیون طیور علیه بیماری نیوکاسل در آن عملیاتی می‌شود.  
علی‌صفر ماکنعلی با اشاره به اینکه پیشتر واکسیناسیون طیور به شیوه تزریق انجام می‌شد، اضافه کرد: در شیوه جدید واکسیناسیون به شیوه خوراکی و از طریق آبخور طیور انجام می‌شود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

 
وی هدف از اجرای این طرح را مهار بیماری طیور روستایی، کمک به معیشت روستاییان و افزایش تولید در این جوامع اعلام کرد و افزود: معیشت و بهداشت روستاییان برای دولت از اهمیت خاصی برخوردار است و در این راستا چنین طرح‌هایی عملیاتی خواهد شد.


معاون بهداشتی پیشگیری سازمان دامپزشکی یادآور شد: ویروس زنده ولی غیر بیماری زا و مقاوم به حرارت کارایی بالایی دارد و طیور را به مدت یک فصل در برابر بیماری محافظت می‌کند.  
مدیرکل دامپزشکی کردستان هم گفت: طیور بومی مخزن اصلی بیماری محسوب می‌شوند و اجرای این طرح علاوه بر کمک به اقتصاد روستا از انتقال بیماری به مراکز صنعتی و مرغداری‌ها جلوگیری می‌کند.  
مجتبی ورمقانی اظهار داشت: ۴۰ اکیپ در سطح استان در گام نخست واکسیناسیون علیه بیماری نیوکاسل را در ۱۵۰ روستا اجرا می‌کنند و به مرور طیور تمامی روستاهای استان علیه این بیماری واکسینه می‌شوند.
وی نزدیکی به مرغداری‌ها، سدها و روستاهای دارای سابقه بیماری یا دارای جمعیت بالای طیور را از جمله اولویت‌هایی بیان کرد که بر اساس آن، طیور ۱۵۰ روستا در گام نخست علیه نیوکاسل واکسینه می‌شوند.  
این طرح امروز از در ۲ روستای شهرستان‌های دیواندره و بیجار آغاز شده است.  
رئیس شبکه دامپزشکی بیجار هم با بیان اینکه واکسیناسیون ۱۲۰ هزار قطعه طیور در این شهرستان پیش‌بینی شده است، افزود: تلاش ما کنترل و کاهش بیماری های مشترک میان دام و انسان است.
اسکندری یادآور شد: ۴۲۲ مورد تب مالت انسانی در سال ۹۶ شناسایی شده بود که با پوشش و انجام مایه‌کوبی تمام شهرستان، این تعداد در سال گذشته به ۱۲۵ نفر کاهش یافت.  
نیوکاسل از بیماری‌های بسیار مسری است که تقریبا همه گونه‌های پرندگان را در سنین مختلف مبتلا می‌کند.  
این بیماری در مواردی حتی بدون نشانه‌ای سبب مرگ و میر ۱۰۰ درصدی در گله مبتلا می‌ود و به همین دلیل در بسیاری از کشورها صنعت پرورش طیور را محدود کرده است.  
۶۱۰۸/۹۱۰۲

انتهای پیام

منبع: جماران

کلیدواژه: قیمت خودرو قیمت دلار حقوق زنان نقل و انتقالات لیگ برتر پرندگان صنعت مرگ واکسیناسیون ویروس قیمت خودرو قیمت دلار حقوق زنان نقل و انتقالات لیگ برتر امام خمینی س سید مصطفی خمینی سید احمد خمینی سید حسن خمینی انقلاب اسلامی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.jamaran.news دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «جماران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۴۹۱۲۵۲۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

بیش از ۶ هزار خدمت واکسیناسیون در مجتمع رسول دانشگاه علوم پزشکی ایران

به گزارش گروه سلامت خبرگزاری علم و فناوری آنا، ۶ تا ۱۳ اردیبهشت، هفته جهانی واکسیناسیون نام گذاری شده است و در این راستا مجتمع حضرت رسول اکرم (ص) نیز براساس آمار سال ۱۴۰۲ بیش از ۶ هزار خدمت واکسیناسیون ارائه کرده است.

خدمت واکسیناسیون از بدو تولد تا دوره سالمندی براساس پروتکل کشوری و به صورت رایگان انجام می‌شود.

واکسیناسیون روشی برای کنترل حذف و ریشه کنی بیماری‌های واگیردار است. واکسن با پیشگیری از ابتلا به عفونت‌ها و برخی سرطان‌ها و بیماری‌ها مانند فلج اطفال سطح کیفی زندگی را بهتر می‌کند. واکسیناسیون به نوعی آمادگی سیستم ایمنی بدن انسان را افزایش می‌دهد و نه تنها برای کودکان بلکه برای تمام سنین مورد نیاز است.

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • آغاز واکسیناسیون فلج اطفال در افغانستان
  • واکسیناسیون ۲۶ هزار رأس دام سبک و سنگین در مناطق محروم چهارمحال و بختیاری
  • یک میلیون و ۹۰۰ هزار نوبت سر دام در اراک ایمن سازی سازی شد
  • اجرای طرح واکسیناسیون طیور در زنجان
  • ۱۳۰۰۰ قلاده سگ صاحب‌دار علیه بیماری هاری در استان واکسینه شدند
  • ملزم بودن رعایت پرهیز‌های دارویی آنتی بیوتیکی طیور زنده قبل از ارسال به کشتارگاه‌ها
  • واکسیناسیون بیش از ۴۰۰۰ رأس دام علیه بیماری آبله گوسفندی در بدره
  • بیش از ۶ هزار خدمت واکسیناسیون در مجتمع رسول دانشگاه علوم پزشکی ایران
  • سمنان در صدر لیست تنوع داروی دامی
  • ۱۳ هزار سگ صاحب‌دار در کهگیلویه و بویر احمد واکسینه شدند