Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-04-29@21:25:58 GMT

واکاوی عوامل تاثیرگذار بر کاهش نرخ ارز

تاریخ انتشار: ۵ شهریور ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۴۹۱۳۹۶۱

واکاوی عوامل تاثیرگذار بر کاهش نرخ ارز

روز گذشته(۴ شهریورماه)، قیمت دلار شدیدترین ریزش یک ماه اخیر را تجربه کرد و تا آستانه مرز ۱۱ هزار تومان پایین رفت. آخرین بار شاخص ارزی در اواسط دی ماه ۹۷ در نزدیکی مرز یادشده به کار خود پایان داده بود. بازار ارز و سکه این روزها در حالی روند کاهشی قیمت‌ها را تجربه می‌کند که معامله‌گران این بازار دیدگاه‌ها و دلایل متفاوتی را برای این شرایط مطرح می‌کنند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

به گزارش گروه نشریات خبری، بررسی امروز پنجم شهریورماه روزنامه‌ها، تارنماها و خبرگزاری‌های داخلی نشان می‌دهد که این رسانه ها مجموعه دلایل افت نرخ دلار را در عواملی چون اقدامات بانک مرکزی وناشی از فضای روانی تحرکات اخیر سیاسی از جمله حضور ناگهانی وزیر امور خارجه در نشست سران G۷  جای داده اند.

البته گفتنی است رسانه های اصولگرا کاهش نرخ ارز را نتیجه اقدامات صرف بانک مرکزی دانسته و معتقدند این روند کاهشی ارتباطی با مذاکرات احتمالی با کشورهای غربی ندارد.

رسانه‌های اصلاح طلب

عبارت‌های به کار رفته در اخبار و گزارش‌های رسانه‌های نزدیک به جریان اصلاح طلب عبارتند از:

برخی دیدگاه‌ها مذاکرات ابتدایی محمدجواد ظریف با امانوئل مکرون رییس‌جمهور فرانسه را زمینه‌ساز نگاه مثبت بازار سرمایه به آینده اقتصادی ایران می‌دانند؛ اگر ارز حاصل از صادرات نیز به خوبی به سامانه نیما تزریق شود، قیمت دلار می‌تواند تا محدوده ۱۰۵۰۰ تومان نیز کاهش قیمت داشته باشد؛ اقدام سیاست‌گذار پولی موجب شد تا ارزهای سرگردانی که در بازار بودند، با نرخ‌شکنی به سمت بانک‌ها و صرافی‌های رسمی سرازیر شوند؛ آنچه در بازار رخ داده تنها اثرات یک جو روانی را نشان می‌دهد و در عمل تغییری در واقعیت‌های اقتصادی رخ نداده است؛‌ تخصیص دلار رانتی این بار هزینه‌های گزافی به صنعت دارو تحمیل کرده است؛‌ دلالان و سفته‌بازان، پس از موفقیت دولت و بانک مرکزی در مهار تلاطم‌های بازار و ایجاد ثبات، روند خروج از بازار ارز و مهاجرت به سایر بازارها را آغاز کرده‌اند.

 دلایل کاهش نرخ ارز

به گزارش اعتماد،‌ همزمان با کاهش نرخ دلار، این سوال نزد فعالان بازار مطرح بود که چه اتفاقی در بازار افتاده است؟ در روزی که شاخص بورس اوراق بهادار تهران به اخبار حضور ناگهانی وزیر امور خارجه در نشست سران G۷ واکنش مثبت نشان داد و نزدیک به ۶هزار واحد صعود کرد؛ روزی که تمامی شاخص‌های بورس تهران به اصطلاح فعالان بازار، «سبزپوش» شدند و شاخص کل در عدد ۲۷۴ هزار واحد ایستاد. برخی دیدگاه‌ها مذاکرات ابتدایی محمدجواد ظریف با امانوئل مکرون رییس‌جمهور فرانسه را زمینه‌ساز نگاه مثبت بازار سرمایه به آینده اقتصادی ایران و خروج سرمایه‌ها از بازار ارز می‌دانند.

دنیای اقتصاد نوشت: مجموعه عوامل افت دلار را می‌توان در سه دسته انتظارات، شرایط اقتصادی و تاکتیک‌های بازیگران جای داد. البته افت روز سوم هفته را عده‌ای از فعالان بیشتر ناشی از انتظاراتی تلقی می‌کردند که تحت تاثیر تغییر فضای سیاسی ایجاد شده بود؛ ولی مسلما بدون همراهی سایر عوامل چنین افتی ممکن نبود.

امکان تداوم کاهش قیمت دلار

به گزارش فرارو،‌کمال سیدعلی معاون اسبق ارزی بانک مرکزی با اشاره به اینکه نرخ ارز باید در یک نقطه بهینه ثبات پیدا کند، گفت: «برای صادرات، واردات و سرمایه‌گذاری دلار باید در قیمتی آرام بگیرد که انجام تمامی این سه رکن به صرفه باشند تا هم چرخ اقتصاد بچرخد وهم کسب و کارها رونق بگیرد، این درحالیست که الان برخی محدودیت‌ها وجود دارد.»سیدعلی همچنین در مورد اینکه چه اتفاقاتی می‌تواند دلار را بیش از این‌ها باکاهش قیمت روبرو سازد، پاسخ داد: «با توجه به خوابیدن التهابات دلار، سفته بازی از این بازار به طور کامل خارج شده و برخی از کسانیکه ارز را در قیمت بالا خریداری کرده بودند، دارایی خود را به بازار عرضه کردند. این کارشناس مسائل ارزی ادامه داد: «اگر ارز حاصل از صادرات نیز به خوبی و مطابق انتظار به سامانه نیما تزریق شود، قیمت دلار می‌تواند تا محدوده ۱۰۵۰۰ تومان نیز کاهش قیمت داشته باشد. »

میثم رادپور کارشناس مسائل ارزی نیز در گفت و گو با فرارو با بیان اینکه قیمت دلار به طور غیر منطقی در یک سال گذشته با افزایش نرخ مواجه شده است، گفت: «بنابراین این کاهش قیمت طبیعی است، از سوی دیگر به طور سنتی در بازارهای مالی بعد از یک شوک شدید قیمتی، نرخ‌ها تعدیل می‌شود.»وی افزود: «قاعدتا با توجه به فشارهای شدید قیمتی که بر دلار وارد شد به دلایل مختلف، این ثبات نسبی که بر بازار ارز حکمفرما شده، طبیعی ارزیابی می‌شود، در سال گذشته به دلایلی نظیر هجوم تقاضا، ایجاد فضای سفته بازی ودلالی، وجود اخبار بد و منفی و... بر روی بازار دلار تاثیر گذاشت، بطوریکه در برخی مقاطع قیمت ارز به صورت لحظه‌ای بالا می‌رفت.»

اقدامات بانک مرکزی       

اعتماد در گزارشی نوشت: دیروز، صرافی‌های بانکی نرخ خرید دلار خود را بالاتر از قیمت بازار آزاد تعیین کردند؛ وقتی این استراتژی از طرف نهاد بازیگر مهم بازار یعنی صرافی‌های بانکی در پیش گرفته می‌شود به معنای آن است که سیاست‌گذار پولی قصد دارد ارزهای وارد شده به بازار را جذب کند. با این اقدام، کسانی که برای فروش ارز به بازار مراجعه می‌کردند مجبور بودند برای فروش با نرخ بالاتر به بانک‌ها مراجعه کنند. از طرف دیگر، ‌دلالان و فعالان ارزی نیز برای جا نماندن از این قافله مجبورند قیمت‌ها را با صرافی‌های بانکی هم راستا کنند. در واقع این اقدام سیاست‌گذار پولی موجب شد تا ارزهای سرگردانی که در بازار بودند، با نرخ‌شکنی به سمت بانک‌ها و صرافی‌های رسمی سرازیر شوند. این اقدامات را در کنار دیگر سیاست‌ها و استرات‍ژی‌های بانک مرکزی باید قرار داد؛ از جمله کاهش سقف تراکنش‌ها، ممنوعیت پشت‌نویسی چک‌ها یا تعیین سقف ۵ میلیون تومانی برای هر کارت بانکی در انتقال پول بین شبکه بانکی و ... که به کاهش سفته بازی ریالی در بازار کمک کرده است.

تاثیر کوتاه مدت فضای روانی سیاسی در کاهش نرخ ارز

روزنامه اعتماد می نویسد: بازار ارز در ایران معمولا از دو عامل کاملا متفاوت تاثیر می‌پذیرد که هرچند یکی از این دو عامل می‌تواند در مسیر دیگری تعریف شود، اما در علم اقتصاد نمی‌توان اثرات آنها را یکسان تلقی کرد. عامل نخست موضوعات روانی و جو موجود در بازار است. از روزهای ابتدایی هفته جاری و به دنبال تقویت احتمال مذاکره برای کاهش تحریم‌ها که با سفر دکتر ظریف به فرانسه تشدید شد، یک جو روانی مثبت را در بازار آغاز کرده که کاهشی شدن نرخ دلار و حتی ورود آن به کانال ۱۰ هزار تومان نشانه‌ای از این اتفاق است. بازار همواره اتفاقات کلان سیاسی را رصد می‌کند و در صورتی که احتمال بهبود شرایط به وجودآید، این موضوع خود را در نرخ‌های موجود نشان می‌دهد. این روندها معمولا چند روزه و کوتاه‌مدت هستند اما در صورت حفظ شرایط امیدواری، می‌توانند برای مدت طولانی‌تری نیز ادامه پیدا کنند. در تحلیل شرایط فعلی آنچه که باید در نظر داشت تاکید بر بی‌پشتوانه بودن این تغییرات است. آنچه در بازار رخ داده تنها اثرات یک جو روانی را نشان می‌دهد و در عمل تغییری در واقعیت‌های اقتصادی رخ نداده است. چیزی که در عمل این تغییرات را ایجاد خواهد کرد، تبدیل این جو روانی مثبت به نتایج قطعی و دایمی است. یعنی اگر امید به مذاکره یا بهبود شرایط ایجاد شده، این امید به واقعیت تبدیل شود و در عمل اتفاقات جدیدی رخ دهد.

 انحراف دلار دولتی

روزنامه دنیای اقتصاد ذیل عنوان « شاهد دارویی انحراف ۴۲۰۰ » نوشت: تخصیص دلار رانتی این بار هزینه‌های گزافی به صنعت دارو تحمیل کرده است. ارزیابی داروسازان و واردکنندگان دارو حاکی از این است که تخصیص دلار ۴۲۰۰تومانی نه تنها به ثبات قیمت منجر نشده، بلکه دو بخش واردات و تولید داروهای داخلی را نیز تحت تاثیر قرار داده است. به اعتقاد آنها، اجرای این سیاست خروج مجدد داروهایی را که با ارز دولتی وارد کشور شده‌اند، به دنبال داشته است. نمایندگان بخش خصوصی خواستار حذف ارز رانتی هستند و پیشنهاد دادند دولت برای حمایت از مصرف‌کنندگان دارو و تجهیزات پزشکی منابع خود را از کانال بیمه‌ها به دست مصرف‌کننده برساند.

زمان مهاجرت دلالان از بازار ارز

روزنامه مردم سالاری نوشت: دلالان و سفته‌بازانی که در ۲ سال اخیر بازار ارز را به بی‌ثباتی رسانده بودند، پس از موفقیت دولت و بانک مرکزی در مهار تلاطم‌های بازار و ایجاد ثبات، روند خروج از بازار ارز و مهاجرت به سایر بازارها را آغاز کرده‌اند که البته هنوز مشخص نیست که در آینده، کدام بازار قرار است قربانی سفته‌بازی و سودجویی آنها شود.عبور از میان دلالان بازار ارز که در خیابان فردوسی تهران، مشغول فعالیت هستند نشان می‌دهد، هیجان و تلاطمی که از میانه سال ۱۳۹۶ آغاز شده بود، اکنون فروکش کرده است.

رسانه‌های اصولگرا

در ادامه به برخی از عبارت‌های به کار رفته در گزارش‌های رسانه‌های نزدیک به جریان اصولگرا اشاره می‌شود:

آنچه باعث تثبیت قیمت ارز در بازار آزاد شده دلایلی غیر از مذاکرات دارد؛ تحولات بازار ارز در روزهای اخیر نشان می‌دهد کاهش قیمت ارز بر اثر سیاست‌های بانک مرکزی مقدور شده است؛ با راه‌اندازی این بازار متشکل ارزی، نوسان قیمت ارز مدیریت خواهد شد و به‌طور حتم دیگر سفته‌بازان و سوداگران ارز، قدرتی در بازار ارز نخواهند داشت.

کاهش نرخ ارز به دلیل اقدامات صرف بانک مرکزی

روزنامه جوان نوشت: برخی از جریان‌های فکری تلاش دارند کاهش قیمت ارز را بار دیگر به مذاکره ارتباط دهند در حالی که تمام اقتصاددان‌ها می‌دانند آنچه باعث تثبیت قیمت ارز در بازار آزاد شده دلایلی غیر از مذاکرات دارد؛ مهم‌ترین علت شاید به پایبندی بانک مرکزی در روزهای نخست سال ۹۸ برگردد، زمانی که بانک مرکزی آخرین فشار شدید ارزی در دبی را از سر گذراند. در روزهای نخست سال جاری، امریکا با همکاری برخی کشورهای عربی منطقه با استفاده از تجربه سال گذشته خود در تعطیلات نوروز و همچنین با سوء‌استفاده از تعطیلی نسبی بازارها و مجال‌یابی معاملات لفظی، فردایی و کاذب قصد داشت به تولید پالس‌های قیمتی بپردازد و با جدی‌شدن اثر روانی نرخ‌های مجازی ارز، همان وقایع ارزی سال قبل را در کشور پیاده کند؛ قصدی که اتفاقاً با هجمه سنگین و همه‌جانبه‌ای نیز همراه بود. مسیر هجمه ارزی اخیر از دبی در امارات می‌گذشت. ایجاد تقاضاهای بزرگ برای درهم جهت افزایش نرخ برابری آن با ریال که با توجه به رابطه نرخ درهم و دلار، به کاهش ارزش ریال در برابر دلار منجر می‌شد، نقطه کانونی این تلاش‌ها بوده است، با این حال، طبق اعلام بانک مرکزی، امریکا در این عرصه نتوانست توفیق چندانی کسب کند.

کیهان در مطلبی می نویسد: بررسی تحولات بازار ارز در روزهای اخیر نشان می‌دهد کاهش قیمت ارز بر اثر سیاست‌های بانک مرکزی مقدور شده و هیچ ارتباطی با مذاکرات احتمالی با کشورهای غربی ندارد. قیمت دلار در تابستان امسال بالاخره پس از مدت‌ها رنگ آرامش را به خود دید؛ ابتدای تیر ماه که نرخ ارز بیش از ۱۳ هزار تومان بود، شاید کمتر کسی فکر می‌کرد با گذشت کمتر از دو ماه نرخ ارز با یک روند کاهشی مواجه شود و در کانال ۱۱ هزار تومان آرام بگیرد.


به گزارش خبرگزاری تسنیم، کارشناسان اقتصادی می‌دانند آنچه باعث تثبیت قیمت ارز در بازار آزاد شده دلایلی غیر از مذاکرات دارد؛ مهم‌ترین علت شاید به پایبندی بانک مرکزی در روزهای نخست سال ۹۸ برگردد، زمانی که بانک مرکزی آخرین فشار شدید ارزی در دبی را از سر گذراند.
در روزهای نخست سال جاری، آمریکا با همکاری برخی کشورهای عربی منطقه و با سوءاستفاده از تعطیلی نسبی بازارها و مجال‌یابی معاملات لفظی، فردایی و کاذب، قصد داشت به تولید پالس‌های قیمتی بپردازد و با جدی شدن اثر روانی نرخ‌های مجازی ارز، همان وقایع ارزی سال قبل را در کشور پیاده کند. قصدی که اتفاقاً با هجمه سنگین و همه‌جانبه‌ای نیز همراه بود. مسیر هجمه ارزی اخیر از دبی در امارات می‌گذشت. ایجاد تقاضاهای بزرگ برای درهم جهت افزایش نرخ برابری آن با ریال که با توجه به رابطه نرخ درهم و دلار، به کاهش ارزش ریال در برابر دلار منجر می‌شد، نقطه کانونی این تلاش‌ها بوده است. بعد از آنکه بانک مرکزی توانست جنگ ارزی آمریکایی‌ها را خنثی کند، زنگ راه‌اندازی بازار متشکل ارزی به‌صدا در آمد و این موضوع اثرگذاری سیاست‌های ارزی را بیشتر کرد؛ با راه‌اندازی این بازار، نوسان قیمت ارز مدیریت خواهد شد و به‌طور حتم دیگر سفته‌بازان و سوداگران ارز، قدرتی در بازار ارز نخواهند داشت.

منبع: ایرنا

کلیدواژه: دلار نرخ ارز إيران سامانه نیما

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۴۹۱۳۹۶۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

توضیح دبیرکل اتاق بازرگانی ایران و عراق درباره بازار دلار

به گزارش «تابناک»، سید حمید حسینی، دبیرکل اتاق بازرگانی مشترک ایران و عراق در گفت وگو با مهر گفت: زمانی که شوک یا تنش سیاسی در کشور رخ می‌دهد مردم نه از روی نیاز بلکه به علت نگرانی از افزایش قیمت دلار در آینده اقدام به خرید ارز می‌کنند، درگیری‌های سیاسی ایران و منطقه خاورمیانه باعث افزایش موقتی نرخ دلار شد؛ البته این موضوع به ایران محدود نمی‌شود بلکه درگیری سیاسی در هر کشوری باعث ایجاد التهاب در بازارهای مالی آن کشور می‌شود.

وی افزود: رشد قیمت دلار در بازار غیررسمی به عملکرد بانک مرکزی ارتباط چندانی ندارد؛ چون این بانک بیشتر بر رفع نیازهای قانونی از طریق مرکز مبادله ارز و طلای ایران تمرکز دارد.

دبیر اتاق مشترک بازرگانی ایران و عراق با اشاره به این موضوع که افزایش نرخ دلار صرفاً سیاسی است و به عملکرد اقتصادی دولت و بانک مرکزی مرتبط نیست، اظهار داشت: از گذشته تاکنون بازارسازی و فضاسازی وجود داشته به طوری که عده‌ای با سواستفاده از شرایط ایجاد شده اقدام به نرخ سازی می‌کنند و با دامن زدن به التهابات منافع بسیاری به دست می‌آورند.

حسینی در پاسخ به این پرسش که برای آینده دلار چه چشم‌اندازی را تصور می‌کنید، بیان کرد: در کنار مسائل سیاسی ایجاد شده، درآمدهای ارزی نیز نقش مهمی در کنترل نرخ ارز دارند؛ چون در سال گذشته نیز وضعیت درآمدهای ارزی دولت خوب بود؛ درواقع بازار ارز سال ۱۴۰۲ را نسبتاً با ثبات طی کرده و اگر دولت امسال نیز بتواند درآمدهای ارزی پایدار نسبتاً خوبی داشته باشد احتمال دارد نوسانات نرخ ارز به حداقل برسد.

دبیر اتاق مشترک بازرگانی ایران و عراق در پایان تاکید کرد: بانک مرکزی نیاز واردکنندگان را با نرخ نیما پاسخ می‌دهد؛ بنابراین به طور طبیعی نباید افزایش نرخ در بازار غیررسمی اثری بر قیمت‌ها داشته باشد و از بُعد دیگر دولت کالابرگ الکترونیک را راه اندازی کرده تا یارانه به مصرف کننده نهایی برسد و نوسانات نرخ دلار روی قیمت کالاهای اساسی اثری نگذارد.

دیگر خبرها

  • کف قیمت دلار کجاست؟
  • چشم بازار نفت به خاورمیانه/ ضعف کوتاه‌مدت نفت نشانه چیست؟
  • قیمت طلا، قیمت دلار، قیمت سکه و قیمت ارز ۱۴۰۳/۰۲/۱۰
  • ۴ دلیل ریزش قیمت‌ها در بازار ارز و سکه و نقره داغ شدن خریداران
  • ریزش قیمت دلار در روز‌های آینده ادامه خواهد داشت
  • دلار و سکه تا کجا کاهش پیدا می کنند؟
  • سیگنال مهم دبی و عربستان به دلار تهران
  • روز حساس برای سکه‌ بازان؛ شرط مهم برای کاهش قیمت سکه
  • قیمت دلار، سکه و طلا در بازار امروز شنبه ۸ اردیبهشت ۱۴۰۳
  • توضیح دبیرکل اتاق بازرگانی ایران و عراق درباره بازار دلار