انتقاد محمود شهریاری از فهرست مجریان برتر تلویزیون: نقاب زدن را ترویج میکنند/ حذف نود و عادل دهنکجی کردن به مردم است
تاریخ انتشار: ۵ شهریور ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۴۹۱۴۳۱۸
روز گذشته اسامی مجریان منتخب و شایسته تشویق تلویزیون توسط قائممقام معاونت سیما منتشر شد. اما محمود شهریاری معتقد است این لیستهای فرمایشی، راه به جایی نبرده است.
ایرنا نوشت: قطعاً مجری هر برنامهای میتواند رکن مهمی برای موفقیت آن برنامه باشد. حتی تجربه ثابت کرده برنامههای گفتوگومحور هم میتوانند با داشتن مجری کاربلد، حرفهای و محبوب، بینندگان بسیاری را به خود جذب کنند.
بیشتر بخوانید:
اخباری که در وبسایت منتشر نمیشوند!
این مجریان را تشویق کنید
رضا پورحسین، قائممقام معاون سیما در نامهای خطاب به مدیران شبکههای مختلف، ضمن اعلام مجریان برتر هر شبکه از مدیران خواست که آنها را مورد تشویق قرار دهند. نکته قابل توجه در این نامه، شاخصهای این ارزیابی است؛ پوشش، آرایش، رعایت حدود شرعی و دینی و رعایت اصول حرفهای اجرا. اما سواد، دانش، تجربه، محبوبیت و حتی فن بیان و کاریزما بودن در این شاخصها جایی ندارد. مجید یراقبافان، نجمالدین شریعتی، رسالت بوذری، ندا ملکی، محسن آزادی، محمدحسین میثاقی و ... از مجریان منتخب سازمان هستند.
مدیران در جایگاهی نیستند که مجریان را تشخیص دهند
محمود شهریاری، مجری باسابقه و ممنوعالتصویر صداوسیما درباره اعلام منتخبان و اسامی این لیست به خبرنگار ایرناپلاس گفت: با همه احترامی که برای دوستانی که اسامیشان در این لیست آمده، قائل هستم، باید بگویم سالهای اولی که در سازمان، استخدام شده بودیم یک تهیهکننده باتجربهای داشتیم. او در روزهایی که برنامهای زنده پخش میشد، سر خیابان جام جم میایستاد و از مجری میخواست در آن محل تقاضای تاکسی برای رفتن به مسیری را بکند. اگر ماشینها برای آن مجری ترمز میکردند که وی را برسانند، متوجه میشد که برنامه با اقبال و حمایت مردم روبهرو شده و اگر غیر از این بود، اشکالات را جستوجو میکرد که ببیند مشکل کار کجاست که برنامه و مجری با اقبال مردم روبهرو نشده است. مدیران در جایگاهی نیستند که مجریان را تشخیص دهند که آیا خوب هستند یا خیر. مردم هستند که باید این کار را انجام بدهند. مردم هستند که باید سره را از ناسره تشخیص و رأی دهند که کدام برنامه را بیشتر میبینند. در غیر این صورت بله قربان گفتن و مطابق با دستور مدیران، برنامه اجرا کردن تنها برای چند نفر محدود است و مشکلی را حل نمیکند.
حذف نود و عادل دهنکجی کردن به مردم است
این مجری با انتقاد به حذف برنامه نود و عادل فردوسیپور بیان کرد: مرحوم مصدق زمانی به مجلس رفته و درباره ملی شدن صنعت نفت صحبت کرده بود. نمایندههای دست نشانده، علیه او صحبت کرده بودند. وقتی به میدان بهارستان آمد و استقبال مردم را دید، روی چهارپایه ایستاد و گفت مجلس جایی است که مردم باشند. شما ببینید وقتی از مردم نظرسنجی میکنند، مردم برنامه ۹۰ و عادل فردوسیپور را بهعنوان بهترین برنامه و مجری معرفی میکنند. اما بلافاصله آن برنامه را حذف میکنند و آن مجری صادق، دوستداشتنی و پرهیزکار به معنای واقعی کلمه را کنار میگذارند. این در واقع دهنکجی کردن به مردم است. مردم هستند که شبکههای صداوسیما را با دیدن باید نگه دارند.
لیستهای فرمایشی راه بهجایی نبرده
شهریاری با اعلام اینکه این لیستهای فرمایشی هیچوقت راه بهجایی نبرده و مشکلی را حل نمیکند، افزود: متأسفانه من یک آماری خواندم که بیش از ۶۳ درصد مردم، امسال، تحویل سال را از شبکه من و تو دیدند. شبکهای که با یک عده محدود اداره میشود. صداوسیمای ما با ۳۸ هزار و پانصد نیرو در سراسر کشور و جهان اداره میشود. بودجه سازمان ما را در مقایسه با یک شبکه در نظر بگیرید. من نمیخواهم از شبکهای دفاع کنم. میخواهم بگویم که صداوسیما عملاً در جذب مردم شکست خورده است. وقتی ۶۳ درصد مردم شبکههای داخلی را کنار میگذارند و تحویل سال را با یک شبکه ماهوارهای میگذرانند، بیانگر مشکلاتی است که مدیران باید به آن برسند، نه اینکه بیایند و لیست تعیین کنند.
ملاک، نزدیکی به رئیس و معاونان است؟
وی در پاسخ به این پرسش که وقتی میخواستید حرفه اجرا را آغاز کنید از چه مراحل و آزمونهایی عبور کردید، گفت: زمانی که ما در صداوسیما استخدام شدیم، غیر از آزمونهای علمی و ... که از ما گرفتند، در دانشکده صداوسیما هم پذیرفته شدیم و آنجا تحصیلاتمان را به اتمام رساندیم. البته من به دانشکده هنرهای زیبای دانشگاه تهران رفتم و آنجا تحصیلات فوقلیسانسم را به پایان رساندم. غیر از تمام این مبانی علمی و رد کردن این آزمونها، از ما آزمون صدا و تصویر میگرفتند. باید صدا و تصویر در حد معقولی باشد. یعنی یک کاریزمایی داشته باشد که مردم را جذب کند. من به یاد دارم که تست صدای من را سرکار خانم فیروزه امیرمعز گرفتند. ایشان یک گوینده فوقالعاده باسابقه و باتجربهای بود که اوایل انقلاب هنوز رادیو را ترک نکرده بود. او از من آزمون گرفت. در آن زمان ما بهعنوان نیروهای بعد از انقلاب جذب شدیم. ایشان با صداقت به من گفتند که شما به درد این کار میخورید. در آزمونی که از من گرفت و اساتید دیگر هم باید نظر میدادند، پذیرفته شدم. الان متأسفانه از این تست صدا و تصویر، خبری نیست و هر کسی که به رئیس سازمان و معاونان سازمان نزدیکتر باشد، جذب میشود و اصلاً مهم نیست الفاظ را درست ادا میکند یا نه؛ ادبیات را که سالهای سال اساتید ما برایش زحمت کشیدند، به سخره بگیرند یا نگیرند. اینها اصلاً برای آقایان مطرح نیست. ادای درست کلمات، کاریزما و قدرت جذب، مطرح نیست. همه این موارد عواملی هستند که مردم را از صداوسیما دور میکند.
مدیران و مسئولان عالیرتبه ما نقاب میزنند
محمود شهریاری درباره چگونگی رفتار و شخصیت مجریان روی آنتن و خارج از فضای اجرا، بیان کرد: متأسفانه در سالهای اخیر نهتنها از مجریان بلکه از همه مردم خواستهاند که نقاب به چهره بزنند. به فرزندان ما در دبستان یاد میدهند که یک گونه دیگری باشند و در منزل یک شکل دیگر رفتار کنند. به فرزند ما در خانه یاد میدهند که اگر بیرون پرسیدند که در منزل چگونه رفتار میکنید و چه کانال و فیلمی را میبینید دروغ بگویند و نقاب بزنند. متأسفانه مدیران و مسئولان ما نقاب میزنند و آن چیزی نیستند که واقعاً هستند. به همین دلیل، وقتی فیلمهایی از این افراد در فضاهای دیگر منتشر میشود، متوجه میشویم که شخصیت اصلیشان چه بوده و آنچه ما شاهدش بودیم، نقاب بوده است.
کسی که روی صندلی عادل نشست، پذیرفته نشد
وی در ادامه افزود: در صداوسیما نقاب زدن را دارند ترویج میکنند. برای آقایان آن اندازه که تهریش و ریش مهم است، صداقت مهم نیست. در صورتی که خاصیت تصویر این است که صداقت یا عدم صداقت را بلافاصله لو میدهد و مردم میفهمند حرفی که این آقا میزند، حرف واقعی دلش است یا خیر. به همین دلیل میبینید عادل فردوسیپور از طرف مردم پذیرفته میشود و کسی که روی صندلی او تکیه میزند، از طرف مردم پذیرفته نمیشود. حال این اسم در لیست آقایان هم باشد مشکلی را حل نمیکند. باید مدیران ما بهجای چهرههای بله قربانگو، دنبال کسانی باشند که بتوانند بیننده را جذب کنند.
منبع: عصر ایران
کلیدواژه: شهریاری مجری تلویزیون تلویزیون
درخواست حذف خبر:
«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را بهطور اتوماتیک از وبسایت www.asriran.com دریافت کردهاست، لذا منبع این خبر، وبسایت «عصر ایران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۴۹۱۴۳۱۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتیکه در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.
خبر بعدی:
سعید آقاخانی دستمزد نجومی گرفته؟ | واکنش تهیه کننده نون خ | او در تیم نویسندگان، کارگردانی و بازیگری است و برای ...
به گزارش همشهری آنلاین، اخیراً بحث درباره ساختِ گران سریال در شبکه نمایشخانگی به سمتِ تلویزیون هم آمده است. یکی از تهیهکنندگان اینطور گفته که هر قسمت ۲ میلیارد تومان آب میخورد.
او کف برآورد یک سریال رده الف تلویزیون را بین ۲ و ۲.۵ میلیارد تومان میداند؛ با وجود اینکه ممکن است برخی از سریالها حتی با برآورد اولیه یک یا ۱.۵ میلیارد تومانی به ازای هر قسمت آغاز شوند، اما سالانه بسیاری از مجموعهها در میانه تصویربرداری به الحاقیه بودجه میرسند و در ادامه به ارقام ۲ تا ۲.۵ میلیارد تومانی به ازای هر قسمت میرسند.
حتی یکی از تهیهکنندگان سیما پرده از نرخ پایه تولید سریال الف در سال ۱۴۰۲ دقیقهای ۳۰ میلیون تومان برداشت. این گمانهزنیها به سمتِسریالهای زیرخاکی و نونخ آمد. حتی برخی اینطور اعلام کردند که سعید آقاخانی با دستمزد نجومی دوباره به تلویزیون آمده و حواشیای خاص را به جان خریده است.
مهدی فرجی در واکنش به این گمانهزنیها، بودجه عجیب و غریب و دستمزد نجومی سعید آقاخانی به خبرنگار تسنیم گفت: واقعاً بودجه این سریال به مانند بودجههای دیگر سریالهای معمولی تلویزیون است. حتی یک ریال از میراث فرهنگی دریافت نکردیم. با بودجه صداوسیما که بسیار بودجه معمولی بود مثل دیگر سریالهایش این کار را ساختیم.
وی افزود: میگویند سعید آقاخانی دستمزد نجومی گرفته؟ این نکته را از همان «نونخ» اول هم میگفتند او در تیم نویسندگان، کارگردانی و بازیگری است برای هرکدام یک دستمزد میگیرد. اما آن موقع گفتم و الان هم میگویم دستمزد سعید آقاخانی مثل دستمزدهایی است که صداوسیما به همه پرداخت میکند. او برای «نونخ» که از نویسندگی تا مونتاژ حدوداً یک سریال درگیر کار بود رقمی که دریافت کرد حتی به مراتب از سریال «راز بقا» نمایشخانگی به مراتب کمتر بود. شاید برخی بپرسند چرا؟ چون آقاخانی به شاد کردن مردم علاقهمند است و این باور را دارد صداوسیما همچنان رسانه فراگیری است و مردم آن را میبینند.
فرجی همچنین در پاسخ به این سؤال که آیا سعید آقاخانی نسبت به اظهارنظر مجازی که داشته، «نونخ۵» پایان مجموعههای «نونخ» است تجدیدنظری خواهد داشت، گفت: نمیدانم واقعاً؛ یک مقدار باید جلو برویم و ببینیم ظرفیتهای داستانی برای «نونخ۶» پیدا میشود.
فرجی همچنین در خصوص احیای نهضت ساخت سریالهای دنبالهدار تلویزیون توسط سیمافیلم، خاطرنشان کرد: مهمترین موضوع در سریالهایی که چند فصلهاند و به صورت سری ساخته میشوند، قصه است. حتماً باید به قصه به طور خاص و ویژه توجه کنیم، زیرا توجه به قصه و فیلمنامه، این ظرفیت را ایجاد میکند که مردم آن سریال را دوباره ببینند و دنبالش کنند. به هر حال این نوع سریالها برای مردم یک نوع وابستگی ایجاد کرده که قصه و فیلمنامه خوب میتواند این خاطرات خوش و نوستالژی زیبا را برایشان تکرار کند.
او در پاسخ به این سؤال که نظرسنجیهای تلویزیون را باور دارد که ۷۰ درصدِ مردم تلویزیون میبینند، افزود: من گاهی احساس میکنم بینندگان ما بیشتر از این آمارها و ارقاماند. صداوسیما شاید در این خصوص خیلی سختگیرانه اظهارنظر میکند. در ارتباطاتی که با مردم داریم میبینیم مخاطبان ما را به واسطه «نونخ» میشناسند و چقدر این سریال را دنبال کردهاند؛ به این باور میرسیم شاید بیش از این درصدها مردم مخاطب تلویزیون و سریالهایش هستند.
فرجی که گفته میشود قرار است یک سریال در نمایشخانگی را پیگیری کند به «کندو» احمدرضا درویش اشاره کرد که خیلی جدّی امسال این سریال را دنبال میکند که به جایی برسد.
کد خبر 849428 منبع: تسنیم برچسبها خبر مهم بازیگران سینما و تلویزیون ایران فیلم و سریال ایرانی تلویزیون - صدا و سیما