Web Analytics Made Easy - Statcounter

قانون حمایت از توسعه و ایجاد اشتغال پایدار در مناطق روستایی و عشایری، سی و یکم مردادماه ۱۳۹۶ در مجلس شورای اسلامی تصویب شد. این قانون هفت ماده‌ای با هدف ایجاد اشتغال در روستاها با اولویت مناطق کمتر توسعه‌یافته، عشایری و مرزی چند روز بعد (نوزدهم شهریورماه) برای اجرا به سازمان برنامه و بودجه ابلاغ شد.

براساس قانون حمایت از توسعه و ایجاد اشتغال پایدار و برای تحقق اهداف سیاست‌های کلی اقتصاد مقاومتی به صندوق توسعه ملی اجازه داده شد معادل ریالی یک میلیارد و ۵۰۰ میلیون ریال از منابع خود را به صورت قرض‌الحسنه نزد بانک‌های کشاورزی، پست بانک و توسعه تعاون و صندوق کارآفرینی امید و صندوق حمایت توسعه سرمایه‌گذاری سپرده‌گذاری کند و این منابع صرف اعطای تسهیلات به اشخاص حقیقی و حقوقی غیردولتی برای ایجاد اشتغال در روستاها و شهرهای زیر ۱۰ هزار نفر جمعیت شود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

برابر این قانون حداکثر دوره تنفس تسهیلات موضوع این قانون یک سال پس از بهره‌برداری طرح‌ها و دوره بازپرداخت تسهیلات حداکثر ۶ سال تعیین شد. همچنین این تسهیلات باید به طرح‌هایی در حوزه کشاورزی، منابع طبیعی، معادن کوچک، فناوری اطلاعات، گردشگری، صنایع دستی، فعالیت‌های مربوط به فرش دستباف، خدمات و تامین سرمایه در گردش واحدهای تولیدی مستقر در نواحی صنعتی روستایی و شهرهای زیر ۱۰ هزار نفر جمعیت اختصاص یابد.

در این ارتباط،‌ مدیر سرمایه‌گذاری پروژه اشتغال فراگیر و روستایی روز سه‌شنبه در گفت و گو با ایرنا، اظهار داشت: بر اساس قانون حمایت از توسعه ایجاد اشتغال روستایی برای نخستین بار تسهیلات اشتغالزایی بین روستائیان و عشایر توزیع شد.

«رامین اسدی» تصریح کرد: پراکندگی جغرافیایی در پرداخت تسهیلات اشتغال با برنامه‌ریزی دولت و همکاری سازمان برنامه و بودجه، وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی و معاونت توسعه روستایی و مناطق محروم روستایی انجام شد.

وی افزود: علاوه بر پراکندگی وسیع جغرافیایی پرداخت تسهیلات، تفاوت برنامه و مدل و رسته‌های اولویت‌دار از مزیت‌های این طرح ایجاد و توسعه مشاغل روستایی بود و بر اساس آن ۴۵ درصد تسهیلات به رسته کشاورزی، ۱۰ درصد به بخش معدن و فرآوری معدن و مابقی تسهیلات نیز به گردشگری، خدمات و آی‌تی اختصاص یافت.

مدیر سرمایه‌گذاری پروژه اشتغال گفت: پرداخت تسهیلات اشتغال روستایی از بهمن ۱۳۹۶ با شیب کم شروع شد و زمانی که به ۱.۵ برابر سقف تعیین شده رسید، طرح متوقف شد.

اسدی گفت: از بهمن ۱۳۹۶ تا کنون ۱۵۵ هزار طرح توسط دستگاه‌های اجرایی و نهادها به سیستم بانکی معرفی شده است که ۱۰۴ هزار و ۴۸۷ طرح پذیرفته و ۹ هزار میلیارد تومان تسهیلات پرداخت شده است.

وی اخذ مجوز را مشکل اصلی متقاضیان بیان کرد و گفت: بسیاری از طرح‌ها در بانک منتظر اخذ مجوز است؛ برای نمون متقاضیان برای دریافت مجوز تغییر کاربری هفت ماه تا یک سال معطل می‌شوند.

مدیر سرمایه‌گذاری پروژه اشتغال روستایی و عشایر اظهار امیدواری کرد که فضای کسب و کار در تمام دستگاه‌ها بهبود یابد و کارها با سرعت بیشتری انجام شود.

منبع: ایرنا

کلیدواژه: صندوق توسعه ملی سازمان برنامه و بودجه کشور تسهیلات اشتغال

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۴۹۱۴۶۵۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

حمایت از طرح‌های اشتغال‌زایی روستایی در همدان

معاون فرماندار همدان گفت: مهاجرت از روستاها به شهر و کم شدن جمعیت روستایی طی چند دهه اخیر باعث گسترش بی‌رویه جمعیت شهری و کاهش جمعیت تولید کننده روستایی شده است و باید با حمایت از اشتغال روستایی تلاش کرد تا مهاجرت معکوس از شهر به روستا اتفاق بیفتد.

به گزارش خبرگزاری ایمنا از همدان، اسدالله ربانی‌مهر امروز _یکشنبه نهم اردیبهشت_ در جمع خبرنگاران اظهار کرد: حمایت از طرح‌های اشتغال‌زایی، توسعه زیرساخت‌ها و اختصاص امتیازات ویژه باعث مهاجرت به روستاها، کاهش جمعیت شهری و رونق روستا خواهد شد.

وی افزود: شغل‌هایی همچون کشاورزی، مشاغل خانگی، خیاطی و قالی‌بافی، صنایع‌دستی، نان‌های خانه‌پز و زنبورداری از کسب و کارهای موفق در روستاها است و روستاهای ابرو و چشین در کنار گردشگری، ظرفیت خوبی برای توسعه اقتصادی دارند.

معاون فرماندار همدان با تقدیر از برادران بختیاری در توسعه کسب‌وکار در این روستا، ادامه داد: از کسب‌وکارهای بانوان این روستا حمایت و به برگزاری نمایشگاه‌ها و تسهیلات کمک خواهیم کرد.

ربانی‌مهر تصریح کرد: دفتر کارآفرینی با مشارکت خوب بانوان و مدیریت برادران بختیاری، اقدامات خوبی را با هدف اشتغال‌زایی و رونق تولید در رشته‌های قالیبافی، خیاطی، کشاورزی، نان خانه‌پز در حوزه اشتغال‌زایی و برنامه‌های فرهنگی و مناسبتی انجام داده است.

وی گفت: مهاجرت از روستاها به شهر و کم شدن جمعیت روستایی طی چند دهه اخیر باعث گسترش بی‌رویه جمعیت شهری و کاهش جمعیت تولید کننده روستایی شده است و باید با حمایت از اشتغال روستایی تلاش کرد تا مهاجرت معکوس از شهر به روستا اتفاق بیفتد.

کد خبر 748674

دیگر خبرها

  • بی توجهی بانک‌ها برای تحقق شعار سال در بخش مسکن/ سهم صفر درصدی ۱۸ بانک در تأمین مالی نهضت ملی مسکن/ نظارت بانک مرکزی کجاست؟
  • پرداخت تسهیلات مسکن روستایی در کهگیلویه و بویراحمد به ۶۲ درصد رسید
  • عزم دولت برای تأمین مسکن جدی است
  • حمایت از طرح‌های نوآورانه و ایجاد اشتغال نخبگان در دانشگاه
  • تقدیر از بانک مسکن برای پرداخت تسهیلات ساخت
  • حمایت از طرح‌های اشتغال‌زایی روستایی در همدان
  • روستاهای زنجان به کارگاه عمرانی تبدیل شده‌اند
  • اعطای ۱۲ هزار و ۴۸۱ وام و تسهیلات اشتغال‌زایی در آذربایجان‌غربی
  • پرداخت ۶۰درصد بودجه مصوب اشتغال مددجویان کمیته امداد اردبیل
  • طرح‌های اقتصادی در سواحل توسعه می‌یابد/ ایجاد شهرهای مولد کشاورزی