Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «تسنیم»
2024-05-04@12:17:30 GMT

شیراز نیازمند تماشاخانه هنرهای آئینی و تعزیه است

تاریخ انتشار: ۵ شهریور ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۴۹۱۶۸۰۱

شیراز نیازمند تماشاخانه هنرهای آئینی و تعزیه است

هنرمند آئینی و پیشکسوت تعزیه با بیان اینکه بزرگترین مشکل نبود تماشاخانه‌ یا سالنی برای کارهای آیینی است، گفت: شیراز خاستگاه تعزیه است اما بهایی به این هنر در شیراز داده نمی‌شود. ۰۵ شهريور ۱۳۹۸ - ۱۸:۰۸ استانها فارس نظرات - اخبار استانها -

به گزارش خبرگزاری تسنیم از شیراز، تعزیه مادر هنرهای دیگر است و ماهیت آن خیابانی و میدانی است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

علاقه‌مندان این هنر را  با آموزش در صحنه می‌آموزند و نسل به نسل انتقال می‌یابد. علیرضا حیدرپورفرد نسل پنجم از خانواده‌ای است که هنر تعزیه و دیگر هنرهای آئینی در آن ریشه دارد و هنوز هم ادامه‌دار است. 

وی در گفت‌وگو با تسنیم هدف خود را از ادامه کار در زمینه هنرهای آئینی احیا کردن آیین‌های از بین رفته دانست و اظهار داشت:  بزرگترین نگرانی و دغدغه ما این است که آیین‌های اصلی از بین بروند و چیزهای دیگری جایگزین آن‌ها شود به همین دلیل به احیای این هنرها روی آوردیم. 

حیدرپور با اشاره به اینکه بزرگترین مشکل نبود تماشاخانه‌ یا سالنی برای کارهای آیینی است، گفت: شیراز خاستگاه تعزیه است اما بهایی به این هنر در شیراز داده نمی‌شود در صورتی که در دیگر شهرها ارزش بیشتری برای این هنر قائل هستند. 

کارگردان "مجلس شمرکشی": ای کاش تکیه‌ای برای‌‌ اجرای تعزیه برپا می‌شدمودبیان: تعزیه دراماتیک‌ترین هنر نمایشی در ایران استاختتامیه سوگواره ملی تعزیه ده‌زیار کرمان به روایت تصویر

این هنرمند آئینی و پیشکسوت تعزیه معتقد است در صورت داشتن مکان برای اجرا و گذاشتن وسایل تعزیه در آن مکان به صورت نمایشی می‌توان از آن برای جذب گردشگر نیز استفاده کرد. 

حیدرپور با بیان اینکه هنوز برخی تفاوت تعزیه با تئاتر خیابانی را نمی‌دانند، گفت: بعضی‌ها هنوز نمی‌دانند اصل تعزیه میدانی است و کارهایی را که نه شبیه تعزیه است و نه شبیه تئاتر خیابانی به اجرا می‌برند.

وی با تصریح بر اینکه هر برنامه‌ای در فصل خود انجام شود استقبال خوبی می‌شود، گفت: باید از این هنرها حمایت شود و درصورت حمایت مادی و معنوی است که هنرمند هم انگیزه پیدا می‌کند. 

انتهای پیام/ش

R41382/P/S6,61/CT1

منبع: تسنیم

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.tasnimnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «تسنیم» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۴۹۱۶۸۰۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

اهدای هزینه سالگرد اموات، برای کمک به خانواده زندانیان نیازمند


به گزارش خبرگزاری صدا و سیمای خراسان جنوبی، محققی نیا، مدیرعامل انجمن حمایت زندانیان بیرجند گفت: علیرضا شایگان حدود ۱۵ میلیون تومان هزینه مراسم سالگرد فوت مادرش مرحومه سامانی را برای کمک به خانواده‌های نیازمند زندانیان اهدا کرد.


این خیر نیز گفت: به دلیل موقعیت شغلی ام، از نزدیک با مشکلات خانواده‌های زندانیان نیازمند در نبود سرپرست خانوارشان، آشنا هستم وبرای همین تصمیم گرفتم هزینه سالگرد فوت مادرم را برای کمک به این خانواده‌ها اهدا کنم.

دیگر خبرها

  • آخرین وضعیت مرکز نمایش‌های آئینی «صبا»/ بهره‌برداری مرکز تا پایان امسال
  • اهدای ۸ سری جهیزیه به نوعروسان نیازمند در هریس
  • حمایت دبیرخانه "سوگواره ملی تعزیه ده زیار کرمان" از اجرای طرح نور
  • از افتتاح هفته گرافیک و بینال ونیز تا روز ملی خلیج فارس پای آزادی
  • امکان ساخت ۴.۵ میلیون واحد مسکونی جدید در بافت‌های فرسوده
  • تمرینات یاسین چوکو، بادیگارد لیونل مسی و متخصص هنرهای رزمی و دفاع شخصی / فیلم
  • اهدای هزینه سالگرد اموات، برای کمک به خانواده زندانیان نیازمند
  • قصه سنگلج به کجا رسید؟
  • پاسخ میراث فرهنگی به ماجرای «سنگلج»
  • تسریع در اجرای قانون جوانی جمعیت نیازمند همراهی جدی دستگاه‌هاست