Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «تابناک»
2024-04-28@17:10:57 GMT

سرنوشت برگزیت چه خواهد شد؟

تاریخ انتشار: ۵ شهریور ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۴۹۱۷۶۹۱

در حالی که ترامپ حتی پیش از به قدرت رسیدن بوریس جانسون در انگلستان هم از حامیان وی و خروج انگلستان از اتحادیه اروپا بود، به نظر می‌رسد حمایت‌های خود را از نخست‌ وزیر جدید بریتانیا ادامه دهد.

به گزارش ایبِنا، بوریس جانسون نخست وزیر انگلیس روز یکشنبه تاکید کرد که انگلیس روز ۳۱ اکتبر (۹ آبان) تحت هر شرایطی از اتحادیه اروپا خارج خواهد شد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

اتفاقی که از ابتدا مورد تاکید دونالد ترامپ، رییس‌جمهور جدایی‌طلب آمریکا! قرار داشته و اکنون نیز به نظر می‌رسد سعی می‌کند با مشوق‌هایی که در نظر گرفته، حمایت‌های خود را از نخست‌ وزیر جدید بریتانیا ادامه دهد. ترامپ پیش تر نیز با خروج از برجام و چند توافقنامه جهانی دیگر، رویکرد خود را برای زدن ساز مخالف بارها مورد تاکید قرار داده است.

رییس جمهور آمریکا پس از نخستین دیدار حضوری خود با نخست وزیر انگلستان اعلام کرد که قرارداد تجاری بسیار بزرگی با این کشور امضا خواهیم کرد. دونالد ترامپ، رییس جمهور آمریکا در نشست مطبوعاتی پس از دیدار با بوریس جانسون، نخست وزیر انگلستان در شهر بیاریتز فرانسه اظهار داشت: قرارداد تجاری بزرگ، بسیار بزرگ با انگلستان منعقد خواهیم کرد.

وی که جهت شرکت در اجلاس سران جی-۷ در این شهر به سر می‌برد، با اشاره به اینکه این قرارداد پس از خروج انگلستان از اتحادیه اروپا امضا خواهد شد، تصریح کرد که در آن زمان دیگر مانعی جلوی پای آنان نخواهد بود. جانسون نیز پیش از دیدار با ترامپ طی سخنانی اظهار داشت: فرصت های بزرگی در بازار آمریکا وجود دارد. می خواهیم که از این فرصت ها استفاده کنیم، البته دوستان آمریکایی ما باید در این زمینه رویکرد خود را تغییر دهند، زیرا در حال حاضر محدودیت های زیادی وجود دارد.

جانسون تصریح کرد: امضای قرارداد تجاری جدید با آمریکا پس از برگزیت حجم تجارت خارجی دو کشور را تا پنج برابر افزایش خواهد داد. جانسون پس از آغاز به کار به عنوان نخست وزیر انگلستان در ماه گذشته، هفته ای حداقل یکبار با ترامپ تلفنی گفتگو کرده است. دیدار روز گذشته نخستین دیدار رو در روی جانسون با رییس جمهور آمریکاست. ترامپ صریحا از موضع جانسون در قبال برگزیت حمایت می کند.

سرنوشت برگزیت چه خواهد شد؟

نخست وزیر فعلی انگلیس و شهردار پیشین لندن بارها در هفته های گذشته اعلام کرده بود که "با و یا بدون توافق با اتحادیه اروپا، برگزیت در تاریخ تعیین شده عملی خواهد شد. اروپا نگاه ویژه‌ای در این روزها به انتخاب بوریس جانسون دارد. رابطه وزیر خارجه پیشین بریتانیا و اتحادیه اروپا همواره بسیار متناقض و جنجالی بوده است. او در یکی از نوشته های خود در سال ۲۰۰۱ سیاست‌های اروپا در پنج قرن اخیر را علیه بریتانیا دانست و دو سال بعد در یک سخنرانی در پارلمان اروپا اعلام کرد که علیه اروپا و اتحادیه نیست و می‌داند که "اگر اتحادیه اروپا وجود نداشت باید به‌گونه‌ای اتحادیه اروپا تشکیل داده می‌شد.

وی همچنین در سال ۲۰۱۳ گفته بود که نباید فکر کنیم «تمام مشکلات ما ناشی از تصمیمات بروکسل است. » این در حالی است که در فوریه ۲۰۱۶، چند ماه قبل از همه پرسی برگزیت، جانسون در یک سخنرانی با انتقاد از اتحادیه اروپا اعلام کرد: «ما شاهد استعمارگرایی اتحادیه اروپا بر کشورهای عضو هستیم. استعماری که اندک اندک و نامحسوس به پیش می رود.»

برخی از کارشناسان در بروکسل اعتقاد دارند که احتمالا جانسون احتمالا قاطعانه تر و صریح تر از سلف خود، ترزا می با بحران برگزیت برخورد خواهد کرد. این قاطعیت آیا نهایتا به نفع بریتانیا و رابطه این کشور با اتحادیه اروپا خواهد بود یا نه؟ زمان آن را نشان خواهد داد.

چه بر سر پوند خواهد آمد؟

همزمان که اظهارات بوریس جانسون، نخست وزیر بریتانیا در حمایت از خروج بدون توافق این کشور از اتحادیه اروپا تشدید می‌شد، ارزش برابری پوند در مقابل دلار آمریکا به پایین‌ترین حد در ۲۸ ماه گذشته رسیده بود.

جانسون با انتقاد از مخالفت اتحادیه اروپا با مذاکره مجدد با بریتانیا، ضمن متهم کردن این اتحادیه به یک‌دندگی، تاکید کرده است که کشورش راهی جز خروج بدون توافق از اتحادیه اروپا نخواهد داشت. بسیاری از سرمایه گذاران معتقدند که خروج بدون توافق بریتانیا از اتحادیه اروپا نه تنها اقتصاد و بازارهای جهان را با شوک مواجه خواهد کرد، اقتصاد بریتانیا را نیز وارد دوره‌ای از رکود می‌کند و لندن نیز جایگاه خود را به عنوان مرکز مالی اروپا از دست خواهد داد.

 

منبع: تابناک

کلیدواژه: برگزیت ترامپ بوریس جانسون فرشاد مقیمی علی اصغر مونسان محمد حسن انصاری فرد گروه هفت امانوئل مکرون محسن حاجی میرزایی شهید باهنر شهید رجایی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.tabnak.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «تابناک» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۴۹۱۷۶۹۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

ادامه کمک های اتحادیه اروپا به افغانستان

پیترس اوستویس، رئیس بخش خاور میانه، آسیا و اقیانوسیه اتحادیه اروپا در سفر به ولایت هرات با حضور معاون مقام ولایت و رئیس نمایندگی وزارت خارجه با والی هرات دیدار کرد.

شیخ نور احمد اسلام جار، والی هرات در این دیدار بر لزوم همکاری این اتحادیه در بخش‌های کاهش تاثیرات اقلیمی، صنعتی شدن زراعت و مالداری، وصل کردن بانک‌های افغانستان به بانک‌های بین‌المللی و ایجاد سهولت‌ اخذ ویزا برای تاجران افغانستانی در بیرون از کشور تاکید نمود.

از سویی دیگر، مولوی مهاجر فراهی، معاون والی هرات ضمن استقبال از سفر هیئت اتحادیه اروپا به هرات، از همکاری‌های اتحادیه اروپا با افغانستان به خصوص ولایت هرات ابراز قدردانی نمود. 

پیترس اوستویس، رئیس بخش خاورمیانه، آسیا و اقیانوسیه اتحادیه اروپا، از ادامه کمک های اتحادیه اروپا به مردم افغانستان خبر داد.

باشگاه خبرنگاران جوان افغانستان افغانستان

دیگر خبرها

  • بورل: نشانه‌های جنگ جهانی دوباره بازگشته
  • مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا: نشانه‌های یک جنگ جهانی دوباره ظاهر شده است
  • کمک ۱۵ میلیون یورویی اتحادیه اروپا به افغانستان
  • گردش مالی اوراسیا از مرز ۸.۷ میلیارد دلار عبور کرد
  • عضو پارلمان اروپا: این نهاد ننگ بشریت است
  • تحریم‌های اروپا علیه روسیه به نفع فروشندگان گاز
  • نخست وزیر یونان: سیستم دفاع هوایی برای اوکراین نداریم
  • تصاویر| شاسی‌بلند چینی بازار ایران به بریتانیا می‌رود / ورود چری به بازار خودروی اروپا
  • صف‌آرایی شکست‌خوردگان، علیه ایران | آمریکا و اروپا دوباره دست به تحریم شدند
  • ادامه کمک های اتحادیه اروپا به افغانستان