Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «اکوفارس»
2024-04-26@04:46:16 GMT

بیماری عفونی که به جان لثه می‌افتد

تاریخ انتشار: ۵ شهریور ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۴۹۱۹۳۳۲

بیماری عفونی که به جان لثه می‌افتد

بهزاد قریب زاده، متخصص دندان در گفت‌وگو با باشگاه خبرنگاران، درباره بیماری پیوره دندان اظهار کرد: این نوع عارضه یک بیماری عفونی دندانی است که توسط باکتری‌ها ایجاد می‌شود. به عبارت ساده‌تر، این اختلال التهاب لثه است که بیش‌تر بر غشاء اطراف ریشه‌های دندان‌ها تاثیر می‌گذارد.

او گفت: پیوره منجر به تخلیه چرک و شل شدن دندان می‌شود که این اختلال  به عنوان پریودنتیت شناخته شده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

 

متخصص دندان درباره علائم این نوع بیماری بیان کرد: یکی از شایع‌ترین علائم این نوع بیماری، خونریزی است که در حالت مسواک زدن اتفاق می‌افتد. علائم دیگر پیوره درد لثه، بوی بد دهان، احساس درد هنگام غذا خوردن و لثه‌های متورم، قرمز یا شکاف ایجاد شده است. لق شدن و یا افزایش لقی یک یا چند دندان، ایجاد فاصله بین دندانها، جدا شدن لثه از دندان و عمیق شدن شیار بین لثه و دندان، تحلیل لثه، اما گاهی، درد مبهم یا خارش دار بین دندان‌ها از علائم دیگر به حساب می‌آیند.

او درباره علل آن توضیح داد: این نوع عارضه ممکن است علائمی نداشته باشد و در مراحل اولیه بدون درد ظاهر شود، به همین دلیل ممکن است بیمار متوجه پیشرفت تدریجی یا خونریزی آن در هنگام خوردن غذا نشود. برای حفظ و سلامت لثه و دندان‌ها لازم است معاینه‌های منظم دندانپزشکی انجام شود. گاهی اوقات تغییراتی که برای لثه ایجاد می‌شود باز هم لبه لثه سرجایش به نظر می‌رسد. به دلیل همین امر فرد متوجه پیشرفت بیماری نمی‌شود.  پلاک‌های دندانی هم مانند پوسیدگی دندان، علت بروز پیوره است.


قریب زاده در ادامه گفت: زمانی که پلاک‌ها در خط لثه تجمع کنند باعث تحریک لثه و حساس شدن آن می‌شوند؛ که گاهی خونریزی هم پیدا می‌کند. به این حالت ژنژیویت یا التهاب لثه می‌گویند.

او درباره درمان این نوع عارضه بیان کرد: بستگی به شدت و حاد بودن آن دارد. در مراحل اولیه با یک جرم گیری کامل و تمیز کردن سطح دندان بیماری از بین می‌رود. اما اگر خیلی پیشرفته و حاد باشد ممکن است کورتاژ یا جراحی لثه انجام شود.

این یک متخصص دندان  در پایان گفت: اگر لثه به مرحله جراحی برسد به دلیل وجود پاکت ها (جرم های دندان) است. زیرا  پاکت ها  می توانند مکان برای رشد میکروب ها فراهم کنند. وجود این پاکت ها (جرم های دندان) آسیب زیادی به دندان ها وارد می‌کنند و فرد نمی‌تواند به راحتی از مسواک و نخ دندان استفاده کند.  عمل جراحی بیشتر برای این است که شرایطی فراهم شود تا فرد به راحتی بتواند مسواک بزند. بنابراین عمل جراحی لثه یک عمل بازدارنده و ممانعت کننده از پیشرفت بیماری است. برای حفظ و سلامت لثه و دندان‌ها لازم است معاینه‌های منظم دندانپزشکی مرتب انجام شود.

      

منبع: اکوفارس

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت ecofars.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «اکوفارس» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۴۹۱۹۳۳۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

کشف یک باکتری عفونی خطرناک در ایستگاه ‌فضایی بین‌المللی

ناسا اعلام کرد که یک باکتری جهش‌یافته خطرناک در ایستگاه فضایی پیدا کرده است که عامل عفونت خونی فضانوردان حاضر بوده است. ریزگرانش، تابش خورشیدی، سطح بالای دی‌اکسیدکربن ، رطوبت و تهویه نامناسب در داخل ایستگاه فضایی از عوامل حضور و جهش این باکتری است. - اخبار اجتماعی -

به گزارش خبرنگار فضا و نجوم خبرگزاری تسنیم،‌ ناسا اعلام کرد که یک باکتری جهش‌یافته خطرناک در ایستگاه فضایی بین المللی (ISS) پیدا کرده است که عامل عفونت خونی فضانوردان حاضر بوده است. ریزگرانش، تابش خورشیدی، سطح بالای دی‌اکسیدکربن ، رطوبت و تهویه نامناسب در داخل ایستگاه فضایی از عوامل حضور و جهش این باکتری اعلام شده است.

بد نیست بدانید که به دلیل محدودیت‌های فراوان در ایستگاه‌های فضایی، فضانوردان از سطح بهداشت حداقلی برخوردار هستند. استحمام در شرایط بدون گرانش و استفاده از دستشویی لوله‌ای عجیب و غریب ایستگاه فضایی از سختی‌های زندگی در فضا است.

دکتر کاستوری ونکتسواران؛ محقق اصلی آزمایشگاه پیشرانش جت ناسا، گونه‌های باکتری انتروباکتر بوگاندنسیس جدا شده از ایستگاه فضایی بین المللی (ISS) را مورد مطالعه قرار داد. 13 سویه از یک باکتری بدنام به دلیل مقاوم بودن به چند دارو، از ISS جدا شد.

تصاویر خیره‌کننده ایستگاه فضایی بین‌المللی از یک منطقه برقی

یافته‌های مطالعه نشان می‌دهد که در شرایط مختلف، سویه‌های جدا شده از ISS جهش یافته و از نظر ژنتیکی و عملکردی در مقایسه با همتایان زمینی خود متمایز شدند. سویه‌ها توانستند در طول زمان با فراوانی قابل توجهی در ISS باقی بمانند.

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • مواظب این موجود خطرناک باشید
  • مواظب این موجود خطرناک باشید!
  • ریشه کنی مالاریا در ایران دچار اختلال شد
  • بی‌خوابی نشانه چه بیماری‌هایی است؟
  • دلیل اصلی و علت لق شدن دندان ها در بزرگسالی + درمان آن
  • هپاتیت و مننژیت در حال شیوع در میان فلسطینیان است
  • شناسایی بیماری‌های عفونی با نانوکامپوزیت آراسته به طلا
  • کشف یک باکتری عفونی خطرناک در ایستگاه ‌فضایی بین‌المللی
  • برگزاری «پویش سلامت دهان و دندان» ۱۷ تا ۱۹ اردیبهشت
  • «پویش سلامت دهان و دندان» ۱۷ تا ۱۹ اردیبهشت برگزار می‌شود