Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش خبرنگار  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از همدان، کشور ما را با هنر‌ها و صنایع دستی در جهان می‌شناسند و در این میان برخی از صنایع دستی به ثبت ملی و جهانی رسیده اند.

 ملایر هم اردیبهشت پارسال از سوی سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری به عنوان پایتخت مبل و منبت کشور معرفی شد.

حدود ۲۰ هزار نفر در این شهرستان مستقیم  در حوزه مبل و منبت کار می‌کنند و حدود ۶۵ درصد منبت  تولیدی کشور در این شهرستان تولید می‌شود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

در کنار تولید مبل و منبت صنایع مرتبط با مبل و منبت هم از رویه کوبی، رنگ آمیزی، ساخت سایر مصنوعات چوبی رونق پیدا کرده است.

این روز‌ها با برگزاری سومین جشنواره مبل و منبت در شهرستان ملایر، باز هم بازار فروش برای مردم این شهرستان بهتر شد و پخش پیام‌های بازرگانی از شبکه‌های مختلف و حمایت رئیس سازمان صداو سیما کمک کرد تا یک بار دیگر مبل و منبت ملایر در کشور بهتر دیده شود.

افزایش ۳ برابری صادرات مبل و منبت کشور

وزیر صنعت، معدن و تجارت گفت: به منظور حمایت از تولید کنندگان داخلی واردات مبل و منبت به کشور از پارسال تا کنون به یک سوم و میزان صادرات آن سه برابر شده است.

رحمانی که در جشنواره مبل و منبت ملایر شرکت کرده بود در حاشیه بازدید از نمایشگاه هنرمندان مبل و منبت ملایر، از تجارت ۱۳۰ میلیارد دلاری در بخش مبل  و منبت در جهان خبر داد و گفت:یکپارچه شدن فعالان صنعت مبل و منبت در ملایر باعث شد تا این شهر به عنوان یک شهر پایلوت مبل و منبت معرفی شود.

وی خواستار اطلاع رسانی و تبلیغات بیشتر در معرفی مبل و منبت ملایر در جهان شد و اظهار داشت:برای صادرات و بازاریابی جهانی باید مبل و منبت ملایر به یک برند تبدیل شود.

حضور ۱۵۰ هزار گردشگر همزمان با جشنواره مبل و منبت در ملایر

فرماندار ملایر از حضور ۱۵۰ هزار گردشگر همزمان با جشنواره مبل و منبت در این شهرستان خبر داد و آن را فرصتی برای درآمد زایی مردم شهرستان و حضور پرشور گردشگران در این شهرستان دانست.

قدرت الله ولدی افزود:طی جشنواره مبل و منبت در شهرستان ظرفیت اسکان برای ۱۳ هزار مسافر در شهرستان ملایر فراهم شد.

او گفت: در این دوازده روز جشنواره  مسافران در مدارس، هتل ها، مسافر خانه ها، استاد سراها، خوابگاه‌های دانشجویی و خانه‌های بوم گردی و چادر در پارک‌ها مستقر شدند.

فرماندار ملایر با اشاره به اینکه در جشنواره مبل و منبت از نقاط دور و نزدیک کشورمان مهمان وارد شهرستان شد افزود: علاوه بر مهمانان داخلی از کشور‌های همسایه هم خریدارانی  به ملایر آمدند.

ولدی برگزاری این جشنواره را منحصر به تولید کنندگان و فروشندگان مبل و منبت ندانست و افزود: ورود چشمگیر مسافران به ملایر هم بازار فروش سوغات، خوراکی‌ها و رستوران‌ها و مراکز مختلف اسکان را رونق داد.

او از ثبت ۱۱۴ هزار بازدید گردشگران طی جشنواره مبل و منبت از آثار تاریخی شهرستان هم خبر داد و گفت:امسال حضور مردم در مقایسه با دوره‌های پیش جشنواره افزایش چشمگیری داشت.

فرماندار ملایر از توافق با صندوق کارآفرینی امید در سومین جشنواره ملی مبل و منبت برای پرداخت مبلغ ۱۵ میلیون تومان تسهیلات خرید مبل  با کارمزد ۴ درصد به متقاضیان خرید مبل و منبت خبر داد و گفت:. به نظر می‌رسد این اقدام در بالا رفتن میزان فروش تاثیرگذار بود.

فروش بیش از ۵۵۰ میلیارد تومانی مبل و منبت ملایر

این شهرستان دارای یک شهرک تخصصی مبل و منبت و بزرگترین بازار تولید و فروش مبل در کشور است که انواع مبلمان در آن عرضه می‌شود.

جذب سرمایه گذار، معرفی پتانسیل‌های حوزه مبل و منبت و گردشگری و ایجاد فرصت‌های سرمایه گذاری، از مهمترین اهداف جشنواره ملی مبل و منبت است.

رئیس هیات مدیره بازار مبل ملایر گفت: با توجه به افزایش ۱۰ درصدی فروش مبل و  منبت نسبت به پارسال، فروش امسال به بیش از  ۵۵۰ میلیارد تومان رسید.

یدالله کریمی با بیان اینکه بیش از ۹ هزار منبت کار حرفه‌ای در شهرستان ملایر وجود دارد افزود: در مجموع به صورت مستقیم و ۲۵ هزار نفر در ۵ هزار کارگاه تولید مبل و منبت کاری شهرستان مشغول به کارند.

در ملایر سالانه بیش از ۶۰ هزار دست  انواع مبل و منبت تولید می‌شود  که این میزان ۶۵ درصد تولید کشور است.

تهیه مواد اولیه با قیمت بالا، بیمه فعالان مبل و منبت و خام فروشی محصولات دغدغه تولید کنندگان مبل و منبت ملایر

نوروزی از تولیدکنندگان مبل و منبت تامین مواد اولیه همچون چوب و پارچه را از مشکلات حوزه مبل و منبت دانست گفت:این مواد وارداتی است و با قیمت ارز آزاد وارد می‌شود و با بالا و پایین رفتن قیمت ارز تولیدکنندگان دچار مشکلات زیادی می‌شوند.

او در مورد قیمت پارچه گفت: پارچه‌های داخلی تنوع زیادی ندارند و ما مجبوریم از پارچه‌های وارداتی استفاده کنیم و اگر دولت می‌توانست کارخانه‌های پارچه بافی را در منطقه راه اندازی کند  کمک زیادی به تولید کنندگان می‌شد.

نماینده مردم ملایر در مجلس یکی از مهم‌ترین مشکلات صنعت مبل و منبت را چوب دانسته و گفته که پیگیر است تا برای این بخش واردات چوب با ارز نیمایی صورت بگیرد که در صورت تحقق اقدام مناسبی است.

محمد کاظمی گفت: با توجه به اینکه واردات چوب در کالا‌های گروه یک، چون موادغذایی و دارویی با ارز ۴ هزار و ۲۰۰ تومان جایی ندارد، به دنبال واردات چوب با ارز ۸ هزار تومان هستیم.

علی امامی، یکی از تولید کنندگان مبل و منبت در ملایر گفت:یکی از مشکلات مبل و منبت کاران بیمه است که این افراد با توجه به درآمد کم خود توان پرداخت مبالغ بیمه خود را ندارند.
او گفت: متاسفانه بخش مبل و منبت بیمه مستقل ندارد و افرادی که بیمه شده اند در قالب فرش بافی بیمه شده اند و برخی هم بیمه آزاد دارند.

امامی گرانی  مواد اولیه را مهمترین عامل افزایش دو تا چند برابری قیمت مبل و منبت در ملایر دانست و گفت: همین امر باعث شده تا بیشتر تولیدکنندگان نتوانند فروش اقساطی داشته باشند.

هم اکنون یک هزار ۶۰۰ نفر در حوزه مبل و منبت از محل قالی بافان و تعدادی هم به صورت آزاد بیمه شده اند.

ترکاشوند یکی از فعالان مبل و منبت در شهرک مبل و منبت حاجی آباد هم از فروش ۵۰ درصد تولیدات منبت استان به طور خام به استان‌های تهران، اصفهان و تبریز انتقاد کرد وگفت:هنر دستان منبت کاران ملایردر استان‌های دیگر رنگ و پارچه دوزی می‌شود و با نام آن‌ها وارد بازار می‌شود.

تسهیلات برای ایجاد نمایشگاه دائمی صنایع دستی

مدیر کل اوقاف و امور خیریه استان همدان هم از اختصاص ۱۷ هکتار زمین برای ایجاد نمایشگاه دائمی مبل و منبت در این شهرستان خبر داد و گفت: زمین این نمایشگاه از موقوفات سیف الدوله و در در حاشیه کمربند سبز و جاده سلامت ملایر در اختیار فرمانداری و سرمایه گذاران مبل و منبت گذاشته می‌شود.

حجت الاسلام و المسلمین زین العابدینی افزود:ایجاد نمایشگاه‌های دائمی مبل و منبت می‌تواند در نمایش و عرضه محصولات تولیدی به صورت مستقیم موثر باشد و چون واسطه‌ها حذف می‌شوند محصولات تولیدی با قیمت مناسب تری به دست مشتری می‌رسد.

جشنواره مبل و منبت با همه دغدغه ها، شادی‌ها و برنامه‌های متنوع فرهنگی، هنری و ورزشی همراه آن از  ۲۱ مرداد تا یک شهریور در ملایر برگزار شد و این درحالی است که هنوز بازار گرم مسافران و خرید آن‌ها ادامه دارد.

هر سال با برگزاری جشنواره مبل و منبت و تبلیغات از طریق رسانه ملی نام مبل و منبت ملایر برای مردم کشورمان آشنا شده است و به گفته خریداران تنوع بالا، قیمت بسیار کمتر از سایر شهر‌های کشور، کیفیت بالا و تنوع در مدل‌ها و رنگ چوب و پارچه از مهمترین مزایای خرید از بازار مبل و منبت ملایر است.

درصورت ساخت نمایشگاه دائمی مبل و منبت، تجهیز و توسعه شهرک صنعتی مبل و منت در شهرستان، خرید مواد خام با ارز دولتی می‌توان امید داشت تا صنعت مبل و منبت ملایر به عنوان برند تولید این محصول بهتر از گذشته در کشور و جهان معرفی شود.

در این شهرستان با چوب‌های راش، گردو، چنار، انواع مبل و منبت در سه نوع مصری، کلاسیک و مدرن و با سبک‌های گل درشت، گل ریز، انگلیسی، پشت بیضی، خرچنگی، متکایی، دسته چوبی، نیلوفری، سوزنی، سه بعدی، کلاسیک، استیل و راحتی تولید و به بازار عرضه می‌شود.

در کنار مبل، سایر مصنوعات همچون میز غذاخوری، میزمطالعه، صندلی، تخت خواب و آثار تزئینی هم در کارگاه‌های شهرستان ساخته و وارد بازار می‌شود.

 شهرستان ملایر یکی از شهرستان‌های استان همدان با جمعیت بیش از ۳۵۰ هزار نفری است که علاوه بر مبل و منبت، شهر ملی انگور هم نام گرفته است.

 در این شهرستان ۳۵۰ اثر تاریخی و گردشگری به ثبت رسیده است.

انتهای پیام/ا

گزارش از زهرا امامی

ملایر صاحب نمایشگاه دائمی مبل و منبت می شود

منبع: باشگاه خبرنگاران

کلیدواژه: مبل و منبت میراث فرهنگی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.yjc.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «باشگاه خبرنگاران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۴۹۱۹۶۰۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

ملایر میزبان نخستین جشنواره موسیقی تاک

به گزارش خبرگزاری صدا و سیما استان همدان، دبیر جشنواره موسیقی تاک گفت : این جشنواره با هدف شناسایی و استفاده از ظرفیت‌های موجود در موسیقی سنتی و محلی ایران و معرفی هنرمندان بومی در حال برگزاریست.

قدسی افزود: جشنواره تاک در چند بخش شامل اجرا‌های صحنه‌ای (کنسرت)، موسیقی سنتی و محلی، برگزاری کارگاه‌های آموزشی متنوع با موضوعات مختلف شعر و موسیقی و سازسازی، برپایی دومین دوره نمایشگاه ساز، تور گردشگری شهر و بازدید از اماکن تاریخی و دیدنی ملایر همراه با برپایی نمایشگاه صنایع دستی و سوغات خواهد بود.

موضوعات کارگاه‌ها شامل پیوند شعر و موسیقی، تاثیر شعر در موسیقی، اصول و مبانی سازسازی، چوب شناسی، فیزیک سوت و رگلاژ ساز، اصول نگهداری از ساز، تحلیل ساختار موسیقی، آسیب‌شناسی موسیقی ایرانی در چند دهه اخیر، اصول و مبانی گروه‌نوازی، ریتم‌شناسی و وزن‌خوانی، ارتباط هنر با صنعت، گردشگری موسیقی، بررسی سبک‌ها و مکتب‌های مختلف آواز و مناسب‌خوانی است.

دیگر خبرها

  • ملایر میزبان نخستین جشنواره موسیقی تاک
  • مسمومیت با قارچ‌های وحشی رشد ۳ برابری داشته است / علائم مسمومیت را بشناسید
  • دومین اجلاس بین المللی ایران و‌ آفریقا؛ بستری برای افزایش صادرات موسسه رازی
  • جذب ۵۰۰ هزار گردشگر به چشمه مرغاب
  • افزایش ۲ برابری صادرات محصولات صنایع دستی به خارج از کشور
  • افزایش دو برابری صادرات محصولات صنایع دستی به خارج از کشور
  • مسابقات بوکس در ملایر در حال برگزاری است
  • افزایش چهار برابری درآمدهای نفتی ایران با شبکه‌ باورنکردنی دور زدن تحریم‌ها
  • رقابت بیش از ۴۰۰ داوطلب آزمون سراسری در بوانات
  • حضور ۲۳۰ ورزشکار در مسابقات بوکس قهرمانی نوجوانان کشور در ملایر