Web Analytics Made Easy - Statcounter

شاهرخ سلیمی هنرمند سراجی سنتی، در گفت‌وگو با خبرنگار حوزه میراث و گردشگری  گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان، درخصوص نبود کارخانه‌های دباغی و مشکلات موجود در این رشته گفت: اصلی‌ترین مواد اولیه رشته سراجی سنتی چرم است که بیشتر از چرم طبیعی و خام استفاده می‌شود. با توجه به نبود کارخانه‌های دباغی چرم در اکثر شهرستان‌ها هنرمندان به اجبار باید به تهران برای خرید پوست دباغی شده مراجعه کنند؛ چرا نباید در استان کرمانشاه که نسبت به شهرستان‌های دیگر دارای کیفیت چرم مرغوب تری است، کارخانه دباغی پوست وجود نداشته باشد و صنعتگران این رشته برای تهیه چرم باید به پایتخت مراجعه کنند؟!

او ادامه داد: علاوه بر چرم از دیگر مشکلات موجود در این حوزه نبود سایر مواد اولیه، یراق آلات و نبود ابزارآلات پیشرفته برای طراحی بهتر و تنوع در محصولات برای رغبت بیشتر مردم برای خرید است که بسیاری از هنرمندان این رشته و استادکاران را از کار بیکار و بیشتر کارگاه‌ها را تعطیل کرده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

سلیمی افزود: ما گاهی مواد اولیه را به صورت تلفنی سفارش می‌دهیم و خریداری می‌کنیم تا هزینه کمتری را برای حمل و نقل بپردازیم؛ اما خرید تلفنی باعث می‌شود که صنعتگران در انتخاب، کیفیت و نوع موادی که استفاده می‌کنند تغییراتی ایجاد کنند و خریدشان با کیفیت نباشد. برخی اوقات نیز قیمت مواد اولیه را گران‌تر از حد معمول خریداری می‌کنیم.

این هنرمند سراجی سنتی کشور ادامه داد: در برخی خانه های صنایع دستی ۸۰ نفر صنعتگر به صورت مستقیم و ۳۵۰ نفر به صورت غیر مستقیم فعالیت می‌کنند و امکاناتی مانند عرضه مستقیم تولیدات صنایع دستی از هنرمندان به خریداران ایجاد شده است. دست دلالانی هم که باعث بالارفتن قیمت محصولات و در نتیجه فروش کمتر می‌شدند، کوتاه شد.

او بیان کرد: هنرمندان صنایع دستی به دلیل امکان رویارویی مستقیم با خریداران در این فضا، باتوجه به سلیقه خریدار محصول خود را تولید می‌کند و خریداران نیز با مشاهده چگونگی ساخت و تولید محصولات هنری به خرید تولیدات صنایع دستی بیشتر راغب می‌شوند.

سلیمی افزود: خریداران رنگ، مدل و جنس مواد اولیه مورد استفاده در تولید را به هنرمند ارائه می‌دهند که این اقدام باعث فروش و رضایت ۹۰% خریداران خواهد شد. اگر این ارتباط بین تولید کننده و خریدار به وجود نیاید، به تبع محدودیت در طراحی و تنوع محصولات رخ می‌دهد.

او گفت: تولیدات آثار صنایع دستی به دو صورت تزیینی و کاربردی است که سراجی سنتی بین رشته‌های صنایع دستی رشته کاربردی است و رشته‌های کاربردی به دلیل بازار فروش خوب بین مردم عادی، هنوز هنرمندانش را امیدوار نگه داشته است. اما رشته‌هایی مانند منبت که جزو رشته‌های تزئینی محسوب می‌شود، بازار خوبی برای فروش ندارند و هنرمندانش می‌گویند که این حوزه و رشته‌های تزئینی دیگر نفس‌های آخر را می‌کشند.

انتهای پیام/ 

 

منبع: باشگاه خبرنگاران

کلیدواژه: صنایع دستی آثار هنری

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.yjc.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «باشگاه خبرنگاران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۴۹۱۹۶۸۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

صدور مجوز برای تأسیس ۵ کارگاه صنایع‌دستی در آبدانان ایلام

فرزاد شریفی مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی ایلام اظهار کرد: مجوز ایجاد پنج کارگاه صنایع‌دستی در رشته‌های نقاشی سفال زیر لعابدار، حصیربافی، زیورآلات سنتی، نقاشی سفال و خراطی چوب برای فعالیت صنعتگران علاقه‌مند به این رشته‌ها در شهرستان آبدانان صادر شده است.

مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی ایلام با بیان اینکه هم‌اکنون ۳۱ کارگاه صنایع‌دستی در رشته‌های مختلف در این شهرستان فعالیت دارند، عنوان کرد: مجوز تأسیس کارگاهی مجوزی است که برای راه‌اندازی و ایجاد ظرفیت‌های جدید تولید، اشتغال، توسعه و تکمیل ظرفیت‌های موجود در یک رشته مصوب صنایع‌دستی صادر می‌شود و بیانگر پیش‌بینی ظرفیت و نوع تولید محصولات است.

وی تصریح کرد: صنایع‌دستی جزو مشاغلی است که از مزایای آن می‌توان تجهیزات ارزان، سهولت دسترسی، بازار فروش و آموزش سریع آن را نام برد.

باشگاه خبرنگاران جوان ایلام ایلام

دیگر خبرها

  • تائید بیمه هنرمندان صنایع‌دستی فارس پس از ۱۵ سال
  • مهارت کاشی هفت‌رنگ اصفهان نشان جغرافیایی بین‌المللی دریافت کرد
  • هنرمندان صنایع دستی در اکسپو ۲۰۲۴/ حضور فارس با بسته‌های گردشگری
  • موفقیت هنرمندان سیرجانی در کسب ۲۱ مهر اصالت ملی صنایع‌دستی
  • نمایشگاه هنرجویان رشته صنایع دستی در شاهرود
  • صدور مجوز برای تأسیس ۵ کارگاه صنایع‌دستی در آبدانان ایلام
  • معرفی گوهرسنگ خراسان جنوبی در نمایشگاه توانمندی‌های صادراتی ایران
  • دومین جشنواره غذاهای سنتی (آش نغوزه) در چناران برگزار می‌شود
  • تجلیل از هنرمندان نمونه فعال در واحدهای تولیدی فعال صنایع دستی
  • لزوم ایجاد خانه‌های صنایع‌دستی در فارس