ترانه نباید فقط با خواننده آن شناخته شود
تاریخ انتشار: ۶ شهریور ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۴۹۲۰۹۰۳
به گزارش خبرگزاری برنا از تهران ؛ مدیر شش دوره جشنواره و جایزه همایون خرم به یکی از آسیب های عرصه موسیقی اشاره و اظهار کرد: به طور معمول یک آهنگ و ترانه را به نام خواننده اش می شناسند اما در پدید آوردن آن اثر آهنگساز ، شاعر و ترانه سرا نیز نقش عمده ای دارند.
دکتر بردیا صدرنوری در گفت وگو با برنا افزود: اثری که خلق می شود اگر هدفمند خلق شده باشد یا برای دیده شدن است یا مابه ازای اقتصادی دارد و به هر حال انتقال آن حس از یک فرد به فرد دیگر است و بایستی در این میان این حق معنوی برای همه پدید آورندگان اثر وجود داشته باشد و نه فقط برای خوانندگان.
بیشتر بخوانید:
اخباری که در وبسایت منتشر نمیشوند!
پژوهشگر مدیریت فرهنگ و هنر، افزود:متاسفانه در مجوزهای ترانه ها و موسیقی های با کلام که توسط وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی هم صادر می شود این اصل رعایت نمی شود و در مجوز صرفا نام خواننده اثر را می نویسند که به نوعی پایمال کردن حق سایر پدیدآورندگان آن اثر مانند شاعر یا ترانه سرا، آهنگساز و تنظیم کننده است.
خالق اثر زندگی جاریست، با اشاره به اینکه ترانه سرایی اول حال خوب می خواهد، تصریح کرد: اولین شرط حال خوب داشتن مناسب بودن محیط است ؛ به طور مثال زمانی که از مرکز شهرها به روستاها می رویم ، تاثیراتی که از طبیعت و رفتارهای صادقانه روستاییان می گیریم آن حس خوب را بیشتر بوجود می آورد، از اینرو هر آنچه که حس و حال خوب را از ترانه سرا می گیرد، باید از وی دور نمود.
دکتر صدرنوری، محیط ، وضعیت آموزش، منطقه و فضای زندگی را از مهمترین پیش شرط های یک ترانه سرایی خوب دانست و گفت: بخشی نیز مربوط به استعداد شخص می شود که در خانواده اش می تواند به صورت ارثی وجود داشته و فرد باید بتواند آن را حفظ کند و پرورش دهد.
مولف کتاب طرح جامع موسیقی کشور، با بیان اینکه ترانه ریشه تاریخی دارد، تصریح کرد: ترانه سرایی یک روش بیان حال است و می تواند عاشقانه باشد، می تواند بیان یک احساس یا فراق باشد و یا اعتراض را بیان کند. گاهی که حرف مان را به صورت مستقیم نمی توانیم بزنیم می توانیم در قالب طنز و یا بصورت یک شعر، یا یک ترانه بیان کنیم.
وی گفت: تبادل و تقابل فرهنگ ها میتواند بر فضای ترانه سرایی، اثر گذار باشد و اکنون با پیشرفت تکنولوژی، مرزهای جغرافیایی برداشته شده و همه ما در معرض حجم گستردهای از هر نوع ترانه، شعر و موسیقی هستیم .
دکتر صدرنوری در پایان گفت: بایستی آسیب شناسی شود که ما در این زمینه چه انجام داده ایم و برای حفظ و ارتقای فرهنگ خودمان چه کرده ایم.
منبع: خبرگزاری برنا
کلیدواژه: شعر طبیعت فرهنگ و هنر وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی برنا
درخواست حذف خبر:
«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را بهطور اتوماتیک از وبسایت www.borna.news دریافت کردهاست، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری برنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۴۹۲۰۹۰۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتیکه در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.
خبر بعدی:
پشتپرده عکس جعلی ترانه علیدوستی و پدرش
هرچند وقت یکبار خبری جعلی یقه هنرمندان را میگیرد و در این میان استفاده از هوش مصنوعی در فضای مجازی قوز بالا قوز شده است.
به گزارش باشگاه خبرنگاران، از ۱۴ دی ۱۴۰۱ که ترانه علیدوستی با قرار وثیقه آزاد شد، دیگر کمتر مثل سابق با جنجال سر زبانها بود، تا اینکه این اواخر نادره حکیم الهی، مادر ترانه علیدوستی بدون اینکه نامی از بیماری دخترش ببرد، گفت که ترانه به بیماری سختی مبتلا شده، که اکنون حالش خوب است. او بدون اینکه نامی از بیماری ببرد، گفت: منشا بیماری دخترش مشخص نیست.
چند روز بعد تصاویری از ترانه علیدوستی و ملاقات پدرش و بازیگران با او در فضای مجازی منتشر شد، که مشخص شد این تصاویر متعلق به بستری شدن الناز شاکردوست است، که چند سال پیش سر صحنه فیلمبرداری دچار حادثه شده بود.
بر اساس ماده ۱۶، قانون جرائم رایانهای، هرکس به وسیله سامانههای رایانهای یا مخابراتی فیلم یا صوت یا تصویر دیگری را تغییر دهد، یا تحریف کند و آن را منتشر یا با علم به تغییر یا تحریف منتشر کند، به نحوی که عرفاً موجب هتک حیثیت او شود، به حبس از نود و یک روز تا دو سال یا جزای نقدی از پنج میلیون (۵.۰۰۰.۰۰۰) ریال تا چهل میلیون (۴۰.۰۰۰.۰۰۰) ریال یا هر دو مجازات محکوم خواهد شد. اگر تغییر یا تحریف به صورت مستهجن باشد، متهم به حداکثر هر دو مجازات مقرر محکوم خواهد شد.
بر اساس ماده ۱۷، هرکس به وسیله سامانههای رایانهای یا مخابراتی صوت یا تصویر یا فیلم خصوصی یا خانوادگی یا اسرار دیگری را بدون رضایت او جز در موارد قانونی منتشر کند یا دسترس دیگران قرار دهد، به نحوی که منجر به ضرر یا عرفاً موجب هتک حیثیت او شود، به حبس از نود و یک روز تا دو سال یا جزای نقدی از پنج میلیون (۵.۰۰۰.۰۰۰) ریال تا چهل میلیون (۴۰.۰۰۰.۰۰۰) ریال یا هر دو مجازات محکوم خواهد شد.
سید رضا نقینژاد اورنگ، کارشناس و منتقد سینما در واکنش به خبرسازیهای جعلی که چند وقت یکبار یقه هنرمندان را میگیرد، گفت: متاسفانه بعضی از شبه هنرمندان و شبه بازیگران برای اینکه توی چشم باشند، برای خودشان شایعه درست میکنند، یا به افرادی پول میدهند تا برایشان اینکار را کند. وقتی خبر منفی درباره آنها منتشر شد، ناگهان سر زبانها میافتند. چون آنها نمیتوانند با هنرشان دیده شوند، دست به دامن اخبار جعلی میشوند.
اورنگ ادامه داد: بعضی از فعالان فضای مجازی به دنبال خوراک میگردنند. آنها وقتی میبینند خوراکی ندارند، از صدا، تصویر و فیلم افراد سوء استفاده میکنند. افراد باید به حریم یکدیگر احترام بگذارند. اگر بنا به کنترل فضای مجازی است، باید نظارتها شدید باشد تا دیگر شاهد این سوء استفادهها نباشیم. وقتی ناگهان در فضای مجازی اعلام میشود که فلان شخص فوت کرده یا در بیمارستان بستری است و بلافاصله تکذیب میشود، با جان مردم بازی میکند. الان فضای مجازی به گونهای شده که آدمها فکر میکنند هر کاری میتوانند انجام دهند و دیده نمیشوند.
به گفته این کارشناس سینما، وقتی یک خبرنگار مطلبی را مینویسد، همه نهادها به سراغش میروند و شکایت میکنند. چرا برای بیسامانی فضای مجازی کاری نمیشود؟ حتماً باید سوء استفاده رخ دهد؟ ما باید به دنبال پیشگیری باشیم. از طرفی، استفاده از هوش مصنوعی در فضای مجازی قوز بالا قوز شده است.