Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «خبرگزاری میزان»
2024-05-01@17:14:26 GMT

تخم مرغ را قبل از مصرف بشویید

تاریخ انتشار: ۶ شهریور ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۴۹۲۱۳۰۴

تخم مرغ را قبل از مصرف بشویید

خبرگزاری میزان- پوسته تخم‌مرغ از جنس کربنات کلسیم بوده و این پوسته در سطح خود حدود ۶۰۰۰ سوراخ بسیار ریز دارد و این حفره‌ها می‌توانند محل ورود باکتری‌ها و آلودگی‌ها به داخل تخم‌مرغ باشند. تاریخ انتشار: 09:22 - 06 شهريور 1398 - کد خبر: ۵۴۵۱۳۴

به گزارش گروه فضای مجازی خبرگزاری میزان،تخم‌مرغ غالبا با باکتری تحت عنوان سالمونلا آلوده می‌شود که در صورتی که وارد دستگاه گوارش انسان شود، مشکلات زیادی را به‌دنبال خواهد داشت.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

انتقال آلودگی به تخم‌مرغ در دو حالت اتفاق می‌افتد. یکی قبل از تخم‌گذاری و دیگری پس از تخم‌گذاری که عمدتا در اثر عدم رعایت شرایط بهداشتی در محل تخم‌گذاری یا در حین حمل و نقل آن رخ می‌دهد.

پوسته تخم‌مرغ از جنس کربنات کلسیم بوده و این پوسته در سطح خود حدود ۶۰۰۰ سوراخ بسیار ریز دارد و این حفره‌ها می‌توانند محل ورود باکتری‌ها و آلودگی‌ها به داخل تخم‌مرغ باشند. جالب است بدانید تخم‌مرغ دارای یک لایه محافظ از جنس پروتئین است که قبل از تخم‌گذاری روی لایه آهکی کشیده می‌شود و آن را در برابر ورود باکتری‌ها محافظت می‌کند.

این لایه کوتیکول نام دارد. معمولا در بسیاری از مراکز تولید، تخم‌مرغ‌ها بلافاصله پس از تخم‌گذاری تمیز شده و تخم‌مرغ‌های شکسته جدا می‌شوند. از طرفی سطح تخم‌مرغ با موادی ضد‌عفونی می‌شود که کوتیکول را از بین نمی‌برند. همچنین دمای آب مورد استفاده برای شست و شوی تخم‌مرغ نیز باید به دقت کنترل شود. پس از شست‌و‌شو تخم‌مرغ‌ها سریعا خشک شده و حتی در صورت نیاز با لایه‌ای از روغن‌های معدنی جهت جبران کوتیکول از دست رفته در حین شست و شو پوشیده می‌شود.

چند نکته را به‌خاطر بسپارید
زمانی که تخم‌مرغ شسته می‌شود، این لایه پروتئینی در آب حل می‌شود و در واقع لایه محافظ از بین می‌رود. پس فقط تخم‌مرغ‌های آلوده به فضولات را با آب یا مواد شوینده شسته، ولی سریعا آن‌ها را استفاده کنید، زیرا آلودگی‌های محیط سریعا وارد تخم‌مرغ خواهد شد.

از مصرف تخم‌مرغ‌های شکسته خودداری کنید. به‌خصوص زمانی که آلودگی در محل شکسته شدن تخم‌مرغ دیده می‌شود.

تخم‌مرغ حتما در یخچال نگهداری شده و جهت جلوگیری از انتقال آلودگی سطح آن به سایر مواد غذایی بهتر است از ظروف دردار مخصوص نگهداری تخم‌مرغ استفاده کنید.

تخم‌مرغ در در یخچال نگهداری نشود چرا که این نقطه دارای نوسانات دمایی زیادی است.

برای تهیه غذا‌هایی که حرارت نمی‌بینند (نظیر برخی دسرها) بهتر است از تخم‌مرغ پاستوریزه یا پودر‌های آن استفاده کنید.

از خرید تخم‌مرغ‌هایی که تاریخ تولید و انقضای آن‌ها قابل خواندن نیست، اجتناب کنید.

تخم‌مرغ را به صورت کاملا پخته مصرف کنید.

منبع:جام جم
انتهای پیام/
خبرگزاری میزان: انتشار مطالب و اخبار تحلیلی سایر رسانه‌های داخلی و خارجی لزوماً به معنای تایید محتوای آن نیست و صرفاً جهت اطلاع کاربران از فضای رسانه‌ای منتشر می‌شود.

منبع: خبرگزاری میزان

کلیدواژه: تخم مرغ بهداشت سلامت باکتری

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.mizan.news دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری میزان» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۴۹۲۱۳۰۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

غیر حضوری شدن نوبت صبح مدارس برخی شهر‌های خوزستان

به گزارش خبرگزاری صدا و سیمای استان خوزستان، دبیر کارگروه اضطرار آلودگی هوای خوزستان گفت:با تصمیم این کارگروه و به علت تداوم آلودگی هوا  فعالیت مدارس و دانشگاه‌های نوبت صبح فردا سه شنبه ١١ اردیبهشت شهرستان‌های اهواز، باوی، کارون، آبادان، خرمشهر و شادگان به صورت غیرحضوری انجام می‌شود.

میرشکار افزود: براین اساس فعالیت آموزشی تمامی مدارس در این شهرستان‌ها بر روی سامانه شاد انجام می‌شود.

 

دیگر خبرها

  • پاک‌ترین و آلوده‌ترین کشورهای جهان
  • ابداع صفحات خورشیدی خم شونده و قابل شستشو 
  • مصیبت جدید مستاجران!
  • مصیبت جدید مستاجران
  • امکان ذخیره‌سازی میلیو‌ن‌ها فیلم روی یک دیسک فراهم شد
  • مصیبت جدید مستاجران؛ قیمت نجومی کارتن موز!
  • در حمله به اسرائیل، از لایه پدافندی ناتو عبور کردیم 
  • نکات کلیدی که قبل از خرید فایل گرافیکی لایه باز باید بدانید
  • غار هارپیا ؛ اینجا زمین کاملا چین خورده است! (+عکس)
  • غیر حضوری شدن نوبت صبح مدارس برخی شهر‌های خوزستان