Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ورزش 3»
2024-04-29@14:59:44 GMT

نخستین صعود کوهنوردان ایرانی به قله تیبلیسکو

تاریخ انتشار: ۶ شهریور ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۴۹۲۲۶۷۸

نخستین صعود کوهنوردان ایرانی به قله تیبلیسکو

تیم کوهنوردی ایران نخستین بار قله تیبلیسکو را در ترکمنستان فتح کرد و پرچم کشورمان را به اهتزاز درآورد.

به گزارش "ورزش سه" و به نقل از تسنیم، محمدحسن نجاریان، سرپرست تیم کوهنوردی اعزامی به ترکمنستان پس از فتح قله تیبلیسکو گفت: با تیمی هشت نفره (دو خانم و شش مرد) از 24 مردادماه و از مشهد به ترکمنستان اعزام شدیم و با پشت سر گذاشتن 990 کیلومتر جاده خاکی توانستیم به منطقه پامیر شمالی و بعد از دو روز به کمپ یک رسیده و از آنجا وارد خط الراس جدید تیبلیسکو شدیم.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

 

محمدحسن نجاریان با اشاره به نخستین صعود ایرانی‌ها در این منطقه افزود: برای نخستین بار ایرانی‌ها پای در این منطقه گذاشتند. این صعود 6 روز طول کشید تا به قله 6075 متری رسیدیم و به عنوان اولین ایرانی‌ها و با هزینه شخصی این قله را فتح کردیم.

 

وی با بیان مشکلات صعود به این قله اظهار داشت: قله‌هایی که برای نخستین بار در هیمالیا و منطقه پامیر صعود می‌شود، قطعا مشکلات و ممنوعیت‌های مسیری خودش را دارد. این قله نیز حساسیت‌های خاص خودش را دارد.

 

سرپرست تیم کوهنوردی فاتح قله تیبلیسکو به موفقیتی که در صعود به یکی از قله‌های این منطقه داشته است، اشاره کرد و گفت: سال گذشته موفق شدم یکی از قله‌های این منطقه را صعود کنم که کاملا یخی و برفی بود. این قله هم نظر مرا جلب کرد و بسیار تحقیق کردم و دوست داشتم پرچم ایران را در این قله به اهتزاز درآورم.

 

وی ادامه داد: این قله از جمله قله‌های دشوار برای صعود است، چون هیچ اطلاعاتی از این قله در دسترس نیست بنابراین این صعود را به مردم ایران تقدیم می کنم و باعث افتخار است که همه تیم به قله رسیدند و پرچم ایران را به اهتزاز درآوردیم.

 

محمدحسن باستانی، حمید محمودی، محمدرضا گل زردی، سعید محمدصالحی، مجتبی سلطانی، ملیکا ولی زاده، مژگان گلستان تیم کوهنوردی ایران در فتح قله تیبلیسکو در  ترکمنستان بودند و محمدحسن نجاریان، نخستین کوهنوردی که قله اورست را صعود کرد نیز سرپرستی گروه را برعهده داشت.

سنگ نوردی - کوهنوردی

منبع: ورزش 3

کلیدواژه: سنگ نوردی کوهنوردی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.varzesh3.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ورزش 3» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۴۹۲۲۶۷۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

حذف نمایندگان ایران در روز نخست شمشیربازی انتخابی المپیک در منطقه آسیا

  به گزارش گروه ورزشی خبرگزاری صدا و سیما، مسابقات توزیع سهیمه باقی المپیک در سطح قاره آسیا از امروز (شنبه ۸ اردیبهشت) در فجیره امارات آغاز شد.    روز نخست این رقابت‌ها به برگزاری دیدار‌های اسلحه اپه و سابر مردان و اسلحه فلوره بانوان اختصاص داشت که طی آن نمایندگان ایران به مصاف حریفان شان رفتند.    اسلحه فلوره بانوان   زهرا کارگر نماینده ایران در این بخش از مسابقات بود که با حضور ۱۴ شمشیرباز برگزار شد. کارگر در مرحله مقدماتی متحمل ۵ باخت شد و در رقابت با نماینده بحرین پیروز شد و از صعود بازماند. زهرا کارگر در جدول رده بندی صاحب جایگاه ۱۲ شد.    اسلحه اپه مردان   رقابت‌های اسلحه اپه با حضور ۲۴ شمشیرباز و از جمله محمد اسماعیلی برگزار شد. اسماعیلی در مرحله گروهی با کسب ۳ پیروزی و متحمل شدن دو باخت موفق به صعود و حضور مستقیم در جمع ۱۶ بازیکن برتر شد.    ملی پوش اسلحه اپه کشورمان در این مرحله و در رقابت با «عبدالعزیز الشاطی» از کویت ۱۵ بر ۱۱ پیروز شد و به جمع هشت بازیکن برتر صعود کرد. «رانگ لی» از چین تایپه حریف اسماعیلی در این جدول بود. اسماعیلی در این جدول و در رقابت با این شمشیرباز به برتری ۱۵ بر ۱۲ دست یافت و به مرحله نیمه نهایی صعود کرد.   شمشیرباز اسلحه اپه ایران در مرحله نیمه نهایی مقابل «هانگ وی هو» از هنگ کنگ قرار گرفت. اسماعیلی رقابت نزدیکی با این شمشیرباز برگزار کرد و با حداقل اختلاف امتیاز و نتیجه ۱۵ به ۱۴ شکست خورد و از صعود به فینال بازماند.   بدین ترتیب محمد اسماعیلی با وجود پیشروی تا مرحله نیمه نهایی رقابت‌های انتخابی زون آسیا از کسب سهیمه المپیک بازماند. او در رده بندی نهایی همراه با نماینده ویتنام در جایگاه مشترک سوم قرار گرفت.   قهرمان مسابقات شمشیربازی انتخابی زون آسیا در هر بخش صاحب سهمیه المپیک می‌شود. ­

دیگر خبرها

  • هوش مصنوعی نخستین طلایی ایران در المپیک را پیش‌بینی کرد | پادشاه ایرانی کشتی جهان باز هم طلا می‌گیرد
  • پاکسازی مسیر کوهنوردی درکه با حضور دوستداران محیط زیست
  • حضور نیکی کریمی و حامد بهداد در جمع داوران جشنواره فیلم اقوام
  • کرمانشاه هاب منطقه‌ای مدیریت بحران غرب کشور
  • کوهنوردان کهگیلویه و بویراحمد بر فراز کوه خامی
  • حذف نمایندگان ایران در روز نخست شمشیربازی انتخابی المپیک در منطقه آسیا
  • نجات گردشگران مفقود شده در مسیر کوهنوردی پردیس
  • کرمانشاه هاب منطقه‌ای مدیریت بحران غرب کشور شد
  • بهره برداری از دومین باشگاه کوهنوردی در زرند
  • صعود نفس‌گیر یوزهای ایرانی به فینال