Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «همشهری آنلاین»
2024-04-30@23:45:43 GMT

باغ‌موزه دفاع‌مقدس لرستان در بن‌بست اعتبار

تاریخ انتشار: ۶ شهریور ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۴۹۲۲۹۶۲

باغ‌موزه دفاع‌مقدس لرستان در بن‌بست اعتبار

احداث باغ‌موزه دفاع مقدس می‌تواند به این انتقال فرهنگ بسیار کمک کند و همچنین تاثیر بسزایی در آگاه کردن جوانان و نوجوانان و آنهایی که جنگ را لمس نکرده‌اند، داشته باشد. کلنگ عملیات اجرایی باغ‌موزه دفاع مقدس سال ۸۹ در تپه شهدای گمنام خرم‌آباد در زمینی به مساحت ۱۳ هزار و ۲۰۰ متر مربع زده شد. زیربنای این پروژه ۶ هزار متر مربع و مقرر شده بود طی ۴ سال به بهره‌برداری برسد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

فاز اول باغ‌موزه دفاع مقدس لرستان که شامل اسکلت‌بندی و شناژ بود، سال ۹۳ به اتمام رسید. قرار بود کار در ۹ فاز عملیاتی شود، اما بعد از گذشت حدود ۹ سال از شروع آن، هنوز این پروژه نتوانسته است به بهره‌برداری نهایی برسد. در حال‌ حاضر این پروژه برای تکمیل و بهره‌برداری به ۲۰ میلیارد تومان اعتبار نیاز دارد. این در حالی است که از محل اعتبارات استانی تنها ۱/۵ میلیارد تومان برای این پروژه لحاظ شده که حتی کفاف پرداخت طلب پیمانکاران را نمی‌دهد.

صرف هزینه ۱۱۰ میلیارد ریالی برای پروژه

مدیرکل حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس لرستان در این زمینه بیان می‌کند: ساخت مرکز فرهنگی لرستان سال ۹۰ در زمینی به مساحت ۱۳ هزار و ۲۰۰ متر مربع آغاز و مقرر شد در ۹ فاز عملیاتی شود. سرهنگ «حجت‌الله ناصرپور» بیان می‌کند: فاز نخست این پروژه ۵۵۰۰ متر مربع مساحت دارد که طی این مدت توانسته است به ۸۰ درصد پیشرفت برسد. وی می‌افزاید: برای اجرای این پروژه ۱۱۰ میلیارد ریال هزینه شده که از محل اعتبار استانی بنیاد حفظ آثار و استان تامین شده است.

اعتبار لحاظ شده برای سال جاری

ناصرپور به موضوع اعتبار در نظر گرفته شده برای این پروژه اشاره و اظهار می‌کند: در سال جاری برای این پروژه از طرف استان ۱/۵ میلیارد تومان در نظر گرفته شده است، اما با این مبلغ نمی‌توان کار چندانی انجام داد. وی می‌گوید: پیمانکار پروژه بیش از ۲ میلیارد تومان طلب دارد و اعتبار در نظر گرفته شده برای آن در سال جاری حتی کفاف پرداخت طلب پیمانکار را هم نمی‌دهد. مدیرکل حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس لرستان ادامه می‌دهد: با این اعتبارات اندک که برای پروژه لحاظ می‌شود، حتی فاز اول آن هم که بعد از این همه سال به مرحله نهایی رسیده، تکمیل نمی‌شود و لازم است مسئولان ارشد استان برای تامین اعتبار لازم به منظور رسیدن به یک پیشرفت معقول تدبیر ویژه‌ بیندیشند و اقدامی انجام دهند.

نبود اعتبار؛ مشکل اصلی

مدیرکل  حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس به نبود اعتبار اشاره می‌کند و می‌گوید: مساله اصلی این است که این مرکز فرهنگی، گردشگری و مذهبی استان هنوز به دغدغه‌ مسئولان تبدیل نشده است تا بتوانیم این پروژه را در زمان کمتری به بهره‌برداری برسانیم. وی می‌افزاید: تا زمانی که نتوانیم این پروژه را به یکی از دغدغه‌ها و مطالبات اصلی مسئولان و مردم تبدیل کنیم، نمی‌توانیم آن را به سرانجام برسانیم.

جمع‌آوری اسناد در باغ‌موزه

مدیرکل بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس لرستان به اهداف ساخت این باغ‌موزه اشاره و اظهار می‌کند: بیش از ۲ میلیون سند در خصوص دفاع مقدس و رزمندگان استان جمع‌آوری، اما به دلیل نبود فضای مناسب، در محلی نامطلوب و به دور از شرایط مناسب و مساعد بایگانی شده‌اند. وی ادامه می‌دهد: در صورتی که این باغ‌موزه به اتمام برسد، این اسناد در معرض دید و مورد استفاده عموم قرار می‌گیرند تا بتوان رشادت‌ها و دلاوری‌های مردمان این دیار را به همگان نشان داد. سرهنگ ناصرپور می‌گوید: جمع‌آوری اطلاعات و دل‌نوشته‌های رزمندگان که در دفاع مقدس نقش فعال و پررنگی داشته‌اند، برای این باغ‌موزه جمع‌آوری می‌شوند و در اختیار نسل فعلی و آینده قرار می‌گیرند.

وی بیان می‌کند: جمع‌آوری اسناد و مدارک یگان‌های نظامی استان ازجمله لشکر ۸۴ ارتش، آمادگاه مهماتی باباعباس، تیپ ۵۷ ابوالفضل(ع)، گروه ۴۱۱ مهندسی بروجرد و سایر یگان‌های نظامی استان و نشر آنها به صورت کتاب از دیگر اهداف ساخت این باغ‌موزه است. ناصرپور اضافه می‌کند: همچنین ساخت و نصب سردیس شهدای شاخص استان در محوطه باغ‌موزه دفاع مقدس، نصب ماکت هواپیماهای جنگنده، لاشه تانک‌های منهدم‌شده عراقی و... در دستور کار قرار دارد.

کد خبر 453005 برچسب‌ها استان لرستان

منبع: همشهری آنلاین

کلیدواژه: استان لرستان

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.hamshahrionline.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «همشهری آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۴۹۲۲۹۶۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

درخشش در سومین جشنواره ملی افتخار من

 اختتامیه سومین جشنواره ملی «افتخار من» بامحوریت بیان خاطرات همسران، فرزندان و نوادگان پیشکسوتان دوران دفاع مقدس از ایثارگری و حماسه‌آفرینی‌های آن دوران برگزار شد.

در مجموع شش هزار اثر شامل فیلم، دستنوشته، داستان و... به دبیرخانه جشنواره ارسال شده بود که در این مراسم آثار برگزیده معرفی و از خالقان آثار به صورت ویدئوکنفرانس و از طریق ادارت کل بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس در استان‌ها تقدیر به عمل آمد.

بیشتر بخوانید

آغاز مهلت ثبت نام کتب درسی دانش آموزان از ۲۸ فروردین ماه

در این جشنواره زهرا حیدری از استان چهارمحال و بختیاری حائز رتبه برتر شد.

باشگاه خبرنگاران جوان چهارمحال و بختیاری شهرکرد

دیگر خبرها

  • مراسم سوگواری امام صادق در باغ موزه دفاع مقدس برگزارمی شود
  • شناسایی هویت شهید دفاع مقدس
  • برگزاری آیین سوگواری شهادت امام صادق‌(ع) در باغ موزه انقلاب
  • درخشش در سومین جشنواره ملی افتخار من
  • برپایی کلاس درس دانشجویان دانشگاه آزاد در باغ موزه دفاع مقدس
  • ۱۵۲ اثر به جشنواره « افتخار من» در مازندران ارسال شد
  • پیکر ۵ شهید دفاع مقدس در منطقه عملیاتی والفجر یک تفحص شد
  • حاجی محمره از یادمان های راهیان نور بازید کرد
  • فاز نخست موزه دفاع مقدس زنجان سوم خرداد افتتاح می‌شود
  • تالیف و تدوین ۲۰۰ کتاب با موضوع ایثار و شهادت در کهگیلویه و بویراحمد