Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-04-29@11:15:57 GMT

ارتباط بین مردم و دولت مهمترین هدف تدوین قانون است

تاریخ انتشار: ۶ شهریور ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۴۹۲۳۴۲۱

ارتباط بین مردم و دولت مهمترین هدف تدوین قانون است

علی اکبر گرجی ازندریانی روز چهارشنبه در جلسه هم اندیشی با سازمان های مردم نهاد و مطبوعات کردستان در برخورد با چالش های نقض قانون اساسی اظهار داشت: قانون اساسی با شکوه ترین و عالی ترین سند حقوقی و سیاسی یک جامعه به عنوان منشور زندگی یک کشور است.

وی اضافه کرد: به تعبیر برخی اندیشمند با قانون اساسی بنیان های یک زندگی خردمندانه شکل می گیرد چرا که این قانون کارکرد اصلی آن تنظیم مناسبت بنیادین در جامعه است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

گرجی ازندریانی با بیان اینکه قانون اساسی آماده تا این مناسبت ها را بین مردم و  جامعه با حکومت ها تنظیم کند، افزود: حال این مناسبات باید مبتنی بر حقوق شهروندی، حق و آزادی باشد یعنی اینکه نمی توانیم قانون اساسی داشته باشیم که مناسبات مردم و حکومت را تنظیم کند و مسائل حقوق شهروندی در آن نادیده گرفته شود.

وی یادآور شد: قانون اساسی برای اجرایی شدن تدوین شده و نظام جمهوری اسلامی برخی راهکارها از جمله شورای نگهبان، رهبر معظم انقلاب به عنوان بالاترین مقام سیاسی و ریاست جمهوری به عنوان بالاترین مقام اجرایی را برای ضمانت اجرایی قانون اساسی در مدیریت پیش بینی کرده است.

معاون حقوقی ارتباطات و پیگیری اجرای قانون اساسی ریاست جمهوری گفت: برای این مهم شورای نگهبان به عنوان دادرس اجرای قانون اساسی انتخاب شده و در زمینه قانون گذاری آن فعالیت می کند.
وی تاکید کرد: رهبری نیز به عنوان بالاترین مقام سیاسی کشور وظایف معین دارد و پس از آن رئیس جمهور بالاترین مقام اجرایی مسیولیت غیر تقنینی را در این بخش بر عهده دارند البته در هر دوره ای از دولت ها روسای جمهوری برای تحقق اجرای قانون اساسی تمهیدی اندیشیده و یک ابتکاری انجام داده اند.

وی اضافه کرد: در دوره اصلاحات هیات نظارت بر اجرای قانون تشکیل شد و دولت های نهم و دهم در ۶ سال این هیات را منحل و تنها در ۲ سال آخر عزم خود را برای فعال شدن آن نشان دادند.

گرجی ازندریانی افزود: در دولت تدبیر  امید یکی از دغدغه های این دولت اجرای قانون اساسی و منشور حقوق شهروندی است که در این دوره ۲ سند برجسته حقوق شهروندی تدوین و تصویب شد و به مرحله اجرا  رسید.

وی اظهار داشت: از یک سال و نیم پیش نیز معاونت پیگیری قانون اساسی در هیات دولت تشکیل شد و با لحاظ همه محدودیت ها تلاش هایی را برای قانون اساسی برداشته است.

معاون حقوقی ارتباطات و پیگیری اجرای قانون اساسی ریاست جمهوری در خصوص وجود کودک همسری در جامعه گفت: این پدیده شومی است و باید همه جامعه برای جلوگیری از این آسیب متحد باشند.
۳۰۳۴/۹۱۰۲

منبع: ایرنا

کلیدواژه: کردستان سازمان های مردم نهاد قانون اساسی حقوق شهروندی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۴۹۲۳۴۲۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

لایحه تمدید مهلت اجرای قانون اساسنامه شرکت ملی پست تایید شد

سخنگوی شورای نگهبان از تایید لایحه دوفوریتی تمدید مهلت اجرای قانون اساسنامه شرکت ملی پست جمهوری اسلامی ایران خبر داد. - اخبار سیاسی -

به گزارش گروه سیاسی خبرگزاری تسنیم، هادی طحان نظیف سخنگوی شورای نگهبان با انتشار پیامی در صفحه شخصی خود در فضای مجازی  از تایید لایحه دوفوریتی تمدید مهلت اجرای قانون اساسنامه شرکت ملی پست جمهوری اسلامی ایران خبر داد.

تایید اصلاح قانون بیمه‌کارگران ساختمانی توسط شورای نگهبان

 

طحان نظیف نوشت: "لایحه دوفوریتی تمدید مهلت اجرای قانون اساسنامه شرکت ملی پست جمهوری اسلامی ایران" در جلسه شورای نگهبان مطرح و مغایر با موازین شرع و قانون اساسی شناخته نشد.

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • سند مقدماتی پیوست رسانه‌ای شعار سال تدوین شد
  • لایحه تمدید مهلت اجرای قانون اساسنامه شرکت ملی پست تایید شد
  • دولت اجرای قانون مدیریت واحد شهری را تا تحقق کامل دنبال کند
  • موضوع شوراها، مهمترین رکن قانون اساسی است
  • انتقاد از دستورالعمل صادر شده توسط یک مسئول در قوه قضاییه:طبق قانون اساسی نمی‌توانید ثبت شکایت و دادخواست از دولت را ممنوع کنید
  • تامین سبد غذایی مردم با رویکردی عقلانی/ نمره ۲۰ دولتمردان در اجرای طرح کالابرگ الکترونیکی
  • نیرو‌های مسلح، پشتوانه امنیت مردم هستند
  • انتقاد یک نماینده مجلس از سیاست های نادرست ارزی دولت/ کالاهای اساسی با قیمت ۲ تا ۳ برابری به دست مردم می‌رسد
  • کالا‌های اساسی با وجود پرداخت ارز ترجیحی با قیمت ۲ تا ۳ برابری به دست مردم می‌رسد
  • قیمت دو برابری کالا‌های اساسی با جود تخصیص ارز ترجیحی