Web Analytics Made Easy - Statcounter

موسس موسسه فرهنگی هنری معراج با بیان اینکه کارهای فرهنگی که در کشور تولید می شود در چند سال اخیر وارد فاز جدیدی در حوزه گرافیک شده است گفت: با توجه به تاریخ غنی ما در این حوزه، هنر ایرانی رشد قابل توجهی داشته و برای تولید محتوا در حوزه طراحی وگرافیک باید فرهنگ کشورها را بشناسیم.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا به نقل از عصر همدان؛ علی کمیلی که در حوزه تبلیغات و طراحی گرافیک فعالیت می کند و در نخستین دوره توانمند سازی گروه های تولید محتوای شبکه مردمی سایبری انقلاب اسلامی که اخیرا در همدان برگزار شد به عنوان استاد حوزه طراحی و گرافیک این دوره، در گفتگو با پایگاه خبری تحلیلی عصر همدان از حوزه طراحی، گرافیک و وضعیت فعلی این رشته در کشور سخن گفت.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

علی کمیلی در گفتگو با عصر همدان، با بیان اینکه در ایران با توجه فرهنگ بومی و ملیت خودمان طرح های گرافیکی را تولید می کنیم اظهار داشت: در کشور ما یک سری شاخه هایی به نام گرافیک های تشکیلاتی در حوزه گرافیک تولید شده است و این حوزه وارد فاز جدیدی شده است.

وی افزود: در خصوص کارهای فرهنگی که در کشور تولید می شود در چند سال اخیر وارد فاز جدیدی در حوزه گرافیک شدیم و با توجه به تاریخ غنی ما در این حوزه، هنر ایرانی رشد قابل توجهی داشته است.

موسس موسسه فرهنگی هنری معراج با بیان اینکه در طی سال های اخیر در تبلیغ طرح های اسلیمی و مذهبی رشد بسیار خوبی را شاهد بودیم تاکید کرد: جوان های بسیار با استعدادی در این حوزه فعالیت می کنند و کارهای تولید محتوای گرافیکی و تولید محتوای فضای تشکیلاتی خود را انجام می دهند.

کمیلی در پاسخ به این پرسش که در طراحی و گرافیک مهمترین شاخصه تعیین محتوا و تولیدات چیست، گفت: در بحث گرافیک و طراحی اثر فرهنگ کشور بسیار مهم است در واقع به فرهنگ آن کشور برمی گردد که چه طرح هایی را تولید بکنیم و فرهنگ آن کشور می تواند تقاضا کند که چه طرح هایی تولید شود.

وی با اشاره به امکان طراحی و تولید محتوای گرافیکی برای کشور های دیگر عنوان کرد: ما هیچ وقت نمی توانیم در کشور های عربی تا زمانی که با فرهنگ انها آشنا نشدیم و فرهنگ و سلایق انها را نشناختیم برای انها محتوا تولید بکینم و کشور های عربی هم نمی توانند برای ما تولید بکنند.

موسس موسسه فرهنگی هنری معراج در ادامه با اشاره به رقابتی نبودن حوزه تولید محتوا بین کشور های عربی و ایران بیان کرد: در بحث طراحی و گرافیک فضای رقابتی مطرح نیست بلکه بصورت موازی حرکت می کنند و کشور ها با هم پیش می روند و هر کدام هم در یک رشته ای و شاخه ای رشد دارند.

کمیلی در پاسخ به این پرسش که ایا در کشور در حوزه گرافیک و طراحی نیاز سنجی و مخاطب شناسی می شود تاکید کرد: در حوزه گرافیک و طراحی در کشور نیاز سنجی و مخاطب شناسی انجام شده است و دوره هایی که برگزار می شود نشانگر این است که ابتدا نیاز مخاطب شناسایی شده و این نیاز سنجی برای عوامل این حوزه مهم است.

وی با اشاره به برخی موسسات موفق در حوزه طراحی و گرافیک، تشکل هایی مثل موسسه سراج، موسسه معراج و خانه طراحان انقلاب اسلامی را بسیار خوب توصیف کرد و گفت: این موسسات به نسبت نیاز مردم خوب بودند و در چند سال اخیر طرح های خوبی ارایه کرده اند و موفق بوده اند.

موسس موسسه فرهنگی هنری معراج در ادامه با بیان اینکه حوزه طراحی و گرافیک برای جوانان خیلی جای اشتغال زایی دارد بیان کرد: جوانان می توانند برای اشتغال افرینی و داشتن شغل وارد این حوزه شوند و یادگیری در این حوزه می تواند آنها را رشد دهد.

این مدرس حوزه طراحی و گرافیک با بیان اینکه بحث های اشتغال زایی در حوزه گرافیک در دو قسمت تولید تبلیغات و تشکیلات است عنوان کرد: امروزه همه اصناف و برند های خارجی و ایرانی هم به تبلیغات نیاز دارند. برند های ایرانی در حوزه تبلیغات به این نتیجه رسیدند که برای محصولات و کالای خود تبلیغ کنند و به این مهم، اهمیت بیشتری بدهند.

کمیلی با بیان اینکه به خاطر تبلیغ محصولات و کالا ها، شرکت های تبلیغاتی روز به روز بیشتر می شوند افزود: مردم و تولید کننده ها هم برای تبلیغ کالای خود تبلیغ کنند و برند های ایرانی برای شناساندن و تبلیغ جنس خود در تلاش هستند.


وی گفت: در حوزه تشکیلات هم این حوزه بری جوانان سکوی موفقیت است و هیئت های مذهبی، بسیج و تشکل ها می توانند برای موفقیت جوانان در این حوزه برنامه داشته باشند.

این مدرس حوزه طراحی و گرافیک در پایان با اشاره به اینکه حوزه طراحی اشتغال افرینی خوبی دارد تصریح کرد: یکی از معایب این کار این است که در کشور قانون کپی رایت وجود ندارد و این مسئله به تولید کننده محتوا ضربه می زند در واقع حق مالکیتی وجود ندارد و همه از ان استفاده می کنند.

انتهای پیام/

منبع: دانا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.dana.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «دانا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۴۹۲۴۱۷۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

آمادگی گروه معماری دانشگاه آزاد برای طراحی ساخت ۵۰ هزار مسکن کارکنان و اساتید

به گزارش خبرنگار گروه آموزش و دانشگاه خبرگزاری علم و فناوری آنا، اکبر نصراللهی، رئیس دانشکدگان هنر و رسانه در نخستین همایش کشوری معماری و شهرسازی در شاهرود اظهار کرد: شاهد تهاجم فرهنگی از نوع مرکز و پیرامون در معماری ایران هستیم. دکتر اکبر نصراللهی گفت: معتقدم، معماری، رسانه است؛ چون هم پیام است و هم ابزار انتقال پیام و هم اینکه مخاطبان انبوه دارد.

این استاد دانشگاه افزود: آنچیزی که رسانه، معماری را از سایر رسانه‌ها متمایز می‌کند، استفاده از هنر هم در ابزار یعنی نوع معماری و هم در طراحی و انتشار پیام است.

رئیس دانشکدگان هنر و رسانه در تشریح تحولات معماری و اثرگذاری و اثرپذیری آن از رشته‌های دیگر، گفت: استفاده از تکنولوژی‌های ارتباطی در معمــاری تــا جایــی پیــش رفتــه اســت کــه مفهــوم جدیدی به نام «مدیاتکچر» را موجب شـده اســت به گونه‌ای که در برج‌ها و ساختمان‌ها اخبــار و اطلاعات بــرای مــردم بــه نمایش گذاشته می‌شود.

وی در اهمیت معماری ابراز کرد: معماری تبلور فرهنگ و تمدن و هنر، روانشناسی و... در هر جامعه است و در طراحی فضای شهری و برنامه‌ریزی نباید از جایگاه مهم آن غلفت شود، اما متاسفانه الان وضع خوبی ندارد و خود ابزار تهاجم فرهنگی شده است.

رئیس دانشکدگان هنر و رسانه هشدار داد: تهاجم فرهنگی از نوع مرکز پیرامون در معماری به صورت ترویج الگوی معماری از غرب به ایران و تهران به شهرستان‌ها، معماری اسلامی و ایرانی را تهدید می‌کند.

نصراللهی ادامه داد: تقلید کورکورانه و ناشیانه و افراطی از معماری غربی، اختلال در توازان ارتباطاتی و بصری و شبیخون به محیط زیست، حریم‌ها، آرامش، امنیت، زیبایی، توازن، تعادل و معنویت بنا‌ها و غلبه بی‌نظمی، ناهماهنگی، فشار روانی، سیطره مادیت و کمیت به زندگی انسان راموجب است.

وی همچنین اضافه کرد: ساختمان‌های نازیبا و مغایر با فرهنگ مردم، ناهماهنگی بین ابعاد و ارتفاع ساختمان‌ها، الگو‌های طراحی، رنگ‌ها، مصالح و فرم‌های متفاوت و ناهمگون در عناصر دخیل در سیمای شهر، حقوق اجتماعی مردم را نقض کرده است.

رئیس دانشکدگان هنر و رسانه در بخش دیگری از سخنان خود با تشریح نقش‌های دوگانه رسانه در معماری اظهار : سواد معماری حلقه مفقوده، معماری و شهرسازی است؛ این سواد به مردم محدود نیست، معماران، گرو‌های دانشی، استادان و متخصصان این رشته بیش از مردم و مسئولان به آن نیاز دارند و باید این مهارت و توانایی ساخت و عرضه متناسب با زیست‌بوم، فرهنگ و اعتقادات مردم در عین زیبایی و صرفه اقتصادی را داشته باشند.

نصراللهی ادامه داد: رسانه‌ها می‌تواند مروج معماری غرب و عامل اصلی مصرف گرایی و مدگرایی در معماری و در عین حال راهنما و وسیله برون‌رفت از این وضعیت باشند. آن‌ها می‌توانند مردم را برای انتخاب و خرید بنا‌های متاثر از فرهنگ غرب ترغیب کنند و یا مطالبه کننده بنا‌هایی منطبق با فرهنگ ایران و اسلامی و یا ناظر قدرتمند برای مقابله با آشفتگی و آزادی بی حد و حصر در این زمینه باشد.

رئیس دانشکدگان هنر و رسانه در پایان از استادان خواست از رسانه‌های کلاسیک، شبکه‌های اجتماعی و همچنین رسانه معماری برای تصویر‌سازی صحیح از رشته‌های معماری و شهرسازی و بالا بردن سواد معماری مردم و تحقق راهبرد‌های بازسازی و بازآرایی، توسعه، تمایز، اقبال اجتماعی و سودمندی آن استفاده کنند.

وی در پایان گفت: گروه کشوری معماری و رسانه آماده است با تشکیل موسسه دانش‌بنیان متشکل از استادان و دانشجویان دانشگاه آزاد اسلامی، طراحی ساخت ۵۰ هزار مسکن دانشگاه را عهده دار شود. 

همایش دو روزه کارگروه کشوری معماری بعد از دو روز بحث کارگروه‌های مختلف در دامغان، امروز در شاهرود با حضور رئیس دانشگاه آزاد اسلامی و معاون علوم انسانی و هنر در شاهرود به کار خود پایان داد.

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • آمادگی گروه معماری دانشگاه آزاد برای طراحی ساخت ۵۰ هزار واحد مسکن
  • آمادگی گروه معماری دانشگاه آزاد برای طراحی ساخت ۵۰ هزار مسکن کارکنان و اساتید
  • دو روی سکه معلم بلاگری/کاهش هوش هیجانی دانش آموزان با تولید محتوا از آن‌ها
  • افزایش ظرفیت تولید کاغذ تحریر/ ناشران و مخاطبان کودک و نوجوان حمایت می‌شوند
  • آماده حمایت جدی از ناشران و مخاطبان این حوزه هستیم
  • چه کسانی در دوم انتخابات مجلس می‌توانند شرکت کنند؟/ اعتبارنامه منتخبان مجلس و خبرگان رهبری با طراحی جدید ارائه خواهد شد/ همه شعب اخذ رای امکان برخط بودن را دارند و استعلام‌ها به صورت برخط انجام می شود/ از بین ۹۰ نامزد در دور دوم انتخابات مجلس، ۲۵ نفر هم ا
  • حضور چشمگیر در مرحله دوم انتخابات پشتوانه‌ای برای نماینده است
  • برنامه تلویزیونی «امتداد» آماده نمایش شد/ بررسی فلسفی حوزه‌های مختلف فرهنگ عامه 
  • تولید محتوا با هوش مصنوعی جایگزین تولید محتوای انسانی شده است؟
  • تجهیز صنایع کشور با ربات‌های مجهز به هوش مصنوعی