Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایران آنلاین»
2024-04-27@19:08:53 GMT

احمد مسعود به عرصه سیاسی افغانستان بازگشت

تاریخ انتشار: ۶ شهریور ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۴۹۲۵۰۳۱

احمد مسعود به عرصه سیاسی افغانستان بازگشت

18 سال بعد از ترور احمد شاه مسعود، فرمانده محبوب جنبش‌ مقابله با طالبان در افغانستان اکنون تنها پسر او درصدد ادامه دادن راه پدرش در مقابله با این شبه نظامیان با ورود پیدا کردن به عرصه پر آشوب سیاست افغانستان است.

 در حالی که آمریکا در آستانه منعقد کردن  توافقی با طالبان به هدف خارج کردن نظامیانش از افغانستان است احمد مسعود ۳۰ ساله پسر احمد شاه فقید به دنبال  متحد ساختن گروه‌های طالبان و بازداشتن این شبه نظامیان جسارت پیدا کرده از ورود به موج جدیدی از تندروها است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

پدر احمد مسعود کسی بود که گروه‌های مختلف را تحت پرچم جبهه متحد که همچنین مشهور به ائتلاف شمالی بود گرد هم  آورد و حالا خود احمد مسعود می‌خواهد ائتلافی بزرگی از عناصر ضد طالبان را بسازد که با استفاده از آنها ابتدا در عرصه سیاست و در صورت لزوم در حوزه نظامی با شبه نظامیان طالبان مقابله کند.

احمد مسعود در مصاحبه‌ای از محل خانه خانوادگیش در شهر کابل به خبرگزاری فرانسه گفت: من واقعا دعا می‌کنم و امیدوارم افغانستان و افغان‌ها هرگز دوباره خونریزی‌های جدید را شاهد نباشد.

وی افزود: خدا نکند شرایط پیش بیاید اما اگر پیش آمد نه خود من بلکه صدها هزار جوان مثل من هستیم که حاضریم سلاح به دست بگیریم.

احمد مسعود برنامه ریزی کرد تا در تاریخ ۵ سپتامبر در منطقه پنجه شیر، زادگاه آب و اجدادی خانواده‌اش واقع در شمال کابل که نه توسط شوروی ونه توسط طالبان فتح نشد جنبش سیاسی خود رسما اعلام کند.

افغان‌ها در کشورشان که همچنان عرصه حضور جنگ سالاران بیرحم و جایزه بگیران در حوزه سیاست است همچنان احمد شاه مسعود را به عنوان یک چهره متحد کننده که می‌توانست در صورت عدم ترور شدن از سوی القاعده افغانستان را به سمت یک آینده بدون طالبان ببرد دوست دارند.

احمدشاه مسعود که لقب شیر پنج شیر شناخته می‌شود همچنان تصاویرش در دیوارها و بیلبورها و شیشه‌های خودورها و حتی در روی فنجان‌های قهوه فروشگاه‌ها در پایتخت و شهرهای دیگر دیده می‌شود.

احمد مسعود که به زبان انگلیسی مسلط است گفت: او یک شخصیت منحصر به فرد در تاریخ افغانستان محسوب می‌شود و من فکر نمی‌کنم کس دیگری بتواند مثل او باشد.

احمد مسعود که هفت سال در بریتانیا حضور داشته در سال ۲۰۱۶ به افغانستان برگشت و با توجه به نوع ریش و داشتن کلاهی شبیه به کلاه پشمی مشهور پدرش به لحاظ ظاهری شبیه احمد شاه مسعود است.

احمد شاه مسعود زمانی که ۴۸ سال سن داشت  و در حالی که پسرش ۱۲ ساله بود دو روز پیش از رقم خوردن حملات ۱۱ سپتامبر ۲۰۰۱ که برای همیشه تاریخ افغانستان را تغییر داد کشته شد. در آن زمان ادعا شد که ترور او به دست عوامل القاعده صورت گرفته است.

احمد مسعود بعد از اتمام تحصیلات به انگلیس رفت تا در آکادمی نظامی سنت هرست انگلیس به عنوان یک افسر نظامی آموزش ببیند هر چند که او پیش از آن تلاش کرده بود تا به آکادمی وست پوینت نیویورک آمریکا وارد شود.

پسر احمد شاه مسعود معتقد است که توافق در نظر گرفته شده بین طالبان و آمریکا به موضوع نواقص دستگاه سیاسی افغانستان نمی‌پردازد. دستگاه سیاسی که معمولا یک چرخه شریرانه برنده صاحب همه چیز است در نهایت سبب می‌شود هدف هر کسی در آن قدرت مطلق باشد و در عین حال می‌تواند ظرفیت این را داشته باشد که حتی به یک جنبش افراط گر هم به خاطر سرسختی نشان دادن جایزه بدهد.

او خاطر نشان کرد: تا زمانی که ما وارد پروسه‌ای نشویم که قدرت بین همه توزیع نکند و قدرت را تمرکز زدایی نکند ما نخواهیم توانست هیچ مشکلی را حل کنیم.

وی افزود: به این ترتیب در این وضعیت طالبان نوعی حس غلبه و پیروزی به دست خواهد آورد این ترس واقعی است که ما داریم گروه‌های تروریستی را در واقع مشروع می‌کنیم و به آنها در سراسر جهان امید می‌بخشیم.

البته احمد مسعود معتقد است که آمریکا بیش از حد سریع به طالبان شروع به امتیاز دهی کرده در حالی که دیگر افغان‌ها را از مذاکرات صلح کنار گذاشته وبه این ترتیب کاری کرده که این شبه نظامیان در آستانه گسترش نفوذش در هر گونه خلاء به جا مانده از بابت  خروج نیروهای آمریکایی از  افغانستان قرار بگیرند.

مسعود تاکید کرد: این فرآیند هرگز یک فرآیند تحت رهبری افغان‌ها نیست بلکه این چیزی است که بین آمریکا و طالبان و بین قدرت‌های منطقه‌ای و طالبان رخ داده است پس افغان‌ها در این جا کجا هستند؟

این در حالی است که آمریکا بر این ادعایش تاکید دارد که توافق با طالبان مشروط به برگزار شدن مذاکرات بین این شبه نظامیان و دولت افغانستان است و همچنین ادعا می‌کند که مسائل افغانستان تنها از طریق گفت و گوی بین افغان‌ها حل می‌شود.

احمد مسعود در ادامه هشدار داد:  خروج شتاب زده نظامیان آمریکایی از افغانستان می‌تواند منجر به سقوط نیروهای امنیتی افغانستان؛ جایی که در آن موضوع فساد و رهبران ضعیف غلبه دارد، شود.

با این حال پسر احمد شاه مسعود این موضوع را در نظر دارد که گروه‌های گوناگون و شبه نظامیان دیگر در پنج شیر و جاهای دیگر مجددا در آستانه خارج شدن نظامیان آمریکا از افغانستان شروع به مسلح شدن و سازمان پیدا کردن کنند.

مسعود گفت: متاسفانه دولت نمی‌تواند به جنگ با طالبان ادامه دهد.

او در پایان این مصاحبه در باره نگرانی از بابت جانش گفت: همه چیز درباره مرگ شما از جانب خداوند پیش از این معین شده است. او با لبخندی اشاره می‌کند زمانی که وقتش برسد هیچ چیز نمی‌تواند از شما محافظت کند.  / ایسنا

منبع: ایران آنلاین

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت ion.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایران آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۴۹۲۵۰۳۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

طالبان: برای حفظ دستاوردهای جهاد افغانستان تلاش می‌کنیم

حکومت طالبان در بیانیه‌ای به مناسبت سالروز پیروزی مجاهدین در افغانستان اعلام کرد برای حفظ دستاوردهای جهاد مردم این کشور تلاش می‌کند. - اخبار بین الملل -

به گزارش دفتر منطقه‌ای خبرگزاری تسنیم، حکومت طالبان در بیانیه‌ای به مناسبت 8 ثور/اردیبهشت، سالروز پیروزی مجاهدین بر حکومت کمونیستی در افغانستان نوشت «سی و دومین سال پیش در چنین روزی، پس از 14 سال مبارزه پدیده شوم کمونیسم و در کنار آن شوروی در کشور ما شکست خورد و ملت مجاهد افغان توانست آخرین اداره کمونیستی را سرنگون و کشور را به گونه کامل آزاد سازد».

بیانیه افزود: «هشتم ثور 1371 هـ ش روز کامیابی و آزادی مردم افغانستان است که قربانی‌های ملت مجاهد نتیجه داد و مردم و کشور ما از شر هیولای کمونیسم نجات یافتند».

حکومت طالبان همچنین در این بیانیه کودتای کمونیستی 7 ثور در سال 1357 را نیز روز سیاه افغانستان نامید و تأکید کرد: «کشور ما پس از 20 سال جهاد از یک اشغال دیگر نیز آزاد شد و نظام اسلامی برقرار گردید، بنابراین امارت اسلامی با تمام توان تلاش می‌کند تا  ثمره قربانی‌ها و مبارزات چندین ساله ملت ما یکبار دیگر ضایع نگردد و نظام اسلامی را که آرمان شهدا است، به گونه کامل نافذ می‌کند».

گزارش تسنیم| «هشتم ثور»؛ شیرینی که با اختلاف به کام مردم افغانستان تلخ شد«8 ثور» روزی پر افتخار در تاریخ افغانستان

کودتای هفتم اردیبهشت توسط حزب دموکراتیک خلق افغانستان منجر به روی کار آمدن حکومت کمونیستی در این کشور شد. حکومت کمونیستی که برای تحمیل عقاید الحادی و مارکسیستی بر مردم افغانستان تلاش می‌کرد، اما با واکنش جدی مردم روبه‌رو شد و رفته‌رفته قیام‌های مردمی در این کشور شکل گرفت.

وقتی نظام «داوود خان» براثر کودتای کمونیستی سقوط کرد و چپی‌ها به قدرت رسیدند، با شکل‌گیری آهسته‌آهسته مقاومت در برابر آن‌ها، سربازان روس برای حمایت از نظام دست‌نشانده‌شان وارد افغانستان شدند.

در نهایت مردم متدین افغانستان پس از 14 سال جنگ و مقاومت، حکومت کمونیستی و ابرقدرت تا دندان مسلح را شکست دادند و هشتم ثور سال 1371 نیروهای مجاهدین آخرین سنگر حکومت کمونیستی در کابل را تصرف کردند.

انتهای پیام/.

دیگر خبرها

  • دیدار رایزن فرهنگی ایران با معاون سیاسی طالبان 
  • طالبان: برای حفظ دستاوردهای جهاد افغانستان تلاش می‌کنیم
  • بازگشت مرزبانان ایرانی از افغانستان
  • بازگشت ۶ مرزبان خراسان جنوبی به کشور
  • اظهارنظر مجاهد درباره سفرهای مقامات متعدد سیاسی به کابل
  • بازداشت مرزبان ایرانی توسط‌ طالبان | سرنوشت مرزبانان چه شد؟
  • تحریم های آمریکا ظالمانه است
  • آمریکا مهاجم فرودگاه کابل را به افغانستان منتقل کرده بود
  • بازگشت آخرین پادشاه مصر پس از ۷۲ سال غیبت (+عکس)
  • کمک های بشر دوستانه قزاقستان به کابل رسید