Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-04-29@05:20:59 GMT

مفاخر فرهنگ و ادب آذربایجان تجلیل شدند

تاریخ انتشار: ۶ شهریور ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۴۹۲۵۶۳۴

مفاخر فرهنگ و ادب آذربایجان تجلیل شدند

به گزارش ایرنا، «بهروز عزبدفتری» متولد ۱۳۱۷ در تبریز و دانشیار زبان و ادبیات انگلیسی دانشکده ادبیات فارسی و زبان های خارجی دانشگاه تبریز است. کتاب های  «آبگینه بر دوش و باران سنگ؛ برگردان انگلیسی اشعار برگزیده شاعران معاصر ایران»، «نعل در آتش (هفده گفتار در حوزه های ادبیات و زبانشناسی)»،    «ادبیات و بازتاب آن»، «زبان و ذهن کودک»، «درباره نوآم چامسکی» و  «روانشناسی هنر» از جمله آثاری است که از وی به چاپ رسیده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

«خلیل سلطان القرایی» متولد سال ۱۳۲۹ در شهر تبریز است. او دکترای رشته فلسفه تعلیم و تربیت را پس از عزیمت به فرانسه از دانشگاه میرای فرانسه شهر تولوز در سال ۱۳۵۹ کسب کرد و از سال ۱۳۶۱ به عنوان عضو هیئت علمی دانشگاه تبریز در گروه علوم تربیتی مشغول به کار شد. از جمله آثار او می‌توان به کتاب‌های «مرزبان‌نامه»، «فلسفه تعلیم و تربیت و آرای تربیتی»، «یادنامه میرزا جعفر سلطان القرایی» و «در جست‌وجوی معنای زندگی» اشاره کرد.

«حسین دوستی» متولد ۱۳۳۸ در اهر انتشار کتاب را از سال ۱۳۷۳ و با اثر  «تاریخ و جغرافیای ارسباران» آغاز کرد. کار تحقیق و تألیف کتاب را عمدتاً در موضوع ارسباران‌شناسی و به طور پیوسته ادامه داد. از جمله آثار او می‌توان به «ادبیات مرثیه در ارسباران»، «همصدایی با شهریار»، «نگاهی به تاریخ و جغرافیای ارسباران»، «مشتاقی و مهجوری: یادنامه مفاخر و مشاهیر آذربایجان» و  «عاشوراسرایی» اشاره کرد.

ما نه تنها در حوزه تولید اندیشه بلکه در حوزه‌ مصرف آن هم مدعی هستیم

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی آذربایجان‌شرقی در این آیین گفت: ظهور صدها فرهیخته‌ اندیشه‌ورز در حوزه‌های مختلف حاکی از این است که ما نه تنها در حوزه تولید اندیشه بلکه در حوزه مصرف آن هم مدعی هستیم و تاریخ درخشان آذربایجان به این مسئله اذعان دارد.

محمد محمدپور افزود: هرگاه که ما می‌خواهیم از میان بزرگان و فرهیختگان استان برای تجلیل و تکریم چند نفر را انتخاب کنیم به واقع به دلیل کثرت این بزرگان درمی‌مانیم زیراکه این خاک زرخیز مهد زایش و پرورش بزرگان، آفرینشگران و اندیشمندانی است که افتخار آذربایجان و ایران هستند.

وی ادامه داد: بر اساس رسالتی که در حوزه فرهنگ و هنر بر دوش داریم می‌بایست زمینه را برای تبیین و معرفی توان و همت سرشار صاحبان قلم و اندیشه به نسل‌های جدید فراهم نماییم و به نسل امروز و آینده بگوییم که قلم و اندیشه و خدمت و تلاش برای پیشرفت و تعالی جامعه، حرمت دارد و تلاشگران در مسیر توسعه و تعالی جامعه می‌بایست مورد تکریم و تجلیل قرار گیرند.

محمدپور اضافه کرد: ما به واسطه‌ همراهی اهالی فرهنگ و ادب می‌توانیم در فرآیند تولید اندیشه و مصرف آن گامهای موثری برداریم.

وی با اشاره به رشد شاخص‌های فرهنگی و هنری در طی سالهای اخیر، گفت: در طی چند سال اخیر اتفاقات خوبی در عرصه‌ی فرهنگ و هنر رقم خورده و ما در بعضی از شاخص‌ها رشدی بیش از صد درصد داشته‌ و در حوزه‌های مختلف با موج استقبال از تولیدات فرهنگی و هنری از طرف مردم مواجه هستیم.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی آذربایجان‌شرقی افزود: سال گذشته بیش از ٣٧٠ هزار نفر از مردم آذربایجان نمایش‌هایی که به روی صحنه رفته‌اند را  دیده  و ٥٧٦ هزار نفر در سینماهای استان به تماشای فیلم نشسته‌اند و ٣٥٠ هزار نفر در موسیقی اجرا شده در سطح استان حضور یافته‌اند.

وی با اشاره به استقبال گسترده کتابخوانان و کتاب دوستان از شانزدهمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تبریز گفت: به رغم مشکلات اقتصادی و کاهش قدرت خرید عموم مردم در سال گذشته، این دوره از نمایشگاه هشت میلیارد و ۵٠٠ میلیون تومان فروش داشت.

محمدپور افزود: در سال ٩٧  در طرح‌های عیدانه، ‌تابستانه و پاییزه‌ی کتاب با یارانه‌ای که اختصاص یافت به ارزش  ٢ میلیارد تومان کتاب از کتابفروشی‌های استان خرید شد.

وی اظهار داشت: بیش از ٢٠٠ ناشر فعال در استان زمینه چاپ و انتشار ٢٠٠٠ عنوان کتاب در سال ١٣٩٧ را فراهم کردند.

وی، اندیشه‌ورزان و اساتید و پیشکسوتان را زینت  حوزه‌ی فرهنگ و هنر و ادب عنوان کرد و گفت: برگزاری آیین های نکوداشت و بزرگداشت این بزرگان و فرهیختگان، ادای دینی است که ما بر گردن داریم.

مفاخر آذربایجان و تبریز باید بر صدر نشینند

مدیرعامل خانه‌ کتاب گفت: مفاخر آذربایجان باید قدر دیده و بر صدر نشینند چرا که این فرهیختگان تولیدکنندگان ثروت ملی هستند.

نیکنام حسینی‌پور افزود: بزرگان و فرهیختگانی چون ثقه‌الاسلام، حاج محمد و حاج‌حسین نخجوانی، خیام‌پو و سلطان‌القرایی مرتضوی در عین برخورداری از کمترین امکانات با عشق و علاقه‌ای مثال‌زدنی، پرتو اندیشه‌ی خود را بر تاریخ ایران تابانده‌ و نام ایران را چون پرچمی بر قله‌های علم و فرهنگ افراشته‌اند.

وی ادامه داد: دلایل و عوامل بسیاری باعث شده‌اند تا تبریز محبوب قلوب بوده و گرامی داشته شود، اما آنچه بیش از همه در این وادی رخ می‌نماید، ‌ظهور بزرگان و نامدارانی است که تبریز را به مجمع شعرا و ادبا و اندیشمندان و عرفا مبدل ساخته‌اند.

حسینی‌پور گفت: تبریز در عرصه‌های مختلف شهر اولین‌ها و به نوعی دروازه‌ی ورود به عرصه‌های نو بوده، ‌ و در هر حوزه‌ای که رجوع می‌کنیم چون صنعت چاپ و کتاب و هنر می‌بینیم که در سطر اول تاریخ فرهنگ و ادب و صنعت و ... نام تبریز می‌درخشد.

وی اضافه کرد: ایرانیان در منطقه و جهان تمدن ساز بوده‌اند و  در این میان اندیشمندان و بزرگان تبریز و آذربایجان نقشی ماندگار و تاثیرگذار در این تمدن‌سازی داشته‌اند.

مدیرعامل خانه کتاب با اشاره به بزرگداشت سه تن از مفاخر فرهنگ و هنر استان در این برنامه، ‌گفت: مفاخر آذربایجان باید قدر دیده و بر صدر نشینند چرا که این فرهیختگان تولیدکنندگان ثروت ملی هستند و ما امروز از بزرگانی تجلیل می‌کنیم گه روش زندگی آنها باید سرلوح و سرمشق نسل‌های آتی باشد.

وی افزود: تجلیل از استاد سلطان‌القرایی در واقع تجلیل از خاندان عظیم ایشان در حوزه‌ی فرهنگ و کتاب است، ‌تجلیل از استاد عزبدفتری که عمر خود را وقف و صرف کتابت و ترجمه کرده و استاد دوستی که تاریخ بومی و محلی را به رشته‌ی تحریر درآورده و هر کدام به نوعی در حوزه‌ فرهنگ منشاء‌ اثر بوده‌اند، رسالتی است که بر عهده‌ ماست.

۶۱۲۰/۳۰۷۱

منبع: ایرنا

کلیدواژه: آذربایجان شرقی موسسه خانه کتاب ایران فرهنگ و ارشاد اسلامی ادبیات

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۴۹۲۵۶۳۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

آئین تجلیل از مروجین فرهنگ و منش پهلوانی در ساری

در آئین نکوداشت هفته ترویج فرهنگ پهلوانی و ورزش زورخانه‌ای و روز قشر بسیج ورزشکاران حجت الاسلام یاسر طاهری، رجبی مدیرکل ورزش و جوانان، عباد دلیری رئیس اداره ورزش و جوانان ساری، غفارپور مسئول بسیج ورزشکاران مازندران، طورسوادکوهی و باقری روسای هیات زورخانه‌ای و کبدی استان و ساری، شریفی عضو شورای شهر ساری، نادری مسئول کانون بسیج ورزشکاران و روسای هیات‌های ورزشی ساری و قهرمانان حضور داشتند.

در این برنامه از خانواده شهدای ورزشکار، مهرادعلی بابایی و علی معلم کلایی، تجلیل شد و همچنین شهید شاخص ورزشکار سال ۱۴۰۳ کشور شهید سعید شبان گورچین قلعه معرفی و از تمثال این شهید رونمایی شد.

در پایان این آئین تجلیل از پیشکسوتان، مربیان و قهرمانان مروجین فرهنگ و منش پهلوانی در شهرستان ساری برگزار شد.

باشگاه خبرنگاران جوان مازندران ساری

دیگر خبرها

  • تجلیل از برگزیدگان جشنواره قرآنی «پله‌های آسمانی» در تبریز
  • پیشکسوتان زورخانه استان تجلیل شدند
  • ارتقای فرهنگ و سواد سلامت از اولویت‌های حوزه بهداشت است
  • تجلیل از مروجان فرهنگ پهلوانی 
  • تجلیل از باستانی کاران شهرستان اسدآباد
  • آئین تجلیل از مروجین فرهنگ و منش پهلوانی در ساری
  •  برگزاری ششمین جشنواره انتخاب کتاب سال آذربایجان‌غربی
  • ششمین جشنواره انتخاب کتاب سال آذربایجان‌غربی برگزار می‌شود
  • شاعری که مایه افتخار ایرانیان است
  • آذربایجان‌شرقی منتظر خبرهای خوب در حوزه راه است