Web Analytics Made Easy - Statcounter

معاون آموزشی وزیر بهداشت با تاکید بر این که نباید تحصیل در دانشگاه‌های خارج از کشور را مسیری برای دور زدن کنکور قرار بدهیم، گفت: حدود ۱۰ هزار دانشجوی علوم پزشکی در خارج از کشور مشغول به تحصیل هستند و صلاحیت بازگشت این دانشجویان باید توسط وزارت بهداشت بررسی شود و سازمان سنجش در این زمینه صلاحیت ندارد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

به گزارش ایسنا، دکتر باقر لاریجانی در نشست خبری برنامه‌های معاونت آموزشی وزارت بهداشت که به منظور هفته دولت در این وزارتخانه برگزار شد، با تاکید بر این که ادغام دانشگاه‌های علوم پزشکی با دانشگاه‌های وزارت علوم شدنی نیست، گفت: ما در آموزش پزشکی توانستم نیازهای جامعه را برآورده کنیم و با توجه به  این‌که یکی از پایه‌های آموزش پزشکی تخت‌های بیمارستانی هستند و ۴۰ درصد آموزش پزشکی در فیلد بالینی تکیه دارد، بنابراین این ادغام امری شدنی نیست.

وی در ادامه تاکید کرد: حدود ۱۲ درصد اساتید کل حوزه‌های علوم به وزارت بهداشت تعلق دارند، اما این تعداد حدود ۳۰ درصد تولیدات علمی را انجام می‌دهند و ضمن این که ما در تمامی رشته‌های تخصصی دنیا توانستیم به خوبی ورود پیدا کنیم.

دکتر لاریجانی خاطر نشان کرد: در سیاست‌های رهبری نیز در حوزه دانشگاه‌های علوم پزشکی به پیوستگی امر آموزش پزشکی و ارائه خدمات تاکید شده است، به همین جهت ما تصور می‌کنیم این حوزه موفقتر از سایر حوزه‌های علوم در کشور توانسته کار کند، بنابراین در شرایط فعلی ادغام این دو حوزه امری هزینه‌بر است.

وی در خصوص طرح نظارت سازمان سنجش به موضوع صلاحیت بازگشت دانشجویان علوم پزشکی به داخل کشور که یکی از بندهای طرح افزایش ظرفیت پذیرش دانشجویان پزشکی در مجلس است، گفت: این سازمان صلاحیت بررسی بازگشت دانشجویان علوم پزشکی به داخل کشور را ندارد، چرا که این اقدام نیازمند ارزیابی‌های تخصصی توسط وزارت بهداشت است.

وی در ادامه تاکید کرد: در شرایط فعلی حدود ۱۰ هزار دانشجوی علوم پزشکی در خارج از کشور تحصیل می‌کنند و  در سال‌های گذشته هر ساله ۵۰۰ نفر این دانشجویان به کشور بازگشتند، اما در سال جاری این آمار ۱۵۰۰ نفر بود. بنابراین به این مفهوم است که وزارت بهداشت همراهی لازم برای بازگشت دانشجویان ایرانی مشغول به تحصیل در خارج از کشور را دارد؛ اما نمی‌تواند قصور خود را در این زمینه نادیده بگیرد، بنابراین این اقدام باید با ارزیابی‌های تخصصی صورت گیرد.

معاونت آموزشی وزیر بهداشت با تاکید بر این که برخی از دانشگاه‌های خارج از کشور در رتبه‌بندی‌های علوم پزشکی جایگاهی ندارند، گفت: ما نمی‌توانیم رفتن به خارج از کشور را مسیری برای دور زدن کنکور قرار بدهیم، چرا که بسیاری از دانش‌آموزان ما با رتبه‌های بالا پشت کنکور ورود به رشته‌های پزشکی هستند. بنابراین دانشجویانی که تحصیل در خارج از کشور را انتخاب می‌کنند، برای انتقال به داخل باید مورد ارزیابی قرار گیرند.

انتهای پیام

منبع: ایسنا

کلیدواژه: معاون آموزشی وزیر بهداشت سازمان سنجش آموزش پزشکی آموزش عالی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۴۹۲۶۰۹۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

قلیان اکسیژن طرح مطالعاتی وزارت بهداشت است

رئیس دبیرخانه ستاد کشوری کنترل دخانیات وزارت بهداشت: اجرای طرح مطالعاتی دستگاه پاکدم یا قلیان اکسیژن به صورت آزمایشی تحت نظارت وزارت بهداشت با هدف کاهش مصرف قلیان دخانی در ۱۰ استان کشور آغاز شده است.

طرح مطالعاتی دستگاه «پاکدم» یا «قلیان اکسیژن» در حال حاضر به صورت آزمایشی، تحت نظارت وزارت بهداشت حدود دو سال است که در ۱۰ استان کشور در حال اجراست. این وسیله ثبت اختراع شده و بعد از اینکه تأییدیه آن از سازمان غذا و دارو گرفته شد به عنوان تجهیزات پزشکی ثبت و در سازمان غذا و دارو استاندارد‌هایی برای آن در نظر گرفته شده است. در این وسیله از ترکیب گاز‌های اکسیژن و N ۲ O با رعایت حدود تعیین شده در سازمان غذا و دارو برای اطمینان از اینکه ضرری برای سلامتی افراد نداشته باشد استفاده می‌شود.

به دلیل نگرانی وزارت بهداشت از افزایش مصرف قلیان که نسبت به سال۹۵ بیش از ۵۰ درصد افزایش داشته است، گسترش بی‌رویه مراکز عرضه قلیان بعد از همه گیری بیماری کرونا و ضعف در اجرای قانون ممنوعیت استعمال دخانیات در مراکز عرضه قلیان که مستلزم همکاری تنگاتنگ ارگان‌های برون بخشی است، اجازه داده شد که طرح بررسی دستگاه پاکدم در ۱۰ استان کشور شامل تهران، آذربایجان شرقی، البرز، فارس، خوزستان، گیلان، مازندران، کرمان، بوشهر و سیستان و بلوچستان آغاز شود و در ادامه با درخواست دانشگاه‌های دیگر، هماهنگی برای توسعه مرحله آزمایشی طرح در استان‌های خراسان شمالی، اصفهان و زنجان انجام شد.

این طرح در مرحله آزمایشی قرار دارد و بعد از مشخص شدن نتایج مطالعه که تحت نظارت دانشگاه‌های علوم پزشکی مرتبط انجام می‌شود؛ در صورت اثبات اثربخشی و تأثیر آن بر کاهش مصرف قلیان دخانی، به صورت سراسری اجرا خواهد شد. وزارت کشور نیز به استان‌های مجری طرح، این موضوع را ابلاغ کرده و نمونه برداری‌ها از استان‌های تحت پوشش این طرح در حال انجام است.

باشگاه خبرنگاران جوان علمی پزشکی بهداشت و درمان

دیگر خبرها

  • ۳۱ خرداد؛ آخرین فرصت ثبت درخواست نقل و انتقالات دانشجویان
  • رئیس سازمان سنجش: کنکور در سلامت کامل برگزار شد
  • فهرست دانشگاه‌های خارج از کشور مورد تایید وزارت بهداشت اعلام شد
  • دانشگاه جندی‌شاپور اهواز در مقطع ارشد «هوشبری» دانشجوی خارجی می‌پذیرد
  • هدیه وزارت بهداشت به بانوان زاهدانی؛ افتتاح اولین پایگاه اورژانس بانوان
  • ایجاد زیرساخت هوشمند رصد رشته مقاطع و رشته محل‌های علوم پزشکی
  • تمهیدات لازم برای برگزاری آزمون سراسری اندیشیده شده است
  • تمهیدات لازم برای برگزاری آزمون سراسری در همه مناطق كشور اندیشیده شده است
  • قلیان اکسیژن طرح مطالعاتی وزارت بهداشت است
  • تمهیدات لازم برای برگزاری آزمون سراسری در همه مناطق کشور اندیشیده شده است