Web Analytics Made Easy - Statcounter

محمود واعظی اظهار داشت رئیس جمهور به هیچ وجه زیر فشار نبوده و صحبت های خود را تغییر نداده است، موضع آقای روحانی درباره مذاکره از گذشته تا کنون هیچ تغییری نکرده است.

قدس آنلاین: رئیس دفتر رئیس جمهور با بیان اینکه رئیس‌جمهور، دولت و وزیر امور خارجه ما به دنبال آن هستند از تمامی ابزارها در هر شرایطی استفاده کنند تا تحریم‌ها برداشته شود، گفت: سیاست خارجی باید بتواند به نوعی تامین‌کننده نیازمندی‌های کشور باشد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

محمود واعظی در حاشیه جلسه هیئت دولت در خصوص بسته پیشنهادی مکرون رئیس جمهور فرانسه، اظهار داشت: آنچه با فرانسه در چند هفته گذشته به ویژه چند روز گذشته در پیش گرفته‌ایم، برای آن است که حقوق ایران در برجام محقق شود و تحریم‌های ظالمانه‌ای که از طرف آمریکا اعمال می‌شود، رفع شود که وزیر امور خارجه در سفرهای اروپایی و آسیایی برای تحقق این هدف گام برمی‌دارد.

وی افزود: تا زمانی که توافق انجام نشود ، اعلام جزئیات پیشنهادات به طور رسمی کار درستی نیست.

وی اظهار کرد:‌ در حال حاضر ما و فرانسه هر کدام دیدگاه‌هایی داریم و ما در داخل و فرانسوی‌ها در اتحادیه اروپا در حال مشورت هستیم، بنابراین تا زمان نهایی شدن موضوع جزییاتی را اعلام نخواهیم کرد.

رئیس دفتر رئیس جمهوری با بیان این که همواره درباره‌ی موضوعات مهم گمانه زنی‌هایی مطرح می‌شود، ادامه داد: ما نباید مواقعی که موضوع بسیار مهمی در حال مذاکره است ، به دلیل مسائل تبلیغاتی جزئیات آن را به هم بزنیم.

رئیس دفتر رئیس جمهوری ادامه داد: همواره گفته‌ایم ملاقات برای ملاقات مشکلی را حل نمی‌کند تا وقتی در این رابطه اعتماد پیدا نکنیم،  صحبت از ملاقات صحیح نیست.

واعظی شرط مذاکره ایران و آمریکا را بازگشت واشنگتن به توافق هسته‌ای دانست و تصریح کرد: آمریکا باید به میز مذاکره ۱+۵ برگردد و به توافقات پایبند باشند تا مردم و دولت جمهوری اسلامی ایران بتوانند از همه مزایایی که در برجام است، استفاده کند.
وی تصریح کرد: اگر آمریکا به دنبال روش دیگر است، ابتدا باید اشتباهی که در تحریم‌ها کرده را اصلاح کند و بعد وارد گفت‌وگو شود.

وی در پاسخ به این پرسش که احتمال اجرای گام سوم کاهش تعهدات برجامی ایران چقدر است، خاطر نشان کرد:‌هفته آینده گروهی اقتصادی از ایران به فرانسه می‌روند تا راجع به جزییات پیشنهاد این کشور صحبت کنند، بعد از بازگشت این گروه بهتر می‌توانیم راجع به احتمال اجرا یا عدم اجرای گام سوم  کاهش تعهدات صحبت کنیم.

اگر پیشرفتی نداشته باشیم قطعا گام سوم را اجرا می‌کنیم

وی درباره جزییات گام سوم کاهش تعهدات هسته‌ای خاطرنشان کرد: درباره جزییات در همان زمان اجرا اعلام می‌شود ولی آنچه امروز می‌توان گفت این است که اگر پیشرفتی نداشته باشیم، گام سوم را قطعا اجرا خواهیم کرد.  
رئیس دفتر رئیس جمهوری درباره پیش‌شرط‌های آمریکا برای انجام گفت‌وگو با ایران ابراز داشت: من نمی‌دانم مسئله مطرح شده چیست اما ما در چند ماه گذشته مواضع مختلفی را از زبان آمریکایی‌ها شاهد بودیم؛ از ۱۲ شرطی که وزیر امور خارجه‌شان اعلام کرد تا عقب‌نشینی آنها و  این که گفتند ما هیچ پیش‌شرطی نداریم و ترامپ هم اعلام که فقط می‌خواهیم ایران سلاح هسته‌ای نسازد.  
واعظی اظهار داشت: ما نمی‌دانیم در آمریکا کی صحبت می‌کند و حرف کدام را بپذیریم. به نظر می‌رسد خودشان هم در ارتباط با ایران سرگردان هستند.  
وی درخصوص انتقادات و هجمه‌های وارد شده نسبت به سخنان رئیس‌جمهوری گفت:  در شرایطی که کشور با دشمن خارجی مواجه است و شدیدترین تحریم‌ها علیه ملت ایران اعمال شده است، بیش از هر چیزی به انسجام، یکپارچگی و صمیمیت در داخل کشور نیازمند هستیم و پیامی که از ایران به خارج ارسال می‌شود، باید پیام وحدت باشد.  
رئیس دفتر ریاست جمهوری با بیان اینکه یک اشتباهی را گروه اندکی انجام می‌دهند و تمام دستاوردهای دولت که دستاوردهای نظام و ملت است، زیرسوال می‌رود، یادآور شد: آنها با این دستاوردها مخالفت می‌کنند که این کارآنها برای یکسری اهداف جناحی و انتخابات پیش رو  است. بنابراین ما نباید مانند آنها عمل کنیم.  منافع ملی و امنیت ملی از همه چیز مهمتر است.
وی تصریح کرد: مردم باید جواب این گروه اندک را بدهند چرا که در شرایطی که ما نیازمند وحدت هستیم این افراد شعار تفرقه می‌دهند.

وی در پاسخ به این سوال که روحانی اظهارات خود را در مورد مذاکره تغییر داد آیا او زیر فشار بود؟ گفت: اگر به صحبت های رئیس جمهور در مقاطع مختلف نگاه کنید و با صحبت های دو روز گذشته ایشان مقایسه کنید هیچ تفاوتی در اصول ندارد و البته صدا و سیما این کار را کرد. 

وی افزود ما اگر اصول سیاست خارجی خود را بیان می کنیم که اهل مذاکره هستیم و برای حفظ منافع مردم از هر فرصتی استفاده می‌کنیم و با جهانی متشکل از دویست  کشر  صحبت می‌کنیم یک کشور حرف ما را به خودش بگیرد. مواضع ما در مورد امریکا روشن است و همه نظام در مورد آمریکا یک نظر دارند.

دستور رئیس جمهور به بانک مرکزی را برای رئیس قوه قضائیه فرستاده‌ایم

رئیس دفتر روحانی در پاسخ به سوال خبرنگار قدس آنلاین درباره اظهارات سید احمد عراقچی، معاون سابق بانک مرکزی مبنی بر اینکه مداخلات بانک مرکزی در بازار ارز به دستور ریاست‌جمهوری بوده استو حمایت و تایید این موضوع از سوی سخنگوی دولت و در پی آن تأکید سخنگوی قوه قضائیه بر اینکه توضیح کتبی رئیس جمهور در این زمینه می‌تواند به شفافیت پرونده مداخله بانک مرکزی در بازار ارز کمک کند؟ اظهار داشت: ما دستور رئیس‌جمهور را خدمت رئیس قوه قضاییه فرستاده‌ایم. رئیس‌جمهور همواره در شش سال گذشته بر تقویت پول ملی کشور، مدیریت بازار ارز و ثبات آن تاکید داشته‌اند. در این مسئله تردیدی نیست. ایشان کتبی و شفاهی چنین اعتقادی داشته‌اند و هم در دوران سیف و هم در دوران همتی بر این مسئله تاکید کرده‌اند.
وی ادامه داد: بانک مرکزی به صورت ذاتی وظایفی دارد که ربطی به دوران ما ندارد ،یعنی از دوران گذشته و مرحوم نوربخش تا به امروز، هر کسی که رئیس بانک مرکزی یا معاون ارزی آن بوده است، برای کنترل و مدیریت بازار ارز در داخل کشور تمهیداتی را انجام می‌داده است. اعتقاد ما بر این است آنچه بانک مرکزی هم در دوران سیف و هم امروز انجام می‌دهد، وظایف ذاتی‌اش است.

منبع: قدس آنلاین

کلیدواژه: محمود واعظی رئیس دفتر رئیس جمهور مذاکره با آمریکا حسن روحانی سید احمد عراقچی بانک مرکزی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.qudsonline.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «قدس آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۴۹۲۶۳۲۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

مجلس به بانک مرکزی اولتیماتوم داد

امتداد - رییس مجلس به بانک مرکزی اولتیماتوم داد که تا یکشنبه آینده منتظر برنامه این بانک برای مدیریت بازار ارز می‌ماند و پس از آن خود مجلس برنامه‌ای را خواهد نوشت.

به گزارش پایگاه خبری امتداد ، اعتماد نوشت: این جلسه با حضور احسان خاندوزی وزیر اقتصاد و امور دارایی، ‌محمدرضا فرزین، رییس کل بانک مرکزی، سید محمد حسینی معاون پارلمانی رییس‌جمهور از مجموعه دولت و روسای چند کمیسیون مرتبط با مسائل اقتصادی در مجلس برگزار شده و مطابق خبری که «ایسنا»از آن منتشر کرده، رییس مجلس در جمع‌بندی جلسه از دولت و به ویژه بانک مرکزی درخواست یک «برنامه مکتوب» برای مدیریت بازار ارز کرده است.

این در حالی است که مجلس پیش از این و در قالب اصلاح قانون بانک مرکزی به رییس کل این بانک «اختیار تام»برای مدیریت بازار ارز داده بود.

در این جلسه محمدرضا فرزین رییس کل بانک مرکزی گزارشی از وضعیت بازار ارز و تحولات اقتصاد کلان کشور ارایه کرده و وزیر اقتصاد و روسای کمیسیون‌های اقتصادی، صنایع و معادن و جهش و رونق تولید مجلس هم به تشریح راهکارهای خود برای کنترل نرخ ارز پرداختند.

اما قالیباف در این جلسه از عملکرد اقتصادی دولت انتقاد کرده و گفته است: «ما دنبال تکرار جلسات نیستیم و جلسه سومی وجود ندارد. بنابراین باید در مورد موضوع به جمع‌بندی برسیم و نتیجه نهایی را به صحن علنی ارایه کنیم.

در این رابطه با توجه به اصرار نمایندگان برای بررسی موضوع در صحن علنی، به صورت مشخص به نمایندگان گفتم اگر به جمع‌بندی و اتفاق نظر با دولت نرسیم مجلس خود به جمع‌بندی روشن می‌رسد.»

در این نشست، قالیباف با بیان اینکه نباید به ارایه گزارش اکتفا کرد، گفت: در نشست قبلی به اندازه کافی گزارش ارایه شد. دوستان دولت باید به‌طور روشن و شفاف رویکرد رو به جلو برای مدیریت بازار ارز ارایه کنند.

قالیباف با تاکید بر اینکه باید بر روی اصل موضوع بحث و گفت‌وگو کنیم و در مورد رویکردها، اشکالات و راهکارها به جمع‌بندی برسیم، بیان کرد: واقعیت این است که ناترازی‌ها در قیمت ارز تاثیرگذار است؛ بنابراین نمی‌توان نظام یکپارچه اقتصادی را نادیده گرفت؛ دولت و مجلس باید به این مهم توجه داشته باشند.

 

وی با بیان اینکه حکمرانی از دو بخش تشکیل می‌شود، گفت: یک بخش تشخیص علمی و دیگری تصمیم سیاسی است؛ تشخیص‌های علمی ما به دلایل مختلف تحت تاثیر تصمیم‌های سیاسی قرار دارد که اگر ترکیب آنها را با هم رعایت کنیم، می‌توانیم مشکلات را حل کنیم اما اگر تشخیص علمی را فدای تصمیم سیاسی کنیم به‌طور حتم دچار مشکل خواهیم شد.

همچنین اگر به تشخیص علمی بدون شرایط سیاسی کشور توجه کنیم با مشکل مواجه خواهیم شد بنابراین تعادل این موضوع مهم است.

قالیباف با تاکید بر اینکه مجلس در عین اختلاف سلیقه و اختلاف دیدگاه با سیاست‌های ارزی دولت همراهی کرده است، گفت: همه اختیارهای موجود در قانون دایمی را به رییس بانک مرکزی دادیم و هر چه ایشان در جلسه سران قوا بیان کردند قبول کردیم اما شرایط کنونی نشان می‌دهد که هم رویکرد اقتصادی و هم رویکرد مدیریتی در موضوع ارز دچار اشکال است.

وی با اشاره به تورم کالاهای اساسی که با ارز ترجیحی وارد می‌شوند و تاکید بر ضرورت اصلاح رویکردهای اقتصادی در این زمینه، گفت: به‌طور روشن و مشخص امروزه در سیاست‌های ارزی از نگاه اقتصادی دچار مشکل هستیم و طرح جامعی برای رویکرد اقتصادی در ارز وجود ندارد.

اظهارات رییس مجلس در جلسه با برخی از مسوولان اقتصادی دولت پس از آن صورت می‌گیرد که نرخ ارز در سال جدید دچار نوسان قیمتی شده و حالا در کانال ۶۴ هزار تومانی معامله می‌شود.

اتفاقی که بسیاری از کارشناسان و حتی تیم اقتصادی دولت آن را ناشی از «هیجانات زودگذر بازار» دانسته‌اند.

از طرف دیگر، در دو سال و نیم گذشته، نرخ تورم همواره بالای ۳۰ درصد و در بیشتر اوقات حتی بالای ۴۰ درصد بوده است.

چند روز پیش مرکز آمار گزارش تورم فروردین ماه امسال را منتشر کرد که مطابق آن نرخ تورم سالانه در این ماه ۳۸.۸ درصد اعلام شده است.

این نرخ تورم، کاهشی نسبی در مقایسه با نرخ تورم در اسفند ماه داشته، اما همچنان ایران در کنار آرژانتین و ترکیه، جزو کشورهایی با شدیدترین تورم در سراسر جهان قرار دارد.

از بازار خوراکی‌ها خبرهای چندان جالبی بیرون نمی‌آید

با اینکه رییس کل بانک مرکزی به تازگی در توجیه سیاست‌های پولی دولت عنوان کرده که«نرخ‌های بازار غیررسمی نقشی در تعیین قیمت کالاها ندارد.» اما از بازار خوراکی‌ها در ماه ابتدایی سال خبرهای چندان جالبی بیرون نمی‌آید.

چنانکه، در فروردین ماه، خوراکی‌ها با شوک قیمتی روبرو شده‌اند به‌طور مثال، تورم بخش سبزی و حبوبات فقط در یک ماه، نزدیک به ۹.۵ درصد بالا رفته.

یا انواع گوشت قرمز و سفید نزدیک به ۳ درصد رشد تورم ماهانه داشته‌اند. از سوی دیگر گزارش مرکز آمار ایران از رشد ماهانه قیمت‌ چند کالای خوراکی در مناطق شهری نشان می‌دهد کالایی مانند پیاز بیشترین جهش قیمت را در یک ماه اخیر داشته است.

پیاز در این یک ماه ۲۹.۵ درصد رشد قیمت داشته و پس از آن، شدیدترین گرانی خوراکی برای پرتقال است که تنها در یک ماه بیش از ۱۵ درصد گرانتر شده است.

در واقع هر سال به دلیل افزایش قیمت مواد اولیه، صنایع مختلف درخواست‌های خود را برای «افزایش رسمی قیمت» به نهادهای بالادستی ارایه می‌کنند و دولت هم بعد از مدتی تن به خواسته تولیدکنندگان می‌دهد.

در آخرین تحولات، به تازگی انجمن تولیدکنندگان ماکارونی درخواست افزایش قیمت داده و گویا وزارت صمت با افزایش ۱۳ درصدی قیمت این کالا موافقت کرده.

ماکارونی جزو کالاهایی است که در یکی- دو سال گذشته جایگزین برنج در بسیاری از خانوارها شده و به همین دلیل افزایش قیمت این کالا، ‌اثر نامطلوبی در شرایط مصرف کربوهیدرات در خانوراها خواهد داشت.

اما این اتفاق فقط در صنایع غذایی رخ نمی‌دهد. در بازار کالای غیرخوراکی نیز تولیدکنندگان همواره پس از افزایش قیمت مواد اولیه به دنبال قیمت جدیدی هستند که با فرمول هزینه-درآمد آنها جور در بیاید.

به‌طور مثال، ۲۸ فروردین ماه نامه‌ای به نقل از شرکت «یزدتایر» منتشر شد که در آن نسبت به مجوز افزایش قیمت ۳۳ درصدی محصولات این شرکت اطلاع‌رسانی شده بود.

در عین حال، گفته می‌شود که برخی تولیدکنندگان لوازم خانگی درخواست افزایش قیمت ارایه کرده‌اند که در دست بررسی است و هنوز تایید نشده است.

چرخه‌ای که هر سال تکرار می‌شود. تولیدکنندگانی که به دنبال افزایش قیمت هستند و شهروندانی که به دلیل ثابت ماندن دستمزد و در واقع درآمد خود طی یک سال، سبد خرید خود را کوچک‌تر می‌کنند.

برچسب ها :

این مطلب بدون برچسب می باشد.

دیگر خبرها

  • سکه های حراجی بانک مرکزی ناخالصی دارند؟
  • مجلس به بانک مرکزی اولتیماتوم داد
  • دلار و سکه تا کجا کاهش پیدا می کنند؟
  • سفر رئیس کل بانک مرکزی به عربستان
  • پیش‌بینی مرتضی افقه از تاثیر انتخابات آمریکا بر بازار ارز/ منتظر این تغییر باشید
  • مجلس آتش‌بیار معرکه است!
  • رشد قیمت دلار در بازار غیررسمی، ارتباط چندانی با بانک مرکزی ندارد
  • معاون پارلمانی رئیس جمهور به اظهارات قالیباف پاسخ داد
  • پاسخ معاون پارلمانی رئیس جمهور به انتقادات ارزی رئیس مجلس
  • پاسخ معاون پارلمانی رئیس جمهور به اظهارات قالیباف