سینمای مستند از خودش بیزار شده است/ تاثیر تلویزیون در سطح سلیقه
تاریخ انتشار: ۶ شهریور ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۴۹۲۷۰۷۹
به گزارش خبرنگار مهر، روبرت صافاریان درباره این که شبکه مستند سیما چگونه می تواند در ارتقای کیفیت مستندسازی تاثیر گذار باشد بیان کرد: شبکه مستند با نمایش فیلمهای مستند حرفه ای که سلیقه بیننده را بالا ببرد تاثیرگذار است چراکه مستند را بیش از هر چیز با تماشای فیلم مستند خوب میتوان قدر نهاد.
وی در پاسخ به این پرسش که آیا برگزاری جشنواره های تلویزیونی فیلم مستند با ماهیت هنری بودن فیلم مستند تناقض دارد یا خیر گفت: ماهیت فیلم مستند، هنری نیست بلکه حوزه ای بین هنر و روزنامهنگاری است.
بیشتر بخوانید:
اخباری که در وبسایت منتشر نمیشوند!
صافاریان درباره دغدغه این روزهای خود که پرسش هایی در حیطه سینمای مستند است عنوان کرد: مهمترین پرسشی که این روزها ذهن مرا به خود مشغول کرده این است که انگار سینمای مستند از خودش بیزار شده است. در یک برنامه نمایش فیلم مستند که چند روز پیش شرکت کرده بودم، بسیاری از حضار مطرح میکردند که اصولاً اهمیتی ندارد اگر چیزهایی که در فیلم مستند میبینند واقعی نباشند، و اصولاً ساختگی و واقعی بودن آنچه بر پرده میگذرد مهم نیست. در کلاسهای مستندسازی، هنرجوها از همان ابتدا میگویند که نمیخواهند در فیلمشان از مصاحبه استفاده کنند، نمیخواهند فیلمشان نریشن (گفتار متن) داشته باشد، میخواهند راجع به خود و مسائل شخصی خود فیلم بسازند.
این کارشناس سینمای مستند افزود: یعنی سینمای مستند هم در سطح روشهای فیلمسازی و هم در تعریف اهداف، بیشتر از سنتها و از ماهیت خودش دور میشود. اگر بپرسید این سنت چیست و این ماهیت کدام است، پاسخ من این است که توجه به واقعیات عینی و تلاش برای رسیدن به سطح عمیقتری از حقیقت از راه استفاده از متریال واقعی و تحقیق.
وی اضافه کرد: این بیزاری مستندسازان از مستندسازی البته محصول یک فرهنگسازی نوشتاری است که دست کم دو سه دهه پیشینه دارد و در آن به سینمای مستند به عنوان هنر ناب بصری (آرت) نگاه میشود و «دراماتیزه» کردن را به معنی داستانیسازی هرچه بیشتر موضوع تعریف میکند. همین طور محصول ادبیات انتقادی که مخدوش کردن مرز واقعی و داستانی یا واقعی و تخیلی را میستاید و در نهایت آمال آن ماکیومنتریهایی هستند که در تلویزیونهای عامهپسند خارجی رواج دارند و تقلب در اختلاط امر واقع و امر ساختگی را هنری والا تلقی میکنند. در این احوال هر فیلم مستند متینی که بر مبنای تحقیق ساخته میشود و میکوشد تصویری همهجانبه از موضوعش ارائه کند به عنوان مستند «تلویزیونی»، «گزارشی»، «معمولی» و «ژورنالیستی» نقد میشود و در بهترین حالت با اغماض جایی در حاشیه مستندهای داستانی (که به شبیه بودنشان به سینمای داستانی میبالند) و مستندهای هنری ناب، پیدا میکند.
صافاریان در پایان درباره چگونگی حل معضل درآمدزایی در سینمای مستند و همخوانی یا ناهمخوانی درآمدزایی با ماهیت سینمای مستند نیز اظهار کرد: درآمدزایی هیچ منافاتی با ماهیت سینمای مستند ندارد. تلویزیون جای نمایش فیلم مستند است، باید فیلمهای مستند را بخرد یا با امکانات داخلی خود آنها را تولید کند. در هر دو صورت، فیلم مستند مانند هر برنامه و فیلم دیگری که آنتن را پُر میکند هزینهای دارد که کانالهای تلویزیونی باید بپردازند.
جشنواره مستند سیما از ۱۵ تیر با پخش مستندهای پذیرفته شده در بخش مسابقه کار خود را در شبکه مستند آغاز کرده و پخش این آثار تا اواخر شهریور ماه ادامه خواهد داشت. مراسم اختتامیه جشنواره مستند در مهر ماه برگزار خواهد شد.
روبرت صافاریان متولد سال ۱۳۳۳ در تهران و فارغالتحصیل رشته کارگردانی مدرسه عالی تلویزیون و سینما در سال ۱۳۵۳ و زبان و ادبیات فارسی از دانشگاه پیام نور در سال ۱۳۷۴ است. صافاریان مدرس، منتقد، عکاس، نویسنده و مستندسازی است که در حوزه سینما و سینمای مستند فعالیت دارد. از او تألیفات و ترجمه های متعددی به چاپ رسیده است که کتاب مصاحبه در فیلم مستند (۱۳۸۹، نشر ساقی) از جمله تألیفات اوست. در حوزه سینمای مستند نیز فیلم هایی چون «وارونگی»، «جفت شیش»، «تهران در عکس»، «۱۴ آبان روز آتش»، «مسافران کناره خزر»، «تهران-شمال» و «گفتگو با انقلاب» را ساخته است.
کد خبر 4700581 عطیه موذنمنبع: مهر
کلیدواژه: مستندساز شبکه مستند سیما تئاتر ایران موسیقی ایرانی فیلم سینمایی سینمای مستند سریال ایرانی کارگردان تئاتر نمایشنامه خوانی جشنواره فیلم های کودکان و نوجوانان اصفهان سیزدهمین جشنواره ملی موسیقی جوان شبکه سه سیما سازمان سینمایی تماشاخانه شهرزاد بازیگر سینما تئاتر شهر
درخواست حذف خبر:
«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را بهطور اتوماتیک از وبسایت www.mehrnews.com دریافت کردهاست، لذا منبع این خبر، وبسایت «مهر» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۴۹۲۷۰۷۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتیکه در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.
خبر بعدی:
جایزه اصلی هاتداکس به «انقلاب» رسید
سی و یکمین جشنواره بینالملل و معتبر هات داکس در عرصه مستند با معرفی برندگان به کار خود پایان داد.
به گزارش ایسنا، جشنواره مستند هاتداکس که از تاریخ ۲۵ آوریل تا ۵ می (۶ تا ۱۶ اردیبهشت) در تورنتو کانادا برگزار شد و در نهایت مستند «کِشت انقلاب» محصول مشترک هند و نروژ به کارگردانی «نیشتا جین» موفق به کسب جایزه بهترین مستند از نگاه مخاطبان در بخش آثار بینالملل شد.
این مستند که درباره جنبش اعتراضی کشاورزان در هند است جایزه نقدی ۱۰ هزار دلاری بخش مستندهای بلند بینالمللی را به خانه برد.
به گزارش اسکرین، جایزه بهترین فیلم مستند بلند کانادایی از نگاه مخاطبان با جایزهای به مبلغ ۱۰ هزار دلار کانادا هم به «پابلو آلوارز مسا» برای مستند «تالاب سرباز» تعلق گرفت که به مبارزات سیمون بولیوار برای آزادسازی کلمبیا پرداخته است.
همچنین جایزه «لیندال تریسی» برای تجلیل از مستندسازان نوظهور کانادایی به میثم معتضدی سینماگر ایرانی تبار اعطا شد.
انتهای پیام