Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش خبرگزاری مهر، جلسه دیدار حجت الاسلام سعید رضا عاملی دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی با جمعی از نخبگان و برگزیدگان کشوری در محل دبیرخانه شورای عالی انقلاب فرهنگی برگزار شد.

نخبگان جوان با ایده‌های خود شورای عالی انقلاب فرهنگی را یاری دهند

نسرین سلطانخواه  رئیس کمیسیون نخبگان و آینده‌نگاری علم و نوآوری ، دراین جلسه با اشاره با نقش و جایگاه شورای عالی انقلاب فرهنگی در حمایت از نخبگان و استعدادهای درخشان خاطرنشان کرد: سند راهبردی کشور در امور نخبگان، مصوبه تشکیل بنیاد ملی نخبگان و دیگر مصوبات قانونی حمایت از نخبگان و استعدادهای برتر همگی جزو اقدامات و مصوبات شورای عالی انقلاب فرهنگی بوده است و نخبگان جوان و استعدادهای درخشان می‌توانند با ایده‌های خود شورای عالی انقلاب فرهنگی را در حوزه وظایف و مسئولیت‌های خودیاری دهند

نخبگان حاضر در این جلسه نیز به ارائه دیدگاه‌ها و نقطه نظرات خود پرداختند که برخی از آنها به شرح زیر است :

باید به فراهم کردن بستر برای بهره‌گیری از جوانان و نخبگان توجه داشت

ایمان افتخاری عضو هیئت‌علمی پژوهشگاه دانش‌های بنیادی گفت: مسئله استفاده از نخبگان به‌عنوان ذی‌نفعان در حوزه سیاست‌گذاری برای امور نخبگان از جمله مواردی است که باید مورد توجه شورای عالی انقلاب فرهنگی باشد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی ادامه داد: موضوع سازمان استعدادهای درخشان که اخیراً مصوبه‌ای پیرامون آن توسط شورای عالی انقلاب فرهنگی به تصویب رسیده است از جمله مواردی است که بستر اجتماعی برای مشارکت نخبگان را ایجاد کرد و از تجارب این‌چنینی می‌توان در برنامه‌های آتی شورای عالی انقلاب فرهنگی استفاده کرد.

 علوم انسانی دانشگاهی دچار وضعیت نامناسبی است

امیر صائمی، عضو هیئت‌علمی پژوهشکده فلسفه تحلیلی در پژوهشگاه دانش‌های بنیادی گفت: متأسفانه ما در علوم انسانی دانشگاهی دچار وضعیت نامناسبی هستیم، به‌عنوان مثال در فلسفه اسلامی تنها حدود ۱۰ درصد از نویسندگان کتب درسی فلسفه اسلامی جهان مسلمان و ایرانی هستند.

ایفای نقش واسط بین حاکمیت و مردم از وظایف مهم نخبگان است

الهام یاوری دکتری مهندسی صنایع دانشگاه برکلی کالیفرنیا گفت: ایفای نقش واسط بین بدنه حاکمیتی و مردمی از وظایف مهم نخبگان است که این موضوع در برنامه‌ریزی‌های مربوط به مدیریت کشوری چندان موردتوجه قرار نگرفته است.

یاوری ادامه داد: تجربه مشارکت نخبگان در مصوبه شورای عالی انقلاب فرهنگی پیرامون مسئله سمپاد ازجمله مواردی است که بایستی مورد اهمیت و توجه جدی قرار گیرد.

انتظار می‌رود شاهد حضور بیشتر اعضای شورا میان جوانان و دانشگاهیان باشیم

امیر بصیری مدال‌آور المپیاد فیزیک یادآور شد: عدم شفافیت عملکرد شورا و نیز گفتمان سازی و تبیین سیاست‌های شورای عالی انقلاب فرهنگی در سطح اجتماع ازجمله موارد مهمی است که باید موردتوجه شورا باشد.

وی افزود: عدم حضور اعضای شورای عالی انقلاب فرهنگی در بدنه عام دانشگاهی ازجمله مسائل مهمی است که با توجه به تغییر مدیریت شورا انتظار می‌رود در آینده‌ای نزدیک حضور بیشتر اعضا را در میان جوانان و دانشگاهیان شاهد باشیم.

انتقاد از نحوه تخصیص ظرفیت در دانشگاه‌ها

محمدعلی خادم مدال‌آور المپیاد فیزیک در سال ۲۰۱۵ گفت: نحوه تخصیص ظرفیت در دانشگاه‌ها دچار نوعی انحصار شده و آسیب‌های متعددی را برای جامعه به همراه آورده است بنابراین باید به بهره‌گیری از ظرفیت فارغ‌التحصیلان دانشگاهی و هدایت ظرفیت منابع انسانی کشور توجه شود.

تأکید بر برنامه‌ریزی برای بهره‌گیری از نخبگان در ساختارهای مدیریتی

احسان شعبانی‌فر برگزیده المپیاد شیمی گفت: مسئله آمارزدگی در کشور و استفاده نادرست از برخی آمارهای غیرواقعی سبب گمراه شدن سیاست‌گذاران شده است که نیاز است در این زمینه اقدام جدی صورت گیرد.

تأکید بر تجدیدنظر در آیین‌نامه ارتقای اعضای هیئت‌علمی

لیلا علی بیگلو فوق دکتری علوم اعصاب از دانشگاه نورتوسترن امریکا گفت: نبود استانداردهای مناسب در سنجش و امتیازدهی به فعالیت‌های دانشگاهیان و اعضای هیئت‌علمی موجب بی‌انگیزگی میان فعالان دانشگاهی می‌شود که با تجدیدنظر در آیین‌نامه ارتقای اعضای هیئت‌علمی می‌توان به رفع این مشکل کمک کرد.

انتظار داریم این شورا با مدیریت جدید تحولات گسترده‌ای را در کشور به ثمر برساند

محمدحسین بادامچی برگزیده المپیاد فیزیک در سال ۸۳ با تأکید بر لزوم توجه به مشارکت نخبگان در بدنه تصمیم‌گیری کشور گفت: نخبگان و فارغ‌التحصیلان کشور امروزه با بحران مواجه هستند و مسئله گردش نخبگان از مسائل جدی برای مدیریت کشور تلقی می‌شود.

عدم توجه به تأمین مالی مصوبات شورای عالی انقلاب فرهنگی

علی شیرآلی دارنده مدال طلای المپیاد جهانی فیزیک گفت: عدم توجه به تأمین مالی مصوبات شورای عالی انقلاب فرهنگی مسئله مهمی است که امروزه با آن مواجهیم.

ضرورت چابک سازی در بدنه شورای عالی انقلاب فرهنگی

علی بهجتی دارنده مدال طلای المپیاد جهانی کامپیوتر گفت: چابک سازی در بدنه شورای عالی انقلاب فرهنگی و رفع معضل رهاسازی مصوبات شورای عالی انقلاب فرهنگی پس از تصویب آن از مواردی است که نیازمند توجه جدی است.

لزوم معرفی رشته‌های جدید در سطح کشور

مریم کمالی استادیار دانشکده علوم پزشکی گفت: نبود ظرفیت‌سازی برای ورود دانشجویان در رشته‌های جدیدالتأسیس و لزوم معرفی رشته‌های جدید در سطح کشور از مواردی است که باید در سیاست‌های شورای عالی انقلاب فرهنگی لحاظ شود.

وی ادامه داد: ضعف در استانداردهای ترفیع و ارتقای اساتید هیئت‌علمی دانشگاه‌ها از مسائلی است که نیازمند مشورت و بررسی جدی‌تری دارد.

شکاف زیادی میان امور دانش‌آموزی با امور مربوط به دانشگاه‌ها است

امین بهجتی برگزیده المپیاد ریاضی و کامپیوتر گفت: نبود جریان نخبگی در دوران دانش‌آموزی و شکاف بسیار زیاد میان امور دانش‌آموزی با امور مربوط به دانشگاه‌ها مسئله مهمی است که بایستی از همان دوران دانش‌آموزی تقویت شود.

حلقه واسط میان بنیاد ملی نخبگان، باشگاه دانش‌پژوهان جوان و مدارس سمپاد ایجاد شود

سیدمحمدمهدی حاتمی دارنده مدال نقره المپیاد جهانی ریاضی گفت: برای بهره‌گیری از ظرفیت نخبگان نیاز است تا با ایجاد حلقه واسط میان بنیاد ملی نخبگان، باشگاه دانش‌پژوهان جوان و مدارس سمپاد برای تربیت نیروی انسانی کارآمد درآینده اقدام شود.

کد خبر 4704800 زهرا سیفی

منبع: مهر

کلیدواژه: شورای عالی انقلاب فرهنگی نخبگان وزارت علوم تحقیقات و فناوری دانشگاه آزاد اسلامی دانشگاه تهران سازمان سنجش دانشگاه های علوم پزشکی کنکور 98 حسین توکلی دانشگاه های ایران پذیرش بر اساس سوابق تحصیلی دانشگاه جامع علمی کاربردی وزارت بهداشت پذیرش بدون آزمون دانشجویان دانشگاه پیام نور

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.mehrnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «مهر» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۴۹۲۷۸۰۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

لزوم تلفیق نظام‌های تربیتی و فناوری در دانشگاه‌ها

به گزارش خبرنگار خبرگزاری علم و فناوری آنا، فرزاد جهان‌بین در مراسم تجلیل و تقدیر از استادان و معلمان دانشگاه آزاد اسلامی واحد زاهدان با تبریک روز معلم و گرامیداشت سالروز شهادت استاد فرزانه شهید مرتضی مطهری، با اشاره به حدیث امیرالمومنین حضرت علی علیه‌السلام با تأکید بر اینکه دانایی باید توانایی به همراه بیاورد، عنوان کرد: تحلیل روند شرکت در کنکور در بیست سال رنشان می‌دهد اقبال مردم به آموزش عالی کم شده و از دلایل اصلی آن ناتوانی نظام آموزش عالی در پیوند دانایی و توانایی بوده است.

معاون فرهنگی دانشجویی دانشگاه آزاد اسلامی با اشاره به خطر جایگزینی آموزش غیررسمی با آموزش رسمی افزود: وقتی یک سیستم به حد اشباع می‌رسد در قوس نزول و سقوط می‌افتد و اگر نتوان با تحلیل درست گذشته، ایده جدیدی ارائه کرد و سیستم را در منحنی جدیدی قرار داد، کار آن سیستم تمام است.

عضو شورای اسلامی شدن دانشگاه‌ها با اشاره به سخنرانی ۱۸ فروردین دکتر طهرانچی با بیان اینکه دانشگاه جامع دارای چهار رکن است، خاطرنشان کرد: باید نظام تربیتی، نظام علمی، نظام فرهنگی و نظام فناوری در دانشگاه باید باهم باشند و این ایده جدید نجات‌بخش آموزش عالی است.

جهان‌بین متذکر شد: تربیت تخصصی براساس آمایش سرزمینی و تلفیق تئوری با عمل و قدرت استفاده دانش برای حل مسائل مردم و قراردادن آن در خدمت منافع آنها از ارکان این ایده جدید و آموزش عالی است، چراکه دانش‌آموختگان براساس نیاز‌ها و ظرفیت‌های موجود در منطقه امکان بهره‌برداری درست و مناسب از دانش خود را کسب خواهد کرد.

وی با اشاره به نظام فرهنگی و تربیتی بیان کرد: خواسته جامعه و خانواده‌ها از آموزش عالی فراهم بودن محیطی سالم و ارزشی برای پرورش و تربیت نسلی فرهیخته، امیدوار، باکرامت، قانونمند، دارای اعتماد به نفس، سختکوش و ... است.

معاون فرهنگی دانشجویی دانشگاه آزاد اسلامی افزود: در دانشگاه باید از حافظه‌محور بودن عبور کرد و به یادگیری عمیق و کاربردی رسید، دانشگاه باید محل پرورش ذهن تحلیلی برای دانشجویان باشد و مهارت توانایی حل مسائل جدید با استفاده از داشته‌های موجود را به آنها بدهد و آنها را از ساده‌انگاری در فهم و‌حل مسائل برهاند و این امر در سایه توجه به نظام فرهنگی و تربیتی شکل می‌گیرد.

جهان‌بین مطرح کرد: اگر این چهار نظام در کنار یکدیگر قرار بگیرد و به صورت همزمان در دانشگاه اجرا شود، آموزش عالی تعالی خواهد داشت و از بحران خارج خواهد شد.

به گزارش آنا، تجدیدمیثاق با شهدای گمنام واحد زاهدان، دیدار و گفت‌وگو با معلمان مدارس سما به مناسبت روز معلم، دیدار و گفت‌وگو با استادان همیار فرهنگ، دیدار با فعالان تشکل‌ها و کانون‌ها و بسیج دانشجویی و حضور در منزل هیئت علمی تازه درگذشته، مرحوم دکتر سرگلزایی از دیگر برنامه‌های این سفر یک روزه بود.

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • لزوم تلفیق نظام‌های تربیتی و فناوری در دانشگاه‌ها
  • ابلاغ مصوبه‌ای درباره «هیات علمی دانشگاه فرهنگیان»
  • پیام دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی به مناسبت گرامیداشت روز معلم و استاد
  • مصوبه«تعیین ترکیب اعضای هیأت مرکزی جذب هیأت علمی دانشگاه فرهنگیان
  • مصوبه «تعیین ترکیب اعضای هیئت مرکزی جذب هیئت علمی دانشگاه فرهنگیان» ابلاغ شد
  • مصوبه «تعیین ترکیب اعضای هیأت مرکزی جذب هیأت علمی دانشگاه فرهنگیان» ابلاغ شد
  • حکمرانی نخبگانی، سلسله مراتبی نیست بلکه یک شبکه است/ هیئت‌های اندیشه‌ورز با حضور حداکثری نخبگان در استان‌ها تشکیل شود
  • هیات های اندیشه ورز در استان ها تشکیل شود
  • تعارض منافع مصوبه افزایش ظرفیت پزشکی وجود دارد؟
  • بازبینی مصوبه افزایش ۲۰ درصدی ظرفیت پزشکی شورایعالی انقلاب فرهنگی