Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-04-28@13:58:05 GMT

نشان هُدهُد سفید به کتاب های منتخب کودک رسید

تاریخ انتشار: ۶ شهریور ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۴۹۲۹۷۰۰

نشان هُدهُد سفید به کتاب های منتخب کودک رسید

همزمان با آئین اختتامیه نخستین دوره جشنواره اهدای نشان هدهد سفید، این رویداد با معرفی آثار برگزیده در ۵ بخش «کتاب‌های غیرداستانی کودک»، «کتاب‌های غیرداستانی نوجوان»، «کتاب‌های داستانی کودک»، «کتاب‌های داستانی کودک»، «کتاب‌های داستانی نوجوان» و «کتاب‌های شعر کودک» با حضور سید عباس صالحی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی تجلیل و به کار خود پایان داد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

بخش کتاب های غیرداستان کودک

بر این اساس از میان ۱۱ کتاب داوری شده در بخش کتاب‌های غیرداستانی کودک، به انتخاب داوران کودک و نوجوان عضو کتابخانه‌های عمومی سراسر کشور کتاب «گاو طلایی» نوشته علی باباجانی از نشر جمال به عنوان کتاب برگزیده بخش کتاب‌های غیرداستانی کودک انتخاب شد.


بخش کتاب های غیرداستان نوجوان

همچنین از میان ۱۴ اثر داوری شده در بخش کتاب‌های غیرداستانی نوجوان، نخستین جشنواره «هدهد سفید»، ۵ اثر «قصه ما مثل شد»، «مثل‌ها و قصه‌هایشان...»، «ماه غریب من»، «قصه های شاهنامه» و «بیژن و منیژه»، به مرحله نهایی این جشنواره راه یافتند که به انتخاب داوران کودک و نوجوان عضو کتابخانه‌های عمومی سراسر کشور کتاب «مثل‌ها و قصه‌هایشان...» نوشته مصطفی رحماندوست از انتشارات محراب قلم به عنوان کتاب برگزیده بخش کتاب‌های غیرداستانی نوجوان انتخاب شد.


بخش کتاب‌های داستان کودک

از میان ۱۳ کتاب داوری شده در بخش کتاب‌های داستانی کودک، ۵ کتاب «دنیا می‌خواست به دنیا بیاد...»، «قصه های من و مامان»، «خانه خاله پیرزن دور نیست»، «جناب قورباغه»، «مار مرد و مار مرد و مار مرد»، به مرحله نهایی این جشنواره راه یافتند که به انتخاب داوران کودک و نوجوان عضو کتابخانه‌های عمومی سراسر کشور کتاب «خانه خاله پیرزن دور نیست» نوشته علی اصغر سیدآبادی از انتشارات منظومه خرد و ماهک به عنوان کتاب برگزیده بخش کتاب‌های داستانی کودک انتخاب شد.


بخش کتاب‌های داستانی نوجوان
همچنین از میان ۱۶ کتاب داوری شده در بخش کتاب‌های داستانی نوجوان، ۵ کتاب «زیبا صدایم کن»، «هستی»، «دختری با روبان سفید»، «پیش از بستن چمدان»، «و باز هم سفر» به مرحله نهایی این جشنواره راه یافتند که به انتخاب داوران کودک و نوجوان عضو کتابخانه‌های عمومی سراسر کشور، کتاب «هستی» نوشته فرهاد  حسن‌زاده از انتشارات کانون پرورش فکری کودک و نوجوان به عنوان کتاب برگزیده بخش داستانی نوجوان انتخاب شد.


 بخش کتاب‌های شعر کودک
از میان ۱۴ اثر داوری شده در بخش کتاب‌های شعر کودک، ۵ کتاب «دختر بهار»، «فرشته‌های کوچک»، «شعرهای شیرین برای بچه‌ها»، «الاغه با تو قهرم...» و «می می نی الهی بد نبینی» به مرحله نهایی این جشنواره راه یافتند که به انتخاب داوران کودک و نوجوان عضو کتابخانه‌های عمومی سراسر کشور کتاب «دختر بهار» نوشته احمد میرزاده از به نشر به عنوان کتاب برکزیده بخش شعر کودک برگزیده شد.
همچنین در این بخش از کتاب «مرغ سرخ پاکوتاه» نوشته پروین دولت‌آبادی از انتشارات موسسه تاریخ ادبیات کودکان، تقدیر ویژه به عمل آمد.

 هدهد سفید ادامه یابد

دبیر بخش مدال این دوره جشنواره در این آیین گفت: تا بحال تصمیم گیری بچه ها در مورد کتاب را در کشور نداشته ایم و برای شناسایی علایق بچه ها در بین کتاب ها تصمیم گرفتیم نظر تمام کودکان در تمامی رده های سنی را از طریق تعداد امانت گرفتن کتاب ها از سوی کودکان در ۴ هزار کتابخانه در سراسر کشور ، را بسنجیم.
فریدون عموزاده خلیلی افزود: این اتفاق از جهت منحصر بفرد بودن در کشور باید حفظ و گسترش یابد و ضعف ها باید برطرف شود دولت و نهاد کتابخانه های عمومی باید کمک کنند تا کتابخانه ها بتوانند تمام کتاب های منتشر شده را تهیه کنند.
عموزاده تاکیدکرد: این اتفاق می تواند به نویسنده ها و ناشران خط بدهد  به کمک جریان ادبی کشور بیاید و حتی برای سیاستگذاران فرهنگی کمک کند و جریان تالیف را جهت دهی کند.


 
روند شکل گیری نخستین نشان هدهد سفید

نخستین دوره اهدای نشان هدهد سفید با هدف تقویت جریان تألیف و حمایت از آثار ایرانی به ویژه کودکان و نوجوانان و تشویق پدیدآورندگان و مؤلفان و همچنین معرفی کتاب‌های تألیفی برگزیده در کتابخانه‌های عمومی کشور، برگزار شد.
 داوری نخستین دوره «نشان هدهد سفید» با مشارکت فعال حدود ۸۵۰ کودک و نوجوان و پس از ۴ ماه بررسی صورت گرفت.
داوران از میان هفت هزار عضو فعال کودک و نوجوان کتابخانه‌های عمومی با شاخص‌هایی چون شرکت در مسابقه، عضویت، تعداد کتاب‌های به امانت گرفته شده، میزان مشارکت در فعالیت‌های ترویجی و فرهنگی، توانایی نقد، ارائه نظر انتخاب شدند.
در این روند ۱۲۰ کتاب نهایی در شش موضوع داستان کودک، غیرداستان کودک، شعر کودک، غیرداستان نوجوان و شعر نوجوان بررسی و انتخاب شد و داوران پس از خواندن کتاب‌ها، بر اساس شیوه‌نامه مشخص شده به آثار رأی و امتیاز دادند. در پایان کاربرگ‌ها توسط دبیرخانه گردآوری و نظرها، آرا و امتیازهای داوران بر کتاب‌ها، جمع‌بندی و پردازش شد و در هر موضوع ۱۰ الی ۱۵ کتاب به مرحله نهایی رسیدند.
روند داوری نخستین دوره نشان هدهد سفید زیر نظر شورای نظارت مرکب از افسانه شعبان‌نژاد و حمیدرضا شاه‌آبادی، حسین فتاحی، فریدون عموزاده خلیلی (دبیر مدال هدهد)، هادی آشتیانی (مدیرکل ترویج کتابخوانی و امور فرهنگی نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور) انجام شد.
 کتاب‌هایی که نشان هدهد سفید دریافت می کنند مجازند این نشان را که نشانه انتخاب کتاب از سوی مخاطبان کودک و نوجوان عضو کتابخانه‌های عمومی است، پشت کتاب‌ها درج کنند.
همچنین این کتاب‌ها از سوی نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور به شکلی ویژه معرفی و در فهرست کتاب‌های ترویجی این نهاد قرار می گیرند.

منبع: ایرنا

کلیدواژه: وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی نهاد كتابخانه های عمومی کشور پارک شهر

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۴۹۲۹۷۰۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

جریان حکمت عراق ۲هزار نسخه کتاب به کتابخانه‌های عمومی اهدا کرد

به گزارش خبرگزاری مهر، دفتر جریان حکمت ملی عراق در تهران، تعداد ۲۰۰۰ نسخه کتاب را برای استفاده اعضا و مخاطبان با پیوستن به پویش «اهدای کتاب، اهدای دانایی» به کتابخانه‌های عمومی کشور اهدا کرد.

«حبیب خدا؛ روایت تصویری از ۲۳ سال حضور آیت‌الله شهید سیدمحمدباقر حکیم در ایران»، «روابط اجتماعی در اسلام؛ ابعاد و اصول (جلد اول)» از مجموعه سخنرانی‌های حجت‌الاسلام والمسلمین سیدعمار حکیم؛ «حکومت اسلامی در اندیشه و عمل» اثر آیت‌الله شهید سیدمحمدباقر حکیم، «شرح عهدنامه امام علی (ع) به مالک اشتر؛ آئین حکومت‌داری در اسلام» اثر حجت‌الاسلام والمسلمین سیدعمار حکیم، «شرح رساله حقوق (جلد اول)» از مجموعه درس‌گفتارهای حجت‌الاسلام والمسلمین سیدعمار حکیم و «حوزه علمیه بنیانی برخاسته از اسلام و تمدن» اثر آیت‌الله شهید سیدمحمدباقر حکیم عناوین کتب اهدایی به کتابخانه‌های عمومی کشور است.

کد خبر 6090159 فاطمه میرزا جعفری

دیگر خبرها

  • دبیرکل کتابخانه‌ها‌‌: مردم ایران کتاب‌نخوان نیستند + فیلم
  • برای تقویت میدان کتاب کودک و نوجوان چه باید کرد؟
  • رشد ۱۵۳ درصدی امانت کتاب در آذربایجان شرقی
  • جریان حکمت عراق ۲هزار نسخه کتاب به کتابخانه‌های عمومی اهدا کرد
  • مهلت ثبت ششمین دوره جام باشگاههای کتابخوانی تمدید شد
  • نهاد کتابخانه‌های عمومی زمینه‌ساز ترویج فرهنگ کتاب و کتابخوانی
  • کمرنگ‌شدن نشریات تخصصی نوجوانان از عوامل افت شعر نوجوانان است
  • چرا شعر نوجوان مورد توجه نیست؟
  • شهرداری میانه از پیشگامان ترویج فرهنگ کتاب و کتابخوانی است
  • میانه ظرفیت ایجاد و احداث کتابخانه مرکزی را دارد