Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش خبرنگار ایکنا، آیین نخستین دوره جشنواره نشان هدهد سفید عصر امروز با حضور سیدعباس صالحی، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی؛ علیرضا مختارپور، دبیرکل نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور؛ اعضای هیئت امنای نهاد و اهالی فرهنگ و ادب در کتابخانه مرکزی پارک شهر تهران برگزار شد.

سیدعباس صالحی در این مراسم گفت: در مسیری حرکت می‌کنیم تا کتابخانه‌ها بتوانند برای کودکان و نوجوانان فضایی برای زندگی باشند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

با این نگاه اتفاق‌هایی افتاده است، اما فاصله بسیاری با شرایط ایده‌آل داریم، اما این گام‌ها رو به جلو بوده است.

وی افزود: یکی از گام‌ها در رابطه با کتابخانه‌ها این بود که نباید بدون بخش کودک و نوجوان باشند. در حال حاصر همه کتابخانه‌ها دارای این بخش هستند، اما گام بعدی جذابیت این بخش بود تا کودکان و نوجوانان را فرابخواند.

صالحی ادامه داد: این جذابیت باید به گونه‌ای باشد که کتابخانه مانند خانه باشد و اگر کودک چند روز به کتابخانه نرفت، احساس کند چیزی گم کرده است؛ یعنی کتابخانه فقط قفسه کتاب نباشد و کودک با حضور در کتابخانه احساس کند نفسش آزاد می‌شود.

وی تصریح کرد: گام دیگری که باید برداشته شود این است که کتابخانه کارگاه خلاقیت شود و فقط قرائت‌خانه نباشد؛ مانند چشمه‌ای از درون کودک بجوشد. تبدیل کتابخانه به کارگاه نویسندگی، نقاشی، تئاتر و ... سخت، اما شدنی است.

وزیر ارشاد گفت: این مهم است که چگونه خواندن را به لذت مبدل کنیم. ترکیب خواندن و آفریدن لذت بخش است و یکی از راه‌های لذت آفریدن این است که کتاب خوب بخوانیم، خواندن خوب کتاب ذائقه انسان به کتاب را بالا می‌برد، ولی برخی کتاب‌ها گاهی به جای کمک سد راه کتاب خواندن می‌شوند؛ اینکه چطور کتاب خوب پیدا کنیم تا از خواندن کتاب لذت ببریم یکی از راه‌هایی است که جشنواره در پی آن بود.

وی در پایان یادآور شد: جشنواره هدهد سفید یک تجربه جدید در کشور است و در آن فرایند کودکان و نوجوانان از نقاط مختلف ایران کتاب‌هایی را انتخاب کرده و امروز به اینجا آمدند.

فریدون عموزاره خلیلی، دبیر جشنواره نشان هدهد سفید در این مراسم گفت: برای شناخت نیاز‌ها و علایق کودکان و نوجوانان در رابطه با کتاب‌ها طرح نظرسنجی از آن‌ها بدون دخالت دیگران انجام شد. در این راستا نیاز بود از همه کودکان و نوجوانان کشور نیازسنجی شود بنابراین ۷۵۰۰ نفر از کودکان و نوجوانان و هزار داور انتخاب شدند و کاربرگ‌های برای کودکان و نوجوانان ارسال و نظرسنجی انجام شد و ۱۰۰ هزار کاربرگ به دستمان رسید که امتیازبندی شدند و در نهایت ۵ نفر به عنوان برگزیده انتخاب شد.

وی افزود: این نظرسنجی در کشورمان بی نظیر است و تاکنون از این تعداد از کودکان و نوجوانان نظرسنجی نشده است. اما این موضوع باید توسعه یابد، زیرا می‌تواند نویسنده‌ها را در انتخاب موضوع هدایت و جریان تالیف را تقویت کند و یا برای ناشران از نظر اقتصادی مناسب باشد.

متن یادداشت علیرضا مختارپور را یک نوجوان قرائت کرد که در ادامه این متن آمده است.

در سال‌های دور کودکی نسل من، نه کتاب‌های مناسب از نظر محتوا و تناسب با شرایط سنی کودکان و نوجوانان در انواع مختلف و متنوع موجود بود، نه نشریات متعدد قابل استفاده، تنها معدودی نشریه کودک و نوجوان آن هم با شمارگان محدود و غیرقابل دسترس در تمامی نقاط کشور. تعداد کتابخانه‌ها هم حتی به اندازه یک سوم شهر‌های کشور عزیزمان نبود.
به برکت انقلاب اسلامی و در آستانه گام دوم انقلاب اسلامی کودکان و نوجوانان این سرزمین هم از نعمت کتاب‌های متعدد و متنوع در موضوعات مختلف فرهنگی، علمی، دینی که توسط ناشران اختصاصی این حوزه منتشر می‌شوند برخوردارند و هم از امکان استفاده از نشریات متعدد مربوط به این گروه سنی.

البته این نسل با پدیده‌های نوظهوری، چون فضای مجازی نیز روبروست که هم فرصت‌های طلایی دسترسی به اطلاعات مفید در کمترین زمان را در اختیار قرار داده و هم تهدید مواجهه با سیل ویرانگر مطالب غیرصحیح و غیر مفید و تلف‌کننده وقت و سرمایه گرانقدر و تکرار ناشدنی کودکی و نوجوانی.

این نسل آینده‌ساز در این جهان متنوع و مالامال از پیام‌های مختلف و متنوع و متضاد تنها در صورتی می‌تواند هم از فرصت‌های طلایی عمر و امکانات جدید بهره ببرد و هم آماده ایفای نقش در شئون فرهنگی – اجتماعی آینده این کشور باشد که تمامی نهاد‌های مسئول فرهنگی اجتماعی در برنامه‌ریزی‌های خود توجه خاصی به این نسل و نیاز‌های آن داشته باشند.

یکی از مناسب‌ترین فضا‌های فرهنگی در این زمینه کتابخانه‌های مختلف مدارس، مساجد و از همه مهمتر کتابخانه‌های عمومی است که می‌تواند پایگاهی مطمئن و قابل اعتماد برای رشد و شکوفایی این نسل گردد.

نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور در دوره جدید با تغییر رویکرد کتابخانه‌ها به پایگاه اجتماعی فرهنگی و نیز مشارکت اعضا و کاربران در اداره و بهبود شرایط کتابخوانی و کتابخانه‌ها طرح‌های متعددی را در دستور کار خود قرار داد که طرح «هدهد سفید» یکی از این برنامه‌هاست.

در این طرح هزار کودک و نوجوان عضو فعال کتابخانه‌ها با مطالعه کتب مختلف به ارزیابی کتاب‌ها پرداخته و محبوب‌ترین نویسنده خود را در دوره‌های مختلف انتخاب و به او مدال هدهد اهداء می‌کنند.

خدای متعال را سپاس می‌گویم که اولین دوره این طرح به نتیجه رسید و شاهد اختتامیه آن هستیم. دست تمام کودکان و نوجوانان مشارکت کننده در این طرح را می‌بوسم و از درگاه خداوند عزیز برای آنان آرزوی سلامتی و سعادت دارم و از رشد و شکوفایی دوره‌های بعدی این طرح را چشم انتظارم.

انتهای پیام

منبع: ایکنا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت iqna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایکنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۴۹۳۰۵۷۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

ملایر میزبان نخستین جشنواره موسیقی تاک

به گزارش خبرگزاری صدا و سیما استان همدان، دبیر جشنواره موسیقی تاک گفت : این جشنواره با هدف شناسایی و استفاده از ظرفیت‌های موجود در موسیقی سنتی و محلی ایران و معرفی هنرمندان بومی در حال برگزاریست.

قدسی افزود: جشنواره تاک در چند بخش شامل اجرا‌های صحنه‌ای (کنسرت)، موسیقی سنتی و محلی، برگزاری کارگاه‌های آموزشی متنوع با موضوعات مختلف شعر و موسیقی و سازسازی، برپایی دومین دوره نمایشگاه ساز، تور گردشگری شهر و بازدید از اماکن تاریخی و دیدنی ملایر همراه با برپایی نمایشگاه صنایع دستی و سوغات خواهد بود.

موضوعات کارگاه‌ها شامل پیوند شعر و موسیقی، تاثیر شعر در موسیقی، اصول و مبانی سازسازی، چوب شناسی، فیزیک سوت و رگلاژ ساز، اصول نگهداری از ساز، تحلیل ساختار موسیقی، آسیب‌شناسی موسیقی ایرانی در چند دهه اخیر، اصول و مبانی گروه‌نوازی، ریتم‌شناسی و وزن‌خوانی، ارتباط هنر با صنعت، گردشگری موسیقی، بررسی سبک‌ها و مکتب‌های مختلف آواز و مناسب‌خوانی است.

دیگر خبرها

  • همه ادارات شهرستان دشتی باید کتابخانه داشته باشند
  • رشد ۱۵۳ درصدی امانت کتاب در آذربایجان شرقی
  • اجرای طرح «هر کلاس یک قفسه کتاب» در خوزستان
  • ملایر میزبان نخستین جشنواره موسیقی تاک
  • مهلت ثبت ششمین دوره جام باشگاههای کتابخوانی تمدید شد
  • هفته زمین پاک
  • کتاب‌های مشکوک به آرسنیک در کتابخانه ملی فرانسه
  • قرنطینه‌شدن کتاب‌های مشکوک به آرسنیک در کتابخانه ملی فرانسه
  • کتابخانه‌های سیار نیاز کتابخوانی عشایر را برطرف می‌کند
  • شهرداری میانه از پیشگامان ترویج فرهنگ کتاب و کتابخوانی است