Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «همشهری آنلاین»
2024-04-30@17:32:55 GMT

خیابان‌های مریوان صحنه تئاتر

تاریخ انتشار: ۶ شهریور ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۴۹۳۱۷۴۳

خیابان‌های مریوان صحنه تئاتر

در بخش بین‌الملل این جشنواره نیز برای نخستین بار ١١ کشور خارجی با ارائه ١٠ اثر به رقابت پرداختند. گرچه برای شرکت کنندگان زمینه های فرهنگی جشنواره و تاکید بر تعامل فرهنگی و گفت وگوی فرهنگ‌های بومی شرکت کننده در جشنواره قابل توجه بود، اما مسئولان بیش از دوره های قبل بر فعال‌سازی دیگر ظرفیت های جشنواره به ویژه قابلیت‌های اقتصادی و زمینه های جذب گردشگر تاکید دارند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

چنانکه مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی کردستان از فرا رسیدن زمان بهره‌برداری اقتصادی از جشنواره خبر داد و وزیر ارشاد هم در پیام خود قدم بعدی را معرفی مریوان به عنوان پایتخت تئاتر خیابانی خاورمیانه عنوان کرد.  

 روزهای خوش جشنواره در مریوان

یکی از ویژگی های این دوره از جشنواره شادپیمایی گروه‌ها و هنرمندان شرکت‌کننده در روز اول با رنگ‌ها و نواها و لباس‌های متنوع محلی بود که فضای پرشوری به جشنواره بخشید. همچنین اجرای نمایش در روستاهای شهرستان مریوان و استقبال روستاییان، ابتکاری بود که موجب شد عنوان «پایتخت تئاتر خیابانی کشور» را بیش از پیش برازنده شهرستان مریوان بدانیم.  

یکی از اهالی روستای «ینگیجه» که یکی از دو نمایش اجرا شده در روستایشان را تماشا کرده است، به همشهری می‌گوید: من نمایش «مبارز (زینب پاشا) » رادیدم و بسیار لذت بردم. امیدوارم این جشنواره آن‌قدر رونق بگیرد که سال های بعد در تعداد بیشتری از روستاها نمایش اجرا شود و افراد بیشتری لذت ببرند. یک دانشجوی کارشناسی علوم اجتماعی هم در این باره به همشهری می‌گوید: من در شهر همدان تحصیل می‌کنم و هر سال در زمان برگزاری جشنواره بین‌المللی تئاتر خیابانی به زادگاهم برمی‌گردم. «آرمان رشیدی» می‌افزاید: جشنواره تئاتر خیابانی مریوان امروز پس از پشت سر گذاشتن ۱۴دوره به یک برند فرهنگی، هنری تبدیل شده است و توانسته تعداد زیادی گردشگر را همزمان با جشنواره به این شهرستان گردشگرپذیر بیاورد.  

وی با اشاره به استقبال پرشور مردم از جشنواره تئاتر خیابانی اظهار می‌کند: بخش بزرگی از تماشاچیان جشنواره شهروندان مریوانی هستند که هنگام کار و تلاش روزانه‌شان از این اتفاق هنری دیدن می‌کنند و در میان آنها علاوه بر جوانان، پیرمردان و پیرزنان نیز دیده می‌شود. رشیدی ادامه می‌دهد: جشنواره در فصل برگزاری‌اش به مردم شهر مریوان انرژی و شادی می‌بخشد و فضای گرم و پرشوری در شهر به‌ وجود می‌آورد و به مردم برای کار روزانه انگیزه می‌دهد.  

یکی دیگر از شهروندان مریوانی می‌گوید: هیچ‌چیز لذت‌بخش‌تر از این نیست که برای گردشی ساده به خیابان بیایی، اما یک نمایش درجه یک ببینی. وی با بیان این‌که روزهای برگزاری جشنواره تئاتر از بهترین روزهای سال برای شهروندان مریوانی است، می‌گوید: امیدواریم این جشنواره سال به سال پررونق‌تر باشد و با استقبال بیشتر مردم دیگر استان‌ها مواجه شود تا چرخ گردشگری این شهرستان هم بچرخد.  

نیاز به زیرساخت گردشگری برای تقویت جشنواره

فرماندار مریوان هم با بیان اینکه جشنواره بین‌المللی تئاتر خیابانی ظرفیت مطلوبی برای توسعه گردشگری، فرهنگی و اجتماعی در این شهرستان است، اظهار می‌کند: یکی از مطالبات و خواسته‌های برگزارکنندگان جشنواره تئاتر خیابانی مریوان برقراری ارتباط این رویداد فرهنگی و هنری با حوزه گردشگری است. «آرتیکاس اقبال» ادامه می‌دهد: جای بسی خوشحالی است که در چهاردهمین دوره این جشنواره شاهد تحقق این مطالبه هستیم و تورهای گردشگری زیادی از اقصی نقاط ایران در ایام برگزاری این رویداد بین‌المللی در مریوان حضور پیدا کردند.

فرماندار شهرستان مریوان بر استمرار این روند در سال‌های آینده هم تاکید می‌کند و می‌افزاید: این اتفاق اگر کماکان ادامه یابد شاهد شکوفایی و توسعه بیش از پیش این جشنواره و حوزه گردشگری، فرهنگی و اجتماعی در این شهرستان خواهیم بود. اقبال تاکید می‌کند: ظرفیت هتل‌ها و مسافرخانه‌های مریوان جوابگوی نیاز حاضران در این دوره از جشنواره اعم از هنرمندان و گردشگران نبود، به همین دلیل از ظرفیت مهمانسراهای ادارات دولتی هم استفاده کردیم.  

این مسئول مریوان را مکانی گردشگری که در بین تجار به بندر خاکی معروف است و به توسعه زیرساخت‌های گردشگری نیاز دارد، معرفی و اظهار می‌کند: یکی از اولویت‌های دولت نه‌تنها به خاطر گردشگران بلکه برای استفاده عموم مردم، بهره‌برداری سریع‌تر از پروژه جاده جدید سنندج- مریوان است. وی در ادامه با اشاره به این‌که بر اساس نظر کارشناسان ساخت فرودگاه در مریوان توجیهی ندارد، می‌افزاید: تهیه زمین برای ساخت فرودگاه گران تمام می‌شود، چراکه وسعت اراضی مسطح در مریوان بسیار کم است و علاوه بر این تعداد مسافرانی که برای مسافرت به این منطقه از هواپیما استفاده خواهند کرد، هم زیاد نیست.  

حمایت بخش خصوصی 

رئیس کانون تئاتر خیابانی کشور نیز با بیان این‌که چندین اثر برگزیده این دوره از جشنواره تئاتر خیابانی مریوان به دیگر جشنواره‌های بین‌المللی معرفی می‌شوند، می‌گوید: این جشنواره به اصلی‌ترین رویداد هنرهای نمایشی در کشور تبدیل شده است.   «سامان‌خلیلیان» می‌افزاید: در چهاردهمین دوره از برگزاری این جشنواره شاهد حضور پرشور گروه‌های خارجی بودیم که در ۵ روز برگزاری این رویداد با هم به رقابت پرداختند.

 وی اضافه می‌کند: گروه‌هایی از همه استان‌ها در این جشنواره حضور داشتند و برگزاری ۲ کارگاه آموزشی با حضور اساتیدی از خارج کشور از جمله برنامه‌های جنبی این جشنواره بود.  خلیلیان به حضور دبیران اجرایی چند جشنواره خارجی در مریوان اشاره و اظهار می‌کند: دبیر اجرایی جشنواره بین‌المللی پوتی گرجستان در مریوان حضور داشت و قرار شد یک یا ۲ اثر را برای شرکت در دوره بعدی این جشنواره انتخاب کند.  رئیس کانون تئاتر خیابانی کشور با اشاره به این‌که جشنواره تئاتر خیابانی مریوان امروز در دنیا شناخته شده است، می‌گوید: ضروری است که بخش خصوصی، نمایندگان استان در مجلس شورای اسلامی و دیگر مسئولان استان از این جشنواره حمایت کنند.

تعامل فرهنگ‌ها؛ ویژگی بارز جشنواره 

دبیر چهاردهمین جشنواره بین‌المللی تئاتر خیابانی مریوان ویژگی بارز این رویداد را تعامل فرهنگ‌ها می‌داند و می‌گوید: افراد خارجی حاضر در این جشنواره سفیران فرهنگی هستند که هم با فرهنگ ایرانی‌ها آشنا می‌شوند و هم مردم ما را با فرهنگ خود آشنا می‌کنند.   «فاتح بادپروا» می‌افزاید: در این زمینه دبیران جشنواره‌های پوتی گرجستان، دربندی‌خوان، بغداد، کرکوک و عمان در مریوان حضور یافتند. وی عنوان می‌کند: علاوه بر اجرای تئاتر، هدف ما تعامل فرهنگ‌ها و شناساندن آداب و سنن موجود در مناطق مختلف به مردم داخل و خارج از کشور است.  

تفاوت‌های این دوره از جشنواره 

شهرام کرمی، مدیرکل هنرهای نمایشی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی با اشاره به تفاوت‌های این دوره از جشنواره با دوره‌های پیشین عنوان می‌کند: توجه به بخش آموزش و پژوهش، حضور ۱۱ کشور خارجی و سختگیری در انتخاب آثار از جمله‌های تمایزهای این دوره از جشنواره تئاتر خیابانی مریوان با دوره‌های قبل بوده است. وی با بیان اینکه این جشنواره هر سال نسبت به سال قبل رشد داشته است، ادامه می دهد: در دهه اول جشنواره تثبیت شد و سپس ابعاد ملی و بین المللی پیدا کرد. اکنون جشنواره تئاتر خیابانی مریوان به عنوان یک برند در حوزه تئاتر خیابانی مطرح است.

کرمی با اشاره به فعالیت دبیرخانه دائمی جشنواره تئاتر خیابانی مریوان، گفت: در چهاردهمین دوره سعی شده که جشنواره به عنوان یک رویداد بین المللی مهم شناخته شود که ما شاهد این بودیم که امسال بیش از ۱۰۰کشور متقاضی شرکت در این فستیوال بودند. مدیرکل هنرهای نمایشی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در ادامه خود دو سرمایه بزرگ این جشنواره را مخاطب مردمی نمونه و هنرمندان دلسوز و عاشق عنوان می کند و می افزاید: این دو سرمایه باعث شده این جشنواره رشد پیدا کند.

وی در پاسخ به سوالی در مورد زیرساخت‌های شهر مریوان برای برگزاری یک جشنواره بین المللی گفت: در حال حاضر ۵۰۰ نفر مهمان در این شهر اسکان داده شده‌اند، به نسبت اینکه مریوان یک شهر کوچک و با بضاعت محدود است، زیرساخت‌های آن برای میزبانی از این جشنواره خوب بوده است. مدیرکل هنرهای نمایشی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، اعتبار حوزه تئاتر کشور را بالغ بر ۲۵ میلیارد تومان عنوان کرد و گفت: سال ۹۶ اعتبار تئاتر کشور ۳۶ میلیارد تومان و سال گذشته ۲۵ میلیارد تومان بود. امسال هم به همین میزان اعتبار اختصاص داده شده است. وی اعلام کرد: امسال علیرغم وضعیت نامناسب اقتصادی و تحریم‌ها ۱۰ درصد اعتبار جشنواره بین‌المللی تئاتر خیابانی مریوان نسبت به دوره گذشته افزایش پیدا کرده است.

  تلفیق سنت‌های گذشته با امروز 

هنرمندان خارجی‌ شرکت‌کننده در جشنواره هم ضمن ابراز رضایت از چگونگی برگزاری آن، توصیف‌های جالبی داشتند. «تیتیا بومیستر» استاد تئاتر از کشور هلند برگزاری کارناوال چهاردهمین جشنواره تئاتر خیابانی مریوان را بسیار جذاب دانست و گفت: موسیقی اصیل کُردی و ترکیب سنت با تئاتر بسیار جالب توجه بود. این استاد تئاتر اظهار کرد: تلفیق سنت‌های گذشته با امروز از طریق تئاتر خیابانی اقدام ارزشمند و ستودنی است که در جشنواره مریوان شاهد آن بودم و این کار در هلند تاکنون انجام نشده است. بومیستر با اشاره به این‌که تبادل دانش و فرهنگ از مزایای برگزاری جشنواره تئاتر خیابانی مریوان است، افزود: وجود جوانان علاقه‌مند به فراگیری دانش روز در مورد تئاتر خیابانی از حُسن‌های ورک‌شاپ برگزار شده در جشنواره تئاتر خیابانی مریوان است.  

مبادله بین هنرمند و مخاطب

«جوردی بلترامو» کارگردان نمایش «سولکس» از کشور ایتالیا هم تئاتر خیابانی را تبادل و مبادله بین هنرمند و مخاطب دانست و گفت: وجود تماشاگران مشتاق و خوب منجر به اجرایی موفق و تئاتری ارزشمند می‌شود. وی در مورد اجرای گروه خود در سنندج گفت: لحظه‌ای‌ به‌یادماندنی از حضور مردم این شهر را شاهد بودم که در کمتر جایی از دنیا نظیر آن را می‌توان یافت. وی اضافه کرد: هنر خود را به آنها عرضه کردم و آنها چیزی فراتر از هنر به من بازگرداندند و این تجربه ارزشمندی برای من بود.

زمان بهره‌برداری اقتصادی از جشنواره 

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان کردستان با اشاره به تغییرات این دوره از جشنواره به همشهری می‌گوید: محور اصلی چهاردهمین جشنواره تئاتر خیابانی مریوان توسعه بخش گردشگری بود. «جلال قلعه‌شاخانی» می‌افزاید: امسال بخش گردشگری جشنواره تئاتر خیابانی مریوان مورد توجه قرار گرفته و در این دوره از جشنواره به نقطه‌ای رسیدیم که بتوانیم از آن در منطقه بهره‌برداری اقتصادی، اجتماعی و گردشگری داشته باشیم.  

وی عنوان می‌کند: سعی بر این است که در دوره‌های بعدی برگزاری جشنواره تئاتر خیابانی مریوان ابعاد اقتصادی را نیز محور توجه قرار دهیم و آمادگی خود را برای همکاری در توسعه تمامی حوزه‌ها اعلام می‌کنیم و از بخش خصوصی و ارگان‌های دولتی که در این زمینه قصد همکاری داشته باشند، استقبال می‌کنیم. قلعه‌شاخانی عنوان می‌کند: در دوره‌های گذشته برگزیدگان تئاتر خیابانی به جشنواره فجر معرفی می‌شدند و این امر بیانگر ظرفیت مریوان در تمامی حوزه‌هاست. بی‌شک مخاطبان تئاتر مریوان نیز حرفه‌ای هستند و مردم آن سواد و بینش بالایی در تئاتر پیدا کرده‌اند.  

وی اظهار می‌کند: وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در پیامی که به این جشنواره ارسال کرد، قدم بعدی را معرفی مریوان به عنوان پایتخت تئاتر خیابانی خاورمیانه عنوان کرد. با این تعاریف، امروز مریوان با همکاری مقامات کشوری و استانی به سمت و سویی می‌رود که می‌توان همه ظرفیت‌های دیگر را نیز در این استان فعال کنیم.  

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی کردستان بیان می‌کند: مشکلی در تامین بودجه برگزاری این جشنواره نداریم. همچنین بعد از تاسیس صندوق اعتباری و مالی برای حمایت از هنر و هنرمندان، استاندار سرمایه اولیه خاصی را در اختیار این صندوق داده است که تسهیلاتی را برای توسعه فرهنگ و هنر در اختیار هنرمندان قرار می‌دهد و درآمدزاست.

کد خبر 453168 برچسب‌ها تئاتر - تئاتر شهر

منبع: همشهری آنلاین

کلیدواژه: تئاتر تئاتر شهر

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.hamshahrionline.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «همشهری آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۴۹۳۱۷۴۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

تقدیم اجرای «نظامِ ابن عربی» به فرهاد ناظرزاده‌کرمانی

به گزارش گروه فرهنگ و جامعه خبرگزاری علم و فناوری آنا، نمایش «نظامِ ابن عربی» به نویسندگی محسن رهنما با کارگردانی یاسمین عباسی و تهیه‌کنندگی رضا عباسی از دوم اردیبهشت ۱۴۰۳ ساعت ۱۹ در کارگاه نمایش مجموعه تئاتر شهر روی صحنه است.

«نظامِ ابن عربی» در روز‌های آغازین اجرای خود میزبان پروفسور فرهاد ناظرزاده‌کرمانی شد و این گروه نمایشی، اجرای خود را به این پژوهشگر و نویسنده تئاتر تقدیم کردند.

پروفسور فرهاد ناظرزاده‌کرمانی پس از تماشای این اثر نمایشی گفت: «این اثر را مونودرامی تک‌بازیگر دیدم که مسئله عشق ممنوع را به تصویر کشاند.»

عرفان رجایی به‌عنوان بازیگر و سارا واحدی در جایگاه پرفورمر، در این اثر نمایشی حضور دارند.

در خلاصه این نمایش آمده است: «جوانی آبادانی و دانشجوی حکمت و فلسفه، سال‌هاست که از عشق پری، دختری اصفهانی سرگردان جاده‌هاست. او تحت تاثیر عشق عارف حکیم محیی‌الدین ابن عربی به دختر دانشمند ایرانی اصفهانی به نام نظام، تصمیم می‌گیرد در آخرین سفرش به اصفهان تمام نامه‌ها و عکس‌های عاشقانه‌اش با پری را در صحن مسجد جامع اصفهان بساط کند و روایت‌گر داستانی عاشقانه باشد، اما...»

ایلیا شیرازی (دستیار اول کارگردان)، نوید شایان مهر (دستیار دوم کارگردان)، امید محمدی (هماهنگی و برنامه‌ریزی)، ابوالفضل فتحی (منشی صحنه)، علی حیدری (طراح صحنه)، مرتضی نجفی (طراح نور)، شقایق مهاجری (طراح لباس)، سارا میرزازاده اصل (طراح گریم)، مرتضی آکوچکیان (طراح گرافیک)، رضا خزاعی (آهنگ‌ساز)، یاسمین عباسی (تنظیم‌کننده)، علی حیدری (کاخن و آواز)، رها خلیلی (انتخاب قطعات فلامنکو و سولیست و گیتار)، اسماعیل رضوی (مدیر تولید)، حمیدرضا شیرازی (سرمایه‌گذار)، فراز مقدم (نورپرداز، ویدئومپ و ساخت تیزر)، فاطمه عرب، یزدان موسی خانی (عکس)، رسول سلیمیان، حجت جعفری و یعقوب احمدزاده (اجرای دکور)، نیلوفر حیدری (دستیار طراح صحنه)، حمیدرضا کوچکی و نیلوفر حیدری (مشاوران طراح صحنه) و علی کیهانی (مشاور رسانه‌ای) دیگر عوامل این اثر نمایشی هستند.

علاقه‌مندان برای تهیه بلیت این اثر نمایشی که کاری از گروه تئاتر ناگهان است، می‌توانند به سایت تیوال و گیشه تئاتر مراجعه کنند.

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • اضافه‌شدن ۶ نمایش به جشنواره تئاتر رضوی برای اجرا در دهه کرامت
  • شش نمایش همراه جشنواره تئاتر رضوی شدند
  • حضور فرهاد ناظرزاده‌کرمانی در اجرای نمایش «نظامِ ابن عربی»
  • تقدیم اجرای «نظامِ ابن عربی» به فرهاد ناظرزاده‌کرمانی
  • حسام منظور به سراغ دراکولای برام استوکر می‌رود
  • مراسم نکوداشت اکبر زنجان‌پور با حضور استادش
  • نونزدهمین مراسم «شب کارگردان» برگزار شد/ آرزوی نویدمحمدزاده چه بود؟
  • جایزه‌ای به نام اکبر زنجانپور اهدا شود/آرزوی نویدمحمدزاده چه بود؟
  • لیلا بلوکات با «خارشتر» به صحنه تئاتر می‌آید
  • انتقاد بازیگر قدیمی به جیغ و دست و هورا در شب آخر عروسک‌خونه