Web Analytics Made Easy - Statcounter

هفته‌ای که گذشت، خبر‌هایی از جنس صنفی، فرهنگی و دانشجویی در دانشگاه‌ها منتشر شد، برخی از این اخبار دانشجویان زیادی را دربر گرفت و برای آن‌ها حائز اهمیت بود.

به گزارش خبرنگار دانشگاه خبرگزاری دانشجو، هفته‌ای که گذشت، خبر‌هایی از جنس صنفی، فرهنگی و دانشجویی در سطح دانشگاه‌ها منتشر شد، برخی از این اخبار دانشجویان زیادی را دربر گرفت و برای آن‌ها حائز اهمیت بود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!
گزیده‌‍ای از مهم‌ترین اخبار صنفی و فرهنگی دانشگاه‌ها در هفته گذشته را مرور می‌کنیم.
دانشجویان بدهکار پیام‌نور از تسهیلات وام شهریه برخوردار می‌شوند زمانی، رئیس دانشگاه پیام نور در مراسم تفاهم نامه با بانک صادرات که امروز برگزار شد، گفت: دانشگاه پیام نور بزرگترین دانشگاه دولتی کشور با ۴۳۰ هزار دانشجوی کارشناسی، ارشد و دکتری است که ۵۰۰ مرکز و واحد در سراسر کشور و بیش از ۴۰ واحد در خارج از کشور دارد.

وی افزود: ۴۰۰۰ عضو هیئت علمی تمام وقت در این دانشگاه تدریس می‌کنند و در هر ترم نیز با تعداد زیادی از اساتید همکاری داریم.

وی خاطرنشان کرد: دانشگاه پیام نور یک دانشگاه دولتی است، اما بخشی از هزینه‌های تحصیل را به عنوان شهریه از دانشجو اخذ می‌کند به دلیل شرایط و مشکلات اقتصادی ممکن است پرداخت شهریه برای بسیاری از خانواده‌ها مشکل باشد به همین دلیل دنبال راهکار مناسبی برای تامین این هزینه‌ها هستیم.
۵۰۰۰ میلیارد ریال اعتبار وام شهریه به دانشجویان پیام نور اختصاص می‌یابد صیدی، رئیس بانک صادرات در مراسم تفاهم نامه با دانشگاه پیام نور که امروز برگزار شد، گفت: مهمترین ابزار توسعه آموزش است که هیچ چیز به اندازه آموزش در توسعه نقش ندارد. بانک صادرات در سراسر کشور با مهمترین نقاط دنیا شعبه دارد و از این لحاظ با دانشگاه پیام نور که هم در داخل و هم در خارج از کشور فعالیت دارد هم تراز است.

وی با اشاره به تفاهم نامه با دانشگاه پیام نور گفت: براساس این تفاهم نامه تسهیلات دانشجویی به اساتید، کارکنان و دانشجویان این دانشگاه پرداخت می‌شود و طرح‌های تشویقی نیز برای دانشجویان و حافظان قرآن در نظر گرفته شده است.
مهلت ارسال آثار به جشنواره علوم انسانی فارابی تا ۱۵ مهر تمدید شد
حسین میرزایی با اعلام تمدید زمان ارسال آثار به دبیرخانه جشنواره بین المللی فارابی گفت: دبیرخانه یازدهمین جشنواره بین‌المللی فارابی به دلیل تماس‌های علاقمندان به ویژه ناشران، دانشگاه‌ها و موسسات پژوهشی برای ثبت و ارسال آثار، زمان ثبت آثار در سامانه را تا نیمه مهرماه تمدید و اعلام کرده است که این مدت قابل تمدید مجدد نیست.

وی ادامه داد: تمامی پژوهشـگران حوزه علـوم‌انسـانی و اسـلامی، دانشگاه‌ها، موسسات پژوهشی و ناشران تنها تا پایان دوشنبه پانزدهم مهر ماه ۱۳۹۸ فرصت دارند، آثار خود را شامل «کتاب پژوهشی»، «گـزارش نهایی پژوهش» «رساله دکتری» و «پایان‌نامه کارشناسی‌ارشد» که در سه سال گذشته (از ابتدای فروردین ۱۳۹۵ تا پایان اسفند ۱۳۹۷) انجام شده است، در سایت جشنواره به نشانی (WWW.FARABIAWARD.IR) ثبت کنند.    افزایش ۲۰ میلیارد تومانی پروژه‌های عمرانی ورزشی پنجاه و یکمین گردهمایی مدیران تربیت بدنی دانشگاه‌ها به میزبانی دانشگاه علامه طباطبایی برگزار شد، در این گردهمایی مجتبی صدیقی، رئیس سازمان امور دانشجویان اظهار داشت: امسال علیرغم اینکه اعتبارات فرهنگی و تربیت بدنی با یکدیگر ادغام شده است، دانشگاه‌ها نباید از حوزه تربیت بدنی غافل شوند بلکه باید به عنوان یک محور اصلی به آن توجه شود.

صدیقی با تاکید بر توسعه فعالیت‌های نشاط آور در دانشگاه‌ها ادامه داد: برگزاری جشنواره‌ها و رویداد‌های ورزشی باید در دستور کار دانشگاه‌ها قرار گیرد، همچنین باید از فعالیت‌های داوطلبی حمایت شود در این المپیاد‌ها شاهد تلاش دانشجویان برای برگزاری این برنامه‌ها بودیم.

وی خطاب به مدیران تربیت بدنی تاکید کرد: باید در سطح دانشگاه‌ها اعتبارات حوزه تربیت بدنی را حفاظت کنند. امسال اعتبارات فرهنگی و تربیت بدنی ادغام شده است. در ساختار دانشگاه‌ها بحث خدمات تغذیه و سرا‌های دانشجویی ممکن است توجه و نظارت بیشتری داشته باشند، اما می‌خواهیم حوزه تربیت بدنی وظیفه اصلی دانشگاه‌ها باقی بماند.  
خوابگاه‌های علوم پزشکی جوابگوی دانشجویان نیست
 سیما سادات لاری، معاون فرهنگی و دانشجویی وزارت بهداشت در نشست خبری تشریح برنامه‌های این معاونت در هفته دولت گفت: سیاست‌های این معاونت این است که می‌خواهیم دانشگاه‌های ما امن باشد نه امنیتی و دخالت هیچ نهاد دیگری را در فضای دانشگاهی نداشته باشیم و دانشگاه‌ها بتوانند به فعالیت‌های خود به ویژه فعالیت‌های سیاسی با طیب خاطر بپردازند. ایجاد شور و نشاط اخلاقی در دانشگاه‌ها گسترش فضای آزاداندیشی و فراهم آوردن امکانات رفاهی در شأن دانشجویان علوم پزشکی از دیگر برنامه‌های این معاونت است.

وی افزود: سعی ما این است که امکانات را فراهم کنیم، اما متاسفانه زیرساخت‌ها در دانشگاه‌های علوم پزشکی کامل نیست و این زیرساخت‌ها جوابگوی دانشجویان نیست ما اعلام می‌کنیم که این آمادگی در معاونت فرهنگی وجود ندارد که بتوانیم تعداد بیشتری از دانشجویان را در خوابگاه اسکان دهیم.
۲۵۰ وام به صد هزار دانشجو در سال تحصیلی جدید پرداخت خواهد شد  رحیمی، رئیس صندوق رفاه وزارت بهداشت گفت: اولویت این صندوق توجه به حوزه رفاهی دانشجویان به ویژه دانشجویان کم بضاعت است. تمرکز ما از یک ساختمان کوچک به دانشگاه‌ها گسترش پیدا می‌کند که بتوانیم مشکلات دانشجویان را مرتفع کنیم.

وی افزود: ۸ نوع وام مختلف در صندوق رفاه وزارت بهداشت به دانشجویان ارایه می‌شود سال گذشته ۲۰۰ هزار وام به ۸۵ هزار نفر پرداخت شد امسال تلاشمان این است که ۲۵۰ هزار وام به صد هزار نفر پرداخت کنیم.
سعید حبیبا معاون دانشجویی دانشگاه تهران شد
با حکمی از سوی نیلی، رئیس دانشگاه تهران، سعید حبیبا به عنوان معاون جدید دانشگاه و رئیس سازمان خدمات دانشجویی منصوب شد..

لازم به ذکر است، حبیبا استاد دانشکده حقوق و علوم سیاسی دانشگاه تهران است و حسن به نژاد معاون سابق دانشجویی این دانشگاه است که از سمت خود استعفا داد.
چند تخته می‌خواهی؟ / بررسی میدانی وضعیت چند پانسیون در مناطق مختلف تهران به اتاق مدیریت برگشتیم. پرسیدم آیا این پانسیون دارای مجوز است؟ گفت: بله از اتحادیه مجوز داریم، چند روز پیش هم برای بازدید آمدند. پرسیدم از کدام اتحادیه؟ با عصبانیت گفت: تکلیف ما را معلوم کن، می‌خواهی این‌جا رو بخری؟ یا دنبال اتاقی؟    باز تابستان آمد و فصل گرما شروع شد، فصلی که همیشه آن را با شادی و تفریح یاد می‌کنند، ولی این فصل برای دسته‌ای از افراد که اغلب دانشجویان هستند عذاب‌آور است. در این فصل، دانشگاه‌ها تعطیل می‌شوند و دانشجویانی که از شهر‌های دیگر برای تحصیل به تهران می‌آیند، بی‌سرپناه می‌شوند و به‌ناچار مجبورند در این فصل به سراغ پانسیون‌هایی بروند که فضای دانشجویی ندارد و از وضعیت مناسبی برخوردار نیستند.
با همین دغدغه به سراغ تعدادی از پانسیون‌ها رفتم تا از وضعیت زندگی دانشجوهایشان باخبر شوم.
اولی را در اینترنت پیدا کردم. در هر سایتی که می‌گشتم اسم این پانسیون هم وجود داشت. پانسیونی که در یکی از کوچه‌های پرازدحام چهارراه ولیعصر قرار دارد. وقتی به آن‌جا رسیدم، ساختمانی بزرگ با در‌های فلزی دیدم، بدون هیچ تابلویی که نشان بدهد این‌جا خوابگاه است. زمانی که چندین بار زنگ خوابگاه را زدم کسی پاسخگو نبود، به شک افتادم آیا اصلاً این مکان خوابگاه است؟! ناامید شدم و تصمیم به برگشت گرفتم که شخصی از ساختمان خارج شد و من از لای در، لابی ساختمان را با اتاق‌های زیادی دیدم و تردیدم برطرف شد. وارد شدم. حتی یک تکه اشغال هم کف زمین وجود نداشت و به نظر می‌رسید روزانه چندین بار آن‌جا را طی می‌کشند. تنها صدایی که به گوش می‌رسید صدای کولر گازی بود. روی یک صندلی در گوشه سالن نشستم و منتظر مسئول پانسیون شدم تا از راه برسد. بعد از ۲۰ دقیقه پسر جوانی با چشم‌های خواب‌آلود که به نظر می‌رسید افغان است از اولین اتاق سالن بیرون آمد و با صدای گرفته پرسید جناب امرتون؟ جویای اتاق خالی شدم و با جواب «تمام اتاق‌ها پر است» مواجه شدم. به نظر می‌رسید این مرد جوان اطلاعات زیادی ندارد، زیرا تنها جواب مشخصی که از او شنیدم «اتاق نداریم» بود.
برترین شورا‌های انضباطی دانشگاه‌های علوم پزشکی معرفی شدند
همایش کشوری شورای انضباطی دانشگاه‌های علوم پزشکی سراسر کشور چهارم و پنجم شهریور ماه در مشهد برگزار شد.

در این همایش نتیجه رتبه بندی شورای انضباطی دانشگاه‌های علوم پزشکی اعلام شد و به این ترتیب دانشگاه‌های علوم پزشکی کرمان، جهرم، گیلان، اهواز و گلستان به ترتیب حائز رتبه‌های اول تا پنجم شدند.  
دانشجویان جهادی دانشکده شمسی پور تهران در خراسان جنوبی خدمات رسانی می‌کنند چهارمین اردوی متوالی گروه جهادی دانشجویان دانشکده فنی وحرفه‌ای شهید شمسی پور تهران تا ۱۰ شهریور در مناطق محروم استان خراسان جنوبی برگزار می‌شود.  

دانشکده شهید شمسی پور تهران یکی از مهم‌ترین دانشکده‌های دانشگاه فنی حرفه‌ای است که دانشجویان این دانشگاه در رشته‌های کامپیوتر، الکترونیک، حسابداری و ict تحصیل می‌کنند.

گروه جهادی این دانشکده از سال ۸۷ مشغول به فعالیت بوده که چند اردوی آخر آن در شهرستان‌های ایذه، دهلران، خرم آباد و خراسان جنوبی برگزار شده است.
آغاز ثبت نام خوابگاه‌های کوی دانشگاه تهران از ۱۰ شهریور معاونت دانشجویی دانشگاه تهران اعلام کرد: ثبت نام خوابگاه‌های کوی دانشگاه تهران از ۱۰ شهریور آغاز و تا ۲۰ شهریور ادامه خواهد داشت.

بر اساس این گزارش، در این اطلاعیه آمده است: دانشجویان مقاطع مختلف تحصیلی می‌توانند بر اساس بازه زمانی که از طریق سایت کوی دانشگاه اطلاع رسانی شده برای ثبت نام و رزرو خوابگاه مراجعه کنند.
نرخ اجاره بهای خوابگاه‌های علوم پزشکی هفته آینده اعلام می‌شود
خدابنده لو، مدیر کل دانشجویی وزارت بهداشت در خصوص افزایش اجاره بهای خوابگاه‌های دانشگاه‌های علوم پزشکی در سال تحصیلی جدید گفت: افزایش اجاره بهای خوابگاه‌ها هنوز به تصویب هیئت امنا نرسیده است، اما آنچه که صندوق رفاه اعلام کرده از ۲۰ هزار تومان تا ۱۰۰ هزار تومان نسبت به خوابگاه‌های مختلف متفاوت است.

وی افزود: تلاش ما این است که میزان افزایش اجاره بها به اندازه‌ای باشد که دانشجویان بتوانند آن را پرداخت کنند. البته دانشجویان علوم پزشکی هزینه‌ای برای اسکان در خوابگاه در زمان تحصیل پرداخت نمی‌کنند بلکه صندوق رفاه این هزینه‌ها را پرداخت می‌کند و پس از فارغ التحصیلی از دانشجویان دریافت می‌شود.      
برگزیدگان جشنواره «تیتر ۱۱» معرفی شدند مراسم اختتامیه یازدهمین جشنواره سراسری نشریات دانشجویی در تالار علامه امینی کتابخانه مرکزی دانشگاه تهران برگزار و نتایج بخش‌های مختلف جشنواره اعلام شد. در این مراسم اسامی برگزیدگان بخش «آثار برتر» در بخش‌های تیتر، خبر، سرمقاله و یادداشت، طرح، طرح روی جلد، طنز، عکس، کاریکاتور، گرافیک و صفحه آرایی، گزارش، مصاحبه، مقاله علمی تخصصی فنی مهندسی، مقاله علمی تخصصی کشاورزی و محیط زیست، مقاله علمی تخصصی هنر، مقاله سیاسی، مقاله اجتماعی، مقاله ادبی، مقاله اقتصادی، مقاله دینی و قرآنی، مقاله صنفی، مقاله علمی تخصصی علوم انسانی، مقاله علمی تخصصی علوم پایه، مقاله علمی تخصصی علوم پزشکی، مقاله فرهنگی و مقاله هنری اعلام شد.

منبع: خبرگزاری دانشجو

کلیدواژه: اخبار دانشگاه دانشگاه تهران اردوی جهادی دانشجویی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت snn.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری دانشجو» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۴۹۳۳۱۴۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

نشریات دانشجویی روایت‌گر جنبش‌های دانشجویی در حمایت از غزه باشند

ایسنا/خراسان رضوی مشاور معاون فرهنگی و اجتماعی وزارت علوم با بیان اینکه نشریات دانشجویی باید روایت‌گر صادق جنبش‌های دانشجویی دانشگاه‌های غربی در حمایت از غزه باشند، گفت: دانشجویان در آمریکا پیشتاز شدند و نشریات دانشجویی باید با بازگویی و مکتوب کردن جنبش‌ها، این حرکت را بیان و تقویت کنند.

رشید جعفرپور امروز، ۱۶ اردیبهشت‌ماه در افتتاحیه سیزدهمین جشنواره سراسری رسانه و نشریات دانشجویی با عنوان «تیتر ۱۳» که در سالن ۲۲ بهمن دانشگاه فردوسی برگزار شد، اظهار کرد: نشریات دانشجویی می‌توانند انعکاس‌دهنده دستاوردهای دانشگاه‌ها و روایتگر پیشرفت‌های آموزش عالی باشند. شاید بسیاری از مواردی که در دانشگاه می‌بینیم را عادی تلقی کنیم، در حالی که همین موضوعات برای مخاطب بیرونی و مردم جذاب است و اگر آن‌ها را نگوییم، به دانشگاه ظلم کرده‌ایم.

وی با بیان اینکه نشریات دانشجویی محافلی هستند که می‌توانند پیشرفت‌های دانشگاه‌ها را تبیین کنند، ادامه داد: نشریات دانشجویی می‌توانند تقویت‌کننده فضای گفت‌وگو و تبادل نظر در دانشگاه باشند. ما باید در دانشگاه منطق گفت‌وگو با سلایق، توانمندی‌ها و ظرفیت‌های متفاوت را داشته باشیم و دانشگاه را از حالت قطبی خارج و به فضای تعامل و گفت‌وگو تبدیل کنیم.

مشاور معاون فرهنگی و اجتماعی وزارت علوم افزود: نشریات دانشجویی می‌توانند بازگوکننده مسائل و چالش‌های دانشگاه باشند. در دانشگاه و آموزش عالی کشور مسائل مختلفی وجود دارد و دانشجویان بهترین کسانی هستند که می‌توانند در خصوص این موارد صحبت کنند و به صورت منطقی و اخلاقی مسائل و چالش‌های دانشگاه را به بحث و بررسی بگذارند و در یک فضای عقلانی به راهکار برسند. همچنین با توجه به اینکه ما در حوزه سواد رسانه‌ای دچار ضعف هستیم، نشریات دانشجویی می‌توانند سواد رسانه‌ای را در دانشجویان افزایش دهند.

جعفرپور  با اشاره به انتظاراتی که از نشریات دانشجویی می‌رود، بیان کرد:  نخست آنکه در نقد منصفانه عمل کنید. درست است که همگی ما به نقد نیاز داریم، اما نقد باید موجب ارتقای یک سیستم و افراد آن شود. بنابراین اگر نقد از دایره انصاف خارج شود، آثار سویی به دنبال خواهد داشت. لذا از نشریات می‌خواهیم در نقد منصفانه عمل کنند تا هم به ارتقای کشور و هم به ارتقای خودشان کمک کنند.

وی ادامه داد: تنها به بیان مسائل و چالش‌ها اکتفا نکنید و علاوه بر آن راه‌حل‌‍‌های پیشنهادی را هم بگویید. زیرا تنها تکرار مسئله فایده‌ای نخواهد داشت، بلکه راه‌حل‌های احتمالی حل مسائل حتی در مقیاس کوچک را بیان کنید. 

مشاور معاون فرهنگی و اجتماعی وزارت علوم با تاکید بر اینکه اگر تمام کارهایی که انجام می‌دهیم، دارای خروجی امیدافزا نباشد، باعث شکست جامعه و تأخیر در پیشرفت خواهد شد، گفت: بنابراین تمامی کنش‌ها و جهت‌گیری‌های ما باید به سمتی باشد که امید را زنده نگه دارد، لذا در یادداشت‌ها، تحلیل‌ها و نوشته‌هایمان این نکته را در نظر داشته باشیم.

جعفرپور با اشاره به سخنان مقام معظم رهبری در جمع تشکل‌ها، بیان کرد: دانشگاه سه وظیفه دارد؛ تولید علم، تولید عالم و جهت‌دهی به علم و عالم. چنانکه در تولید علم خوب کار کردیم و چند هزار مقاله و کتاب در سال تالیف می‌شود. رتبه اول ایران در منطقه و رتبه ۱۵ در جهان نشان می‌دهد در تولید علم کارنامه‌ای قابل قبول داریم. اما اگر جهت‌دهی به علم و عالم درست نباشد، نتیجه مثبت نمی‌گیریم. نشریات دانشجویی با بضاعتی که دارند باید در جهت‌دهی به علم و عالم کمک‌کننده باشند.

وی با بیان اینکه نشریات دانشجویی باید روایت‌گر صادق جنبش‌های دانشجویی دانشگاه‌های غربی در حمایت از غزه باشند، افزود: غزه مظلوم واقع شده است. الحمدلله بیداری خوبی در دنیا صورت می‌گیرد. دانشجویان در آمریکا پیشتاز شدند و نشریات دانشجویی باید با بازگویی و مکتوب کردن جنبش‌ها، این حرکت را بیان و تقویت کنند. این موج نباید بخوابد و باید کمک کنیم این مقاومت اسلامی که به مقاومت جهانی تبدیل شده، به پیش رود. 

مشاور معاون فرهنگی و اجتماعی وزارت علوم با اشاره به وظایف وزارت نسبت به نشریات دانشجویی، اظهار کرد: ما وظیفه داریم فضای لازم برای بالندگی و تقویت نشریات دانشجویی را ایجاد کنیم. در شورای مدیران همواره پیگیر هستیم که چگونه می‌توان از نشریات دانشجویی حمایت کرد. اکنون ۳۷۰۰ نشریه دانشجویی در وزارت علوم داریم، علاوه بر آن تعداد بسیاری در وزارت بهداشت هستند و توسعه این نشریات می‌تواند به تقویت فضای گفت‌وگو و سواد رسانه در دانشگاه کمک کند. لذا تقویت نشریات دانشجویی در دستور کار معاونت دانشجویی وزارت علوم قرار دارد.

جعفرپور با اشاره به ایجاد سامانه نشریات، عنوان کرد: این سامانه کمک می‌کند تا انتخابات مدیران مسئول نشریات به راحتی صورت گیرد. گزارش‌گیری‌های مناسب از این سامانه می‌تواند در تقویت نشریات مؤثر واقع شود. افتخار می‌کنیم که ۳۷۰۰ نشریه دانشجویی داریم، اما هنوز قاعده‌مندی برای این نشریات در فضای مجازی وجود ندارد که یک نقطه ضعف محسوب می‌شود و تدوین آیین‌نامه برای آن ضرورت دارد.

انتهای پیام

دیگر خبرها

  • عدم استفاده بهینه از منابع موجب کاهش بهره وری در دانشگاه‌ها می‌شود
  • عملیات وعده صادق جهانیان را نسبت به مسئله غزه بیدار کرد
  • تقدیر از ۱۵۰ فعال قرآنی دانشگاه علوم پزشکی زاهدان
  • دانشگاه تهران در نجف دانشجو می‌پذیرد
  • کلنگ خوابگاه متأهلی در دانشگاه کاشان به زمین زده شد
  • نشریات دانشجویی روایت‌گر جنبش‌های دانشجویی در حمایت از غزه باشند
  • دانشگاه تهران از سال آینده در شعبه نجف اشرف دانشجو می‌پذیرد
  • بیش از ۱۲ هزار پزشک امروز با هم رقابت کردند/ ظرفیت پذیرش آزمون دستیاری ۱۲ درصد افزایش می یابد
  • نامه ۴۸ دفتر اتحادیه مستقل به دانشجویان آزادی‌خواه آمریکا
  • داستان شکستن مارپیچ سکوت را برای نوه‌هایتان تعریف خواهید کرد