Web Analytics Made Easy - Statcounter

جمعی از دانشجویان علوم پزشکی دانشگاه آزاد مشهد اردو‌های جهادی پزشکی و فرهنگی خود را در روستا‌های اطراف مشهد برگزار می‌کنند؛ روستا‌هایی که فرهنگ‌های عجیب آن گاه باعث عقب ماندگی شده است.

گروه دانشگاه خبرگزاری دانشجو - مریم ذوالفقاری منظری؛ * هر گاه صحبت از اردو‌های جهادی می‌شود، آنچه به ذهن می‌رسد اغلب ساخت و ساز خانه برای محرومان در نقاط دور افتاده و محروم است، یا خدمات درمانی که دانشجویان پزشکی و پزشکان در این مناطق به مردم ارائه می‌کنند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


اما خوب است بدانیم که اردو‌های جهادی دایره وسیعی دارد که تنها به این موارد محدود نمی‌شود. امروز می‌خواهم درباره اردویی جهادی بنویسم که شکل و شمایلی متفاوت‌تر دارد.

جمعی از دانشجویان علوم پزشکی دانشگاه آزاد مشهد کوله بار جهاد را می‌بندند برای عزیمت به روستای «جغری»؛ روستایی که در فاصله ۳۵ کیلومتری مشهد است و برای رسیدن به آن باید از دل کوه عبور کنی، چرا که در دامنه‌های کوه هزار مسجد قرار گرفته است.

پیشتر از وضعیت فرهنگ و آداب و رسوم این روستا مواردی به گوشمان خورده بود، اما باورش برایمان سخت بود که روستایی در فاصله‌ای نزدیک به کلانشهر مشهد چنین آداب عجیبی داشته باشد.  
به روستا که می‌رسیم اولین نشانه‌ای که به چشم همه مان می‌آید وجود ماهواره‌های متعدد بر پشت بام خانه هاست، در حالی که اثری از آنتن‌های معمولی که بر بام همه ما ایرانی‌ها وجود دارد و شبکه‌های تلویزیون ملی را برایمان مخابره می‌کند، نیست.

ابتدا پذیرش ما از طرف اهالی روستا که قرار بود در آنجا فعالیتی فرهنگی داشته باشیم، سخت است. نمی‌خواهند به فرهنگشان که بیشتر جنبه مردسالارانه دارد خط و خالی بیفتد.

در روستا به راه می‌افتیم. دختران همه چادر به سر دارند؛ حتی آن‌هایی که به نظر می‌رسد هنوز به سن تکلیف نرسیده اند. دوربین عکاسی را بیرون می‌آوریم تا از گوشه و کنار روستا عکسی بگیریم که ناگهان با رو برگرداندن دختران و گاه فرار و پنهان شدنشان در پشت درخت‌ها مواجه می‌شویم.

به مرور در روستا مستقر می‌شویم. قرار است برای بانوان و دختران روستا آموزش‌هایی مثل طب اسلامی و تغذیه سالم، مهارت‌های همسرداری، نمددوزی، آموزش کاردستی با وسایل دور ریختنی، آموزش مهدویت ویژه کودکان با نقاشی و شعر، دورهمی دخترانه و بازی و تفریح و ... را داشته باشیم.

کلاس‌ها را در مسجد برگزار می‌کنیم؛ کلاسی برای دختران و کلاسی برای مادران و همسران. اما آنچه برایمان عجیب است حجاب با چادر دختران در جمعی کاملا دخترانه و در مسجد است. وقتی از آن‌ها می‌خواهیم که راحت باشند، گویی راحتی را از دوزانو به چهارزانو نشستن می‌پندارند و هیچ کدامشان چادر را از سر باز نمی‌کند.  
کم کم که دختران روستا با ما احساس نزدیکی می‌کنند از آن‌ها می‌خواهیم که با هم بازی کنیم. اما انگار حرف عجیبی زده ایم یا کار عجیبی از آن‌ها می‌خواهیم. زمان برد تا متوجه شدیم بازی دختران همسن در این روستا اصلا مرسوم نیست.

این تنها بخشی از صحبت‌های فاطمه خالقی، مسئول گروه فرهنگی شهید حججی دانشکده علوم پزشکی آزاد مشهد به خبرنگار دانشگاه خبرگزاری دانشجو است که همراه با چهار دانشجوی دختر دیگر در این اردوی جهادی شرکت کرده است.

او می‌گوید: از همان لحظات ابتدایی که برای سرکشی و بازدید روستا‌ها رفتیم، فکرش را نمی‌کردیم حضور ما در روستایی قطعی شود که هرگز نه اسمش را شنیده باشیم و نه باورمان می‌شد پشت آن همه کوه و بعد از پشت سرگذاشتن کارخانه سیمان و آهک به آنجا برسیم.

خالقی ادامه می‌دهد: بعد از توضیح در مورد فرهنگ حاکم بر روستا در جلسه کارگروه فرهنگی گروه جهادی شهید محسن حججی و بررسی راهبرد‌های چرایی و چگونگی کار فرهنگی، به این نتیجه رسیدیم که بهترین و مفیدترین کاری که می‌توانیم انجام دهیم ایجاد ارتباطی صمیمانه و دوستانه با اعضای روستاست و البته در لابه لای کلاس‌ها آموزش غیرمستقیم مهارت‌های زندگی را نیز داشته باشیم.

او به این نکته اشاره می‌کند که دختران روستا در سن خیلی کم و گا‌ها برخلاف میل شان و فقط به خواست خانواده‌ها ازدواج می‌کردند که خب ازدواج در سن پایین و عدم آموزش و آگاهی تبعات مختلفی را به همراه داشت و می‌افزاید: محدودیت‌ها و تعصبات عجیب روستا موجب حیرتمان می‌شد؛ تعصباتی مثل اجازه ارتباط صمیمانه نداشتن دختران با هم، اجازه بازی نداشتن دختران، همیشه چادر داشتن حتی در جمعی کاملا دخترانه و خانمانه.  
مسئول گروه فرهنگی شهید حججی دانشکده علوم پزشکی آزاد مشهد به نبود آنتن تلویزیون کشورمان و وجود ماهواره‌های متعدد در این روستا نیز اشاره می‌کند و ادامه می‌دهد: وجود این سم مهلک بر پشت بام خانه‌ها روی مسائل اعتقادی و حجاب بانوان و دختران این روستا تاثیری نگذاشته بود، اما آنکه از وجود ماهواره بهره می‌برد مردان روستا بودند که گاه به خود اجازه می‌دادند با دخترانی با سن بسیار کم که جای دخترانشان بود ازدواج کنند و بیشترین بهره را از آن‌ها ببرند.

او می‌گوید: نبود شغل و بخش‌های کارآفرینی برای آقایان و خانم‌های روستا باعث شده بود که اکثر شغل مردان چوپانی و کشاورزی از همان سنین پایین باشد و برخی نیز مجبور به ترک خانواده به مدت ۲۰ روز، بیشتر یا کمتر می‌شدند تا بتوانند معیشت خانواده شان را بگذرانند.

خالقی ادامه می‌دهد: اینگونه کار‌های مقطعی و کوتاه مدت قطعا خالی از تأثیر و فایده نخواهد بود، اما برای تأثیرگذاری عمیق‌تر و البته ایجاد تغییرات پایه‌ای نیاز به حضور افراد دلسوز و دغدغه‌مند هست که بتوانند حضور بیشتری داشته باشند و اندیشیدن و درست زندگی کردن را به اهالی روستا بیاموزند، نه صرفا نسخه‌هایی یکسان برای زندگی همه.

او امیدوار است که هر چه زودتر مسئولان فرهنگی شهر و استانمان فکری به حال مردم به ویژه بانوان و دختران این روستا داشته باشند و در پایان می‌گوید: شاید تغییر فرهنگ مردم قدری سخت باشد، اما کوچکترین اقدامی که مسئولان در حق مردم این منطقه می‌توانند داشته باشند، مخابره تولیدات رسانه ملی مان به اینجاست؛ این کمترین حقی است که هر ایرانی می‌تواند از رسانه ملی داشته باشد.   «قُرقی» که از ازدحام مشکلات قُرق شده است اما اردوی جهادی دانشجویان علوم پزشکی دانشگاه آزاد مشهد تنها به این بخش خلاصه نمی‌شود. بلکه جهادگران پزشکی این دانشگاه نیز تجهیزات پزشکی خود را آماده کرده و راهی روستا‌ها می‌شوند.

در این رابطه مائده امینی، مسئول گروه درمانی خواهران شهید حججی دانشکده علوم پزشکی آزاد مشهد به خبرنگار دانشگاه خبرگزاری دانشجو می‌گوید: گروه جهادی شهید حججی امسال تابستانی متفاوت را تجربه کرد که توانست علاوه بر درمان حدود ۵۷۰ نفر در اردوی جهادی روستا‌های محروم سیل زده سبزوار، حدود ۴۲۰ نفر را نیز در اردوی حاشیه شهر مشهد تحت پوشش خدمات درمانی قرار دهد.  
او به اردوی جهادی گروه جهادی شهید حججی به مناطق حاشیه‌ای شهر مشهد اشاره می‌کند که دارای مشکلات عمده‌ای است و مناطقه است که نه امکانات شهر را داراست و نه امتیاز روستا بودن را دارد و ادامه می‌دهد: روستای قرق با وجود نزدیک بودن به شهرک مهرگان (خانه‌های مسکن مهر) در مشکلات و محرومیت‌هایی باور نکردنی غرق است.

امینی به این نکته نیز اشاره می‌کند که فعالیت‌های این تیم درمانی تنها به روستای قرقی محدود نبوده و روستا‌های برقی، جغری، سیاسک و گَوَندوک نیز از این خدمات بهره مند می‌شوند و خاطرنشان می‌کند: اقدامات درمانی در این اردو شامل پایش قند خون و فشار خون، ویزیت توسط پزشک و تحویل دارو به صورت رایگان است.

او درباره روستای جغری می‌گوید: روستای جُغری در فاصله ۳۵ کیلومتری حاشیه مشهد تنها برای مدت نیم ساعت آب شرب دارد و عمده آب مصرفی آن‌ها از قنات پایین روستا تامین می‌شود که آن هم با توجه به بررسی‌های متولیان بهداشت منطقه آلوده است. جای سوال است که در حاشیه مشهد مقدس اینطور روستایی وجود دارد که هنوز نیاز‌های اولیه آن‌ها تامین نشده است.

مسئول گروه درمانی خواهران شهید حججی دانشکده علوم پزشکی آزاد مشهد همچون خالقی مسئول گروه فرهنگی شهید حججی نیز به عقاید عجیب ساکنان این روستا اشاره می‌کند و رسیدگی فرهنگی را در صدر نیاز‌های این روستا می‌داند.  

او درباره روستای گوندوک نیز می‌گوید: روستای گوندوک در ۸ کیلومتری مشهد دارای بافت قدیمی و با داشتن اهالی شیعه و سنی در کنار هم نیز باید در اولویت اقدامات فرهنگی گروه‌های جهادی قرار بگیرد.

امینی در پایان تاکید می‌کند: ان شاالله این اردو‌های جهادی با توجه به اینکه برای خودجهادگران مدرسه انسان سازی است، در درجه اول باعث رشد تعالی دانشجویان شود.

منبع: خبرگزاری دانشجو

کلیدواژه: اردوی جهادی دانشگاه آزاد مشهد

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت snn.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری دانشجو» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۴۹۳۳۱۴۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

آموزش مهارت روستائیان باعث تقویت و پایداری توسعه روستا است

مدیرکل آموزش فنی و حرفه‌ای خوزستان گفت: آموزش و ارتقای مهارت روستائیان از عوامل مهم در تقویت و پایداری توسعه روستایی است. - اخبار استانها -

به گزارش خبرگزاری تسنیم از اهواز، شهرام ملایی‌هزاروندی امروز در جمع خبرنگاران، با اشاره به آموزش مهارت بین روستائیان و عشایر، اظهار داشت: در راستای توسعه، تبیین اهمیت مهارت‌آموزی و توانمندسازی بین روستائیان و عشایر در سال گذشته 4هزار و 288 نفر آموزش‌های مهارتی را فراگرفتند.

وی ادامه داد و افزود: این آموزش ها در قالب  750 هزار و 99 نفرساعت در حرفه هایی  ازقبیل پرورش زنبورعسل، پرورش قارچ خوراکی، پرورش گیاهان دارویی، زعفران‌کاری، سرمه‌دوزی، خیاطی، قالی‌بافی و ... بوده است.

مدیرکل آموزش فنی و حرفه‌ای خوزستان  اجرای دوره‌های آموزشی مهارت در روستاها را بر مبنای نیاز بازار کار و با توجه به شرایط اقلیمی هر منطقه دانست و گفت: آموزش و ارتقای مهارت روستاییان از عوامل مهم در تقویت و پایداری توسعه روستایی است.

وی با اشاره به اولویت سازمان آموزش فنی و حرفه ای در آموزش به روستاییان، عشایر و مناطق محروم گفت: اثربخشی و تأثیرگذاری بیشتر آموزش‌های مهارتی، کمک به توسعه اقتصادی، عدالت آموزشی در مناطق روستایی، توانمندسازی زنان روستا، افزایش درآمد و کاهش هزینه‌های خانوار و در نهایت ماندگاری ساکنین در روستاها ازاهداف اجرای آموزش مهارتی دراین مناطق است.

ملایی‌هزاروندی با بیان اینکه آموزش‌های مهارتی در روستاها نیازمند توسعه و تقویت است، گفت:  ارتقای مهارت‌های شغلی و مهارتی در بین روستاییان  وعشایر مطمئناً در جلوگیری از مهاجرت به شهرها نقش مهمی را ایفا می‌کند از این رو دهیاران روستاها می‌توانند در نقش روایتگران وتبیین این حوزه ظاهر شوند و فنی حرفه‌ای را در تحقق اهداف یاری کنند. اداره کل آموزش فنی و حرفه ای خوزستان با 55 مرکز آموزش دولتی و یک هزارو 530 آموزشگاه آزاد فنی و حرفه‌ای در راستای توانمندسازی جوانان و مهارت جویان استان فعالیت دارد.

انتهای پیام/735

دیگر خبرها

  • حمایت از طرح‌های اشتغال‌زایی روستایی در همدان
  • پیشرفت ۷۷ درصدی طرح جهاد آبرسانی در استان همدان
  • پیشرفت ۷۷ درصدی طرح جهاد آبرسانی در استان همدان    
  • آموزش مهارت روستائیان باعث تقویت و پایداری توسعه روستا است
  • اجرای طرح جهادی پلیس پاسخگو در خرم آباد
  • خدمات پزشکی رایگان گروه های جهادی به مردم ورامین
  • ارائه ۱۰ میلیارد تومان خدمات از سوی کمیته امداد در سال گذشته
  • برگزاری جشنواره «گیلاس کن»
  • خدمت رسانی گروه‌های جهادی در مناطق کمتر برخوردار خانمیرزا
  • ارائه خدمات گروه‌های جهادی به روستائیان شهرستان خانمیرزا