Web Analytics Made Easy - Statcounter

آیت‌الله پروفسور گندمکار گفت: تحقق تمدن نوین اسلامی به صورت لایه لایه و دارای مراحل و مراتبی است که این مراحل را می‌توان به رهبری رهبر معظم انقلاب مدظله‌العالی در گام دوم انقلاب در ایران و کشورهای جهان اسلام پیگیری کرد.

به گزارش خبرگزاری شبستان از قم، تمدن اسلامی با بعثت پیامبر گرامی اسلام صلّی‌الله‌علیه‌وآله شکل گرفت که در طول تاریخ اسلام فراز و فرودهایی داشته و با پیروزی انقلاب اسلامی ایران به اوج خود رسید.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

 

حضرت امام خمینی(ره) در جای جای سخنان خویش به تمدن اسلامی اشاره داشتند و فرمودند: اسلام پيشرفته‏ترين حكومت را دارد و به هيچ وجه، حكومت اسلام با تمدن مخالفتي نداشته و ندارد و اسلام، خود از پايه‏گذاران تمدن بزرگ در جهان بوده است. هر كشوري كه به قوانين اسلام عمل نمايد بدون شك، از پيشرفته‏ترين كشورها خواهد شد (صحیفه امام جلد 5، صفحه 205).

 

حضرت آیت الله خامنه ای مدظله‌العالی نیز در سال‌های اخیر از واژه‌ای به نام تمدن نوین اسلامی یاد کردند و به این موضوع در بیانیه گام دوم انقلاب نیز  اشاره داشتند.

 

رهبر معظم انقلاب اسلامی مدظله‌العالی در بیانیه گام دوم انقلاب به تمدن نوین اسلامی اشاره کردند و فرمودند: گام دوم، انقلاب اسلامی را به آرمان بزرگش که ایجاد تمدن نوین اسلامی و آمادگی برای طلوع خورشید ولایت عظمی (ارواحنافداه) هست، نزدیک خواهد کرد.

 

با توجه به اهمیت تمدن نوین اسلامی در بیانات رهبر معظم انقلاب مدظله العالی و تحقق کامل آن، خبرنگار خبرگزاری شبستان در قم با آیت‌الله پروفسور اسماعیل گندمکار، عضو گروه مطالعات تطبیقی دانشگاه جورج آگوست گوتینگن آلمان گفتگویی داشته است که در ادامه می‌خوانید:

 

- سؤال: تمدن اسلامی از چه زمانی شکل گرفت و فرق تمدن نوین اسلامی با تمدن اسلامی چیست؟

 

با بعثت رسول اکرم صلّی‌الله‌علیه‌وآله، در عربستان و کشورهای دیگر منطقه از جمله ایران و کشورهای مختلف پدیده جدیدی شکل گرفت و موج بزرگ جهانی را ایجاد کرد، چنانچه تمدن رومی و مسیحیت را که به عنوان تمدن غرب (western) مطرح است، تحت تأثیر خود قرار داد.

 

در تعریف تمدن بنا به گفته ویل دورانت و دیگر دانشمندان جامعه‌شناس، پیشرفت‌ها و توسعه جامعی است که مبتنی بر دو مؤلفه فرهنگ و ایدئولوژی شکل می‌گیرد. تمدن منهای فرهنگ و ایدئولوژی ممکن نیست، البته منظور از ایدئولوژی، دین را هم شامل می‌شود هرچند بنده دین را ایدئولوژی نمی‌دانم، زیرا ایدئولوژی در تعریفی که برای آن داریم امر ارتباط بشری است و مانیفیست بشری دارد.

 

در تمدن اسلامی، طبیعتا مؤلفه فرهنگ، پارادایم‌ها و زیرمجموعه‌های وسیعی دارد مانند سبک زندگی، آداب و رسوم، زبان و گویش و فرهنگ عامه و خصوصی، فرهنگ ملی و بین‌المللی، موسیقی، شعر، ادبیات، ابعاد اجتماعی، سیاسی و فرهنگی که در مفهوم فرهنگ (culture) مفهوم وسیعی است.

 

تمدن اسلامی مبتنی بر فرهنگ و رسوم کشورهای مسلمان، طبق پیشینه و نگاه تاریخی، محتوا و المان‌های بومی آن کشورها است، همچنین تمدن اسلامی مبتنی بر دین مبین اسلام با مؤلفه‌هایی چون کتاب قرآن کریم، قول، فعل و تقریر مطابق سیره و سنت حضرت رسول اکرم صلّی‌الله‌علیه‌وآله وسیره اهل بیت عصمت و طهارت علیهم‌السلام در ارتباط است. بنابراین منظور از تمدن اسلامی آن نوع پارادایم فکری است که گستره مفهومی آن، مؤلفه‌های گوناگون مانند فرهنگ بومی کشورهای مسلمان با پیشینه تاریخی و با ابعاد گوناگون آن، اعتقادات اسلامی و رفرنس‌های فکر و فرهنگ اسلامی را شامل می‌شود.


وقتی درباره تمدن مبتنی بر مؤلفه دین مبین اسلام در کشورهای اسلامی سخن می‌گوییم، بدون شک اسلام دارای علوم و معارف وسیع و گوناگون است و ما با تمدن دارای پیشینه‌های عرفانی، سیاسی، اقتصادی، صنعتی و پیشینه حکومتی و حاکمیتی در کشورهای اسلامی و نیز تمدن دارای الگوهای متنوع دولت در کشورهای اسلامی روبرو می‌شویم.

 

-  سؤال: الگوهای متنوع دولت در کشورهای اسلامی چگونه بر تمدن اسلامی تأثیر گذاشته‌اند؟

 

الگوی مدینه النبی در عهد رسول اکرم صلّی‌الله‌علیه‌وآله به عنوان الگو مطرح است که در کتاب «تمدن اسلام و عرب» نوشته «گوستاو لوبون» و آثار نویسندگان دیگر مانند «تاریخ تمدن» نوشته «ویل دورانت« و آثاری که مستشرقین و اسلام شناسان راجع به تمدن اسلامی نگاشته اند، بدان اشاره شده است و سیره سیاسی، حکومتی، اقتصادی، نظامی و سیره روابط بین‌الملل و سفرای پیامبر به کشورهای دیگر را در آن مشاهده می‌کنیم.

 

پس از حکومت نبوی، دولت‌هایی تحت عنوان خلفای راشدین و حکومت علوی و اسلامی امام علی علیه‌السلام به عنوان الگوی خاص تمدن اسلامی مطرح هستند. پیش‌تر که می‌رویم، پیشروی اسلام را در جهان و در کشورهای گوناگون مسلمان مانند ایران، مصر، پاکستان، ترکیه، هندوستان، اسپانیا و آندلس می‌بینیم که در این کشورها دولت‌هایی شکل می‌گیرد، از جمله دولت آل بویه در ایران، دولت امپراطوری عثمانی در ترکیه و آناتولی و همین طور دولت صفویه در ایران و دولت‌های گوناگونی که حاکمیت‌های بومی، محلی و ملی دارند.

 

نقش ائمه اطهار علیهم‌السلام از جمله نقش امام رضا علیه‌السلام نیز در تمدن اسلامی در ایران پررنگ است ضمن اینکه حضرت ظاهرا عنوان ولیعهدی را پذیرفتند و دخالت عملی در دولت نمی‌کردند، اما در حوزه تمدنی که حوزه فرهنگی است با توسعه دیالوگ ادیان و گفتگو با بزرگان ادیان موجود در جهان اسلام نقش بزرگی در شکل‌گیری تمدن اسلامی داشتند.

 

- سؤال: علما و عرفای اسلامی چه نقشی در تمدن اسلامی داشتند؟

 

در عهد صفویه، دولت متمرکز و ملی تشکیل می‌شود و به همین ترتیب تا دوران قاجار، نقش بزرگان و علمای شیعه از جمله نقش شیخ محقق کرکی، فارابی، شیخ طوسی، ابن سینا، ملاصدرا، شهاب الدین سهروردی، شیخ اعظم انصاری، آخوند خراسانی، آیت‌الله سید محمدکاظم یزدی و آیت‌الله بروجردی شیخ بهایی را در تمدن اسلامی شاهدیم، همچنین شیخ بهایی از علمای بزرگ جبل عامل لبنان بود که به ایران آمد و در اصفهان، مشهد و نجف آثار و معماری‌های بزرگ توسط ایشان انجام شد. علما و بزرگان  دین در طول تاریخ اسلام زمینه‌ساز، تقویت‌کننده و توسعه‌بخش مفهوم تمدن اسلامی بودند و بن‌مایه‌های فکر اسلامی را تقویت کردند.

 

شعرای ما از جمله حافظ و سعدی استان فارس، مولانا، عطار، باباطاهر، شمس و عرفای غرب ایران و حوزه خراسان در تمدن اسلامی نقش داشتند و در مطرح کردن پتانسیل وسیع فکر و فرهنگ اسلامی ایرانی و نقش آن در تمدن اسلامی در ایران، منطقه و سطح جهان مؤثر بودند. همچنین زکریای رازی در علوم شیمی، ابن سینا در طب و شخصیت‌های گوناگون را در ریاضیات، فیزیک، هیئت و دانشمندان گذشته و جدید داریم.

 

 در مصر نیز دانشمندان بزرگ اسلامی به ایفای نقش پرداختند. همچنین در عراق، تونس، لیبی، لبنان، آندلس تمدن بزرگ اسلامی را مشاهده می‌کنیم. در اندلس، بوسنی و هرزگوین دولت اسلامی تشکیل شده و در نهایت یک توسعه جغرافیایی و حوزه اثرگذار فکر و فرهنگ اسلامی را در شکل‌بخشی تمدن اسلامی را شاهد هستیم.

 

به عرصه آمدن حوزه علمیه قم و نقش مرحوم آیت‌الله حائری یزدی شهیر به آیت‌الله مؤسس، آیت‌الله اراکی، ملافیض کاشانی و آیت‌الله بروجردی در شکل‌بخشی تمدن اسلامی مبتنی بر فرهنگ اهل بیت علیهم‌السلام در ایران نیز قابل توجه است، نقش بزرگان فقاهت و حدیث در نجف، کربلا، کاظمین و سامرا، حضور مرحوم آیت‌الله شیخ ابوالحسن اصفهانی، شیخ اعظم انصاری، ملاکاظم یزدی و آیت‌الله خویی در دوارن معاصر و همه اینها پتانسیل تمدن اسلامی مبتنی بر فرهنگ اهل بیت علیهم‌السلام را شکل می‌بخشند که در نهایت با پیروزی انقلاب اسلامی ایران، تمدن اسلامی به اوج خود می‌رسد.

 

-  سؤال: تمدن اسلامی چگونه با پیروزی انقلاب اسلامی ایران توسعه یافت؟

 

در ایران طبق نظریه دکترین ولایت مطلقه فقیه حضرت امام خمینی(ره) و استمرار آن توسط حضرت آیت‌الله‌العظمی خامنه‌ای مدظله‌العالی قائد عظیم‌الشأن جهان اسلام، تمدن اسلامی شکل جدیدی پیدا می‌کند و وارد تقابل با فرهنگ غربی (western) می‌شود؛ در اینجا ما یک نوع تقابل بین تمدن اسلامی و تمدن غربی را می‌بینیم، البته فرهنگ تمدن غربی سعی کرده به وسیله غرب‌زدگی، ترویج اندیشه و جهان‌بینی مبتنی بر فلسفه غرب در بحث‌های اومانیسم، سانترالیسم اومانیستی، اندیویدیالیسم، راسیونالیسم، وحی‌گریزی، پوزیتویسم حسی و پوزیتویسم تحصیلی به نحوی بتواند جهان اسلام را به سمت ماتربالیسم، سوسیالیست، لیبرالیسم و افکار سکولاریستی که امروز شدیدا مورد تأکید فلسفه و باور تمدن فرهنگ غربی است پیش ببرد، اما با پیروزی انقلاب اسلامی ایران، موج اسلام‌گرایی، معنویت‌گرایی و معرفت‌گرایی اسلامی در ایران و در کشورهای اسلامی شکل گرفت.

 

اهمیت انقلاب اسلامی ایران در میان انقلاب‌های بزرگ جهان همانند انقلاب کبیر فرانسه، انقلاب اکتبر شوروی و انقلاب بزرگ هند،  نشانگر ایجاد تمدن جدید و تمدن نوین مبتنی بر پیشینه اسلامی و اهل بیتی است.

 

امروز مفهوم تمدن نوین اسلامی مبتنی بر مدینه فاضله و حکومت امام علی و ولیعهدی امام رضا علیه‌السلام و سیره اهل بیت علیهم‌السلام در همه کشورهای اسلامی از جمله ایران، ترکیه، تونس، لیبی، فلسطین، لبنان، عراق و حتی در اسپانیا و اندلس اثرگذار بوده و هم اکنون در صحنه بین‌الملل جمهوری اسلامی ایران با پیشرفت‌های علمی، هسته‌ای و تکنولوژی‌های برتر، مسلط شدن بر موج مدرنیته و مدرنیزاسیون و اقتداری که نظام جمهوری اسلامی ایران از لحاظ جمعیتی، وسعت سرزمینی و توسعه فکر و فرهنگ انقلابی مبتنی بر انقلاب اسلامی و دکترین ولایت مطلقه فقیه وجود دارد، تمدن جدیدی را به منصه ظهور آورده که قدرت شرق را شکست داد و مضمحل کرد و امروز در آستانه به زوال کشیدن فرهنگ و هژمونی کاپیتالیسم ولیبرالیزم غربی و اضمحلال قدرت استکباری جهانی به سرکردگی آمریکای جنایتکار هست.

 

امروز ما شاهد ظهور تمدن نوین اسلامی با محوریت انقلاب اسلامی و جمهوری اسلامی به رهبری امام‌المسلمین حضرت آیت‌الله خامنه‌ای هستیم که فضا و موج جدیدی را از لحاظ معنوی در جهان ایجاد کرده و موجب شادی مسلمانان و توسعه، پیشرفت و تعالی کشورهای اسلامی به ویژه جمهوری اسلامی ایران است.

 

-  سؤال: آیا ما به تمدن نوین اسلامی دست پیدا کردیم؟

 

در پاسخ باید گفت ما هنوز به طور کامل به تمدن نوین اسلامی دست نیافتیم، امروز این پتانسیل در ایران و کشورهای اسلامی با محوریت انقلاب اسلامی ایران و جریان مقاومت اسلامی شکل گرفته و ما در آستانه تمدن نوین اسلامی هستیم، اما تمدن نوین اسلامی ابعاد گوناگونی دارد و با پیشرفت‌های همه‌جانبه در عرصه‌های علمی، سیاسی، اقتصادی، صنعتی و استقلال در همه کشورهای اسلامی تحقق کامل می‌یابد.

 

تحقق کامل تمدن نوین اسلامی زمانی اتفاق می‌افتد که کشورهای اسلامی روی پا خود بایستند، به جوانان خود اعتماد کنند و حول محور قرآن مجید و سیره رسول الله صلّی‌الله‌علیه‌وآله همراه با عنصر وحدت به عنوان جوهر اصلی بازگشت به دوران درخشان اسلامی و در نهایت در مسیر تمدن درخشان اسلامی گام بردارند.

 

- سؤال: کشور ایران برای تحقق تمدن نوین اسلامی چه گام‌هایی برداشته است؟

 

در ایران و همین طور در کشورهای دیگر اسلامی گام‌های بزرگی برداشته شده و ما امروز شاهد شکست دشمنان فکر و فرهنگ اسلامی و عقب نشینی و اضمحلال آنان هستیم. ما در عرصه‌های علمی، سیاسی، نظامی و صنعتی موفقیت‌های بزرگ و چشمگیری کسب کردیم، اما تحقق تمدن نوین اسلامی به صورت لایه لایه و دارای مراحل و مراتبی است که این مراحل را می‌توان به رهبری رهبر معظم انقلاب مدظله‌العالی در چهل سال دوم انقلاب اسلامی در ایران و کشورهای جهان اسلام پیگیری کرد.

 

حضرت آیت‌الله خامنه‌ای مدظله‌العالی و مراجع عظام تقلید شیعه و سنی به جوانان اعتماد دارند و جهان اسلام با بهره‌گیری از عنصر وحدت، استقلال، علم و فناوری می‌تواند به تحقق کامل تمدن نوین اسلامی دست یابد تا زمینه برای حکومت جهانی و بین‌المللی امام مهدی عجّل‌الله‌تعالی‌فرجه‌الشریف فراهم شود و ما شاهد تمدن مهدوی مبتنی بر مهندسی الهی خواهیم بود.

 

مهندسی الهی دارای چهار محور اصلی است از جمله امامت امام معصوم و حاکمیت ایشان، معنویت انسان‌های جهان و اطاعت ادیان و مذاهب در سطح جهان از امام معصوم، پیشرفت‌های علمی و در نهایت پیاده شدن عدالت کامل جهانی که همه اینها ابعاد مهمی است که در تمدن مهدوی قطعا با امامت و زعامت امام زمان عجّل‌الله‌تعالی‌فرجه‌الشریف، زعامت الهی تحقق پیدا خواهد کرد.

 

ما باید در این مسیر ریل گذاری‌ها را با قدرت هرچه تمام‌تر انجام دهیم، همه دولت‌های اسلامی به تحقق اهداف توجه تام داشته باشند که استقلال در مقابل مستکبران جهانی، توجه به وحدت جهان اسلام و بصیرت داشتن نسبت به دشمنان جهان اسلام از مهم‌ترین اهداف است.

 

- سؤال: نقش اقشار مختلف جامعه به ویژه جوانان در تحقق تمدن نوین اسلامی چیست؟

 

جوانان ما جوانان دانشمند متعهد، بااراده و دارای انگیزه با تفکر بسیجی و انقلابی هستند که هرچه به آنان میدان داده شود عامل عزت کشورهای اسلامی خواهند بود و باعث می‌شوند پرچم اسلام در اقصی نقاط جهان به اهتزاز در آید، بنابراین ما باید میدان را برای جوانان انقلابی، متعهد، متخصص، دانشمند و با اراده و با روحیه جهادی باز کنیم.

 

اعتماد به جوان و میدان دادن به جوانان مهم‌ترین عامل پیروزی است و هر چه به سمت روحیه جهادی برویم و میدان را به جوانان بدهیم، جهان اسلام موفق‌تر خواهد بود. طلاب و حوزه‌های علمیه نیز یکی از مؤلفه‌های اصلی تحقق تمدن نوین اسلامی هستند و نقش آنان در این زمینه برجسته است.

 

- سؤال: حوزه‌های علمیه چگونه می‌توانند در تحقق تمدن نوین اسلامی مؤثر باشند؟

 

اتحاد بین زعمای بزرگ جهان اسلام از شیعه و سنی، نقش حوزه‌های علمیه قم، نجف و کربلا در اتحاد رویه در تحقق تمدن نوین اسلامی به ویژه با تشویق جوانان به علم، معنویت و ایستادگی در مقابل فرهنگ غربی، بصیرت بخشی نسبت به موضوعات مختلف و مجهز شدن به دانش روز و زبان‌های خارجی از جمله انگلیسی، فرانسه آلمانی و روسی می‌تواند مؤثر باشد.

 

امروز جهان معرفت منتظر و تشنه معارف اسلامی و قرآنی به زبان روز است، برنامه‌ریزی حوزه‌های علمیه مربوط به دوران گذشته است، حال آنکه این برنامه‌ریزی‌ها باید به روز شوند و حوزه‌های علمیه برای این دوران برنامه‌ریزی کنند. نگاه‌های بومی باید به سمت نگاه بین المللی سوق داده شود و طلاب باید با نگاه جهانی و با روش‌ها و محتواهای به روز آموزش ببینند.

 

امروز یادگیری زبان‌های خارجی در حوزه‌های علمیه ضروری است و خروجی و تألیفات علمی و بین المللی حوزه باید به زبان‌های زنده دنیا و با اهتمام خاصی انجام شود، همچنین دانستن فلسفه غرب و نقد آن توسط طلاب و اساتید حوزه ضروری است.

 

مراکز علمی بسیاری در کشور فعالیت دارند، اما کافی نیست و باید خوراک‌های فکری در سطوح پروفسورها و دانشمندان غربی تهیه شود و علما و دانشمندان ما در دانشگاه‌های اروپایی حضور پیدا کنند.

 

بنده در مصاحبه‌ای به لزوم حضور مراجع عظام تقلید شیعه در غرب اشاره کردم که این موضوع یک بحث جدی است، امروز کشورهای هند، پاکستان، اروپا، غرب و شرق آسیا نیاز به حضور مراجع عظام تقلید شیعه دارند و مراجع عظام تقلید با حضور در اقصی نقاط جهان می‌توانند آثار نورانی خاصی در کشورها و قاره‌های گوناگون داشته باشند.

 

ارائه سمینارهای به روز و مرتبط با نیازهای جامعه بشری به زبان‌های زنده دنیا، تقویت بخش‌های هنری و رسانه ای حوزه‌های علمیه، ارتباط بین حوزه‌های علمیه قم و نجف و حوزه‌های علمیه شیعه در دنیای مدرن، تبعیت کل حوزه‌های علمیه شیعه از خط واحد در جهان تحت منویات مقام عظمای ولایت و راهبردی که رهبر معظم انقلاب مدظله العالی ارائه دادند، از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است. هر چه حوزه‌های علمیه این مسیر را پیش بگیرند، به روز باشند و اجتهاد به روز داشته باشند، جوابگوی زمان‌ها و مکان‌های گوناگون خواهند بود و مخاطبان بسیاری را جهان بشریت خواهند داشت.

 

- سؤال: از آنجا که بسیاری از جوانان تحصیلات دانشگاهی دارند، نقش دانشگاه در این عرصه چگونه است؟

 

دانشگاه‌های ما تلاش‌های ارزنده‌ای در دوران اخیر داشتند و محصولات فکری مؤثری ارائه کردند، اما متأسفانه در بخش محتوای کتب درسی و پارادایم فکری ضعیف عمل کرده است، به عنوان مثال، دانشگاه‌ها در بخش فلسفه علوم انسانی متأثر از فلسفه علوم انسانی غربی هستند و به عنوان کسی که صاحبنظر بین‌الملل این گونه مباحث در ایران و کشورهای غربی هستم این وضعیت را مطلوب نمی دانم.

 

دانشگاه‌های ما باید به سمت نقد فلسفه علوم انسانی غربی بروند و فلسفه علوم انسانی ایرانی با فرهنگ اسلامی ایرانی در کشور و همین طور در کشورهای دیگر اسلامی باید پارادایم غالب شود. امروز فرهنگ غربی در اکثر کشورهای اسلامی سعی در نفوذ دارد، این نفوذ انجام شده و ما باید جلوی نفوذ را بگیریم، فرهنگ غربی را نقد کنیم، و تبعات و بحران‌هایی که انسان مدرن و دنیای غرب تحت عنوان بحران‌های معنویت، مشروعیت، حقیقت، هویت و بحران معرفت پیدا کرده شناسایی شود تا ما نیز دچار این بحران‌ها نشویم.

 

ما با داشتن فرهنگ قرآنی و اهل بیتی روا نیست که به بحران‌های غرب و انسان غربی دچار شویم، امروز دانشگاه‌های ما در برابر خطراتی که امپریالیسم دارد، خطراتی که فضای سایبر و مجازی با ایدئولوژی غربی دارد و حتی تکنولوژی مبتنی بر فلسفه غربی در کشور ما در حال ترویج و اشاعه است، وظیفه سنگینی به دوش دارند؛ از جمله نقد فلسفه علوم انسانی غربی، مرعوب نشدن در مقابل فلسفه علوم انسانی غربی و به میدان کشیدن فلسفه علوم انسانی اسلامی و اهل بیتی و ایرانی که ما در این بخش دارای غنای عمیق و بسیار قوی هستیم.

 

ما دانشمندان بزرگی در فلسفه علوم انسانی در همه رشته‌ها و فلسفه‌های مضاف مانند فلسفه حقوق، اقتصاد، سیاست، هنر و غیره داریم و دارای غنای بزرگ فرهنگی و علمی هستیم و هیچ نیازی به غرب نداریم، البته سخنان من به معنای این نیست که ما فرهنگ غربی را نخوانیم و نشناسیم، ما باید فرهنگ غربی را بخوانیم، بشناسیم و اگر مطلب مفیدی دارد، اخذ کنیم؛ اما مغلوب نشویم و فرهنگ غربی پارادایم غالب نشود. بنابراین بنده افراد متعهد دانشگاه‌ها و شورای عالی انقلاب فرهنگی را به نقد فلسفه علوم انسانی غربی و ارائه فلسفه علوم انسانی اسلامی دعوت می‌کنم.

 

متأسفانه برخی کتاب‌ها مانند «جنس دوم» اثر «سیمون دوبووار» که مروج ازدواج همجنس با همجنس هستند، بارها در ایران مجوز چاپ گرفتند و تا کنون چندین بار به چاپ رسیده اند، همچنین کتاب‌هایی مانند کتاب‌های «صادق هدایت» و رمان‌های غربی که مروج نهیلیسم یا پوچ گرایی هستند، مکرر چاپ می‌شوند.

 

موج فرهنگ غربی توسط رمان‌ها و ترجمه‌های غربی به خورد جوان ایرانی داده می‌شود، غافل از اینکه جوان ایرانی دارای فرهنگ اسلامی ایرانی و اهل بیتی بسیار عمیقی است و عرفا و حکمای ما مانند فارابی، ابن سینا و خواجه نصیرالدین طوسی، مولانا، سعدی، حافظ شیرازی، عطار نیشابوری، حکیم باباطاهر همدانی و صائب تبریزی که همه آنان نشان از غنای فرهنگی ما دارد، اما متأسفانه دانشگاه‌های ما تحت تأثیر فرهنگ غربی هستند و این جای تأسف دارد.

 

- سؤال: از آنجا که بانوان نیمی از افراد جامعه را تشکیل می‌دهند، چگونه می‌توانند به تحقق کامل تمدن نوین اسلامی کمک کنند؟

 

بانوان باید با موج خطرناک فمینیسم که وارد کشور شده  و دشمن در حال ترویج آن است، آشنا شوند، این موضوعات باید نقد و برای بانوان بصیرت بخشی شود، دختر ایرانی و بانوی ایرانی با فرهنگ خانواده‌مدار، معنویت‌مدار، علم‌مدار و پژوهش‌مدار می‌تواند نقش مهمی در تمدن نوین اسلامی داشته باشد.

 

ما دارای لباس‌ها، فرهنگ‌ها و  زبان‌های بومی خاص خود هستیم و از دوران قبل از اسلام مانند دوران میترا، آیین مهر و دوران زرتشت و دوران اسلامی در کردستان، خراسان، شرق و غرب کشور، مناطق عربی و آذری شاهد البسه، زبان‌ها، قومیت‌ها و فرهنگ‌های متنوع هستیم، چنانچه ایران را به دانشگاه بزرگ فرهنگ و تمدن تبدیل کرده است.

 

بانوان ایرانی باید به جای توجه به فرهنگ غربی و اثر پذیرفتن از فرهنگ غربی به فرهنگ و تمدن اسلامی ایرانی و اهل بیتی با المان‌های فرهنگ بومی توجه کنند، ضمن اینکه از شناخت فرهنگ قافله بشری غافل نشوند، دنیای مدرن امروز را بشناسند و با اصول، اسلوب و فنون هنری آشنا باشند، اما متأثر از فرهنگ بیگانه نباشند.

تهیه و تنظیم: زهرا قربانی

پایان پیام/414

منبع: شبستان

کلیدواژه: خبرگزاری شبستان شیراز هفته دولت مسجد روز جهانی مسجد استان بوشهر روز جهانی مساجد روزنامه شبستان یزد تمدن نوین اسلامی مقام معظم رهبری رهبر انقلاب

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت shabestan.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «شبستان» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۴۹۳۳۱۷۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

جمهوری اسلامی ایران؛ پرچمدار تقریب/ مسئله فلسطین اولویت اول جهان اسلام است

آیت الله غلامعلی نعیم‌آبادی نماینده تهران در مجلس خبرگان رهبری در گفتگو با خبرنگار حوزه اندیشه خبرگزاری تقریب با تاکید بر اینکه جمهوری اسلامی ایران پرچم وحدت و مقاومت را در جهان بشریت به اهتزازدر آورده، اظهار داشت: ابتدا باید اشاره ای به تقریب در جمهوری اسلامی داشت، چرا که وحدت و تقریب سند بزرگی برای ایران اسلامی به عنوان پرچم دار تقریب و عمل کننده به حرف است و ما این مسئله را در وعده صادق مشاهده کردیم.

 امام جمعه سابق بندرعباس، افزود: نکته ای که جهان بشریت و مردم ایران اسلامی باید بدان توجه داشته باشند این است که تنها کشوری که تقریب را فریاد می زند جمهوری اسلامی است که بعد از امام عزیز، امروز به دست رهبر فرزانه انقلاب می باشد.

این عالم شیعه پیرامون مسئله فلسطین و اولویت اول جهان اسلام، اذعان داشت: امام راحل(ره) از ابتدا مسئله فلسطین را در اولویت جهان اسلام قرار داده است؛  بنده خدمت مرحوم آیت الله تسخیری(ره) سفری به کنیا داشتیم امام جمعه کنیا می گفت، ارادت ما به امام(ره) از آنجا بیشتر شد که فلسطین را مسئله اول جهان اسلام قرار دادند.

نماینده سابق ولی فقیه در استان هرمزگان، عنوان کرد: ملت های مسلمان با آمدن در خیابان ها و سردادن شعار مرگ بر آمریکا و مرگ بر اسرائیل و زنده باد فلسطین موجب شدند تا اسلام در جهان امروزی به این نقطه برسد و فلسطین کنونی قدرتی بر علیه استکبار جهانی و غزه قهرمان افتخار آفرین شود.

 وی خاطر نشان کرد: خداوند متعال در قرآن کریم می فرماید: " إِنَّ مَعَ الْعُسْرِ يُسْرًا" تا سختی نباشد راحتی نیست؛ به طور قطع ملت مظلوم فلسطین و خصوصا غزه پیروز خواهند بود چراکه بعد از هر سختی و مقاومت، راحتی خواهد بود.

وی در پایان تاکید کرد: رهبر فرزانه انقلاب به طور مکرر حمایت های بی دریغ خویش را اعلام کرده اند، مردم غزه انشاالله راهشان را ادامه می دهند، چراکه پیروزی قطعا با آنها خواهد بود و امیدواریم فرزندان اسلام در اقصی نقاط عالم ریشه فساد را بخشکانند.
 
انتهای پیام/
 

دیگر خبرها

  • حجت الاسلام خسروپناه: علم حکمی؛ لازمه دستیابی به تمدن نوین اسلامی
  • شهید مطهری مجاهد عرصه‌ جهاد تبیین بود
  • شهید «مطهری» طراح اندیشه تمدن نوین اسلامی است
  • تدوین سند هوش مصنوعی باید مبتنی‌بر تمدن نوین اسلامی باشد/ پیش بینی بودجه ۵ همتی برای هزینه در هوش مصنوعی
  • امام رضا، محل وفاق تمام مسلمانان جهان است
  • برگزاری همایش بین‌المللی اندیشه‌های قرآنی امام خامنه‌ای
  • امام رضا (ع) محل وفاق تمام مسلمانان جهان است
  • تمدن نوین اسلامی با وحدت محقق می‌شود/ عینت‌بخشی به وحدت اسلامی در دستور کارم بود
  • برگزاری اردوی آموزشی تابستانه اندیشه جامع تمدن نوین اسلامی
  • جمهوری اسلامی ایران؛ پرچمدار تقریب/ مسئله فلسطین اولویت اول جهان اسلام است