Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-04-27@17:02:22 GMT

شمارش معکوس بی پایان تکرار یک آسیب!

تاریخ انتشار: ۷ شهریور ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۴۹۳۳۵۰۵

شمارش معکوس بی پایان تکرار یک آسیب!

چراغ قرمزهای شهرهای کوچک تر زمانشان هم البته کوتاهتر است و آنگاه که برای رهایی از تقاضاهایی با این مفهوم که "خاله تور رو خدا چیزی بخر"  بعد از گشتن دور و اطرافت داخل خودرو سکه ای یا اسکناسی زیر ۲ هزار تومان پیدا می کنی به امید رهایی و حالا دیگر چراغ سبز شده و باید قبل از بوق پشت سری ها عبور کنی، ولی پول را قبول نمی کند و آدامسی کف دستت گذاشته است و می گوید ۵۰۰ کم دادی!

اگر بگذری و بروی یک بسته آدامس موزی کابوس شب و روزت می شود و عذاب وجدانی مستدام روح و روانت را در برمی گیرد که کاری به دور از شرافت انجام داده ای! اگر هم بمانی که دیگر پول خوردی در آن لحظات پیدا نمی کنی می گویی اصلا آدامس را بردار، پول را هم  همین طوری برای خودت ببر و با ناراحتی می گوید "خاله من که گدا نیستم" چاره ای نیست و باید عبور کنی چون دیگر صدای ماشینهای پشت سرت درآمده است!

گاه به شیوه دیگری پشت چراغ قرمزها سد راهت می شوند و بدون اینکه بخواهی شیشه خودرو را مثلا به زعم خودشان برایت تمیز می کنند و اغلب آنچنان رد دستمال به جای می ماند که برای دید مناسب باید زاویه نشستن را مدام تغییر دهی! که البته کودکان کاری که به شستن شیشه خودروها  مبادرت می کنند گویی به نظر می رسد که در کلام و گفتارشان کمتر خود را مقید به ادب می دانند در مقایسه با آنهایی که آدامس، بادکنک یا گل می فروشند! این را در کلمات، عبارت ها و عنوان هایی که معمولا بصورت گروهی همدیگر را مورد خطاب قرار می دهند می توان فهمید و همین باعث می شود فرد راحت تر از آنها بگذرد و بعبارتی گذشتن از آنها غذاب وجدان کمتری برایت دارد!

 گاه هم پیش می آید در مطب پزشک نشسته ای و لحظات را انتظار می کشی تا زودتر کارت تمام شود که یکی از همان کودکان کار با چهره ای معصوم می خواهد آدامسی از او بخری و معمولا هم می خری و بلافاصله دسته ای از دوستانش را خبر می کند و بقیه هم با همان حالت زار و نزار از تو می خواهند آدامس بخری و هر چقدر هم مهربان باشی ولی کیف پولت یاری ات نمی کند که از همه آنها آدامس بخری!

به هر روی حکایت کودکان کار همه جا شبیه بهم شده،  نقطه آغازی برای ورود کودکان و در معرض گروه دوستانی قرار گرفتن که حتی اگر خیابانی نباشند و شبانه سرپناه خانه را دارند که به آن برگردند ولی کودکان را در معرض آسیب هایی قرار می دهد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

یادآوری این نکته البته ضروری است که ساماندهی کودکان کار صرفا وظیفه بهزیستی نیست و  دستگاه های مختلفی که بنا بر قانون متولی این کار هستند باید در تعامل و همکاری با همدیگر به این موضوع رسیدگی کنند و طی سال های اخیر اقداماتی نیز در راستای ساماندهی آنها صورت گرفت.

تشکیل کمیته ساماندهی کودکان کار

مدیر کل بهزیستی لرستان در این خصوص می گوید: سال گذشته کمیته ساماندهی کودکان کار در استان تشکیل شد و دستگاه‌های عضو این کمیته اقدامات خوبی انجام داده‌اند بطوری که در سال گذشته حدود ۳۰۰ کودک از مجموع کودکان کار که توسط کمیته ساماندهی شناسایی شده بود تحت پوشش سازمان بهزیستی قرار گرفتند و مستمری دریافت می‌کنند.

فاطمه زهرا توکلی با اشاره به دیگر اقدامات انجام شده برای کودکان کار گفت: به تعدادی از کودکان کار تا سقف یک میلیون تومان کمک هزینه تحصیلی پرداخت شد و  ۵۰ درصد از مادران این کودکان به اداره فنی و حرفه‌ای برای فراگیری مهارت معرفی شدند و برای درصدی از این کودکان نیز با کمک شرکت‌های پشتیبان برای مادران این کودکان شغل ایجاد شد.

وی درخصوص روند ادامه فعالیت کودکان کار پشت چراغ قرمزها افزود: این کودکان عمدتا به روال همیشه پشت چراغ قرمز فعالیت می‌کنند و تا زمانیکه مردم به آنها کمک کنند و  درآمد خوبی دارند، معلوم است راغب می‌شوند که این کار را ادامه دهند.

توکلی یادآور شد: سازمان بهزیستی در صورتی می‌تواند این کودکان را در مراکز شبانه‌روزی نگه دارد که مراجع قضایی تایید کند که آنان فاقد سرپرست یا سرپرست موثر هستند.

.وی با اشاره به آسیب پذیری بالای کودکان کار اظهارداشت: سال گذشته تعداد کودکان کار استان ۶۰۰ نفر بود که امسال به دلیل خارج شدن تعدادی از سن کودکی یا مهاجرت به ۵۲۴ نفر رسیده است.
مدیرکل بهزیستی لرستان اضافه کرد: از آنجا که کودکان کار بیشتر وقت خود را در خیابان می‌گذرانند در برابر آسیب‌های اجتماعی نظیر اعتیاد، افت تحصیلی، سوء استفاده، فروش مواد مخدر، مشروبات الکلی و تنش‌های محیطی آسیب‌پذیرتر هستند.
وی با بیان اینکه ۱۱ دستگاه متولی ساماندهی کودکان کار هستند، ادامه داد: مسئولیت جمع‌آوری کودکان کار در استان به نیروی انتظامی و شهرداری واگذار شده و بهزیستی لرستان با راه‌اندازی سه مرکز حمایتی، آموزشی کودک و خانواده، حمایت و نگهداری از این کودکان را در دستور کار خود قرار داده است.

فقر و اعتیاد مهمترین علت پیدایش پدیده کودکان کار

مسئول امور اجتماعی بهزیستی بروجرد گفت: بنا بر بررسی هایی که روی کودکان کار صورت گرفته فقر، مشکلات اقتصادی و مساله اعتیاد در خانواده مهمترین علت پیدایش و بروز کودکان کار است.

مهین گودرزی افزود: مسائل و مشکلاتی همچون طلاق و جدایی والدین، فوت یکی از آنها و سرخوردگی و شکست های تحصیلی از دیگر عوامل مؤثری هستند که منجر به بروز کودکان کار می شود.

وی با اشاره به شناسایی بیش از ۱۰۰ کودک کار در بروجرد اظهارداشت: کودکان کار شهرستان بروجرد همگی خانواده دارند و در پایان روز به خانه باز می گردند بنابراین چیزی به عنوان کودک خیابانی در این شهرستان وجود ندارد.

مسئول امور اجتماعی بهزیستی بروجرد بیان کرد: با توجه به اینکه کودکان کار در این شهرستان همگی صاحب خانواده هستند و مادر را حتماً در کنار خود دارند، یک سری برنامه های آموزشی و حمایتی به مادر و فرزند داده می شود.

گودرزی اضافه کرد: در شهرستان مرکز حمایت و آموزش کودک و خانواده مخصوص کودکان کار حدود یک سال است که فعالیت خود را آغاز کرده و در راستای توانمند سازی کودکان و مادران در خصوص مسائل اجتماعی و برخی آسیب های اجتماعی مورد آموزش قرار می گیرند.

وی با اشاره به ضرورت ارتقای سلامت اجتماعی کودکان کار ادامه داد: کودکان کار در طول روز برای کسب چیزی بین پنج تا ۱۰ هزار تومان تمام روز را بیرون از منزل به سر می برند و در طول این ساعات در معرض انواع مختلفی از آسیب های اجتماعی قرار دارند که باید به آنها و خانواده هایشان آگاهی و آموزش لازم داده شود.

مسئول امور اجتماعی بهزیستی بروجرد یادآورشد: کودکان کار پذیرش شده در مرکز حمایت و آموزش کودک و خانواده بین هفت تا ۱۸ سال و همگی پسر هستند.

وی گفت: علاوه بر برنامه های آموزشی که به این کودکان داده می شود برای برخی از آنها مستمری نیز برقرار شده و برای کودکان و مادران آنها نیز کلاس‌های فنی و حرفه‌ای در راستای مهارت آموزی برگزار می شود.

گودرزی افزود: رویکرد مرکز حمایت و آموزش کودک و خانواده مخصوص کودکان کار در بروجرد، نگه داشتن مادر و کودک در کنار همدیگر و شرکت دادن آنها در برنامه های آموزشی متعدد است تا ضمن توانمندسازی آنها راهکارهای محافظت از خود در برابر آسیب های اجتماعی نیز آموزش داده شود.

کودکان کار ریشه در خانواده هایی پرآسیب دارند

کارشناس ارشد جامعه شناسی در این خصوص می گوید: در شرایطی که جامعه با مشکلاتی همچون فقر، بیکاری و مشکلاتی معیشتی درحوزه خانواده مواجه است کارکردن کودکان نیز که پیش تر در جوامع سنتی عادی و معمول بود رواج پیدا می کند.

معصومه زارعی افزود: البته این شیوه از کار کودکان، بصورت روی آوردن آنها به انجام کارهایی نازل و کم اهمیت و غالبا پشت چراغ های قرمز، گوشه و کنار پارک ها و خیابان ها است که شباهت زیادی به تکدی گری دارد.

این جامعه شناس گفت: اغلب کودکان کار از خانواده هایی که در آنها مشکلاتی و آسیب هایی همچون اعتیاد و طلاق وجود دارد هستند و بنوعی از سرپرست مناسبی برخوردار نیستند و چه بسا برای کسب درامدی هرچند ناچیز مورد تشویق خانواده قرار گیرند.

زارعی یادآور شد: کودکان کار خود بر اثر مشکلاتی در حوزه خانواده ایجاد می شوند بنابراین برای رفع این مشکل ابتدا باید توانمند سازی خانواده ها در اولویت قرار گیرد و کودکان کار نیز با ارائه برنامه هایی درحوزه های آموزشی و رفاهی مورد حمایت قرار گیرند تا نیازی به سپری کردن اوقات خود برای کسب درامدی ناچیز در خیابان ها نداشته باشند.

ضرورت حمایت اقتصادی از کودکان کار

روانشناس و مددکار مراکز کودکان کار می گوید : کودکان کار، کودکانی با استعداد هستند که در واقع قربانی وضعیت خانوادگی خود می شوند و تا زمانیکه از نظر اقتصادی حمایت نشوند همچنان به این حرفه خود ادامه می دهند.
سمانه فرج الهی گفت: بیشتر کودکانی که تحت عنوان کودکان کار در مراکز مرتبط شناسایی و پذیرش می شوند از سلامت روان برخوردار هستند و تشکل خاصی از نظر سلامت جسم و روان ندارند اما مادران آنها اغلب دچار مشکلاتی همچون افسردگی و مشکلات زناشویی هستند و مواردی هم اقدام به خودکشی داشته اند.

تحلیل گران مسائل اجتماعی بر این باور هستند کارکردن کودک بنا بر فرهنگ دیرینه ای که در لرستان وجود داشته نه تنها ضد ارزش نبوده که گاه ارزشمند هم بوده است اما نکته قاب تامل این است که به مرور زمان و بزرگ شدن جوامع و بروز آسیب های اجتماعی متعدد، ورود کودکان به چنین جامعه پر آسیبی می تواند آغازی برای بروز برخی مشکلات و آسیب ها در آنها باشد.
همین کودکان در خیابان، زمانی که عمده وقت خود را به هر نامی اعم از کودک کار، کودک بی سرپناه، کودک بی سرپرست، کودک بد سرپرست، کودک متکدی در خیابان سپری می کند بدون شک در معرض تمام آسیب های اجتماعی که جامعه امروزی از آن سرشار است قرار دارد.

بنابراین باید دیدگاه و نظر علمی و کارشناسانه پژوهشگران  اجتماعی و جامعه شناسان  از سوی تصمیم گیران مورد توجه قرار گیرد تا  راهکاری اندیشیده شود که ضمن حفظ حرمت انسانی این کودکان، توانمند، حمایت و ساماندهی شوند تا بی نیاز از پرسه در خیابان ها شوند.

۱۹۲۰/۷۲۷۳

منبع: ایرنا

کلیدواژه: اجتماعی کودکان خیابانی کودکان کار

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۴۹۳۳۵۰۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

سینمای سیار کودک و کارگاه آموزش رایانه در خاش افتتاح شد

رامین نارویی مدیرعامل انجمن سرای امید و همدلی حامی کودکان سیستان و بلوچستان گفت: شخصیت دوران کودکی همانند پی یک ساختمان بوده، بنابراین زمانی می‌توانیم روی یک پی ساختمانی بنا کنیم که مستحکم باشد، در واقع تربیت یک فرآیند است که باید حتما از دوران کودکی شکل بگیرد.

وی اظهارداشت: نقش پدر و مادر در شکل گیری شخصیت، رفتار و احساسات کودکان بسیار موثری و تعیین کننده است.

لیلا سایگانی مدیرکل امور اجتماعی و فرهنگی استانداری سیستان و بلوچستان گفت: انجام کار‌های فرهنگی و آموزشی، سبب ارتقای شاخص‌های آگاه سازی، شناسایی و پرورش استعداد‌ها و در نتیجه کاهش آسیب‌های اجتماعی می‌شود.

در پایان ضمن تجلیل از کودکان نمونه خاش، از مسوولان و حامیان حقوق کودکان و خبرنگار خبرگزاری صدا و سیما در این شهرستان تقدیر به عمل آمد.

باشگاه خبرنگاران جوان سیستان و بلوچستان زاهدان

دیگر خبرها

  • شمارش معکوس برای اتمام آزادراه مراغه- هشترود+ فیلم
  • دومینوی آسیب‌ها با میکاپ دختربچه‌ها
  • دومینوی آسیب‌
  • شناخت زودهنگام اختلالات رشد، موثر بر عملکرد فردی و اجتماعی کودک در آینده
  • خزعلی: دشمن در جنگ نرم به دنبال سلب هویت و معنویت ما است
  • دشمن در جنگ نرم به دنبال سلب هویت و معنویت ما است
  • سینمای سیار کودک و کارگاه آموزش رایانه در خاش افتتاح شد
  • سنجش بینایی بیش از ۱۶۲ هزار کودک سال گذشته در آذربایجان‌غربی
  •  سومین دوره ملی مهارت‌های زندگی و بالندگی فرزندان دانش‌آموز به کار خود پایان داد
  • سنجش بینایی بیش از ۱۶۲ هزار کودک در آذربایجان‌غربی