Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «افکارنيوز»
2024-05-05@09:36:35 GMT

معرفی خطوط ۱۰ گانه بی آر تی

تاریخ انتشار: ۷ شهریور ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۴۹۳۴۱۰۳

شرکت واحد اتوبوسرانی تهران در ۲۵ فروردین ۱۳۳۵ تأسیس شد و هیئت مدیره‌ای متشکل از ۷ نفر مدیریت آن را بر عهده گرفتند.

سال ۶۹ را می‌توان نقطه عطف این سازمان در مدیریت و توسعه حمل و نقل عمومی دانست که بسیاری از ایرادات خود در مسیر توسعه را در بازه زمانی سال‌های ۷۱ و ۷۴ برطرف کرد.

اتوبوس از دیرباز یکی از ارکان جدایی ناپذیر زندگی ساکنان شهر تهران بود، به طوری که هنوز در آلبوم مجموعه‌دار‌ها تعدادی از بلیت‌های آن که هر ماه با طرحی جدید به چاپ می‌رسید و توزیع می‌شد، وجود دارد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

بلیت‌هایی که از باجه‌های آبی رنگ کنار ایستگاه خریداری می‌شد، مجوز استفاده مسافران از اتوبوس بود که در ایستگاه‌های متعدد اقدام به جابجایی مسافر می‌کرد و در زمانی که تهران هنوز مدرنیته نشده و سیستم حمل و نقل ریلی (مترو) نداشت، بار جابجایی مسافر را یک تنه به دوش می‌کشید.

با بالا رفتن هزینه‌ها و افزایش تورم بهای استفاده از آن در پایتخت از یک به ۲ بلیت ۲۰ تومانی افزایش پیدا کرد و زمانی که کارتخوانی وجود نداشت تا ثبت تراکنش و تعداد مسافر را انجام دهد، حجم بلیت‌های پاره شده در کیسه‌های کنار دست راننده نشان از میزان مسافرگیری اتوبوس در خط داشت.

اتوبوس‌های شرکت واحد اتوبوسرانی تهران یک طبقه، برقی و تک کابین بودند که کار جابه‌جایی مسافران را انجام می‌دادند و هنوز هم اگر پای صحبت ریش سفیدان لحظه‌ای بنشینید به طور حتم در لا‌به‌لای‌ خاطرات آن‌ها از اتوبوس‌های دو طبقه در پایتخت خواهید شنید.

اتوبوس‌های برقی دو کابین بیشتر در مسیر میدان امام حسین (ع)، خیابان ۱۷ شهریور و میدان خراسان اقدام به جابجایی مسافر می‌کردند.

شرکت واحد اتوبوسرانی تهران همگام با توسعه قدم برداشت و سیستم حمل و نقل تندرو را وارد ناوگان خود کرد.

اخبار اجتماعی- ایجاد مسیر اختصاصی با عنوان خط ویژه از دیگر اقدام‌هایی بود که نشان داد شکل جدید اتوبوسرانی در پایتخت به سمت رضایت هر چه بیشتر شهروندان در حال حرکت است و از سال ۸۵ بکارگیری اتوبوس‌های تندرو (BRT) در ناوگان حمل و نقل برنامه‌ریزی و اجرای آن مقدماتی شد.

شروع آغاز به کار اتوبوس‌های BRT در خط چهارراه تهرانپارس – پایانه آزادی بود و امروز این خطوط به ۱۰ خط افزایش پیدا کرده است و در نگاهی اجمالی خطوط  ۱۰ گانه اتوبوس‌های تندرو به شکل زیر است.

خط یک اتوبوس‌های تندرو BRT ؛ چهارراه تهرانپارس – پایانه آزادی

 این خط به طول ۱۸ و نیم کیلومتر و تعداد ایستگاه‌های آن در مسیر حرکت از مبدأ (چهارراه تهرانپارس) ۲۶ ایستگاه و تعداد ایستگاه‌های مسیر برگشت ۲۷ ایستگاه است، این خط در تاریخ ۲۲ اردیبهشت ۸۶ شروع به کار و مسافرگیری شهروندان کرد.

خط ۲ اتوبوس‌های تندرو BRT ؛ پایانه خاوران – پایانه آزادی

این خط به طول ۱۸ و نیم کیلومتر و تعداد ایستگاه‌های آن در مسیر حرکت از مبدأ (پایانه خاوران) ۲۷ ایستگاه و تعداد ایستگاه‌های مسیر برگشت ۲۸ ایستگاه است، این خط در تاریخ ۲۷ خرداد ۸۷ شروع به کار و مسافرگیری شهروندان کرد.

خط ۳ اتوبوس‌های تندرو BRT ؛ پایانه خاوران – پایانه علم و صنعت

این خط به طول ۱۳ و نیم کیلومتر و تعداد ایستگاه‌های آن در مسیر حرکت از مبدأ (پایانه خاوران) ۲۴ ایستگاه و تعداد ایستگاه‌های مسیر برگشت ۲۴ ایستگاه است، این خط در تاریخ ۲۷ دی ۸۷ شروع به کار و مسافرگیری شهروندان کرد.

خط ۴ اتوبوس‌های تندرو BRT ؛ پایانه جنوب – پایانه افشار

این خط به طول ۲۱ و نیم کیلومتر و تعداد ایستگاه‌های آن در مسیر حرکت از مبدأ (پایانه جنوب) ۲۴ ایستگاه و تعداد ایستگاه‌های مسیر برگشت ۲۴ ایستگاه است، این خط در فاز اول از پایانه افشار تا میدان جمهوری در تاریخ ۱۶ مرداد ۸۹ از پایانه افشار تا میدان جمهوری و فاز دوم آن از جمهوری تا پایانه جنوب در تاریخ ۱۰ مهر ۹۰ مورد بهره‌برداری قرار گرفت.

خط ۵ اتوبوس‌های تندرو BRT ؛ پایانه بیهقی – پایانه علم و صنعت

این خط به طول ۹ و نیم کیلومتر و تعداد ایستگاه‌های آن در مسیر حرکت از مبدأ (پایانه بیهقی) ۱۰ ایستگاه و تعداد ایستگاه‌های مسیر برگشت ۱۰ ایستگاه است، این خط در تاریخ ۲۲ شهریور ۹۳ شروع به کار و مسافرگیری شهروندان کرد.

خط ۶ اتوبوس‌های تندرو ؛BRT پایانه لاله – پایانه افشار

این خط به طول ۱۴ و نیم کیلومتر و تعداد ایستگاه‌های آن در مسیر حرکت از مبدأ (پایانه لاله) ۱۹ ایستگاه و تعداد ایستگاه‌های مسیر برگشت ۱۷ ایستگاه است، این خط در تاریخ ۲۹ شهریور ۹۳ شروع به کار و مسافرگیری شهروندان کرد.

خط ۷ اتوبوس‌های تندرو BRT ؛ پایانه معین – پایانه تجریش

این خط به طول ۱۸ کیلومتر و تعداد ایستگاه‌های آن در مسیر حرکت از مبدأ (پایانه معین) ۳۷ ایستگاه و تعداد ایستگاه‌های مسیر برگشت ۳۶ ایستگاه است که در ۳ بازه زمانی ۱۶ و ۲۷ مرداد ۸۸ و ۲۹ شهریور ۸۹ افتتاح و مورد بهره‌برداری قرار گرفت.

خط ۸ اتوبوس‌های تندرو BRT ؛ پایانه جنوب – پایانه خاوران

طول این خط به طول ۷ کیلومتر و تعداد ایستگاه‌های آن در مسیر حرکت از مبدأ (پایانه جنوب) ۶ ایستگاه و تعداد ایستگاه‌های مسیر برگشت ۶ ایستگاه است، این خط در تاریخ ۲۹ تیر ۹۲ شروع به کار و مسافرگیری شهروندان کرد.

خط ۹ اتوبوس‌های تندرو BRT ؛ پایانه مترو جوانمرد قصاب – پایانه لاله

طول این خط به طول ۳۴ کیلومتر و تعداد ایستگاه‌های آن در مسیر حرکت از مبدأ (جوانمرد قصاب) ۳۴ ایستگاه و تعداد ایستگاه‌های مسیر برگشت ۳۴ ایستگاه است، این خط در تاریخ ۳ اسفند ۹۲ شروع به کار و مسافرگیری شهروندان کرد.

خط ۱۰ اتوبوس‌های تندرو BRT ؛ پایانه جنت‌آباد – پایانه آزادگان

طول این خط به طول ۲۳ و نیم کیلومتر و تعداد ایستگاه‌های آن در مسیر حرکت از مبدأ (پایانه جنت‌آباد) ۲۵ ایستگاه و تعداد ایستگاه‌های مسیر برگشت ۲۴ ایستگاه است که در دو بازه زمانی ۳۱ خرداد ۹۰ و ۱۲ تیر ۹۵ افتتاح و مورد بهره‌برداری قرار گرفت.

امروز ناوگان حمل و نقل اتوبوسرانی نیازمند توجه بیشتر مدیران شهری برای توسعه است تا با تغییر رویکرد گذر از خودرو محوری  و رسیدن به استفاده از سیستم حمل و نقل عمومی شاهد رضایت بیشتر شهروندان در استفاده از این ناوگان و تحقق شعار تهران شهری برای همه باشیم.

 

منبع: افکارنيوز

کلیدواژه: حمل و نقل اتوبوس پایتخت مترو ناوگان حمل و نقل حمل و نقل تندرو

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.afkarnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «افکارنيوز» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۴۹۳۴۱۰۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

توقف تور‌های غیرمجاز گردشگری استان مرکزی در ایستگاه پلیس فتا

معاون گردشگری اداره‌کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان مرکزی گفت: با تورهای غیرمجاز گردشگری در استان بدون اغماض برخورد جدی خواهد شد.

مسعود فرخی در این باره اظهار کرد: افراد یا گروه‌هایی که به صورت غیرمجاز اجراکننده تورهای کلوپ سافاری هستند، از طریق واحد حقوقی، پیگیری حقوقی و به پلیس فتا معرفی می‌شوند.

وی پیگیری قضایی و شکایات از افراد اجراکننده تورهای غیرمجاز، معرفی افراد اجراکننده تورهای غیر مجاز به پلیس فتا به منظور بستن صفحات مجازی و شماره تماس‌های تبلیغاتی آنها و همچنین معرفی این افراد به پلیس اماکن عمومی با هدف بستن  فضاهای تبلیغاتی آنان را از اقدامات این اداره کل در راستای جلوگیری از برگزاری تورهایی که بدون مجوز قانونی اجرایی می‌شوند، دانست و گفت: تاکنون سه جلسه تحت عنوان کارگروه امنیت گردشگران برگزار شده که در این کارگروه دستگاه‌های قضایی، انتظامی، نظارتی و ادارات و نهادهای مرتبط عضو هستند.

وی اظهار کرد: تورهای غیرمجاز گردشگری در استان دفتر فیزیکی ندارند و فعالیت‌های آنها به صورت آنلاین و در شبکه‌های اجتماعی انجام می‌شود و لازم است پلیس فتا با آنها برخورد کند.

به گزارش ایسنا، به نقل از اداره‌کل میراث‌ فرهنگی استان، فرخی با بیان اینکه متولیان تورهای غیرمجاز شناخت کافی از گردشگری ندارند، یادآور شد: این نوع تورها هیچگونه پوشش بیمه‌ای برای گردشگر قرار نمی‌دهند و در صورتی که در طول سفر مخاطره‌ای برای مسافران پیش بیاید یا صدمه‌ای ببینند، کسی مسئولیت آن را به عهده نمی‌گیرد.

کانال عصر ایران در تلگرام بیشتر بخوانید: تور کاذب مصر ۲۰۰ میلیون تومان! ورود به جنگل‌ های مازندران تا ۱۵ مهرماه ممنوع است

دیگر خبرها

  • توقف تور‌های غیرمجاز گردشگری استان مرکزی در ایستگاه پلیس فتا
  • یک میلیون نفر در صف دریافت وام ودیعه مسکن قرار دارند
  • مرز خسروی روز به روز مورد استقبال بیشتر زائران قرار می‌گیرد
  • افزایش ۲ برابری مسافران متروی اصفهان در روزهای جمعه
  • خط ۲ مترو تهران به پایانه جدید شرق وصل می شود
  • خط ۲ مترو تهران به پایانه جدید شرق متصل می شود
  • بررسی مجدد پروژه توسعه شرقی خط 2 مترو تهران
  • مشهد با کمبود ۱۰۰۰ دستگاه اتوبوس مواجه است
  • جابجایی خطوط انتقال آب شرب تبریز واقع در تقاطع باسمنج
  • اتصال خط انتقال مخزن و ایستگاه پمپاژ مجتمع ارسی خوی