Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایسنا»
2024-05-07@11:34:04 GMT

گردهمایی حامی منابع آب باشیم برگزار شد

تاریخ انتشار: ۷ شهریور ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۴۹۳۵۴۷۱

گردهمایی حامی منابع آب باشیم برگزار شد

به همت شرکت آب منطقه‌ای و با همکاری جهاددانشگاهی واحد قم گردهمایی «حامی منابع آب باشیم»، ویژه بانوان، در روستای مبارک‌آباد برگزار شد.

به گزارش ایسنا، در راستای پروژه اطلاع رسانی و آگاهی بخشی طرح احیاء و تعادل بخشی منابع آب استان قم گردهمایی «حامی آب باشیم» ویژه بانوان در روستای مبارک آباد برگزار شد.

در ابتدای این گردهمایی دکتر برقراری استاد دانشگاه به ضرورت نقش زن در مصرف بهینه منابع به ویژه آب پرداخت و گفت: از آنجایی که مدیریت خانواده بر عهده زن است، زنان نقش پررنگی در ایجاد الگوی صحیح و بهینه مصرف آب ایفا می کنند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی ادامه داد: زن می تواند در خانه نسبت به مصارف آب ایجاد حساسیت کند و این حساسیت را به فرزندان خود انتقال دهد، بنابراین هرچقدر زن در خانه و در نقش اجتماعی خود الگوی صحیح تری را نسبت به مصرف آب به کار گیرد، موجب آموزش به فرزندان خود خواهد شد.

وی در ادامه بیان کرد: باید دانش زنان نسبت به مصرف بهینه آب را از طریق رسانه‌ها، گردهمایی‌ها، شبکه‌های اجتماعی و... افزایش داد. چراکه افزایش دانش آنان باعث افزایش نگرش مثبت آنان نسبت به آب می‌شود و موجب می‌گردد که به آب به عنوان یک ماده ارزشمند و غیرقابل تجدید نگاه کنند و این امر باعث خواهد شد که زن به یک مدیر در زمینه مصرف آب مبدل شود.

برقراری در پایان گفت: افزایش مشارکت زنان در مدیریت آب، توانمندی آنان را در زمینه مصرف آب افزایش خواهد داد و موجب افزایش خودباوری در زنان خواهد شد.

در ادامه این گردهمایی حسن فرمانی انتظام، مدیر دفتر مدیریت مصرف شرکت آب و فاضلاب استان قم ، در ابتدای صحبت خود به مصرف بیش از حد آب در ایران و هم چنین استان قم اشاره و اظهار کرد: استان قم در یک منطقه گرم و خشک واقع شده و میزان بارندگی در این استان نسبت به سایر استان‌های کشور بسیار پایین است و علی رغم کمبود بارندگی در این استان، میزان مصرف آب در قم و به ویژه در بخش قنوات به دلیل شغل دامپروری بسیار بالاست.

وی در ادامه بیان کرد: با توجه به کاهش آب در استان لازم است که در مصرف آب تجدیدنظر شود و به دنبال راه‌های صرفه‌جویی در مصرف آب باشیم.

مدیر دفتر مدیریت مصرف شرکت آب و فاضلاب استان در پایان صحبت‌های خود به روش‌های صرفه جویی در آب پرداخت و گفت: کشت گلخانه‌ای، ایجاد مزارع خورشیدی، باز نگذاشتن شیرآب هنگام وضوگرفتن و مسواک زدن و... ازجمله راه‌های کاهش مصرف آب است.

در انتهای این گردهمایی مدیر حفاظت و بهره برداری شرکت آب منطقه‌ای قم، به تشریح چگونگی تأمین آب شرب استان پرداخت و گفت: آب شرب قم از سد کوچری به فاصله 185کلیومتری استان تأمین می‌شود که آب سرشاخه های دز آب این سد را مهیا می‌کنند.

وی گفت: هم چنین سد الغدیر ساوه یکی دیگر از منابع تأمین کننده آب شرب استان است که با هزینه بالایی به استان می‌رسد.

علیرضا بافرانی در پایان صحبت‌های خود به اعداد و ارقام مربوط به وضعیت بحرانی آب پرداخت و گفت: میزان متوسط بارندگی در سال در استان قم 150میلی متر، در کشور 240 میلی متر و در جهان 750میلی متر است و تفاوت بالایی میان میزان بارندگی در ایران و جهان وجود دارد.

وی هم‌چنین در رابطه با چاه‌های استان گفت: در استان قم حدود 2000حلقه چاه، 750رشته قنات و 1600دهنه چشمه وجود دارد و این امر موجب برداشت 600 میلیون از آب‌های زیرزمینی استان می شود و بدلیل خشکسالی‌ها اخیر و کاهش بارندگی‌ها این آب جایگزین نمی‌شود.

انتهای پیام

منبع: ایسنا

کلیدواژه: صرفه جویی در مصرف آب

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۴۹۳۵۴۷۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

توسعه ۳۰۰ هزار هکتار اراضی؛ افزایش سه میلیون تنی محصولات کشاورزی

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از وزارت اقتصاد، وزرای امور اقتصادی و دارایی و جهاد کشاورزی در نشستی، راهکارهای تأمین مالی برای توسعه سیصد هزار هکتار از اراضی کشاورزی کشور در استان‌های خوزستان، گیلان و مازندران را بررسی کردند.

در این نشست که با حضور سیداحسان خاندوزی وزیر امور اقتصادی و دارایی و محمدعلی نیکبخت وزیر جهاد کشاورزی و جمعی از معاونان و مدیران دو وزارتخانه و در وزارت اقتصاد برگزار شد، راهکارهای تأمین مالی توسعه ۲۵۰ هزار هکتار از اراضی کشاورزی استان خوزستان و ۵۰ هزار هکتار از اراضی استان‌های گیلان و مازندران مورد بررسی قرار گرفت.

تأمین مالی ریالی این پروژه‌ها و استفاده از فاینانس کشور چین از جمله راهکارهایی بود که در این نشست مورد بررسی قرار گرفت و با توجه به اهمیت و ضرورت تأمین امنیت غذایی کشور و نقش این اراضی در افزایش تولید محصولات مهم کشاورزی از جمله ذرت، سویا و برنج مقرر شد در خصوص یکی از روش‌های تأمین مالی از طریق فاینانس خارجی یا استفاده از منابع ریالی بانک‌های کشور تصمیم‌گیری شود.

بر اساس این گزارش، با اجرای این طرح‌ها نزدیک به سه میلیون تن افزایش تولید در بخش محصولات کشاورزی کشور ایجاد خواهد شد و میزان منابع لازم برای اجرای این طرح‌ها نیز در حدود ۲ میلیارد دلار برآورد شده است.

کد خبر 6097062

دیگر خبرها

  • افزایش ۹ برابری توزیع عوارض بین شهرداری‌ها و دهیاری‌های استان یزد
  • افزایش ظرفیت منابع تامین آب شرب در شهرستان علی آباد کتول
  • رویداد «ایده بازار» در دانشگاه برگزار شود
  • رویداد«ایده بازار» برای مشارکت مردم در اقتصاد برگزار شود
  • چگونه در طول روز پر انرژی باشیم؟ 
  • منتظر طلای ۳۰۰۰ دلاری باشیم؟
  • توسعه ۳۰۰ هزار هکتار اراضی؛ افزایش سه میلیون تنی محصولات کشاورزی
  • آیا منابع متناسب‌سازی حقوق بازنشستگان جور شده است؟
  • گردهمایی بزرگ حجاج در استادیوم آزادی
  • (تصاویر) گردهمایی زائران حج تمتع در استادیوم ۱۲ هزار نفری آزادی