Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-05-03@12:02:54 GMT

حوزه صنعت تامین‌کننده ۶۰ درصد مالیات کشور است

تاریخ انتشار: ۷ شهریور ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۴۹۳۷۰۷۱

حوزه صنعت تامین‌کننده ۶۰ درصد مالیات کشور است

سعید زرندی پنجشنبه در حاشیه بهره‌برداری از چهار طرح صنعتی در شهرک صنعتی شیراز  بدون اینکه رقم و مبلغ مشخصی اعلام کند افزود: این در حالی است که در بسیاری از کشورهای دنیا این عدد زیر ۱۵ درصد است یعنی حوزه تولید، کمتر از ۱۵ درصد مالیات کل کشور را پرداخت می‌کند.

وی ادامه داد: در حوزه رونق تولید موضوعی که پیگیری می کنیم و امیدواریم با نگاه جدید وزارت امور اقتصاد و دارایی و سازمان امور مالیاتی، بازنگری فکری در حوزه مالیاتی در بخش تولید داشته باشیم.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

زرندی بیان کرد: در شرایطی که منابع مالیاتی نیاز به تقویت دارد باید نگاه جدیدی به این حوزه داشته باشیم و جلو فرارهای مالیاتی را بگیریم و در جاهایی که از قبل به دلایلی معافیت‌هایی مالیاتی داشته‌اند و شاید امروز لزومی نداشته باشد بازنگری کنیم.

معاون طرح و برنامه وزارت صنعت، معدن و تجارت گفت: یکی از راه‌های رونق تولید، حمایت از واحدها با ابزارهای در اختیار دولت است که یکی از این ابزارها مالیات است.

زرندی افزود: بر اساس بررسی‌های انجام شده در سال‌هایی که انعطاف بیشتری در حوزه مالیاتی برای واحدهای تولیدی داشته‌ایم مجموع درآمد دولت هم بیشتر شده و اگر نرخ مالیات در نظر گرفته شده برای تولید پایین‌تر هم بوده اما سرجمع درآمد واصله به خزانه بیشتر شده است.

لزوم ابلاغ سهم ۴۰ درصدی صنعت از تسهیلات

معاون طرح و برنامه وزارت صنعت، معدن و تجارت ضمن تاکید بر لزوم ابلاغ سهم ۴۰ درصدی صنعت از تسهیلات گفت: بر اساس آمار موجود از مجموع سهم ۴۰ درصدی که قانون برنامه ششم مشخص کرده فقط حدود ۲۷ درصد تسهیلات به حوزه صنعت ابلاغ می‌شود.

زرندی ادامه داد: نگاه جدیدی نیز در مجموعه وزارت صنعت، معدن و تجارت برای تامین مالی طرح‌هایی که اعداد بزرگی می‌خواهد و سیستم بانکی توان تامین آن را ندارد شکل گرفته اینکه با هماهنگی بورس و با همکاری استان‌ها در صدد هستیم از ظرفیت بازار سرمایه استفاده کنیم تا بخشی از سرمایه سرگردان مردم را به چرخه تولید بیاوریم.

کاهش تعداد مجوزها برای تسریع در روند سرمایه‌گذاری

معاون طرح و برنامه وزارت صنعت، معدن و تجارت، با اشاره به کاهش تعداد فرایندها برای گرفتن مجوزهای لازم سرمایه‌گذاری و راه‌اندازی واحدهای تولیدی گفت: تعداد این مجوزها از ۶۹ مجوز امروز به ۴۹ مجوز کاهش یافته است.

زرندی اضافه کرد: البته نگاه کلی دولت این است که با حرکت به سمت دولت الکترونیک بتواند روند اخذ مجوزهای لازم سرمایه‌گذاری را کاهش دهد که البته این کار فقط با الکترونیکی کردن امور محقق نمی‌شود و نیاز به بازمهندسی ساختار داریم.

وی گفت: در درون وزارت صمت به این موضوع یک توجه جدی شده و هدفگذاری شده که امسال رویه‌های داخلی خود را کاهش دهیم.

او گفت: بر اساس یک نگاه جدید که در وزارت صمت دنبال می‌شود، اختیارات در این وزارتخانه کم کم به تشکل‌ها و حوزه‌های مرتبط با بخش خصوصی واگذار می‌شود و اگر بتوانیم صنعتگر و تجار را در فراینده‌های تصمیم‌گیری دخیل کنیم سرعت کار بیشتر می‌شود و مشکلات پیش روی آنها کاهش می یابد.

بهره‌برداری از ۴۰۹ طرح در کشور تا پایان شهریورماه

زرندی، با اشاره به اینکه در هفته دولت امسال و تا پایان شهریورماه جاری در مجموع ۴۰۹ طرح در کشور به بهره‌برداری می‌رسد گفت: این طرح‌ها که با ۳۸ هزار میلیارد تومان عملیاتی شده زمینه اشتغال ۲۹ هزار و ۸۸۸ نفر را فراهم می‌کند.

وی افزود: در استان فارس هم امروز  چهار طرح با ۳۰ میلیارد تومان سرمایه‌گذاری و اشتغال ۱۰۰ نفر افتتاح می‌شود و طی ۲ ماه آینده در این استان چند طرح بزرگ ملی افتتاح خواهد شد.

۶۱۲۲ /۱۸۷۶ 

منبع: ایرنا

کلیدواژه: وزارت صنعت معدن و تجارت هفته دولت کارآمدی دولت فارس

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۴۹۳۷۰۷۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

هفت کشور جهان تمام برق مورد نیاز را از منابع تجدیدپذیر تامین می‌کنند

ایتنا - بر اساس آمار و ارقامی که به‌تازگی گردآوری شده است، هفت کشور اکنون تقریبا تمام برق مورد نیازشان را از منابع انرژی تجدیدپذیر تولید می‌کنند.
آلبانی، بوتان، نپال، پاراگوئه، ایسلند، اتیوپی و جمهوری دموکراتیک کنگو بیش از ۹۹.۷ درصد برق مصرفی‌شان را با استفاده از انرژی زمین‌گرمایی، آب، خورشید یا باد تولید کرده‌اند.

علاوه بر این، داده‌های آژانس بین‌المللی انرژی (IEA) و آژانس بین‌المللی انرژی تجدیدپذیر (IRENA) نشان داده است که ۴۰ کشور دیگر‌ــ از جمله ۱۱ کشور اروپایی‌ــ در سال ۲۰۲۱ و ۲۰۲۲ دست‌کم ۵۰ درصد برق مصرفی‌شان را با استفاده از فناوری‌های انرژی تجدیدپذیرتولید کرده‌اند.

پروفسور مارک جیکوبسون، استاد دانشگاه استنفورد که این داده‌ها را منتشر کرده است، گفت: «ما به فناوری‌های معجزه‌‌‌آسا نیاز نداریم.»

«ما باید با برقی کردن همه چیز و تامین برق از باد، آب و خورشید (WWS)، که نسیم دریا، فوتوولتایی خورشید، برق خورشیدی متمرکز، الکتریسیته زمین‌گرمایی، برق‌آبی اندک و برق‌آبی گسترده را شامل می‌شود، انتشار کربن را متوقف کنیم.»

پروفسور جیکوبسون همچنین متذکر شد سایر کشورها مانند آلمان نیز قادرند برای بازه‌های زمانی کوتاه از برق ۱۰۰ درصد تولیدشده از منابع تجدیدپذیر استفاده کنند.

آماری که آژانس بین‌المللی انرژی در ژانویه سال جاری منتشر کرد نشان می‌دهد که در سال ۲۰۲۲، بریتانیا ۴۱.۵ درصد برق مورد نیازش را از منابع تجدیدپذیر تولید کرد‌ــ که ۱۰.۵ درصد نسبت به سال قبل افزایش داشت.

در اسکاتلند، فناوری‌های انرژی تجدیدپذیر معادل ۱۱۳ درصد مجموع برق مصرفی کشور در سال ۲۰۲۲ را تولید کردند.

کلر مک، مدیرعامل اسکاتیش رینیوبلز (Scottish Renewables)، آن زمان گفت: «این ارقام رکوردشکن نقطه عطف مهمی در مسیر اسکاتلند به سوی انتشار کربن صفر محسوب می‌شود، و پتانسیل عظیم منابع انرژی تجدیدپذیر ما در سطح جهانی را به‌روشنی نشان می‌دهد.»

در حالی که تولید برق اسکاتلند در قبضه انرژی باد است، پژوهشگران پیش‌بینی می‌کنند که انرژی خورشیدی در دهه‌های آتی انرژی غالب در تامین برق جهان خواهد بود. 

در سال‌های اخیر با افزایش میزان بهره‌وری سلول‌های خورشیدی، که در اصل با به‌اصطلاح «ماده معجزه‌آسای» پروسکایت ارتقا پیدا کرد، پیشرفت‌های قابل‌ملاحظه‌ای صورت گرفته است.

هزینه‌های تجاری نیز کاهش پیدا کرده است، که سبب شد دانشمندان دانشگاه اکستر و کالج دانشگاهی لندن سال گذشته مدعی شوند که انرژی خورشیدی به «نقطه اوج بازگشت‌ناپذیری» رسیده است که آن را به منبع اصلی انرژی جهان تا سال ۲۰۵۰ تبدیل خواهد کرد.

بر اساس یافته‌های مقاله این پژوهشگران در سال ۲۰۲۳، که در نشریه نیچر کامیونیکیشنز (Nature Communications) منتشر شد، پیشرفت‌های فناوری و اقتصادی به این معنی است که گذار به انرژی پاک فقط دست‌یافتنی نیست، بلکه اجتناب‌ناپذیر است.

پژوهشگران در این تحقیق نوشتند: «به‌دلیل مسیر فناوری که سیاست پیشین باز کرد، نقطه اوج خورشیدی بازگشت‌‌ناپذیر ممکن است گذشته باشد، مرحله‌ای که انرژی خورشیدی، بدون سیاست‌های اقلیمی بیشتر، به‌تدریج بر بازار انرژی جهانی غلبه می‌کند.»

«انرژی خورشید در دسترس‌ترین منبع انرژی موجود روی کره زمین است، و در چرخه‌ای از سرمایه‌گذاری‌های فزاینده، جذابیت اقتصادی‌اش به‌سرعت رو به افزایش است.»

دیگر خبرها

  • هفت کشور جهان تمام برق مورد نیاز را از منابع تجدیدپذیر تامین می‌کنند
  • انتقاد طلافروشان به ثبت موجودی در سامانه جامع تجارت است
  • سالانه ۲۵ درصد تولید برق به واسطه ناترازی‌ها کم می‌شود
  • علی جدی در گفت و گو با قدس: معافیت مالیاتی سرمایه گذاری در مناطق محروم باید حداکثری باشد
  • راز صفر شدن مالیات ۵۰ درصد اصناف خرد در کشور
  • راز صفر شدن مالیات 50 درصد اصناف خرد در کشور
  • علی جدی در گفت و گو با قدس: مجلس باید مالیات بر درآمد در مناطق محروم را کاهش دهد
  • مردم در مقابل سرمایه گذاری در بخش تولید باید مطمئن باشند سود تضمینی دریافت می کنند
  • فرار مالیاتی با دفتر ویترینی
  • اعطای مشوق‌های مالیاتی به تولید در راستای تحقق شعار سال